EN | ES |

Facsimile view

1081


< Page >

28b

Jako i každého dne potom ráno i večer kázání držána, a to na rozdílné texty od rozdílných osob podle rozměření praesida, vždycky směřujíc k tomu, což k svornosti a lásce sloužilo, i B. Komenského (uradiv se týž praeses s B. se- niory a conseniory) požádali, aby před comunií sv. (bylo v ne- děli XVII.) kázání jazykem českým učinil, oznamujíce toho příčinu, že tím Jednotu českou v osobě jeho ctí, též že slušné jest, aby tu před tak vzácným shromážděním naše společná jednomyslnost byla osvědčena, aby se po zbořích malopolských a litevských rozhlásilo, že s Bratřími českými jedno jsou a býti mají. I stalo se tak jako i B. Adam Hartman také od nich kazatelnicí poctěn.

Conclusi pak též convocací tolodavské, tak jakž podle bedlivého uvažování sepsány i podpisy všech přítomných, kněží i panstva, jako 1 pecetmi v&ech tfí Jednot stvrzeny jsou, a to ve třech exemplářích, jeden nám, druhý do Malé Polsky a třetí do Litvy odvedeny jsou při nynějším shledání, jichž suma tuto se položí podle pořádku, kterýž nám v instrukcí dán byl.

1. Pozdravení od Jednoty pilně donešeno i kněžím i star- ším napřed v privátní sessí, 1 všechněm opět v publičné sessí v kostele.

2. Kdež nám dovoleno jednati a zavírati všecko, však tak, aby oblíbení toho i poopraveni (byloli-by v čem) třeba syno- dům zanecháno bylo. Tu Bratří malopolští na odpor se po- stavili, zvláštč panstvo bránice novým odkladům, než aby se všecko již zavíralo a knihy k společnému užíváni, jak tu usouzeno bude, tak se hned k druhu podaly. Na čemž napo- sledy zavříno, proto aby z dalších takových pracných sjezdů sjíti se mohlo. Poněvadž hlavní věc tak jednosvorně všickni synodové oblíbili; partikulární pak ty pozůstávající některé věci bedlivě uváženy a skončovány budou.

3. Protestací v upřímnosti naší stala se dle slušnosti.

4. Řád náš abychom publice byli měli comendovati a čtení jeho samého napřed žádati, k tomu nepřišlo; protože když jsme napred soukromné s superattendentem litevskym a malopolskym (celé je naklonéné k sobá a Jednoté poznavée), jakby co publice pfedkládáno byti mélo, uvaZovali, nezdálo se k vzdéláni byti, abychom sebe tak publice za obzvláštní a ještě oddělenou Je- dnotu pokládali; než podle consensu jdouce, za sjednocené se již měli, a toliko o srovnání toho, co ještě pozůstává, mluvili. Doložil K. Dobřanský: řádu vašeho ne zle povědom jsem, a vin- šoval bych, aby ve všech církvích ostříhán byl; ale aby týž řád, tak jakž jest, od nás cele přijat a do všech zborů na- šich uveden byl, to možné není pro mnohé věci, které z roz- dilnosti mist a času s sebou nese. A byť i bylo možné na



Text viewManuscript line view