31
všem neb mnohým bylby znám a věrným není známo, by mu
zastaveno bylo, mají prosbou i radou jemu zastaviti, dokudž
staršími nebude rozsouzen, ne aby jej skládali s ouřadu, ale
rosbou a radou ponechání žádali; neb sloužíli jsa v jistém
hříchu smrtedlném, zle a nehodně slouží.
Pakli mu bude zastavená služba a to známo bude a on
by svévolně sloužiti chtěl, mají věrní jím pohrdati. A kdož
toho neučiní, obcuje jeho hříchu., A ovšem bylli by v úmyslu
i v smyslu převrácen, v tom, čímž by sloužil, kdož tu jeho
služby požívá účasten jest. Neznäli a jest v Kristu věrný,
odpuštěno jemu bude anatomto vyhledáváno. Pakli ví a zná
a z nehodné příčiny požívá, svolující s činícím bez pokání
trestání neujde. Pakli jest kněz dobrý životem ctným aneb
že hříchův smrtedlných světských u lidí u všech za to zná-
mých, zjevně ani tajn6 by necinil a ten smyslem antikrista i
úmyslem jeho by zprzněn byl, nemají věrní služebnosti od něho
poZivati; neb služebnosti prvotně záleží na pravdě, smysla a
úmysla a potom života. Jinak każdy ctnostny mólby sloużiti
a tomu by se měl toliko svěřiti úřad. Pakliby byl nalezen
obojí dobrotu maje, což velmi řídkého i nebezpečného jest a
jest v cizí jednotě, odporné pravdě té, mají věrní tomu velmi
rádi býti; neb takové Bůh pro něco dobrého posílá. A však
nemají k němu piistoupiti ani od něho sluZebnosti poží-
vati, protože v té jest jednotě nebezpečné, od níž odstoupení
spravedlivé.
Druhé, žeby po smrti jeho neměli pastýře. Třetí, že on
nemá nad sebou pomoci řádu a tovaryšství církve. Otvrté, Ze
věrní mají dostatečnost doma.
Pakliby mnozí byli kněži původ a řád majíce i lid a
smyslem zdravým v slovu i v skutku by sloužili, žádný z po-
sluchačů našich, dokudž Jednota v pravdě jest, nemá přistou-
piti k tomu, ani také potupovati, když to v pravdě začato a
děje se. Ale starší mají péči vésti, mohouli v přátelství neb
v jednotu s nimi vjíti. To se na díle z milosti Boží stalo
téchto ёавй leta 1609, co ! jednati s velikým úsilím leta 1575
začali, již jiní s pomocí Boží dokonali. Bůh jen rač požehnati
tomu, aby Jednota utvrzena rozhojněna a ne nějak škodlivě
příčinou svobody dané proměněna byla.
Pakli jsou dostatečnější zvlášť při nejpilnějších věcech, na
čem jednota služebného shromáždění záleží — a to zprávce
poznají jistě, že stálé zkušené jest — mají i dlužní jsou s li-
dem se poddati a poslu&enstvi podniknouti. Pakli jsou nedo-
statečnější, v tom, v čemž pravdu mají, nemají hanini ani po-
tupováni byti. A jestli ta pravda tak veliká, jenžby grunt
církve dostatečně nesla, nemají pohrdáni býti; ale kdyžby