305
ruského na to odeslali), a jmenován Bratr Matouš Amerik,
kterýž to také k sobě přijal.
Pan sudí vschovský.
Nežli se rozjeli B. polští v sobotu ráno postavil se pan
sudi, kdeZ omluviv se, proč jemu bezelstně časněji se vrátiti
možné nebylo, strany všech věcí, na které byla stížnost, ta-
kovou informací učinil, že se vidělo na tom přestati a toho
za J. M. panem vejvodou posílání zanechati. Nebo
1. strany Jurskych, Ze nemini J. M. p. vyvoda nie mimo
prvé povolené věci povolovati, tím aby jisti byli; nýbrž znovu
zase do akademic witemberské i jiných, bude-li třeba, sám
psáti a naprosto toho, aby od své zarputilosti pustiti musili,
dovésti. A vyrozumí-li, že kněz neustupností příčinou jest, ji-
ného dosaditi. Jen že se pro jisté příčiny connivencí užívá,
nad tím abychom se nezastavovali, Ze prosi, poněvadž to i
nám k dobrému bude, to že uhlédáme. Consistoř pak společ-
nou pro zdržení mezi obojím shromážděním svornosti a řádu sou-
dime-li za dobré, Ze hned, z snémika se vrátě (na nějž již
vyjíždí) vyzdvíhne. Začež když žádáno, prosil aby formu toho
a artikule sepsali a jemu podali, aby on to jako sám vedl a
jmenem J. M. pana vejvody nařizoval pro neuvozování na vás
invidiae. Na čemž prestano a ti artikulové zhotoveni byti
maji, aby co nejvic podle Yádu Jednoty bylo.
2. Strany rolifarnich oznámil, co míni J. M. pan vyvoda,
a co tím obmýšlí jmenovitě přípojíc farní roli k panskym
(poněvadž vedle sebe leží) naříditi; co každoročně z týchž
panských roli napřed sobě zprávce bráti a do stodoly své svá-
žeti má, jistý počet kop pšenice, žita, ječmene, ovsa atd., tak
aby předce koně i krávy chovati sobě mohl pro potřebu do-
máci. To pak Ze proto mysli J. M., aby důchodové kostelní
nebyli tak zřetedlní pro papežence, kteříž se na odjimání ko-
stelů (kde jen důchodu co cítí) na prosto vydali: též žeby
zprávce bez tak velikého lopotování totéž opatření své, nýbrž
lepší míti a tím volněji prací církevních hleděti mohl. Neb
že nežádá ujíti, ale přivětšiti raději, tak jak sami starší znají.
Tolikéž za farní zahrady díl, kterýžby k stavení domů (do
vyplnění nového rynku) vyměřen byl, že louku dá, kteráž
několiknásobně více trávy dávati bude. Pakli aby z týchž
domů plat vycházel zprávci, to pak vše, jest-liže se starším
vidí, poněvadž přes vůli jejich měniti nic nežádá [ucini]. A když
o tom mluveno, žeby na té farní zahradě cizí lidi za sousedy
miti nevéelijak se treffovalo, dovolil, aby třeba samí Bratří
čeští, kteří chtějí, sobě tu stavěli. A tak ty věci (strany za-
hrady a rolí farních) na deliberací starších zůstaveny.
Dekrety Jednoty Bratrské,