89
nad chudými a nuznými poddanými činěno bylo s vaším vě-
děním a povolením, a někde s rozkázáním.
Item. Celedi zbytečné leč pro Bůh abyste nechovaly, a
což může býti, na péči to měly, aby při nich oplzlosti a světa
věcí nebylo.
Item. Čeledi dělné aby slušná potřeba dávána byla též
i na robotách, kdež slušné jest.
Item. Odjímejte příčiny hostem, což na vás jest, i da-
remných útrat s hříchem.
Z snómu, na němž bylo rozjímáno, odkud pochäzi obleveni!
Ti lidé, kteříž se ku pokání z řádu panského, panošského
neb městského obracují, ješto přivykli pokrmům, oděvům rozdíl-
ným od obecného lidu, zdá se, aby jim shoviväno bylo pri tako-
vých věcech podle příčin jich hodných, jakožby mohlo jim po
sloužiti a napomoci k trvání při pokání. Pohodlí takoví mohou
pożivati i pokojův zvláštních s bázní Boží. Lid pak obecný
z řádův nižších nemá sobě z nich příkladův bráti; než učení
mají býti, aby se tak měli při těch věcech, jakož jim příleží,
a na ně sluší roucho i kroj prostější. Pakliby poslechnouti
nechtěli, kdyžby jim ukazováno bylo i pohroženo, že se tak
od mnohých svolení stalo, mohliby takoví i v zboru jmeno-
váni byti i zahanbeni, aby i jiní znali, že Bratří vůle není,
než že takoví nemoc ukazují, rady nemohouc poslouchati. Onino
pak kteřížby v těch věcech obývali, aby ty věci u sebe za
nedostatek měli, a před jinymi toho nezastávali, ani vymlou-
vali, ale svým nemocem přičítali; a pokudžby mohli, aby sni-
žovali, aby toho ubývalo a nepřibývalo.
Staří, pak nemocní a mdlí pohodlí v pokrmích neb v rouše
a v lehání mimo jiné mohou požívati, a má se jim toho s mi-
listí příti i tim posloužiti.
A mladí nemají od nich příkladu bráti k témuž; a oni
sami nemají na sobě téch véci zastávati, než nemoci je své
pripisovati.
Míra požívání pokrmů a nápojů leta 1506.
Potřeba stavu, věku, nemoci, slušnost v střídmosti bez
rozkoší a hodování.
Rozkoš slove, čehož samachut mimo potřebu se škodou
zdraví i s hříchem obtíženě požívá.
Hodování časté, nepotřebné krmí množení a jich pojídání