17
ač obcuji služebným věcem, úřadům neb svátostem, obyčejům,
by iv pravdě byli, když neobcují víře živé, nehodně obcují a
pokrytei jsou. Pakli bludům obcují, mají příčinu svodu a
oklamání.
-
0) moci církve souzeno leta Páně 1499,
Dvoje se moc nalézá podstatná a služebná.
Podstatná podstatně samému Bohu vlastně pfileżi, jako
Avofiti, byt dati, v bytu drZeti, zachovávati, vykupovati, opra-
vovati, obnoviti, pspraved niti milost dáti, hříchy odpustiti, ži-
vot věčný dáti. Та moc samému Bohu vlastně přisluší, a o té
moci di Daniel: Moc jeho moc věčná, kteráž nebude odjatá,
a moc tvá vy končiny vší zemč, a moc jeho od pokolení až do
pokolení: a lzaiaš: Zdaliž ukrácená a maličká učiněna ruka
má, abych spasiti nemohl; a David: Neb Boží moe jest, a tobě
Pane milosrdenství, a mnohá jiná písma v témž.
Služebná moc jest dvoje. Jedna dána lidem k řízení a
zachování lidi v časném dobrém, a ta slove moc světská zří-
zená, o níž apoštol píše k ltimanüm Yka: Není moci neZ od
Boha, které moci od Boha zřízené jsou. A ta moc má míti zá-
klad svůj, spravedlnost přirozenou lidskou a podle ní má zpra-
vovati. A kdež se to činí, slove zřízení Boží a moc Boží;
pakli na odpor, slove moc šelmy. A té moci podle spravedl-
nosti řídící přikazující nomá žádný odpirati ale poslouchati, a
podle nepravosti nemá moci kaziti, leč vyšší mocí, ale samym
neposloucháním skutečným ve zlém nižší dlužen odpirati. A o
té moci bude jinde na svém místě.
Drubá moc služebná Jest darem daná k službě víry a zří-
zenébo spasení vní, a k zřízení | k zachování lidí v duchovní
pravdě a ta moc slove církev Se potřebu a pomoc k spasení.
A ta sc moc v. písmé dvojí nalézá. Jedna v zákoně starém
daná, a druhá vo novém. První vtom záleží, že dána byla po-
kolení Lovitskému podle zřízení, práva zákona oznamovati,
podle nich zpravovati, riditi, souditi, vypovidati, obétovati, vy-
obcovati 1 ustavovati v naději budoucí pravdy.
Druhá moc nového zákona, sloužiti pravdě víry a v ní
zřízonému spaseni, slouhy k tomu fíditi, oznamovati, zpravo-
vati, v ni potvrzovati. neb od ní odluéovati, ustavovati 1 za-
chovavali v společnosti k spasení, A té moci základ jest Kri-
stus, v své pravdě víry zřízeného spasení čtení svatého i v svě-
dectvi jeho, v smyslu zdravćm i v umyslu 1 skutku přímém. A
potud jest moc Kristova, pokud se ta pravda nalézá a k pravdě
se jí slouží: a když skrze ni se pravdě odpor činí, již neslove
moc Kristova ale moe Antikristova. Neb úmysl byl Kristův,