85
zlému pro zatracení, ihned odtud zm&né&ni vnitřního člověka
v duchu tak a potud, pokudž zákon hřícha s svým ovocem
v moci ducha víry a známosti býti můž přemáhán; aneb po-
kudž Bůh jemu meze činí, že člověk byv mrtvý v duchu
k Bohu, k slovu, k spravedlnosti, k poslům atd. bývá milostí
Boží v Kristu živ a změňuje se v vůli, v umysle, v mysli,
v rozumu, v paměti, v žádosti, v milosti; v bázni, v doufání
atd., a podle známosti rozumu i vůle moc víry mění obyčeje,
skutky, návyklosti pracně, a to jak komu a pokud půjčeno
bývá z moci víry v duchu proti zákonu hřícha.
Tak že v duchu, v vůli i v úmysle, byv jako medvěd
zlostně mstivý v duchu a v vůli, bude proměněn, chtě i práci
veda, zastavuje neb opravuje skutky. A mnohému práce,
ctnosti v zvyklost vejde, aby i přirození v obyčeji předešlém
zlém nebo skutku proměnu bralo i zemdlení v své přílišnosti,
nad čímž duch panství obdržeti můž. To při opilství, to i při
jiných mnohých náchylnostech známo, že někteří skrze varo-
vání příčin zlých a obmýšlení dobrých s prací toho došli.
Než však přirození těla s zákonem hřícha samo z sebe v pro-
měnění ducha nebude změněno do smrti; než skutkové jeho
smrtedlní vědomí a možní člověku vnitřnímu mohou a mají
měnění býti mocí víry, slova, pravdy neb pokáním, a však vše
v pomoci Boží.
O moci víry.
Též může 1 má slyšáno i čítáno býti o moci víry, jelikož
dar Boží jest. Ona jest proměňující a přemáhájící a činicí vše
s povolením člověka, nad čímž moc má v duchu. A ta moc
když v odporu jest pro zákon hřícha, s nemocí se činí a s ne-
dostatky menšími neb většími, jakž zkáza a oprava ducha
odméfi. A k tomu jsou oběti i očištění; byť byla sama duše
bez zákona těla neb oudüv. ObZivena jstci, opravená, osvi-
cená i v moci pestavená, dokonale by znala, mohla i činila,
vše by přemáhala mocí víry; neb jest náramná moc víry živé,
a onaby vše změnila v moci ducha Kristova. A bratr Řehoř
o mocí víry i o změnění podle toho můž dobře vzat 1 vy-
mluven býti.
0 obnovení církve.
Zastaralost bludův, obyčejův zlých i skutkův, od nichž
člověk starý má jméno. Obnovení církve. Hledíc na zkázu cir-
kve dvojí při mravích i při víře, v službě i v pravdě, má ob-
novena býti v smyslu, v úmyslu i v skutku od bludův i od
trvanlivých hříchův, i od zjevných zlosynův, i od mnohých pří-
6*