Vyplý-
vyplývá
z
toho,
že
se
nutil
k
tomu,
aby
byl
v
tom,
co
je
jeho
Otce
a
zároveň
přitom
byl
oddán
svému
okolí.
Doufám,
že
jsem
vysvětlil
už
dříve,
že
to
byti-
že
musel
být
v
tom,
co
je
jeho
Otce.
Ale
přesto
řeknu
to
takhle
ještě
jednou
a
patrně
trošku
jinak
než
předtím.
Abych
to
doplnil,
že
v
té
době
ještě
nedokázal
být
samovolně
v
tom,
co
je
jeho
Otce.
Nýbrž
se
k
tomu
musel
nutit.
Že
v
této
době,
přestože
máme
už
jistotu,
že
naše
podstata
je
nesmrtelná,
musíme
se
nutit,
abychom
jí
sloužili.
Abychom
pro
ní
všechno
dělali.
To
musí
být
soustavné
donucování
sebe,
že
musím
být
v
tom,
co
je
mého
Otce.
To
znamená,
cokoliv
dělám
mimo
dům
Otcův,
tak
to
jsem
na
poli
jeho.
Čili
jsem
v
tom,
co
je
jeho,
nejsem
mimo
to.
Ani
nejsem
mimo...
mimo
pole
Otcovo.
A
jsem-li
v
jeho
domě,
nejsem
v
domě
ničího-
někoho
jiného
než
zase
v
jeho
domě.
Čili
musím
být
pořád
v
tom,
co
je
jeho
Otce.
A
to
mně
někdy
dá
velikou
práci,
abych
se
v
tom
udržel.
Abych
nezačal
být
v
tom,
co
je
moje,
abych
nedělal
zároveň
něco
pro
sebe,
abych
neseděl
na
dvou
židlích.
A
jediné,
co
se
dovoluje
ještě,
a
to
je
zajímavé,
že
to
dovoluje,
že
přitom
je
oddán
své
rodině.
A
tahleta,
nebo
svému
okolí.
Tahleta
oddanost
má
své
vývojové
fáze,
jak
se
tam
dovídáte.
Ze
začátku
ta
rodina,
ten
svatý
Josef
a
Panna
Maria
a
koneckonců
i
ti
tři
svatí
Tři
králi,
to
je,
to
je
zase
duchovní
rodina,
dělají
pro
něj
všechno,
aby
ho
zachránili.
A
on
jim
to
za
to
potom
splácí
svou
oddaností.
Potom,
když
už
ho
nepotřebují
zachraňovat,
když
už
je
zachráněn,
tak
on
jim
to
splácí
tím,
že
například
u
toho
svatého
Josefa
je
zaměstnán
jako
tesař,
vyučí
se
v
tom
a
pomáhá
mu
v
tom.
A
jistěže
pomáhá
matce
a
pomáhá
při
té
domácnosti,
prostě
žije
pro
ně
a
s
nimi.
Proč
je
toto
nutné?
Protože
kdyby
zpočátku
nebyl
chráněn,
jak
víte
tím
Josefem,
Pannou
Marií,
tak
by
byl
přišel
o
život.
A
kdyby
později
nebyl
oddán
té
rodině
a
tomu
svému
okolí,
tak
by
byl
nerozvinul
to
lidství.
Tady
se
ještě
dorozvíjí
stav
lidství
k
úplnému
rozvoji,
tady
ještě
to
lidské
já
není
satanášem.
Tady
to
lidské
"já"
v
tomto
období
je
něčím
velice
nutným,
co
nesmí
být
zabito,
co
nesmí
být
překonáno.
Má
být
překonáno
jenom
v
tom,
že
já
ho
nutím,
aby
se
podřídilo
a
bylo
v
tom,
co
je
jeho
Otce.
A
jestliže
potom
se
dospěje
k
tomu,
že
v
tomto
stavu
se
tak
dalece
vytříbím,
že
kdybych
to
řekl
symbolicky,
jsem
dobrým
tesařem
a
jsem
dokonale
rodině
oddán
a
nedělá
mi
to
žádné
potíže.
Tak
to
je
pro
mě
známkou,
že
ten
stav
dohrál
svou
roli,
že
už
mě
dále
nemůže
vychovávat.
A
že
kdybych
přešlapoval
na
místě
a
chtěl
se
v
tom
stavu
udržet,
tak
prostě
ze
svého
"já"
dělám
satanáše.
Protože
toto
já
by
mě
od
té
chvíle
vedlo
k
opotřebení,
přešlapování
na
místě
a
k
smrti
fyzické,
k
ničemu
jinému.
Já
v
tomto
případě
musím
odstoupit
od
tohoto
stavu
a
odejít
do
Jordánu.
Co
to
je,
odejít
do
Jordánu?
Víte,
plným
právem
se
při
křtu
dává
člověku
nové
jméno.
To
má
být
jméno
duchovní,
to
má
být
jméno
člověka,
které-
který
jde
k
Bohu.
To
jméno
ho
má
poznamenávat
v
jeho
charakteristice
cesty,
má
být
charakterem,
výrazem
charakteru
jeho
cesty.
Třebas
jmenuji-li
se
Pavel,
tak
to
má
být
charakter
toho,
že
budu
to
dělat
obdobně
jako
Pavel
a
tak
dále.
Proto
dříve
katoličtí
kněží
dbali
na
to,
aby
ta
jména
byla
jmény
některého
svatého
nebo
světice,
aby
to
nebylo
světské
jméno.
Tak
bychom
zjednodušeně
mohli
říct,
že
Ježíš
si
jde
do
toho
Jordánu
pro
nové
jméno.
To
znamená
pro
nový
smysl
života.
A
jestliže
není
člověk
ochoten
nastoupit
nový
smysl
života,
novými
prostředky
se
řídit,
novými
prostředky
jít
dál
kupředu,
a
chtěl
by
těmi
starými
pokračovat,
tak
si
znemožní
další
postup.
To
platí
o
každém
kroku.
Tak
ještě
jednou,
co
je
tady
zapotřebí,
že
tato
obdoba
je
tam
velice
pěkně
popsaná.
On
jde
do
Jordánu
k
svatému
Janu
Křtiteli
a
chce,
aby
ho
pokřtil.
Svatý
Jan
Křtitel
nechce
to
učinit,
protože
říká,
že
toho
není
hoden.
Není
hoden
ani
toho,
aby
rozvázal,
nebo
tak
nějak,
opánky
nebo
jeho
nebo
tak
nějak,
no.
Tak
to
vy
všechno
znáte.
A
Ježíš
ho
ale
k
tomu
přiměje,
takže
on
ho
pokřtí.
A
teď
jsou
svědky
toho,
že
je
slyšet
hlas:"
tento
je
syn
můj
milý,
v
němž
se
mi
zalíbilo".
To
znamená,
on
tady
získává
už
nejenom,
člověk
tady
získává
nejenom
povědomí,
že
je
podstatou
nesmrtelný,
nýbrž
získává
povědomí,
že
je
synem
Božím.
Přestává
být
synem
matky
fyzické
a
začíná
být
synem,
vědomým
synem
nebeského
Otce,
to
znamená
duchovní
sféry.
To
bude
mít
ovšem
ty
následky,
že
musíš
z
toho
vyvodit
všechny
důsledky
logické,
musí
tu
matku
pozemskou
opustit.
Musí
vopu-
opustit
domov
pozemský,
musí
opustit
své
bratry,
své
sourozence
a
tak
dále.
Protože
to
je
součást
domova,
který
už
není
jeho
domovem.
To
je
velice
těžká
záležitost,
by
se
nám
zdálo,
kdyby
mezitím
nebylo
to
požehnání
té
milosti
a
toho
stavu
poznání,
který
v
tom
v
Jordánu
existoval.
A
on
tedy
vlivem
toho
od
té
chvíle
nemá
otce
tady
na
zemi,
nemá
matku
tady
na
zemi,
nemá
domov
a
podobně.
A
má
ho
někde
na
nebesích
tedy
v
tom
stavu
dokonalosti.
V
tom
stavu
dokonalosti
ještě
není.
Ale
je
do
té
míry
už
daleko,
že
dokáže
plnit
vůli
Otcovu.
Že
dokáže
ji
plnit,
že
už
se
nemusí
k
tomu
nutit,
to
je
ten
rozdíl,
víte,
nýbrž
že
ji
dokáže.
Tento
přechod
nastává,
jak
vidíte
najednou,
protože
je
dán
tou
milostí.
Tady
je
krásně
vidět,
že
člověk
si
to
nezasluhuje
nějak.
Že
neví,
jak
se
to
může
stát,
že
ten
přechod
najednou
prostě
tady
je.
A
že
je
chybné
spekulovat,
jak
se
to
mohlo
stát,
protože
to
je
dáno
mírou
vyprázdněnosti
od
toho
minulého,
od
všech
těch
prostředků,
které
už
dohrály
svou
roli.
Ale
je
tady
ještě
reziduum.
A
ten-
tímto
zbytkem
velice
důležitým,
se
kterým
se
Ježíš
musí
vypořádat,
je
jeho
"já".
Jeho
"já"
je
zvyklé,
že,
a
bylo
vychováno
také
k
tomu,
že
tady
bude
ustavičně
rozvíjeno,
jeho
schopnosti
se
budou
rozvíjet.
A
že
on
zato
bude,
řekl
bych,
takovým
světlem
tomu
člověku,
tomu
fyzickému
tvoru,
kterému
bude
svítit
až
do
smrti.
Ne
nadarmo
se
říká
satanášovi
Lucifer,
Světlonoš.
Že
od-
do
této
doby
on
slouží
jako
nositel
světla.
Ale
jakmile
dohrál
tu
roli
toho,
té
potřeby
světla
v
domově,
který
byl
domovem
toho
člověka,
než
našel
domov
nebeský,
tak
tehdy
přestává
mít
tuto
funkci.
A
kdyby
si
ji
dál
osoboval,
tak
by
se
stavěl
proti
dalšímu
vývoji.
Tak
je
třeba
si
ho
vyvolat
a
odkázat
ho
do
jeho
mezí.
A
jakým
způsobem
to
dělá?
Toto
já,
aby
mohlo
být
tím
světlem,
musí
být
k
té
funkci
uměle
udržováno...
uměle
udržováno.
Lidská
bytost
je
velice
křehká
bytost,
a
když
není
uměle
udržována,
tak
brzo
hyne.
A
s
tím
také
to
"já"
nemá
podstatu,
které
by
se
drželo,
čili
musí
být
živeno
především.
Proto
Ježíš
odchází
na
poušť,
kde
upírá
stravu
tomu
lidskému
"já".
To
lidské
"já"
se
uvolňuje
a
vychází
z
toho
těla
a
tentokrát
se
projevuje
v
té
tváři,
kterou
v
tu
dobu
má,
jako
satan.
Neboť
v
zájmu
toho
"já"
teď
je,
pořád
být
pánem
toho
člověka,
a
nebýt
jeho
služebníkem.
A
proto
mu
tam
nabízí
ty
věci,
že
ano
a
tak
dál,
jako
pán
mu
to
nabízí.
A
vybízí
ho,
aby
se
mu
klaněl
a
podobně
a
tak
to
všechno-
to
už
všechno
znáte,
to
už
bylo
jinde
řečeno.
Jestliže
tedy
Ježíš
ale
nic
z
toho
nepřijme,
sílu
k
tomu
má,
vlivem
toho
poznání,
které
získal
v
Jordánu,
my
bychom
tu
sílu
neměli.
Jestliže
on
nepřijme
nic
z
toho,
co
ten
satan
mu
nabízí,
tak
pak
toho
satana
přemění
v
no-
ve
funkčně
nové,
řek
bych,
ve
funkčně
novou
podstatu,
funkčně
jenom
novou
podstatu.
Takže
dejme
tomu,
můžeme
říci,
že
když
potom
Ježíš
překonav
satana,
přijímá
dvanáct
učedníků,
tak
přijímá
také
tohoto
satana,
v
podobě
Jidáše,
převtěleného
do
Jidáše.
To
je
funkčně
jinak,
jiné
postavení
toho
satanáše,
než
jak
bylo
předtím.
Ten
satanáš
už
mu
do
určité
doby
slouží.
Slouží
mu
dokonce
k
tomu,
aby
ho
ukřižoval.
Protože
satanáš
představuje
jednu
stránku
páru
dvojic:
dobro-zlo.
On
představuje
zlo.
A
dokud
člověk
je
na
této
úrovni,
tak
je
to
ještě
cesta
dualistická
a
musí
si
dávat
sloužit
jak
dobrem
tak
zlem.
Nemůže
stát
jenom
na
straně
dobra.
A
proto
je
tam
mistrně
vyjádřeno,
že
sice
Ježíš
nikde
žádné
zlo
nedělal,
ale
že
měl
jednoho
zlého
žáka.
Už
přesně
věděl,
jakou
funkci
ten
jeho
žák
má.
Jaký
úkol
má
a
jaký
úkol
splní.
Po
celou
tu
dobu
se
vládne
vůlí
jinak
než
kdykoliv
předtím.
Já
bych
ještě
se
vrátil
za
dobu
po
tom
křtu.
Jakým
způsobem
vládl
Ježíš
po
těch
čtyřiceti
dnech
svou
vůlí?
Tedy
čtyřicet
dní
se
postil,
tak
musel
mít
vůli
překonat
své
chtění
po
tomto
životě.
Protože
čtyřicet
dní
se
postit,
to
by
taky
mohlo
dopadnout
jako
smrt
ne?
A
to
musel
riskovat.
To
znamená,
on
už
musel
být,
tak
řekl
bych,
předběžně
schopen
umřít
pro
věc,
kterou
zastával.
Tak
daleko
mu
muselo,
tak
dalece
mu
muselo
o
věc
jít.
A
pak
tu
vůli
využil
v
tom
smyslu,
že
toho
satana
potřel,
že
ho,
že
mu
nedopřál
slechu
a
že
ho
překonal.
Ale
pak
už
se
mu
otevřela
cesta
k
jasnému
vědomí
vůle
Boží.
Potom
už
nestál
ten
satanáš
jako
rovnocenný
partner
vedle
něho
nýbrž
jako
sluha,
který
má
jenom
přesně
vymezenou
funkci.
Až
ji
provede,
padne
nebo
spáchá
sebevraždu,
jak
je
tam
řečeno
o
tom
Jidášovi.
Takže
nebyl
už
nebezpečným
v
tom
smyslu
rovnocenného
partnera,
nutného
rovnocenného
partnera.
A
ten
Ježíš
potom
plní
vůli
Otcovu
s
lehkostí,
protože
je
s
ní
spojen.
Říká
svým
učedníkům:
abyste
byli
jedno
s
Otcem
mým,
jako
já
s
ním
jedno
jsem.
Přestože
sebe
ještě
právem
považoval
za
menšího
než
je
Otec.
V
této
době
o
sobě
řekl,
že
je
menší
než
Otec,
a
že
není
dobrý.
To
jsou
věci,
které
výkladově
asi
jenom
napíšu,
protože
by
to
bylo
moc
dlouhé.
Ale
mohl
bych
aspoň
ve
zkratce
říci,
že
jestliže
by
se
člověk
považoval
při
tomhletom,
při
této
fázi
za
dobrého,
tak
by
chtě
nechtě
popíral
všechno,
co
předtím
zažil.
Popíral
by
to,
že
všechno
dobro
pochází
od
Otce.
A
tím
dobrem
není
něco,
co
je
na
jedné
straně
párů
dvojic,
nýbrž
pravé
dobro
je
to,
že
on
má
určitou
míru
poznání
a
tak
dále.
Což
lidi
nemohli
pochopit,
tak
proto
sebe
nena-
nenazýval
dobrým.
A
já
bych
jenom
mluvil
o
tom,
k
čemu
ho
tento
stav
opravňoval.
Opravňoval
ho
k
učitelství,
k
osobnímu
vedení.
Samozřejmě
on
tam
osobně
vede
především
ty
žáky.
Čili
tím
je
řečeno,
že
ty
lidské
vlastnosti,
to
jsou
ty
jeho
žáci,
jsou
dnes
od
té
chvíle
už
vedeni
přímo
z
centra
věčnosti.
Že
už
mají
styk,
každá
vlastnost
nese
punc
věčnosti.
Když
se
setkáte
s
takovým
člověkem,
tak
když
v
křesťanství
se
o
tom
říká
že
svatí
měli
nadpřirozenou,
třebas
hrdinnou,
třebas
lásku,
hrdinnou
víru,
ne,
hrdinnou
odvahu.
Tak
takhle
se
to
jeví
zevně.
Ale
ve
skutečnosti
ta
vlastnost
je
z
do-
v
dotyku
s
tím
osobním
vedením
Ježíšovým
a
nese
na
sobě
stopy
jeho
vedení.
Ty
vlastnosti
si
nedělají,
co
by
chtěly,
nýbrž
se
řídí
vůlí
Ježíšovou.
A
on
je
od
prvního
momentu
zaměstnává
takovým,
řekl
bych,
altruistickým
způsobem.
Že
je
nutí:
křtěte,
léčete,
dělejte
zázraky,
dělejte
dobro
jiným,
ne?
Neohlížejte
se
na
to,
jestli
vám
někdo,
jestli
vás
někdo
nepřijme.
Vyklepte
prach
z
obuvi
své
před
ním
a
odejděte
odtamtud
a
podobně,
nic
víc
s
tím
nedělejte.
Zkrátka
neberte
s
sebou
měšec,
neberte
s
sebou
opasek,
neberte
s
sebou
meč,
protože
jste
ve
styku
se
mnou.
Já
vás
ochráním,
nic
se
vám
nemůže
stát.
A
taky
po
celé
ty
roky
tři
se
jim
nic
nestalo.
A
on
se
jich
na
to
zeptal,
oni
mu
byli
svědkem
toho,
že
nic
jim
nechybělo.
Ale
tato
fáze
osobního
vedení
není
vrcholem
duchovní
cesty,
protože
by
člověka
nezbavila
jeho
lidství.
A
protože
lidství
je
odjakživa
prostředkem
k
dobytí
věčnosti,
musí
taky
tento
prostředek
byl
za-
být
zaměněn
za
vyšší
prostředek,
který
jest
zase
ještě
mezi
tím
koncem
a
mezi
tím
lidským
prostředkem
někde.
A
tak
když
potom
tato
doba
dojde
ke
konci,
to
znamená,
když
už
všecko
jde
tak
báječně,
že
se
to
dá
vyjádřit
jedině
tím
slavným
vstupem
Ježíšovým
na
oslátku
do
Jeruzaléma.
To
znamená,
všichni
se
mu
klaní,
všichni
to
uznávají,
ne?
Tak
to
je
ta
doba,
zase
tam
je
krásně
znázorněno,
víte
jak
to
všechno
jde,
ne?
Bezvadně.
To
je
ta
doba,
kdy
už
je
třeba
s
tím
skoncovat.
Kdy
se
člověk
ocitá
před
krizí
nebo
se
to
jeví
jako
krize
a
kdy
tedy
má
zase
kvalitativně
stoupnout
nahoru.
No
a
tam
vidíte,
že
zase
se
jinak
začne,
už
když
tu
smrt
předpřipravuje,
jinak
začne
s
tou
vůlí
manipulovat,
než
jak
s
ní
manipuloval
po
tři
roky.
Že
on,
nehledě
na
ty
přechody,
ty
já
velice
rychle
projdu,
že
on
totiž
se
vzdává
i
toho
svého
synovství.
Tam
se
vzdal
synovství
vůči
matce
fyzické,
tady
se
vzdává
synovství
vůči
Otco-
Otce,
i
když
neví,
jak
se
to
může
stát:
"Bože,
proč jsi
mě
opustil?"
Ale
Bůh
ho
opustil,
on
přestává
být
jeho
synem.
On,
prosím,
neodešel
dobrovolně
z
Otcova
domu,
ale
přestává
být
jeho
synem.
Je
pryč
z
toho
domu,
není
s
ním
spojen.
A
potom
odevzdá
svého
ducha.
Ale
já
se
pom-
ještě
malinko
vrátím
přeci
jenom
k
těm
vlastnostem.
Je
tady
velice
důležitý
poukaz
na
to,
že
ty
vlastnosti,
až
na
toho
Jidáše,
přestože
mu
velice
dobře
sloužily,
i
ten
Jidáš
mu
konečně
sloužil
podle
svý
funkce,
že
ty
vlastnosti
nakonec
usínají.
Že
ten
přechod
do
nadlidského
stavu
snadno
rozeznáme,
tím
že
vlastnosti,
třebaže
byly
vedeny
Bohem
nebo
Ježíšem,
najednou
začíusí-
začínají
usínat.
Že
nám
neslouží
tak
jako
dříve,
že
se
o
ně
nemůžeme
opřít.
Kdybychom
se
o
ně
mohli
opřít,
tak
by
nás
ten
svatý
Petr
ochránil
před
tím
zatčením
a...
a
tak
dále,
né?
A
to
se
nesmí
stát.
Ježíš
Kristus
tam
ukazoval,
že
oni
tam
sice
padli
všichni
na
tvář,
když
on
ten
Ježíš
ukázal
svoji
velikost
nadlidskou,
ale
on
počkal,
až
se
z
toho
zmotoří
a
dal
se
zajmout.
Čili
on
dobrovolně
do
toho
vstupoval,
do
tohoto
stavu.
A
neměl
tak
dalece
za
zlé
všem
těm
svým
i
těm
vybraným
apoštolům,
že
mu
tam
usnuli,
že
se
s
ním
nechtěli
modlit.
Kdybyste
aspoň
dneska
se
mnou
chvíli,
říkal.
Ale
když
to
nejde,
tak
to
nejde.
Taky
bylo
by
mu
bývalo
milejší,
kdyby
Otec
na
něho
tento
kalich
neuvalil.
Kdyby
mu
nenechal
ho
vypít,
ale
chce
přesto
Jeho
vůli.
To
znamená,
jak
se
vzdaluje
už
teďka
té
jeho
vůli,
vidíte?
Ale
přesto
si
ji
přeje,
on
prostě
se
už
vzdaluje
od-
z
toho
Otcova
domu.
Přestává
být
synem.
My
totiž
pořád
slavíme
Trojici
Boží:
Bůh
Otec,
Bůh
Syn
a
Bůh
Duch
svatý,
ne?
Ale
to
synovství
Otcovo
nemůže
být
ve
stavu
určité
míry
oddělenosti,
jak
se
to
jevilo
po
ty
tři
roky,
kdy
on
poslouchal,
ale
byl
menší
než
Otec.
Potom
až
se
znovu
stane
synem,
až
se
mu
vrátí
synovství
na
jiné
úrovni,
tak
už
bude
roven
tomu
Otci.
On
bude
mít
právo
poslat
Ducha
svatého.
A
takhle
bude
vládnout
celým
Božstvím,
celo-
celým
obsahem
jeho
moci.
A
ta
moc
největší
spočívá
v
tom
vedení
Duchem
svatým
všeho.
Ten
Duch
svatý
ve
všem
vládne,
ve
všem
je
pravou
živou
podstatou.
Ten
je
ten
Duch
svatý
totiž
je
podstatou
všech
těch
samovolných
sil.
Ten
je
na
jejich-
ten
se
ocitá
na
jejich
podkladě.
Ale
zatímco
ty
síly
samy
o
sobě
jsou
trpné,
On
je
přitom
aktivní,
víte?
To
je
ta
stránka
aktivní
těch
samovolných
sil.
Čili
nemůžeme,
proto
já
jsem
tak
proti
tomu,
Boha
považovat
za
sílu,
protože
ho
nemůžeme
degradovat
jenom
na
trpnou
záležitost.
Jenom
na
sílu,
která
působí
v
rukou
něčeho.
To
bychom
to
jenom
tak
nějak
říkali:
tak
ten
Bůh
je
asi...
asi
že
v
rukou
nějakýho
jinýho
boha
nebo
tak.
Jako
asi
Řekové
říkali,
že
řečtí
bohové
jsou
závislí
na
Chronosu,
ne?
Řekové
říkali.
To
je
taková-
takové
východisko
z
nouze.
Tady
už
není
žádná
závislost,
dál
ta
závislost
nejde.
A
člověk
musí
nakonec
skončit
ve
stavu,
kdy
nepotřebuje,
a
kdy
by
to
byla
chyba,
kdyby
v
tom
setrvával,
nepotřebuje
osobní
vedení.
Protože
jednou
má
o
to
své
lidství
přijít,
a
doba
už
je
nedaleká,
kdy
o
to
má
přijít,
a
kdyby
přitom
se
ohlédl,
tak
by
opravdu
se
musel
do
toho
lidství
znovu
a
znovu
vracet.
A
on
už
má
být
na
nebi,
to
znamená
ve
stavu
dokonalosti
a
ve
stavu
ustavičného
dosahování
toho
Boha.
Tady
je
jenom
jediná
výjimka,
kterou
si
musíme
přiznat,
na
to
už
jsem
mockrát
poukázal,
že
Ježíš
na
nebe
vstupoval
a
my
tam
budeme
vzati.
Že
pro
nás
platí
pořád
to:
klepejte
a
bude
vám
otevřeno.
My
si-
my
se
nikdy
nestaneme
Bohem
takovým,
jakým
je
ta
Trojice,
rozumíte?
Protože
my
se
staneme
svědky
Božími,
nám
bude
na
každém
stupni
otevřeno.
My
budeme
taky
na
nebe
vzati.
Ono
to
bylo
tak
znázorněno
také
s
fyzickou
částí
Panny
Marie,
fyzickou,
říkám,
která
byla
na
nebe
vzata,
to
je
tam
správně
řečeno,
nikoliv
sama
vešla
na
nebe,
taky
jí
bylo
otevřeno.
Ten
symbol
je
tam
velice
přiléhavý.
Já
myslím,
že
ve
zkratce
jsem
to
tady
jenom
tak
prošel,
a
že
to
stačí.
Byl
bych
hrozně
nerad,
kdybyste
podlehli
dojmu,
že
toto-
tyto
konce,
co
jsem
tady
předváděl,
jsou
vzdálená
hudba
budoucnosti.
Tady
čím
dál
tím,
čím
dál
se
dostáváte,
tím
víc
se
dostáváte
mimo
čas
a
prostor,
tím
menší
je
vaše
závislost
na
času
a
prostoru.
A
tedy
není
to
žádná
hudba
budoucnosti,
nýbrž
je
to
jenom
hudba
přítomnosti,
zásadně.
Takže
vy
se
dostáváte
právě
z
času
a
prostoru
do
věčné
přítomnosti
a
čili
to
je
možno
provést
okamžitě.
Když
jsem
tady
předvedl
těchto
sedm
stupňů,
tak
v
podstatě
jestli
jste
to
dobře
počítali,
tak
tím
nechci
říci,
že
Ježíš
Kristus
nám
předepsal,
že
takhle
to
pomalinku
jedno
za
druhým
půjde.
A
dokud
nebude
tamto,
nebude
moci
být
to
druhé,
nýbrž
on
nám
tím
dává
jenom
najevo,
jak
máme
poznat,
kde
jsme.
Abychom
snadno
rozeznali
východisko,
neboť
záleží
na
tom,
abychom
znali
východisko,
abychom
znali,
odkud
právě
jdeme,
abychom
správně
nasadili
další
směr.
Ale
řekl
jsem
vám,
že
v
každý
okamžik
můžete
být
na
jiném-
na
jiné
úrovni,
v
jiném
stavu
úrovně
vědomí.
Čili,
jestliže
se
ocitnete
v
dokonalé
vyprázdněnosti
od
sama
sebe,
tak
jste
na
tak
vysoké
úrovni,
že
můžete
rovnýma
nohama
odtamtud
vstou-
vstoupit
do
nebe.
Samozřejmě
nějakým
způsobem
potom
musíte
doběhnout
to,
co
mezitím
jste
překročili,
to
je
pravda.
Ale
už,
jak
mi
správně
říkáte,
máte
tady
světlo
poznání,
které
vám
velice
urychlí
celý
ten
průběh....všechno
bylo
tak
dlouhé,
jak
vám
to
tady
líčím,
tak
by
neplatila
slova
Ježíšova
té
Samaritánce,
která
měla
pět
mužů:
"Kdybys
chtěla
mít
život
věčný,
mohla
bys
ho
mít,
já
bych
ti
ho
tady
předal".
A
neplatilo
by
to
obrácení
Máří
Magdalény
a
tak
dále.
Bíte
si-
buďte
si
přitom
vědomi
toho,
že
toto
vám
říkám
jenom
pro
to
všechno,
že
Ježíš
Kristus
nám
to
svým
životem
ukázal,
protože
pro
každého
byl
schopen
a
ochoten
si
jít
tam,
kde
je.
A
nebylo
by
správné,
kdyby
to
byl
neudělal
důsledně,
kdyby
nám
byl
neukázal
na
všechny
možnosti,
kde
můžeme
být.
A
kde
si
pro
nás
může,
kam
si
pro
nás
může
jít
jenom
tím
způsobem,
že
nám
bude
jasno,
kde
jsme.
Že
my
taky
ze
své
strany
musíme
vědět
o
tom
Ježíši.
Já
myslím,
že
Maří
Magdalena,
kdyby
byla
nevěděla
o
Ježíši,
tak
by
byla
nebyla
mohla
být
obrácena.
Je
dobře
vědět
o
Ježíši
a
vědět
že
z
každého
stavu,
ve
kterém
jsme,
když
ho
správně
obšancujeme,
jako
Maří
Magdalena
to
učinila,
můžeme
být
spaseni.
A
proto
tohleto
toto
celý
povídání,
tohleto,
pro
nic
jiného.
Nesmíte
si,
že-
myslet
že,
no
já
dneska
mám
před
sebou
jenom
teprv
tohleto
a
teprve
potom
přijde
tamto
a
tak
dále,
já
nechci
vám
komplikovat
cestu.
Tady
pořád
platí
to,
co
říkal
Ramakrišna.
Když
budete
třebas
rozradostněni
tím,
že
jenom
tolik
vtělení
máte
před
sebou,
kolik
je
listů
na
stromě,
tak
tam
okamžitě
zapadnete.
Když
budete
vědět,
že
láska
Boží
je
tak
velká,
že
před
ničím,
před
žádným
hříchem
vaším
se
nezastavuje,
tak
překonáte
všechno,
všech
těch
sedm
stupňů
najednou.
To
není,
řekl
bych,
přeceňování
sama
sebe,
nýbrž
kdo
to
dokáže,
to
je
spoléhání
se
na
lásku
Boží,
na
milosrdenství
Boží.
A
toho
si
zasluhujete
tím,
že
od
sebe
odstoupíte,
ničím
jiným.
A
zůstane
vám
přitom
touha
po
něm.
Tato
existence,
kterou
tady
žijeme,
to
znamená
v
hmotném
těle,
která
je,
pokud
jsme
lidmi
absolutně
nutná
k
tomu,
abychom
mohli
vůbec
dospět
k
Bohu.
Nikdo
jiný
než
člověk,
pokud
my
víme,
k
Bohu
jít
nemůže.
Tato
situace
lidství,
že
jsme
li-
člověkem,
nás
má
k
tomu,
abychom
věděli,
že
tento
člověk
zde
na
této
zemi
vyrostl
ze
země.
To
znamená,
že
nejdůležitějším
styčným
bodem
se
zemí
jsou
jeho
nohy,
to
je
dáno
jeho
zdviženou
polohou
na
rozdíl
od
zvířete,
které
chodí
po
čtyřech.
My
máme
těch
styčných
bodů
se
zemí
daleko
méně,
asi
jako
ptáci,
jenom
dvě
nohy.
Čili
tím
už
je
řečeno,
že
izolace
od
země
je
u
nás
poměrně
snazší
než
u
zvířat.
A
Ježíš
Kristus
nezapomněl
nám
zanechati
v
symbolice
svého
života,
že
my
sice
ze
země
přicházíme,
ale
nechceme-li
se
zase
jenom
do
země
vrátit
a
tím
končit
tento
pomíjející
život,
chceme-li
přijmout
božskou
nauku
nějakou,
chceme-li
se
znovuzrodit,
pak
je
zapotřebí,
abychom
se
dovedli
od
země
izolovat.
Já
zatím
ten
symbol
nepřekládám.
Já
jenom
říkám,
že
tam,
já
vám
to
teprve
vysvětlím,
že
tam
například
dejme
tomu,
když
kázal
to
své
nejdůležitější
Kázání
na
hoře,
Horské
kázání,
že
se
to
dělo,
jak
praví
evangelista,
na
místě,
kde
byla
vysoká
tráva
a
lidé
na
té
trávě
seděli.
Že
tedy
toto
bylo
určité-
určitá
izolace
od
země.
Rovněž
tak,
když
vstoupil
Ježíš
do
Jordánu,
když
se
narodil
v
Betlémě
na,
nikoli
na
holé
zemi,
nýbrž
v
nějakých
jeslích
nebo
na
nějaké
slámě.
Když
vstoupil
na
ne-
když
vstoupil
na
kříž,
tak
pněl
na
tom
kříži,
a
nestál
nohama
na
zemi.
Když
jim
říkal:
budou-li
tvé
nohy
čisté,
bude
celé
tvoje
tělo
čisté
a
tak
dále.
Tak
vždycky
tady
šlo
o
povznesení
se
nad
zem.
A
to
je
symbol
pochopitelně.
Jak
se
to
prakticky
má
provést,
to
už
je
jiná
stránka.
Když
vám
teď
vysvětlím
jednu
praxi,
neznamená,
že
byste
si
měli
myslet,
že
je
to
jediná
možnost
povznesení.
Ale
je
nutno,
aby
lidský
život,
pokud
v
něm
není
složka
práce
v
domě
Hospodářově,
víte,
co
to
znamená.
Nýbrž
pokud
se
skládá
jedině
z
práce
na
poli,
vy
už
to
víte
z
toho
postavení
služebníka,
nemusím
to
dál
vysvětlovat,
viďte?
Aby
měl
aspoň
každý
den
tohleto
oddálení
od
země.
Chápete,
v
tom
symbolu
postavení
služebníka,
když
ten
člověk
odešel
z
pole
a
přišel
do
domu
Hospodářova,
tak
odešel
z
té
země,
na
které
pracoval.
Je
to
jasné?
Čili
toto,
když
neumíme
my
vejít
zatím
do
domu
Otcova,
je
zástupně
nutné
aspoň
dokázat
tím,
že
odstoupíme,
aspoň
poněkud
malinko
od
toho
pozemského,
od
toho
styku
se
zemí.
To
by
se
mělo
stát
podle
názoru
některých
autorů,
hlavně
Kerninga,
i
fyzicky.
Indové
to
dělají
tím
způsobem,
že
zauzlí
nohy,
a
tím
nedovolí
praně
styk
se
zemí.
Tím
se
pranicky
nestýkají
se
zemí.
Oni
vedou
nazpět
tu
pranu.
Ty
chodidla
jsou
obráceny
směrem
vzhůru.
Chodidla,
kterými
prana,
normálně
přebytečná
prana
při
každém
dechu
přetéká
nohami
do
země.
Senzitivní
člověk
to
dokonce
vidí,
ty
stopy
po
člověku
na
zemi.
Kdežto
Indové
radí
padmasanu,
to
znamená
lotosovou
pozici,
kde
se
nic
z
toho,
co
do
člověka
vniká,
nevrací
do
země,
nýbrž
nabývá
novou
funkci
v
těle.
Tato
nová
funkce
spočívá
v
tom,
že
ten
člověk
obrací
směr
prany
směrem
nahoru,
a
tím
probouzí
nehmotná
nervová
střediska,
která
normálně
jsou
uzavřena.
A
z
těchto
středisek
do
toho
člověka
vstupují
schopnosti,
nebo
rozvíjejí
se
schopnosti,
mohl-
můžeme
říci
křesťansky
dary,
které
předtím
vůbec
neměl.
A
které
jsou
absolutně
nutné
pro
další
vzestup.
Kdyby
čl-
samosebou
kdyby
člověk
je
zaměnil
za
cíl,
tak
by
se
všechny
tyto
dary
podobaly,
jak
říká
Ramakrišna,
výkalům
malomocné
ženy,
Siddhis.
Ty
dary
jsou
tady
jenom
proto,
aby
popohnaly
vývoj.
No
a
v
Evropě
nám
Kerning
radil,
zřejmě
pod
dojmem,
jak
porozuměl
Ježíši
Kristu:
když
tvé
nohy
budou
čisté,
bude
celé
tělo
čisté.
Abychom
se
soustřeďovali
do
nohou.
A
tím,
že
se
soustřeďujeme
do
nohou,
opakujíce
třebas
jméno
Boží,
tak
tam
vytvoříme,
řekl
bych,
pranickou
závoru
zahuštěním
prany
takové,
že
přes
tohoto
zahuštění
už
dále
další
prana
přetýkat
nemůže.
Tam
jste
pranicky
saturováni
v
těch
nohách
a
vybití
té
prany
může
následovat
jenom
dotykem
z
ža-
nějakým
živým
organismem.
Je
zajímavý,
že
když
tam
soustředíte
pranu,
tak
ta
prana
už
přestane
odcházet
do...
do
země.
Jenom
živý
organizmus
ji
může
přejmout.
Tak
například:
třebas
Ramakrišna
se
soustředil
do
nohou
a
praštil
tou
nohou
Vivekanandovi
do
prsou,
a
tím
mu
otevřel
lotos
Anahata.
Že
soustředil
tu
pranu
v
té
noze
tak,
že
ona
rázem
otevřela
tím
proudem
ten
lotos
Anahata.
A
když
se
tam
soustředíme
tedy
bez
mezer
do
těch
nohou,
nebudeme
si
zatím
říkat
jak,
tak
se
tam
prana
nadržuje,
její
hladina
stoupá.
To
znamená
intenzita
té
hladiny.
Náboj
pranický
stoupá
a
dostane
se
až
k
páteři.
Jenomže
v
Evropě
nesplňujeme
podmínky
indické,
to
znamená
nemáme
vyprázdněná
střeva.
Nemáme
správnou
pozici,
správnou
představu,
takže
tato
prana
málokdy,
jen
v
řídkých
případech,
může
postupovat
nahoru
od
Muladhary
přes
Svadhistanu,
Manipuru
a
dál
těmi
lotosy
v
páteři.
A
musí
se
spokojit
s
tím,
že
prochází
postranními
kanálky,
kterými
je
Ida
a
Pingala
a
potom
jenom
tam,
kde
tyto
kanálky
protínají
lotosy.
Například
jeden...
jeden
ten
průsečík
těchto
dvou
je
v
Anahatě
uprostřed
prsou,
jenom
tam
dočasně,
pokud
my
se
soustřeďujeme,
toto
proudění
prany
nahoru
způsobuje
otevření
tohoto
lotosu.
Takže
i
my
otevřením
lotosu
Anahata
pociťujeme
lásku,
nesmírnou
lásku.
Jenomže
jakmile
přestaneme
koncentrovat,
tak
to
zase
uhasíná
a
ten
lotos
se
zase
pomalinku
uzavírá.
A
nechtějte,
nemějte
si
to
za
zlé
a
nechtějte,
aby
ten
lotos
zůstal
otevřen,
protože
k
tomu
nejsou
prostředky.
To
by
jste
se
museli
pořád
soustřeďovat,
a
to
není
možné.
Čili,
jestliže
pociťujete
po
nějaké
koncentraci
třebas
velikou
lásku
k
Bohu
nebo
aspoň
zanícení,
tak
to
zase
zhasne.
A
není...
není
to
vaše
vina,
nepromarnili
jste
to,
nepřivlastnili
jste
si
to,
to
není,
tady
v
tomto
není
chyba.
Nýbrž
přestali
jste
se
koncentrovat
a
ten
lotos
se
uzavřel.
A
ta
prana
velice
snadno
stoupá
Idou
a
Pingalou,
to
není
tak
nic
obtížného.
Není
to
ovšem
v
pravém
slova
smyslu
stoupání
hadí
síly,
jenom
postranní
takový...
takový
náhražkový
tok.
Ale
křesťani,
kteří
toto
neznali,
by
byli
bývali
na
tom
velice
zle,
kdyby
nebyli
znali
nějakou
jinou
metodu
a
já
jsem
ji
nazval
metodou
shora.
To
znamená,
křesťani
mylně
si
představovali,
že
Bůh
je
na
nebi,
to
znamená
nebe
nepovažovali
za
stav
nýbrž
něco
nad
sebou.
To
dobře
víte,
to
se
ještě
naše
babičky
domnívají
možná
nebo
prababičky.
A
proto
obracely
ru-
oči
vzhůru
a
odtamtud
si
doprošovaly
Boží
pomoc.
V-
na
tom
není
všechno
špatné,
protože
tatáž
síla
individualizovaná,
které
říkáme
ve
člověku
hadí
síla,
to
je
ta
pasivní
stránka
a...
a
prana,
to
je
ta
aktivní
stránka
téže
vesmírové
síly,
existuje
taky
ve
vesmíru.
A
my,
když
upíráme
svůj
zrak
nahoru,
to
znamená
nad
sebe,
tak
vytváříme
jakýsi
hromosvod,
po
kterém
tato
síla
do
nás
shora
vplývá.
Samozřejmě
toto
splývání
vplývání
síly
shora
naráží
zase
jin-
na
jiné
potíže,
že
ani
ten
hořejšek
není
čistý
a
že
tam
naráží
tato
síla
na
nové
překážky.
Ale
o
tom
nebudu
se
tady
zmiňovat,
je
to
cesta
účinná
a
zajímá
vás
jistě,
že
ji
znala
například
blahoslavená
Anežka
česká,
ve
styku
možná
s
jinými
ještě
mystiky.
Ale
také
hlavně
s
partnerkou
životní,
duchovní
sestrou
Františka
z
Assisi,
to
znamená
svatou
Klárou.
A
vyměňovaly
si
o
tom
dopisy.
Takže
my
víme,
že
tyto
praktiky
už
tehdy
za
Přemyslovců
byly
známy.
Tak
to
by
bylo
o
té
cestě
shora
zatím
všechno.
Soustředění
samo
o
sobě
nemůže
být
nikdy
technickou
záležitostí.
Ono
všechno,
co
vám
tady
říkam,
vypadá
tak,
jako
že
je
to
nějaká
technika,
které-
kterou
se
řídíme,
třeba
soustředění
do
nohou,
opakování
jména
Božího
nebo
tak
a
tím
se
to
vyřídí.
Nikdo
se
mechanicky
nezduchovní.
A
jestliže
nemá
vrcholný
zájem,
aby
přešel
do
věčného
života
nebo,
to
je
jedn-
jeden
případ,
nebo
jestliže
nemá
lásku
k
Bohu,
to
je
druhý
případ
žádoucnější,
ovšem
to
je
těžko
jako
si
ji
vymodlit.
A
jestliže
toto
nemá,
tak
pak
to
jeho
cvičení
je
hluché.
Protože
ho
dělá
mechanicky
nebo
brzo
se
zmechanizuje.
I
když
má
ze
začátku
nějaký
zájem
o
věc,
tak
opadne
tento
zájem,
protože
není
podpořen
dostatečnou
měrou
lásky.
Takže
já
bych
vám
všem
doporučoval,
abyste
při
jakémkoliv
technickém
prostředku
napojení
na
Boha
vždycky
přizvali
lásku.
Hleděli
se
v
ní
podněcovat.
Já
myslím,
že
bych
měl
hned
při
té
příležitosti
říct,
že
bych
nemyslel
tím,
abyste
se
podněcovali
jenom
k
lásce
srdcem,
citem,
abyste
rozněcovali
city.
Prosím,
nemám
nic
proti
tomu,
ale
to
má
své
meze,
protože
city
musí
opadnout,
city
neudržíte
dlouho
na
určité
úrovni.
Já
vám
doporučuji
a
právě
proto
taky
píšu
tolik
těch
spisů,
abyste
se
podněcovali
třebas
i
intelektuálně.
Abyste
se
přesvědčovali,
abyste
hledali
tyto
důkazy,
abyste
se
jimi
řídili.
Abyste
tedy
měli,
řekl
bych,
i
takovou
lásku,
možná
bych
řekl,
nikoliv
horkou,
ale
studenou,
uvážlivou.
Abyste
uznali,
že
vpravdě
vhodno
a
důstojno
jest
milovati
Boha,
asi
tak.
A
že
je
to
to
hlavní,
to
nejdůležitější,
abyste
tuto
lásku
hodnotili.
A
kdybyste
se
chtěli
v
této
lásce
více
zabydlit,
vám
doporučuji
pěstovat
lásku
k
bližnímu
tak,
že
byste
z
toho
nic
neměli
ne
o.