232
stávati míní a chce, koštuje se co bude, poněvadž prvé něco
o tom naměření a vymezení soudem všech starších stalo se,
co v takových věcech a podobných činiti sluší. Podle toho
necht se Bratří chovají.
Leta Páně 1571.
Consultací potřebná.
1. Kudy to přišlo a přichází, že mnozí služebníci Jednoty
klesají a padají? Předešle Žalud, nyní Beneš Kavka, Mohel-
nický, a teď Kohout ? |
Nalezáme příčinu toho býti velikou, nedostatek potřeb-
ných služeb jim vlastně náležejících, poněvadž sněmů nebývá
a služby potřebné služebníků z společnosti nedocházejí, jako
se to dálo předešlých let.
2. Item, že se čacky nepřihlídá, a při visitování věci ne-
malé, soudem pilným někdy i v nemalých přech vyhledané,
k svým cílům se nevedou, ale mnoho se toho opouští, a někdy
vinni vymluveni byvaji a nevinni zahanbeni po zprávách jedné
strany. Nebo někteří, netoliko se v takových příčinách k chy-
trosti hříšné, ale také i ke lži na pomoc utíkají.
9. Příčin se neutíná: někteří přijímají děvky mladé fre-
jované atd., a za příčinou kuchmistrství marného v častá roz-
mlouvání se s nimi i mladí dávají, a ne jedni i soukromnosti
hledí, jako tak Žalud zašel atd.
Pokrytství ne jedna při mnohých se přehlídají, ješto příči-
nami se to přinich seznává, že zle stojí v stavu svobodném atd.
Co tedy činiti?
Zdali pustiti je jako koně bez uzdy? Ale coby Pán tomu
řekl? Strach žeby takové strážné zavrhl, odit enim opera Ni-
colaitarum. Čili snad (revocare gradum) na první cesty otců
nastoupiti, netoliko dávných starých ještě před Bratrem Luká-
šem, ale teď věku našeho rozpomenouti se, jak se v takových
věcech otcové naši měli? Bratr Martin Michalec jak to zpra-
voval? Příčiny dobré čeládce obmýšlel, v nichž dobře stáli
i rostli. Slušíť i nám tou cestou jíti, roty milovné, vykleté
fautores nebyti atd. Cili snad pustiti bychom měli všecky
k ženám? Ale kde budou mládenci, kteřížby pomalu strojení
byli k přijetí časem svým ouřadu kněžského, jak je vycho-
vávají takoví? Mnoho-li jich vychoval Urban, Křižák, Žalud a
jiní jim podobní? Ano děti jejich k čemu se hodí, jaké svě-
dectvi o sobé maji? atd. S ostatkem se mlčí.