46
byti a chuť i milost ku práci větší, ti podle jiných umělejších
aby pracovali a ne sami, i mohou tak ustavení býti. Než kdež
přílišná obutost, hloupost, nechtivost, nedbanlivost, neopatrnost,
tvrdost, nepovolnost, nerozšafnost, mrtvost a žádost cti, chvály,
peněz, života lhostejnost, rozkoš, nedůtklivost, vyhýbání útrp-
nosti se škodou spasení i nižší práce a t. @., takoví jsou-li
v nižších prácech, nemají k vyšším vedeni býti. A některým
nehodným i což mají, měloby odjato býti.
Co jest řízení.
Jest osob vyvolených a hodných k úřadům nižším neb
vyšším, k služebné práci od starších způsobování, moci zřízené
svěřování dle dobrého řádu a ve jmenu Božím v poselství
Kristovu ho potvrzování.
Ustaveni.
Ustavení dvojí věc nese: jednu oznámení úmysla i vůle
starších a povolení přítomné těch, jenž ustavují; druhou věc
nese moci půjčení a potvrzení skrze rukou vzkládání. A na
tom svěření moci úřadu záleží. Pak jestif toho pravda z obojí
strany, tedy hodnost jest poselství Kristovo k lidu vésti; pakli
není z které strany, z té strany nehodnost jest, pakli z obou,
též. A tím mnozí zmatkové nyní při kněžství mohliby srovnání
býti, a kněží někteří přijímání býti, a což se jim nedostalo
Fivezmouc v úmluvě učiněné v Jednotě ustavení býti. Též
jsou-li to hodní, kteréž zlí ustavují, aneb dobří zlé, a podle
čeho nejníž můž a má ouřad státi? Že nejníž podle úmysla
přijímajících s povolením obou stran, výš podle pravdy smy-
sla a úmysla, výš k tomu podle života ctnostného, milování
Pána Krista i oudův jeho, a nad to výš, kdež se to spolu
vše zběhne.
A jediný sám pravý kněz a biskup i pastýř hodnost pl-
nou, bohulibou a vzácnou předevšemi má, jsa Pánem i dveřmi,
základem i hlavou domu svého, uvodě, ostříhaje, zpravuje, pasa,
zachovávaje, předcházeje a mocně proti všemu na odpor stoje
a zastávaje. A všichni kněží, z lidí pošlí a k službě ustavení,
mají jeho kněžství věčného, i obětí, i kněžství v lidu ducho-
vního z oučastnosti jeho služebníci i pomocníci býti a s ním
shromaŻdovati, jej oznamovati, v jeho bohatství jej oslavovati,
k víře, k milování i k naději věčného života sloužiti a misto
něho poselství díti k naději, prostředníci býti mezi nimi a
Kristem v smlouvě a v úmluvě nového svědectví.