84
čin sloužících k svodu a k oklamání, jakož dí apoštol: Ob-
novte se duchem mysli vaší; a opět: Oblecte se v nového člo-
věka, a obnovte se v novotě smysla vašeho. A Jeremiáš dí:
Zořte sobě ouhor, a nesejte mezi trní; obřežtež se, a odejměte
neobřízku srdcí vašich, aby nevyšlo jako oheň rozhněvání mé,
a zapaleno by bylo, a nebylby kdoby uhasil. A pin nižádný
nevlévá vína nového v sudy staré, jinak vino nové rozpudi
sudy a vyteče; ale víno nové lito bývá v sudy nové, a obé
bývá zachováno. A to obnovení ničímž jiným nejde nežli
pravdou. A podle toho můž držáno i upraveno býti, že se
stalo obnovení svolání bratrství neb církve částky skrze od-
stoupení od bludu žádosti porušující a skrze přistoupení k pravdě
podle toho, jakž Bůh a lidská pochopnost, zákonem hřícha ne
zaklopená, pochopiti a piijiti mohla, jenž své činy dál obno-
vuje v poZiváni pravdy. A ztoho obnovení vpoznání pravdy
i svodu pošel původ kněžství skrze volení i potvrzení kněze
obnoveného římského svěcení v smyslu, v úmyslu, v dověrnosti,
atd., v osobách též pravdy a v upřímnosti srdce.
A z též i při též pravdě služebnosti obnoveny, jako slovo
i svátosti od bludův, pokudž tedy možné bylo v moci úřadné
v pravdě. A z toho Pán Bůh mnohý lid v Jednotě obnovil
v známosti Antikrista i Krista a vůle Boží k spasení, a mnohé
z těch obnovil zákony Ducha svatého věrou živou i pokánim,
a i podnes činí, kde a kdy a jak ráčí. A že to žádný div
neni, žeby obnovení celé a dokonalé nepřišlo, ale s mnohým
zatměním a nedostatky se stalo, když jedno základ a počátek
z Boha jest byl, srdce upřímost a vůle hotovost, známost víry
a z víry Pána Boha všemohoucího i pocty jeho, známost Pána
Krista i zásluhy jeho, církve svaté i zavedení, i pravdy ve
mnoze známost, i práce, i zřízení skutečně a t. d. Nebo i za
apoštolův ne i hned vše způsobeno v církvi při sluhách, při
služebnostech i při lidu. A než se počalo jedno konati, už
se jiné počalo z druhé strany kaziti, jakoż v listech apo-
štola i v zjevení známo. A chrám Salomounü zbofeny pro
překážky za sedmdesát let dělán s boji, s překážkami i s pra-
cemi. A lid z vězení vyšlý z pohaniny, kteréž v Babiloně na-
byl, ne i hned se z ní vykašlal, ale za čas některý v tom tr-
val. A apoštol některým dí přijatým dávno: Obnovte se du-
chem mysli vaší. A opět, že byste měli prý čas býti mistři; a
opět: Pakli ještě v čem jináče smyslíte, nežby náleželo, i toť
vám Bůh zjeví. V tom pak dobrém, k čemu jste přišli podle
bezpečně dověrného smyslu, při jednostejném pravidle trvejte.