EN | ES |

Facsimile view

1081


< Page >

281

k němu se dostanouc) oddaly, osobně také jmenem všech valedikujíc.

3. Aby biblí česká pěkně svázaná (v niZby se napřed exilium našeho a dobrodiní nám v něm učiněného vypsání krátké s podpisem vlastní rukou všeho zde panstva a kněž- stva položilo) do biblioteky J. M. na budoucí památku daro- vána byla. Tolikéž řádu Jednoty asi dva exempláře s zaká- záním se na potom JMsti., že každé české knihy, kteréž vy- cházeti budou, exemplář do též J. Msti. bibliotheky odsilati se bude.

4. Naposledy aby také in publicis scriptis, kde toho pří- činy budou, totéž dobrodiní J. M. zmínkami uctivými a vzác nymi vychvalováno bylo, jako in synopsi persequutionum a v historii Jednoty, s doložením toho, jakou sme em svobodu pod J. M. méli v exilium svém, i P. Bohu v chrámich volné sloužiti i synody odpravovati a držeti.

Jak s padlými zacházeti při navrácení a zprávy církevní v vlasti bohda ujímání. Zhotovena o věci předešlých již časů zpráva, i přehlednuta jest a nalezeno, že některé věci opravy, vysvětlení i doplnění potřebují. Protož aby to ještě B. starší v Lešně zůstávající i s pomocí ak soudu všeho podáním B. ministrům bedlivě přehledli a doplnili, zpravili a k rozsouzení ještě otcům moravským do Slezska poslali, kteříž budou-li viděti, že tak již zůstati může, aneb něco přiopravíc, k tištění to do Lešna poslati mají.

O upadlých v apostasi kněžích a jahních. Pří- činou odpadlství Blahoslava Byšického a některých jiných mlu- veno, co s takovými činěno býti ; jestliže by se po odvrá- cení pokušení navrátiti chtěli, zvláště poněvadž on Blahoslav k odpočívajícímu v Pánu otci В. Cyrillovi psaní z Cech uči- niv za pamět na sebe žádal, a že tentýž v srdci zůstává, - koli zvítěziti nemohl, oznamoval. Nalezeno, že poněvadž on i prvé kněžského úřadu sobě nevšelijak vážil a zisků tako- vých vždy pilnější býval, též že v hřích ten dobrovolně s roz- myslem proti věrným radám, výstrahám a prosbám, nýbrž proti slibu již učiněnému do vlasti se vším se vrátiv, uběhl, i jiné některé s sebou zviklal, vyloudil i ku pádu potáhl, a nad to i revokací svou proti svědomí publice v kostele Koste- leckém nad Orlicí učinil, že tedy k úřadu kněžskému, byt i způsobem jiných padlých kajících do Jednoty přijat byl, při- puštěn býti nemá. Nebo

1. kněz býti bez úhony, na něm pak několik těž- kých ühon se sbíhá.

2. Tíže se každý výstupek kněžský u Boha váží a tresce než-li jiných lidí, čehož příklad, že dceru kněžskou v smil-



Text viewManuscript line view