EN | ES |

Facsimile view

1081


< Page >

55

pilně připomenouti oběť Krista Ježíše za sebe i za lid k Bohu, a vstana v slibích Božích požehnání od Boha v Kri- stu žádostivě oznámiti.

Item. Pomněti sluší na skutky ouřadu, jenž jsou: zvěsto- vati, učiti, souditi a zpravovati, v svědomí a v naději ustavo- vati neb zanechati; v tom pasti a ostříhati k věčnému životu. Item, mysliti před posluhováním, čímby připomenouti mohl příčiny posvátného ustavení těla a krve Páně i přijímání a čímby mohlo poslouženo býti k známosti hodnosti lidu k tomu a k jakému konci mělby požívati a s čím domův jíti. A tak aby lidu před posluhováním svátostí posloužil slovem k roz- suzování, k zkušení, k střízvosti, k žádosti nábožné, a tak ku přípravě hodné.

Potom za moc a za posílení s výsosti žádati, aby Kristus svou účastností příbytek měl, a člověk vněm nalezen byl, ne- maje své spravedlnosti, ale aby došel z zasloužení těla jeho umrtveného a z vylití krve jeho účastnosti Božské spravedl- nosti, a krmen byl i napájín v milosti a v pravdě u vnitřním životu, v svědomí i v naději.

Potom, aby přispoření dáno bylo darův podstatných, skrze něž se dává účastnost milosti a pravdy spravedlnosti; potom za hodnost chození povoláním v spravedlnosti, potom za všelikou ctnost víry a spravedlnosti; potom aby v cirkvi cho- dili jednomyslně v jednotě, v svazku pokoje ete; potom mo- dliti se za odpuštění hříchů a ospravedlnění všech hodovníků, a za hodnost svatou k užívání svátostí; potom ustavě lid v do- věrnosti a potěšíc svědomí jejich svatým rozhřešením z moci poselství Kristova; za tím již kánon řikati a slovy na místě Krista poselství jeho díti u vysvědčení chleba tělem jeho a kalicha krví jeho; potom dobrořečiti s lidem v připomínání dobroty s chválami a s dikčiněním. Sám viru sprostnou maje podle vysvědčení slovy Páně i přijímati a počestnost, vážnost 1 rozšafnost maje, lidu stojícímu neb klečícímu poctivě pfisluhovati. A před tím 1 potom oznamuje úmysl Kristů a konec všeho posluhování. A toho všeho zpráva šíře vypsána k soudu dánaleta Páně tisícího pětistého prvniho. I usouzena tehdy, i potom několika sněmy s tou vyminkou, kteříž kněží s to býti mohou, aby podle služby posvátné činili, a kte- řížby nemohli s to býti, aby první zprávy požívali, při kte- réžto zprávě místně ukázáno, co, kdy, pokud mluviti neb činiti.

Item. Posluhování kdy mají činiti; aby ne samým časem míry činili ale potřebou lidskou. A víc se k tomu lení a méně dbánliví klonili, aby častěji posluhování činili. Při smyslu pak svátosti i posvátné služby i požívání aby učeni byli, majili věrní pastýři býti.



Text viewManuscript line view