prevzate-kotouc-78-03A
prevzate-kotouc-78-03A
View options
Show: - Tags:
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Pravidlem
u
každého
člověka
který
se
v
životě
naučil
nějakým
stereo
na
této
cestě
stereotypy
jakéhokoliv
druhu
jsou
marasmem
který
rozkládá
celý
systém
rozkládá
ho
tak
že
jsem
si
ten
systém
opustit
anebo
chvilinku
si
odpočinout
od
něj
se
mu
se
budou
každá
cesta
a
to
platí
o
cestě
lásky
má
svoji
individuální
vzezření
a
individuální
prostředky
nikdy
víc
než
na
cestě
lásky
je
třeba
odevzdanosti.
To
znamená
nikde
víc
než
na
cestě
lásky
je
třeba
trpělivosti
tam
když
se
trpělivosti
nedostává
tak
se
ruší
celý
ten
proces
lásky
kdybyste
si
laskavě
jenom
vždycky
četli
to
co
řekl
svatý
pavel
těm
koruny
že
je
trpělivá
že
si
nikdy
nezoufá
je
všechno
přestojí
a
tak
dále
toto
se
chce
na
cestě
lásky
a
to
se
nad
nechce
na
jiné
cesty
ale
tady
když
mluví
o
lásce
to
von
dává
přesný
recept
čeho
se
vyvarovat
a
co
s
čím
začít
já
myslím
že
bych
k
tomu
neměl
co
dodat.
A
samozřejmě
že
když
takhle
se
chováte
i
když
správně
daleko
dokonaleji
než
kdekoliv
jinde
uplatníte
tu
trpnost
cesty
tak
se
dostanete
do
té
trpné
lásky
kde
jste
milováni
kdežto
bez
toho
se
ten
trpný
faktor
být
milován
nikdy
neobjeví
ten
ježíš
mně
klepe
na
vaše
dveře.
Protože
vy
nejste
dosti
trpní
na
cestě
lásky
se
chce
co
ste
to
daleko
ještě
dostat
výkladu
toho
se
k
tomu
dostanu
bychom
že
ještě
do
konce
tohoto
týdne
ale
trpnost
lásky
které
třeba
zvláštního
výkladu
několika
hodinového
abyste
věděli
co
v
tom
je
to
je
velice
obtížná
záležitost
to
umět
to
slovy
vysvětlit
vím
co
to
je
ale
vysvětlit
to
slovy
bude
velice
obtížné
a
já
nechci
od
vás
od
nikoho
abyste
si
převádět
třebas
cestou
lásky
protože
to
je
trpnosti
třebas
máte
daleko.
Ale
to
neznamená
že
v
příhodný
okamžik
byste
neměli
těmito
prostředky
začít
také
vládnout
i
když
to
soustavně
nebude
cesta
lásky
tak
vás
občas
navštíví
bůh
a
ukáže
vám
jak
vám
miluje
asi
v
tom
případě
bylo
dobře
kdyby
se
chovali
jako
panna
maria.
A
ne
jak
se
chováte
dosud
a
já
dívka
páně
staniž
se
mi
podle
slova
tvého
a
ne
co
mě
nese
dej
to
sem
tedy
to
je
obchodní
způsob
jednání
který
na
cestě
lásky
vůbec
nemůže
existovat
já
za
to
co
dělám
něco
chci
na
cestě
naskytla
to
neexistuje
na
to
co
dělám
nesmím
nic
chtít
já
to
dělám
čím
dál
tím
víc
z
lásky
k
toho
k
tomu
kterého
miluji
to
je
to
trpnost.
A
nemá
já
bychom
se
zla
k
sobě
to
musím
vycházet
prosím
bude
tomu
nic
nemám
ale
postupně
se
osvobozuji
od
této
lásky
pobyt
a
míra
osvobozen
od
lásky
k
sobě
mi
také
pravo
mírou
pokroku
na
této
cestě
když
mě
by
někdo
řekl
já
nedosahuju
cílů
odpovídajících
mému
snažení
tak
já
mu
drze
mohu
odpovědět
protože
nemiluješ
toho
boha
tak
jako
sebe
a
nikdy
se
nezmýlím.
Čili
musí
se
dále
učit
lásce
k
bohu
to
je
jediné
co
mohu
navrhnout
ne
přednášce
sem
vlastně
my
vil
jenom
o
přípravě
životem
ho
mohli
bychom
říct
na
kori
přípravem
život
připraví
životem
ke
spojení
s
bohem
a
postavili
se
plným
právem
tu
druhou
část
která
má
jít
paralelně
s
tím
zevním
životem
navenek
obráceným
tedy
lépe
řečeno
a
to
je
vnitřní
modlitba.
Velice
záleží
a
snad
na
cestě
lásky
tím
více
než
na
jiných
na
tom
do
jaké
míry
je
sladěna
ta
modlitba
úroveň
modlitby
z
úrovni
životní
ho
počínání
a
tak
teďka
jo
ještě
bych
chtěl
říci
tolik
že
ve
středověku
nebyli
o
tomhletom
správně
poučování
že
v
řádech
které
existovaly
postrádali
většinou
tu
složku
zevní
uplatnění
výtěžků
modlitby
zevním
životě.
Vy
těžké
modlitby
se
mají
uplatňovat
praktikovat
v
zevním
životě
a
zevní
život
se
má
praktikovat
v
modlitbě
v
tom
tato
formulka
má
být
zachována
a
to
je
když
si
čtu
řády
klášterní
všelijaké
tak
nikde
nenacházím
tuhletu
jednotu
v
tomto
pojetí
ale
musíme
mít
za
to
že
celý
život
jako
takový
ať
vnější
nebo
vnitřní
to
znamená
život
myšlení
a
život
činný
aplikace
myšlenek
činy
skutky
že
je
to
jednota
a
že
když
je
nějakým
způsobem
porušena
že
to
má
vždycky
neblahé
následky.
A
z
toho
vycházím
při
dalším
výkladu
čili
buduli
se
držet
těch
stupňů
modlitby
na
které
přišli
během
staletí
a
staletí
křesťanští
mystikové
stupňů
mystické
modlitby
to
znamená
spojovací
modlitby
modlitby
která
vede
ke
spojení
s
bohem
budu
se
všímat
těchto
a
budu
používat
jejich
terminologie
a
budu
se
jich
všímat
tak
já
prosím
je
budu
pořád
vyrovnávat
děním
běžného
života
já
nebudu
mluvit
jenom
o
modlitbě
samotné
nýbrž
budu
vám
mluvit
o
následcích
modlitby
na
dění
na
skutky.
Protože
s
tímhletím
se
právě
oni
těžko
vyrovnávali
vlivem
neodborně
udělaného
řádu
životního
kdežto
jeho
lidé
kteří
například
jakub
bohme
a
jiní
kteří
nežili
v
žádným
klášteře
ty
na
to
šli
daleko
praktičtěji
a
my
se
můžeme
taky
poučovat
od
nich
nejenom
z
klášterní
mystiky
ale
já
ale
oni
zase
ti
mystikové
klášterní
utřídili
ty
druhý
modlitby
tak
přesně
narodil
od
jakoba
veme
se
toho
celkem
toho
tří
dění
nevšíml
že
nám
se
z
metodických
důvodů
hodí
lépe
se
přerozuje
jich
co
do
tří
dění
a
jako
o
bereme
a
spol
to
znamená
lidí
žijících
ve
světě
co
do
aplikace
této
modlitby
vstupní
této
modlitby
životě
a
syntéza
tohoto
je
to
co
já
teď
budu
vykládat
tak
především
křesťanští
mystikové
teoretici
teoretici
křesťanští
mystiky
na
té
mystiky
říkají
že
mystická
modlitba
je
modlitba
zdarma
daná
nikoliv
vysloužená.
Že
si
ji
člověk
nemůže
zasloužit
že
to
zvláštní
nevyzpytatelná
milost
od
boha
přicházející
tak
kterou
nikdo
z
nás
nemůže
a
že
se
nepodařil
nikomu
přijít
na
to
proč
jeden
je
nadán
tou
mystickou
modlitbou
a
druhý
vedle
něho
který
dělá
totéž
tou
mystickou
modlitbou
nadán
není
všechno
nasvědčuje
tomu
když
se
díváme
na
dva
vedle
sebe
s
tou
ří
lidé
jdoucí
toutéž
cestou
indií
že
mají
pravdu
ale
nemají
protože
oni
si
výtěžků
modlitby
neprověřovali
životem
a
nemohli
zabránit
tomu
že
když
dva
vedle
sebe
dělali
jednu
a
tutéž
modlitbu
snažíte
se
spojit
se
s
bohem.
A
pěstujíce
askezi
nemůže
zabránit
tomu
aby
jeden
to
dělal
malicherným
zkrupuzkrupulózním
způsobem
a
druhý
velkovelkorysým
všestranně
ohleduplným
všestranně
pro
ni
kajícím
do
všech
koutů
myšlení
způsobem
tedy
dodržet
ale
tímto
druhým
způsobem
měl
úspěch
dělat
tím
prvním
způsobem
absolutní
neúspěch
kromě
toho
málo
komu
z
těch
klášterů
bylo
dopřáno
aby
si
svoji
modlitbu
prověřil
běžném
životě
já
věřím
že
i
takzvaný
velcí
mystikové
kdyby
se
byli
pustili
mezi
lidi
tak
většina
z
nich
se
zvrhla.
Protože
ten
nebyli
na
ty
vody
běžného
života
zvyklí
a
byli
by
podlehli
tak
dneska
kdy
prakticky
není
možno
to
dělat
tím
laboratorním
klášterním
způsobem
nýbrž
musíme
to
dělat
v
terénu
kou
za
vhodné
pojmout
celou
tu
soustavu
trošku
jinak
a
říci
přestává
být
za
nynějších
okolností
pravda
že
by
to
byla
volba
zvláštní
volba
milosti
boží
se
přesvědčili
že
kde
existuje
příprava
životem
adekvátní
úrovni
modlitby
že
to
má
zá
za
následek
že
modlitba
přejde
samovolně
přes
svůj
stupeň
dál.
A
přejdeli
samovolně
modlitba
přes
stupeň
dál
přejde
taky
forma
a
úroveň
života
přes
svůj
stupeň
dál
jedno
se
drží
s
druhým
jedno
vzájemně
druhé
podporuje
a
ten
člověk
harmonicky
stoupá
dál
samozřejmě
je
tady
jiná
potíž
kterou
neměl
klášterní
a
kterou
máme
my
že
totiž
občas
ta
modlitba
se
dostává
do
takových
fází
mohl
bych
říct
otáček
že.
To
člověka
vybaví
z
běžné
činnosti
mystikové
jsoucí
v
klášteře
měli
úlohu
snadnou
včetně
svatý
terezie
říkala
činnost
ruší
mystickou
modlitbu
který
to
je
názor
který
platí
pro
kláštery
protože
tam
opravdu
činnost
rušila
mystickou
modlitbu
ale
pokud
u
nás
činnost
ruším
ko
modlitbu
tak
je
to
pravda
jenom
tehdy
když
ta
činnost
je
na
daleko
nižší
úrovni
než
je
ta
modlitba
pak
má
pravdu
jestliže
ale
činnost
je
na
úrovni
vnitřní
modlitby
to
nejste
ká
na
výklad
to
dneska
nemohu
říct
ještě
tam
se
to
nevejde
tak
pak
jedno
druhé
neruší
já
teď
se
dostanu
konečně
k
té
modlitbě.
Samo
sebou
východiskem
modlitby
každé
modlitby
je
uspořádat
vnitřní
řád
myšlení
uspořádat
hodnoty
myšlenkové
je
modlitba
ve
svých
původních
fázích
nemá
schopnost
uspořádat
poměry
v
modlitbě
a
poměrně
mimo
ni
stejnou
měrou
tak
je
to
modlitba
ne
vhodně
volená
která
mě
buď
vytrhne
z
toho
zevního
světa
a
ukazuje
mi
ho
jako
že
mě
ruší
to
se
mně
stával
anebo
naopak
s
tím
zevním
životem
ruším
tu
modlitbu
a
pak
ji
zanechám.
Obojí
je
chybné
tak
já
předpokládám
prosím
že
jsme
volili
základní
modlitbu
správně
tak
že
nám
stanovila
závazný
program
jak
pro
činnost
tak
pro
modlitbu
a
to
by
doporučoval
si
znovu
promeditovat
porozjímat
otčenáš
a
zjistit
si
do
jaké
míry
je
pro
mě
směrodatné
jako
řád
hodnot
neznám
lepšího
řádu
hodnot
toto
by
nestačil
tento
řád
hodnot
ve
zkratce
tak
ten
se
musí
poohlédnout
po
životě
ježíšově
v
tom
nejširším
slova
smyslu
od
od
chaldeje
až
po
nanebevstoupení
a
tam
ta
modlitba
otčenáš
se
mu
oběví
rozpracována
do
jednotlivých
podíl.
Protože
ty
hodnoty
které
jsou
tam
vedle
sebe
postaveny
tomu
otčenáši
ty
mají
různou
váhu
na
každém
stupni
ne
že
by
byly
přeházeny
ale
že
přeci
jenom
ze
začátku
třeba
ten
otec
s
kterým
začínám
v
otčenáši
je
mi
přeci
jenom
vzdálenější
než
později
když
jsem
když
poznávám
jeho
vůli
a
začít
řídím
se
jich
toho
pilně
takže
tím
se
úroveň
mojí
modlitby
zase
povýší
a
povýšení
úroveň
taky
mýho
života.
Jestli
jsem
tedy
začal
správně
s
modlitbou
která
mě
stanovila
řád
jestliže
vím
jaký
řád
životní
mám
zachovávat
na
základě
modlitby
a
jestli
tento
řád
si
neustále
vštěpuji
do
hlavy
opakováním
této
modlitby
tak
aby
mě
to
přeříkávání
zahazovali
ne
aby
to
bylo
přeříkávání
ať
je
to
písmenová
koncentrace
nebo
otčenáš
nebo
cokoliv
jiného
to
musí
být
pro
mě
řád.
Který
je
závazný
zá
tahleta
modlitba
mě
musí
zavazovat
nějakému
způsobu
života
a
k
nám
nějakému
způsobu
modlitby
obojím
jestliže
toto
se
splní
tak
pak
mohu
mít
reálnou
naději
že
moje
modlitba
získaná
to
znamená
úroveň
získaná
mé
modlitby
získá
už
tou
úroveň
modlitby
že
přejde
do
toho
do
čeho
říkají
o
čem
říkají
křesťanští
mystici
to
modlitby
vlité
to
znamená
do
modlitby
mystické
to
znamená
začnou
se
tam
projevovat
spojovací
prvky
zásah
boží
do
mé
modlitby
já
bych
se.
To
je
nečekaný
jeden
se
modliby
zásah
boha
s
tím
byste
ji
rušili
to
je
ta
činnost
která
tam
nepatří
když
se
modlit
když
se
modlit
tak
nemám
být
číny
činný
předtím
ale
modlitbě
nemám
dělat
de
věci
najednou
například
honit
myšlenky
a
myslet
na
boha
mu
voni
myšlenky
anebo
myslím
na
boha
když
my
si
na
boha
tak
nehoním
myšlenky
když
honíte
myšlenky
aby
aby
vám
nepřekážely
a
zároveň
se
soustřeďujete
na
boha
tak
nikdy
neuspějete
s
mystickou
moct
nikdy
nepřeje
do
spojovací
modlitby
na
to
vám
zdá
jet
a
to
ručím
jestliže
tedy
opravdu
se
modlíte
bohu
třeba
špatně
ale
nehoníte
myšlenky
nýbrž
jak
dokážete
dvě
a
trpělivě
znovu
a
znovu
navozuje
te
to
svoje
volání
boha
nebo
jak
na
to
jdete
to
s
vášní
tří
postoj
nechci
předurčovat
každý
máme
trošku
jiný
nebo
to
své
odevzdávání
bohu
tak
pak
dříve
nebo
později
musíte
přijít
na
kloub
jedné
věci
já
musím
svůj
život
zasvětit
bohu
A
svou
modlitbu
tak
zasvětit
znamená
ten
svůj
život
obětovat
ze
začátku
to
nejde
tak
že
bych
byl
schopen
pro
boha
zemřít
jít
na
hranici
na
kříž
do
žaláře
jak
sliboval
svatý
petr
která
má
bych
se
kdybych
něco
takovýho
vnitřně
prohlašoval
velice
třeba
vyhledává
modlitby
při
pozdvihování
bože
v
tobě
žiji
v
tobě
umírám
tvůj
se
než
živ
i
mrtvý
amen
ani
jeden
z
nich
v
něm
nebyl
živ
ani
v
něm
vy
umíral
a
a
nic
ale
prohlašovali
to
taková
prohlašování
toho
strašně
nebezpečná
protože
ukolébávají
člověka
nebo
přesvědčujou
člověka
klam
v
domnění
že
to
co
prohlašuje
opravdu
dělá
a
vůbec
to
nedělá.
Tak
musíte
kaž
slova
při
modlitbě
opravdu
vážit
a
musí
být
upřímná
protože
pána
boha
neobalamutíme
a
slibujeme
mu
jenom
to
čeho
jsme
schopni
tak
jestliže
já
chci
svůj
život
zasvětit
bohu
upřímně
tak
moje
modlitba
by
měla
být
výrazem
tohoto
zasvěcení
já
bych
mu
ten
život
měl
v
modlitbě
nabízet
nikdy
více
to
nehodíte
už
modlitbě
a
aby
mně
ukázal
cestu
z
modlitby
do
obětování
života
to
bych
si
od
tý
modlitby
měl
přát
neboť
modlitba
je
takovým
takovou
křižovat
kou
myšlenkových
cest
kde
odkud
se
dá
přejít
snáze
do
běžného
života
než
z
běžného
života
pomodli
by
ten
běžný
život
se
je
strašně
plete
do
modlitby
ze
začátku.
Ale
modlitba
sem
mi
neplete
do
života
naopak
je
tam
postrádám
a
tak
já
bych
měl
si
toto
přát
aby
moje
modlitba
aby
úroveň
modlitby
pronikat
do
toho
mého
života
a
tímto
přáním
bych
měl
z
modlitby
vycházet
já
bych
neměl
ji
utrhnout
a
teď
se
věnovat
víru
života
to
ne
tak
jestliže
tohleto
splním
tak
pak
mohu
počítat
s
tím
že
moje
modlitba
se
může
stát
méněmluvnější
a
že
to
může
být
více
stále
více
odevzdání
to
znamená
já
při
proč
k
trpnému
způsobu
modlení
k
trpnému
modlitbě
jak
ji
navrhuje
ježíš
kristus
je
celá
řada
proseb.
A
málo
trpnosti
neboť
tam
se
stanoví
jenom
řád
ale
to
je
začátek
věcí
dále
má
se
pokračovat
tím
směrem
že
že
to
bude
více
odevzdání
než
přání
a
do
jaké
míry
odevzdanost
bude
převažovala
ta
přání
mi
do
takové
míry
se
přirozeně
stane
trpnou
moje
modlitba
ovšem
přirozená
trpnost
má
velice
nízkou
úroveň
ale
jeli
upřímná
tak
se
této
trpnosti
této
mé
dobré
vůle
se
do
udát
chopí
protože
nás
miluje
protože
my
mu
tady
nabízíme
příležitost
vstup
do
mýho
života
vstup
do
mé
do
modlitby
a
on
se
toho
zaručeně
chopí
a
spí
se
tím
způsobem
že
začne
v
nás
působit
jednat.
O
jednání
božím
bych
měl
říct
další
přednášku
nechte
mně
to
prosím
vás
říct
zítra
říct
já
to
teďka
vynechám
jo
ale
zítra
prosím
vás
musíme
se
toho
všimnout
to
bude
vyžadovat
hodin
protože
neví
vy
nevíte
co
to
jednání
boží
pro
se
vůbec
neshoduje
s
jednáním
člověka
to
není
jednání
lidské
to
je
jednání
nadlidské
jak
si
to
představují
třebas
byste
starého
zákona
tak
to
není
to
co
takhle
vykládali
aby
tomu
nějak
vůbec
rozuměli
umě
a
já
nevím
co
všechno
dělá
to
to
takového
neexistuje
ale
bůh
vstupuje
do
modlitby.
Těmi
dveřmi
které
já
jsem
pro
něho
otevřel
pro
něho
otevřel
to
není
sou
dveře
do
království
boží
nýbrž
pro
něho
otevřené
dveře
ke
mně
v
jiné
dveře
než
na
které
klepám
tak
já
sem
zamčen
na
mnoho
zámků
proti
bohu
kdybych
totiž
nebyl
tak
už
dávno
vstoupil
do
mého
vědomí
tyto
dveře
je
také
třeba
otevřít
co
co
tím
myslím
a
z
toho
symbolu
musím
vyjít
do
nějaké
konkrétní
řeči
že
totiž
jestliže
třebas
já
zvolím
nějaký
způsob
modlitby
že
já
třeba
rozjímám
je
to
modlitba
rozjímavá
tak
já
musím
ten
okruh
toho
rozjímání
vždycky
uzavřít.
To
znamená
já
musím
rozjímání
končit
předsevzetím
pokud
možno
vždycky
stejným
abych
tě
třebas
více
miloval
bože
nebo
abych
uznal
že
ty
jsi
toho
hoden
ta
rozli
okruhy
meditační
mají
mít
takovou
povahu
aby
mně
to
k
tomu
vedlo
a
když
mě
to
pokaždý
vede
k
něčemu
jinému
tak
meditace
nebo
rozjímání
neříkám
že
je
bezcenná
ale
nemá
spojovací
účinek.
Jestliže
ale
já
oku
v
rozjímání
zvolím
tak
aby
mě
podpořila
ta
moje
modlitba
rozjímací
vždycky
ve
stejném
představte
spojit
se
s
bohem
tak
to
je
jednak
otvírání
mého
nitra
a
zároveň
je
to
klepání
na
království
boží
obojí
já
musím
být
sám
otevřen
a
mně
musí
být
zase
otevřeno
protože
já
ze
sebe
musím
vystoupit
a
dokud
jsem
usebe
zavřen
tak
za
sebe
nevystoupím
já
musím
ze
sebe
vystoupit
a
vstoupit
někam
jinam
každá
cesta
mystická
je
pouť
odněkud
někam
správný
symbol
je
se
se
poutníka
jestli
bolesti
odněkud
někam
jde.
Ovšem
musí
být
sám
ze
sebe
aby
mohl
někam
jít
musí
ze
svého
domu
vejít
neboť
to
není
pravý
dům
kde
dosud
byl
teď
jeli
to
tedy
taková
rozjímavá
myšlenka
myslel
modlitba
tak
obyčejně
se
napřed
ve
mně
vzbuzuje
cit
pro
to
vstoupení
do
království
božího
já
mám
k
tomu
citový
poměr
začnu
k
tomu
mít
citový
poměr
je
to
otázka
je
je
to
především
nikoli
zasta
rozumu
nýbrž
otázky
mého
citu
já
pociťuju
že
je
to
správné
nemohu
to
vysvětlit
ale
mně
je
to
podnět
správné
i
když
nepotřebuju
rozumovou
argumentace
no
to
je
to
pro
mě
správné
že
zápas
tři
bohu
a
že
mám
k
němu
jít
jakmile
se
to
sem
do
této
fáze.
Tak
teď
už
jsem
poskytl
bohu
právo
aby
do
toho
citu
vstoupil
a
já
začnu
pociťovat
že
ten
můj
cit
vůči
bohu
stoupá
na
tu
normální
úroveň
kterou
já
jsem
vyprodukoval
stoupá
neúměrně
daleko
takže
já
jsem
tím
citem
našem
za
hranice
svých
lidských
možností
takže
tato
modlitba
je
odborně
nazývá
na
modlitba
stoupajících
citů
čili
modlitba
afektivní
se
tomu
říká
tím
k
afectacionis
anacio
afektů
tak
tohleto
když
se
se
mnou
děje
tak
tam
začíná
mystická
modlitba
do
sou
první
známky
setkání
s
bohem
na
úrovni
modlitby
jsem.
Download XML • Download text
• Waveform view