EN | ES |

Facsimile view

1081


< Page >

73

není příbuzný, ale jestliže manžel krevní tvé z jiné ženy syna zplodím, ten ani jest krevní ani příbuzný tobě.

Pakli ty krevní ženy syna zplodíš, syn nemění plodu příbuznosti. A tak jestliže bych měl krevní tvou za ženu, a umřelaby, a pojalbych jinou, ty můžeš pojíti ženu, dceru ženy druhé. Nebo příbuznost nepochází mezi krevnymi muże. A protož dva bratří mohou pojiti dyč sestry od jinud poslé, aneb otec a syn mohou pojiti mater a dceru. Väak pro slus- nost věku a řádu případněji jest, aby otec pojal máteř a syn dceru, nežli naproti tomu.

O slibu manželův.

Dobře věrným aby slibův pokoutních a tajných se vy- stfihali, ale pomnëli na svatého Pavla rozkäzäni: Poctivé po- jímání buď mezi vámi. Poctivé pojímání bývá zjevné, zřízené před hodnověrnými a ctnými, zvlášť nejslušněji při oddavcích, a to skrze slova slušně učiněná. Slova slušná jsou slova z úmy- sla upřímého, z vůle svobodné, od osoby hodné v přítomném slibu při úmluvě, a jsou tato, jako když muž di: Pojimäm neb beru, neb přijímám za svou pravou manželku a t. d. a ona zase též. A na potvrzení toho, že slib činí sobě, dávají sobě ruce neb dary. A ti, bylili jsou hodní a svobodní, již jsou k podstatě manželství přišli; a nemají se potom děliti, ale po- tvrzeni byti, a svadbou tu zjevně osvědčiti, a skutečným pře- byvánim do smrti některé strany manželství držeti. Pakliby slova byla budouci, jako: j4 t6 chci pojiti nebo pojmu za svou, ta slova, by i slib byl, podle práv lidských, nevíží. Lečby vůle i úmysl a povolení obou dvou bylo přítomné, tehdy slova mají opravena býti ut supra. Pakliby úmysla upřímého k man- želství nebylo, by i slova byla přítomná, před Bohem neni než

řed lidmi, když *) druhá strana měla a , přinucen bývá,

lezby mezi to vstoupilo neb jeho zapletení, neb blízké života zbavení neb něco jiného; jakož nucení k manželství řídko do- brý východ béře.

Pakliby který slíbil slibem pravým a nechtěl potom dr- žeti, ale pojal jinou a s obýval, vyloučen býti, a z ru- šení slibu pokání činiti; a nemá od ženy, s níž se spojil těle- snč, odjíti, a první rozvázána býti, aby jiného pojala.

*) Zde jest v rukopise znamení a pak proužek papírový s podobným znamením, na němž jest napsáno: Tuto opět jest cos spleteného, snad takto by mělo býti: Nebo když druhá strana přinucována býti, již tu do- bře nebývá, ale často k tomu přistupuje divné skormoucení a spletení, neb blízké života zbavení, neb něco jiného; jakož nucení k manželství řídko dobrý východ beře.



Text viewManuscript line view