296
(poněvadž ho starší na ten čas místem opatfiti nemohou)
v bázni Boží předsevzetí své k cili vedl. A pakli ještě od-
ložiti chce, místo jemu u pana Sadovského ukázali.
XVII. O modlitbách před kázaním. Poněvadž
v církvích německých i jiných rozdílných jednot i naší v Polště
zvyk jest, že na kterým kázání se dvojího modlení užívá,
první modlení jest toliko za nastrojení ducha svatého ; potřeby
pak církevní a bližních některých jmenování nechává se
k modlení druhému, mělo-li by i v českém shromáždění toho
býti ostříháno? Má o tom napsáno býti Bratřím do Uher,
aby v tom jednomyslnost byla.
XVIII. O moru. Velký neřád zbíhající se v Polště v čas
Boží rány morové příčinu dal mluviti o tom, mohl.li by jaký
způsob nalezen býti, aby poslůchači naši z pověrného neb
neosvíceného o té metle Boží smýšlení a k postupování sobě
při tom křestťanštějšímu přivedení byli. Ale pro krátkost času
nemohlo dostatečně o tom promluveno býti; odloženo to sy-
nodu, a mezi tím vyhledáno býti má, co o tom před tím již
od otců usouzeno.
XIX. O škole. Přihlednuto také ke škole, a poněvadž
B. Jana Laubmanna z toho prachu školního již aspoň jednou
uvolniti čas se zdál, propuštěn jest a B. Martinovi Gertichiovi
za pomocnika v prácech církevních přidán. Na jeho tedy
místo do třetí klassy obrán jest Martin Crusius, jemuž i kan-
torství v škole i v kostele svěřeno, jako i aby discipulum
primae et secundae classis cvičením jich v řečtině byl povinen.
Napomenutí při tom všechněm ze spolka praeceptorům stalo se
k pilnějšímu nad předešlé časy pracování, a obzvláštně nařízeno :
1. aby školu na čtyry classes rozdělíc a v každém audi-
torium dvé classes postavic, kazdy pfi své classi cely den
pracoval všech 5 hodin pilně a snaZné, tak aby mimo to Zád-
ných privatních hodin potřebí nebylo, opatřiti toliko, aby di-
scipulové doma co délati měli a nezaháleli.
2. Maji se podle psanych prvé a podanych leges zacho-
vati, & nechtélo-li by co in praxi tak jíti; scholarchüm oznä-
miti, a nejinak než společným snešením cokoli měniti.
9. À Ze tém&f nic reale pred tím tractováno nebylo пей
toliko organicae artes, má pfivzata býti do prvni classi ethica
Sculteti a za tim něco víc, jak se ukáže.
4. Method na januam linguarum pilně uvážený předepsán
jest, od něhož by nebylo odstupováno, t. j. aby desetkrát za
rok ta knížka přeběhnuta a tím dokonale učedlníkům v mysl
uvedena a k užitku obrácena byla. Nejprvé samým čtením
pořád koncem ven pro samo hbité čtení a dobré pronuncio-
vání; druhé s výkladem německým, českým, polským, z knih