EN | ES |

Facsimile view

1081


< Page >

61

jížto vlastně jsou. První podstatná pravda, jako druhé naro- zení duchovní Kristem zasloužené, z víry darem Ducha sva- tého dané, zpúsobení pokrmu a nápoje chleba živého, tčla a krve jeho v umučení a v smrti z milosti a dání, z víry a z poslušenství víry účastnosti, i požívání jeho k životu včč- nému. Tčmito pravdami nejsou svátosti podstatnč, ale posvátnč, mocně a právě. Pravda pak příležící jim vlastně jest moc a svědectví jisté v poselství Krista Ježíše, způsobení pravdy, dání i užívání v úsudku jeho. A ta moc původ z ustavení Pána Krista, z úmysla přímého přítomného, z služby, modliteb i z slov smysla zdravého, skrze něž hodným svědčí se pokoj, a naděje utvrzuje se v Kristu v svědomí dobrém у rozmno- žení milosti, osvícení hojnější víry,i milování k Bohu ik blíž- ním vzbuzenější, i procítění žádosti k věčným věcem, odkudž bedlivost svědomí, rozsuzování i zkušení, pravdy nabývání, po- kání i opravování, ospravedlňování, povinností sluh i obecných činění, a tak o jiných milostech, jenž je Kristus činí skrze službu tomu, jenž podstatu svátosti a způsobuje hodně k posvátnému přijímání.

Z sněmu přerovského1849. Vkterém smysle býti slouženo? Otázka s odpovědí. V tomli smysle svátostmi slouženo býti, že komuž jimi slouženo, že pravdu Krista a církve svaté jimi přisvědčujeme, čili že to v Kristu Ježíši připraveno věřícím svědčíme, což živlové svou příklad- ností posvátným způsobem v sobě zavírají. Než oni sebe zkuste co jsou, kdež nám krátko když se nebezpečenství předloží jim, napomenuti jsouc a vystfeZeni, aby byli trpíní a poručení Bohu asobě, doníž zjevně a důvodně nebude hříchu shledáno při nich.

Odpověď. K tomu svátostmi slouženo býti k obému, než při kterýchžby osobách bázeň byla, že snad pravdy svá- tosti podstatné podstatně nedošli, u vnitřním opraveni i ze- vnitřním obcování, aby obláštně jich nebezpečenství bylo před- kládáno, jakož svrchu dotčeno, aby k soudu sobč nejedli. Než co se tkne tajností nám nevědomých, ty mají Bohu po- ručeny býti.

0 přijímání.

Přijetí jest troje. Jedno k poslušenství Jednoty a řádu jejího v celém přisluhování a zprávě duchovní, druhé do zboru k slyšení slova Božího, třetí k svátostem. Máli přijat býti kdo k poslušenství, přijímání naučení, napomínání, výstrah i tre- stání, musí dověrnost míti o Jednotě , že v pravda slu- žebná Kristova jest, jíž poddán býti , pro niž 1 v býti. Též máli do zboru přijat býti, proto jíti, aby slovo Boží



Text viewManuscript line view