EN | ES |

prevzate-kotouc-78-03A

prevzate-kotouc-78-03A


Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


Pravidlem u každého člověka který se v životě naučil nějakým stereo na této cestě stereotypy jakéhokoliv druhu jsou marasmem který rozkládá celý systém rozkládá ho tak že jsem si ten systém opustit anebo chvilinku si odpočinout od něj se mu se budou každá cesta a to platí o cestě lásky svoji individuální vzezření a individuální prostředky nikdy víc než na cestě lásky je třeba odevzdanosti. To znamená nikde víc než na cestě lásky je třeba trpělivosti tam když se trpělivosti nedostává tak se ruší celý ten proces lásky kdybyste si laskavě jenom vždycky četli to co řekl svatý pavel těm koruny že je trpělivá že si nikdy nezoufá je všechno přestojí a tak dále toto se chce na cestě lásky a to se nad nechce na jiné cesty ale tady když mluví o lásce to von dává přesný recept čeho se vyvarovat a co s čím začít myslím že bych k tomu neměl co dodat. A samozřejmě že když takhle se chováte i když správně daleko dokonaleji než kdekoliv jinde uplatníte tu trpnost cesty tak se dostanete do trpné lásky kde jste milováni kdežto bez toho se ten trpný faktor být milován nikdy neobjeví ten ježíš mně klepe na vaše dveře. Protože vy nejste dosti trpní na cestě lásky se chce co ste to daleko ještě dostat výkladu toho se k tomu dostanu bychom že ještě do konce tohoto týdne ale trpnost lásky které třeba zvláštního výkladu několika hodinového abyste věděli co v tom je to je velice obtížná záležitost to umět to slovy vysvětlit vím co to je ale vysvětlit to slovy bude velice obtížné a nechci od vás od nikoho abyste si převádět třebas cestou lásky protože to je trpnosti třebas máte daleko. Ale to neznamená že v příhodný okamžik byste neměli těmito prostředky začít také vládnout i když to soustavně nebude cesta lásky tak vás občas navštíví bůh a ukáže vám jak vám miluje asi v tom případě bylo dobře kdyby se chovali jako panna maria. A ne jak se chováte dosud a dívka páně staniž se mi podle slova tvého a ne co nese dej to sem tedy to je obchodní způsob jednání který na cestě lásky vůbec nemůže existovat za to co dělám něco chci na cestě naskytla to neexistuje na to co dělám nesmím nic chtít to dělám čím dál tím víc z lásky k toho k tomu kterého miluji to je to trpnost. A nemá bychom se zla k sobě to musím vycházet prosím bude tomu nic nemám ale postupně se osvobozuji od této lásky pobyt a míra osvobozen od lásky k sobě mi také pravo mírou pokroku na této cestě když by někdo řekl nedosahuju cílů odpovídajících mému snažení tak mu drze mohu odpovědět protože nemiluješ toho boha tak jako sebe a nikdy se nezmýlím. Čili musí se dále učit lásce k bohu to je jediné co mohu navrhnout ne přednášce sem vlastně my vil jenom o přípravě životem ho mohli bychom říct na kori přípravem život připraví životem ke spojení s bohem a postavili se plným právem tu druhou část která jít paralelně s tím zevním životem navenek obráceným tedy lépe řečeno a to je vnitřní modlitba. Velice záleží a snad na cestě lásky tím více než na jiných na tom do jaké míry je sladěna ta modlitba úroveň modlitby z úrovni životní ho počínání a tak teďka jo ještě bych chtěl říci tolik že ve středověku nebyli o tomhletom správně poučování že v řádech které existovaly postrádali většinou tu složku zevní uplatnění výtěžků modlitby zevním životě. Vy těžké modlitby se mají uplatňovat praktikovat v zevním životě a zevní život se praktikovat v modlitbě v tom tato formulka být zachována a to je když si čtu řády klášterní všelijaké tak nikde nenacházím tuhletu jednotu v tomto pojetí ale musíme mít za to že celý život jako takový vnější nebo vnitřní to znamená život myšlení a život činný aplikace myšlenek činy skutky že je to jednota a že když je nějakým způsobem porušena že to vždycky neblahé následky. A z toho vycházím při dalším výkladu čili buduli se držet těch stupňů modlitby na které přišli během staletí a staletí křesťanští mystikové stupňů mystické modlitby to znamená spojovací modlitby modlitby která vede ke spojení s bohem budu se všímat těchto a budu používat jejich terminologie a budu se jich všímat tak prosím je budu pořád vyrovnávat děním běžného života nebudu mluvit jenom o modlitbě samotné nýbrž budu vám mluvit o následcích modlitby na dění na skutky. Protože s tímhletím se právě oni těžko vyrovnávali vlivem neodborně udělaného řádu životního kdežto jeho lidé kteří například jakub bohme a jiní kteří nežili v žádným klášteře ty na to šli daleko praktičtěji a my se můžeme taky poučovat od nich nejenom z klášterní mystiky ale ale oni zase ti mystikové klášterní utřídili ty druhý modlitby tak přesně narodil od jakoba veme se toho celkem toho tří dění nevšíml že nám se z metodických důvodů hodí lépe se přerozuje jich co do tří dění a jako o bereme a spol to znamená lidí žijících ve světě co do aplikace této modlitby vstupní této modlitby životě a syntéza tohoto je to co teď budu vykládat tak především křesťanští mystikové teoretici teoretici křesťanští mystiky na mystiky říkají že mystická modlitba je modlitba zdarma daná nikoliv vysloužená. Že si ji člověk nemůže zasloužit že to zvláštní nevyzpytatelná milost od boha přicházející tak kterou nikdo z nás nemůže a že se nepodařil nikomu přijít na to proč jeden je nadán tou mystickou modlitbou a druhý vedle něho který dělá totéž tou mystickou modlitbou nadán není všechno nasvědčuje tomu když se díváme na dva vedle sebe s tou ří lidé jdoucí toutéž cestou indií že mají pravdu ale nemají protože oni si výtěžků modlitby neprověřovali životem a nemohli zabránit tomu že když dva vedle sebe dělali jednu a tutéž modlitbu snažíte se spojit se s bohem. A pěstujíce askezi nemůže zabránit tomu aby jeden to dělal malicherným zkrupuzkrupulózním způsobem a druhý velkovelkorysým všestranně ohleduplným všestranně pro ni kajícím do všech koutů myšlení způsobem tedy dodržet ale tímto druhým způsobem měl úspěch dělat tím prvním způsobem absolutní neúspěch kromě toho málo komu z těch klášterů bylo dopřáno aby si svoji modlitbu prověřil běžném životě věřím že i takzvaný velcí mystikové kdyby se byli pustili mezi lidi tak většina z nich se zvrhla. Protože ten nebyli na ty vody běžného života zvyklí a byli by podlehli tak dneska kdy prakticky není možno to dělat tím laboratorním klášterním způsobem nýbrž musíme to dělat v terénu kou za vhodné pojmout celou tu soustavu trošku jinak a říci přestává být za nynějších okolností pravda že by to byla volba zvláštní volba milosti boží se přesvědčili že kde existuje příprava životem adekvátní úrovni modlitby že to za následek že modlitba přejde samovolně přes svůj stupeň dál. A přejdeli samovolně modlitba přes stupeň dál přejde taky forma a úroveň života přes svůj stupeň dál jedno se drží s druhým jedno vzájemně druhé podporuje a ten člověk harmonicky stoupá dál samozřejmě je tady jiná potíž kterou neměl klášterní a kterou máme my že totiž občas ta modlitba se dostává do takových fází mohl bych říct otáček že. To člověka vybaví z běžné činnosti mystikové jsoucí v klášteře měli úlohu snadnou včetně svatý terezie říkala činnost ruší mystickou modlitbu který to je názor který platí pro kláštery protože tam opravdu činnost rušila mystickou modlitbu ale pokud u nás činnost ruším ko modlitbu tak je to pravda jenom tehdy když ta činnost je na daleko nižší úrovni než je ta modlitba pak pravdu jestliže ale činnost je na úrovni vnitřní modlitby to nejste na výklad to dneska nemohu říct ještě tam se to nevejde tak pak jedno druhé neruší teď se dostanu konečně k modlitbě. Samo sebou východiskem modlitby každé modlitby je uspořádat vnitřní řád myšlení uspořádat hodnoty myšlenkové je modlitba ve svých původních fázích nemá schopnost uspořádat poměry v modlitbě a poměrně mimo ni stejnou měrou tak je to modlitba ne vhodně volená která buď vytrhne z toho zevního světa a ukazuje mi ho jako že ruší to se mně stával anebo naopak s tím zevním životem ruším tu modlitbu a pak ji zanechám. Obojí je chybné tak předpokládám prosím že jsme volili základní modlitbu správně tak že nám stanovila závazný program jak pro činnost tak pro modlitbu a to by doporučoval si znovu promeditovat porozjímat otčenáš a zjistit si do jaké míry je pro směrodatné jako řád hodnot neznám lepšího řádu hodnot toto by nestačil tento řád hodnot ve zkratce tak ten se musí poohlédnout po životě ježíšově v tom nejširším slova smyslu od od chaldeje po nanebevstoupení a tam ta modlitba otčenáš se mu oběví rozpracována do jednotlivých podíl. Protože ty hodnoty které jsou tam vedle sebe postaveny tomu otčenáši ty mají různou váhu na každém stupni ne že by byly přeházeny ale že přeci jenom ze začátku třeba ten otec s kterým začínám v otčenáši je mi přeci jenom vzdálenější než později když jsem když poznávám jeho vůli a začít řídím se jich toho pilně takže tím se úroveň mojí modlitby zase povýší a povýšení úroveň taky mýho života. Jestli jsem tedy začal správně s modlitbou která stanovila řád jestliže vím jaký řád životní mám zachovávat na základě modlitby a jestli tento řád si neustále vštěpuji do hlavy opakováním této modlitby tak aby to přeříkávání zahazovali ne aby to bylo přeříkávání je to písmenová koncentrace nebo otčenáš nebo cokoliv jiného to musí být pro řád. Který je závazný tahleta modlitba musí zavazovat nějakému způsobu života a k nám nějakému způsobu modlitby obojím jestliže toto se splní tak pak mohu mít reálnou naději že moje modlitba získaná to znamená úroveň získaná modlitby získá tou úroveň modlitby že přejde do toho do čeho říkají o čem říkají křesťanští mystici to modlitby vlité to znamená do modlitby mystické to znamená začnou se tam projevovat spojovací prvky zásah boží do modlitby bych se. To je nečekaný jeden se modliby zásah boha s tím byste ji rušili to je ta činnost která tam nepatří když se modlit když se modlit tak nemám být číny činný předtím ale modlitbě nemám dělat de věci najednou například honit myšlenky a myslet na boha mu voni myšlenky anebo myslím na boha když my si na boha tak nehoním myšlenky když honíte myšlenky aby aby vám nepřekážely a zároveň se soustřeďujete na boha tak nikdy neuspějete s mystickou moct nikdy nepřeje do spojovací modlitby na to vám zdá jet a to ručím jestliže tedy opravdu se modlíte bohu třeba špatně ale nehoníte myšlenky nýbrž jak dokážete dvě a trpělivě znovu a znovu navozuje te to svoje volání boha nebo jak na to jdete to s vášní tří postoj nechci předurčovat každý máme trošku jiný nebo to své odevzdávání bohu tak pak dříve nebo později musíte přijít na kloub jedné věci musím svůj život zasvětit bohu A svou modlitbu tak zasvětit znamená ten svůj život obětovat ze začátku to nejde tak že bych byl schopen pro boha zemřít jít na hranici na kříž do žaláře jak sliboval svatý petr která bych se kdybych něco takovýho vnitřně prohlašoval velice třeba vyhledává modlitby při pozdvihování bože v tobě žiji v tobě umírám tvůj se než živ i mrtvý amen ani jeden z nich v něm nebyl živ ani v něm vy umíral a a nic ale prohlašovali to taková prohlašování toho strašně nebezpečná protože ukolébávají člověka nebo přesvědčujou člověka klam v domnění že to co prohlašuje opravdu dělá a vůbec to nedělá. Tak musíte kaž slova při modlitbě opravdu vážit a musí být upřímná protože pána boha neobalamutíme a slibujeme mu jenom to čeho jsme schopni tak jestliže chci svůj život zasvětit bohu upřímně tak moje modlitba by měla být výrazem tohoto zasvěcení bych mu ten život měl v modlitbě nabízet nikdy více to nehodíte modlitbě a aby mně ukázal cestu z modlitby do obětování života to bych si od modlitby měl přát neboť modlitba je takovým takovou křižovat kou myšlenkových cest kde odkud se přejít snáze do běžného života než z běžného života pomodli by ten běžný život se je strašně plete do modlitby ze začátku. Ale modlitba sem mi neplete do života naopak je tam postrádám a tak bych měl si toto přát aby moje modlitba aby úroveň modlitby pronikat do toho mého života a tímto přáním bych měl z modlitby vycházet bych neměl ji utrhnout a teď se věnovat víru života to ne tak jestliže tohleto splním tak pak mohu počítat s tím že moje modlitba se může stát méněmluvnější a že to může být více stále více odevzdání to znamená při proč k trpnému způsobu modlení k trpnému modlitbě jak ji navrhuje ježíš kristus je celá řada proseb. A málo trpnosti neboť tam se stanoví jenom řád ale to je začátek věcí dále se pokračovat tím směrem že že to bude více odevzdání než přání a do jaké míry odevzdanost bude převažovala ta přání mi do takové míry se přirozeně stane trpnou moje modlitba ovšem přirozená trpnost velice nízkou úroveň ale jeli upřímná tak se této trpnosti této dobré vůle se do udát chopí protože nás miluje protože my mu tady nabízíme příležitost vstup do mýho života vstup do do modlitby a on se toho zaručeně chopí a spí se tím způsobem že začne v nás působit jednat. O jednání božím bych měl říct další přednášku nechte mně to prosím vás říct zítra říct to teďka vynechám jo ale zítra prosím vás musíme se toho všimnout to bude vyžadovat hodin protože neví vy nevíte co to jednání boží pro se vůbec neshoduje s jednáním člověka to není jednání lidské to je jednání nadlidské jak si to představují třebas byste starého zákona tak to není to co takhle vykládali aby tomu nějak vůbec rozuměli umě a nevím co všechno dělá to to takového neexistuje ale bůh vstupuje do modlitby. Těmi dveřmi které jsem pro něho otevřel pro něho otevřel to není sou dveře do království boží nýbrž pro něho otevřené dveře ke mně v jiné dveře než na které klepám tak sem zamčen na mnoho zámků proti bohu kdybych totiž nebyl tak dávno vstoupil do mého vědomí tyto dveře je také třeba otevřít co co tím myslím a z toho symbolu musím vyjít do nějaké konkrétní řeči že totiž jestliže třebas zvolím nějaký způsob modlitby že třeba rozjímám je to modlitba rozjímavá tak musím ten okruh toho rozjímání vždycky uzavřít. To znamená musím rozjímání končit předsevzetím pokud možno vždycky stejným abych třebas více miloval bože nebo abych uznal že ty jsi toho hoden ta rozli okruhy meditační mají mít takovou povahu aby mně to k tomu vedlo a když to pokaždý vede k něčemu jinému tak meditace nebo rozjímání neříkám že je bezcenná ale nemá spojovací účinek. Jestliže ale oku v rozjímání zvolím tak aby podpořila ta moje modlitba rozjímací vždycky ve stejném představte spojit se s bohem tak to je jednak otvírání mého nitra a zároveň je to klepání na království boží obojí musím být sám otevřen a mně musí být zase otevřeno protože ze sebe musím vystoupit a dokud jsem usebe zavřen tak za sebe nevystoupím musím ze sebe vystoupit a vstoupit někam jinam každá cesta mystická je pouť odněkud někam správný symbol je se se poutníka jestli bolesti odněkud někam jde. Ovšem musí být sám ze sebe aby mohl někam jít musí ze svého domu vejít neboť to není pravý dům kde dosud byl teď jeli to tedy taková rozjímavá myšlenka myslel modlitba tak obyčejně se napřed ve mně vzbuzuje cit pro to vstoupení do království božího mám k tomu citový poměr začnu k tomu mít citový poměr je to otázka je je to především nikoli zasta rozumu nýbrž otázky mého citu pociťuju že je to správné nemohu to vysvětlit ale mně je to podnět správné i když nepotřebuju rozumovou argumentace no to je to pro správné že zápas tři bohu a že mám k němu jít jakmile se to sem do této fáze. Tak teď jsem poskytl bohu právo aby do toho citu vstoupil a začnu pociťovat že ten můj cit vůči bohu stoupá na tu normální úroveň kterou jsem vyprodukoval stoupá neúměrně daleko takže jsem tím citem našem za hranice svých lidských možností takže tato modlitba je odborně nazývá na modlitba stoupajících citů čili modlitba afektivní se tomu říká tím k afectacionis anacio afektů tak tohleto když se se mnou děje tak tam začíná mystická modlitba do sou první známky setkání s bohem na úrovni modlitby jsem.

Download XMLDownload textWaveform view