A
to
těch
osm
milionů
při
zlačněl
příliš
malé
podle
nynější
zkušeností
vědy
že
jsme
závislí
totiž
na
daleko
větší
počtu
nižších
tvorů
máte
zcela
pravdu
ale
já
jsem
vám
vždycky
říkal
že
těch
osmi
mě
symbol
to
není
skutečnost
to
je
symbol
závislosti
na
nesčíslné
množství
jiných
sme
závislý
a
my
si
myslíme
že
jsme
závislí
sami
sebe
mi
to
co
říkáme
vo
vám
se
to
mluví
ale
já
jsem
závisí
sám
na
sobě
nikdo
nepomůže
anebo
ty
blízkým
příbuzný
já
bíle
za
tuhleto
jo
přiká
je
závislost
směrem
dolů
nahoru.
Osm
jo
dolů
o
smilujou
nahoru
že
voni
nevíte
to
je
jiná
věc
ale
ona
tu
je
nedělá
nikdo
výjimku
se
do
závislosti
nikdy
do
by
se
nestal
člověkem
dokud
by
za
sebou
neměl
tuhleto
řek
bych
já
to
řeknu
sprostě
šlapáno
po
životech
osm
miliónů
dycky
vám
říkám
příteli
v
přírodě
zpívat
tak
vzpomeňte
si
kolik
musel
sežrat.
Po
rád
a
brouku
aby
mohl
si
zazpívat
to
je
konat
tedy
je
dotaz
čím
že
stává
že
věci
které
byly
že
samovolné
přestali
vysálo
volnými
a
jsou
nám
za
těžko
a
svými
k
nim
odpor
a
musíme
se
do
ní
nutit
já
tady
ty
jako
vykládám
ten
postup
že
ten
proces
že
se
má
rozšiřovat
oblast
samovolnosti
a
ono
je
tomu
opak
na
jsem
někde
rozšířil
obraz
samovolnosti
a
teďka
mě
to
dělá
potíže
v
ní
setrvat
protože
jsem
rozšířil
tu
oblast
způsobem
ne
patřičným
totiž
jestliže
dělám
například
natolik
cvičení
a
tam
už
mě
jdou
takovým
způsobem
že
mě
to
dělá
žádnou
těžkost
se
jim
věnovat
nebo
nedělalo
žádnou
tako
se
jí
jmenovat.
Tak
je
to
způsobeno
tím
že
že
mi
to
ty
a
nejde
že
každá
věc
se
opotřebuje
každá
věc
se
zmechanizuje
to
nebyl
nástup
do
oblasti
samovolnosti
nýbrž
do
oblasti
s
automat
zono
se
to
ta
druhá
automatické
nebo
druhá
samočinně
samovolná
soustavy
jak
chcete
o
které
já
mluvím
ne
které
si
teďka
vymluvili
to
je
piráti
samovolné
při
brání
pomoci
řeknu
obrazně
shůry.
Proto
co
se
dělalo
předtím
vlastní
silou
z
toho
úseku
silovém
pole
ab
ano
jak
to
poznáte
kdy
je
to
zmechanizovaně
a
k
ve
to
tohleto
když
například
dejme
tomu
já
mám
proto
takový
měřítko
když
třebas
dělám
něco
co
poznávám
jako
vůli
boží
no
tak
to
se
nezmechaniz.
Já
to
provedu
kde
by
to
poměrně
snadno
protože
k
tomu
dostanu
shůry
pomoc
a
jakmile
mě
to
dojde
jakmile
to
dokončím
tak
okamžitě
už
je
tu
připravená
další
pohnutky
pro
další
čím
podobného
charakteru
zase
s
podnětu
shora
že
se
poznávání
nerozumného
poznávání
správného
a
tímto
způsobem
to
jde
dál
to
raduje
potom
to
jsem
potom
ten
automatismus
dvě
rozšiřuje
že
by
se
zužoval.
Teď
však
jsem
například
nastoupil
hathajógu
z
vlastní
iniciativy
tak
musí
nastat
atomizace
pokud
tady
není
to
znamená
zmechanizovaně
těch
věcí
a
já
říkám
že
mně
to
jde
samo
ne
on
to
je
jenom
se
zmechanizovala
ale
ne
rozšířil
zase
při
tom
vůbec
ta
automat
a
to
mi
mzdy
cestě
nemá
vůbec
nic
společného.
Takže
dělají
dva
totéž
není
to
totéž
kdybyste
byli
pod
dohledem
mistra
dělali
hathajógu
tak
jakmile
by
vám
něco
šlo
samo
mi
to
zmechanizovala
omývá
od
toho
hra
ž
dál
protože
to
je
něco
co
byste
neměli
dál
dělat
protože
tam
se
nesmí
přešlo
va
té
škoda
škoda
času
škoda
sil
to
je
plýtvání
to
civění
takže
on
by
vás
vedl
k
dalšímu
když
někdo
tam
třebas
radžas
tam
je
to
snáš
když
se
lite
né
otevřel
lotos
muladhara
tak
mistr
ho
okamžitě
vede
k
otevření
svatým
stany
a
potom
okamžitě
manipury
a
tak
to
de
dál
ano.
On
po
svých
protože
ví
že
dokud
neotevřete
anahata
tak
se
zase
zvolíte
nazpátek
aby
se
se
přizvali
nazpátek
protože
tu
na
to
ste
dělali
konkrétně
tedy
tato
otázka
byla
takhle
kladena
ta
nevedla
otevření
anahaty
a
proto
se
musíte
potřebovat
na
této
joga
musíte
se
zvali
roste
spadl
nazpátek
ano
je
to
odpovězeno
na
přestože
připravil
bará
jako
přípravná
cesta
duchovní
je
cestou
kde
se
vyvíjejí
síly
které
nepochází
z
automatismu
naopak
automatismu
je
s
automatismem
na
odebírali
síly
a
užívání
je
vyšším
způsobem
užíval
se
vyšším
způsobem
je
možnost
se
učil
vyšším
způsobem
nebo
rodí
se
sil
který
se
ve
využil
vyšším
způsobem
jenom.
No
to
řeknu
jenom
že
tam
to
čemu
říkáte
hada
joga
je
způsob
hadovi
jednání
velice
okleštěna
takže
když
i
poctivě
děláte
tu
haha
jevu
a
vzbudíte
síly
které
nejsou
normální
ten
se
za
těmito
silami
když
přidáte
hady
ostatní
prvky
aha
jógy
o
kterých
se
to
nemá
ani
zdání
že
existujou
tak
se
taky
zastaví
to
taky
se
opotřebuje
protože
je
těmi
silami
které
tam
budí
ze
se
nedá
jít
slepě
dál.
To
musí
být
zase
vedení
které
nám
řekne
a
ten
se
zdá
osm
bodů
a
ty
musíte
všechny
plnit
ti
se
v
evropě
plnit
nedají
a
to
je
zase
opravdu
v
evropě
dá
pochopit
jedině
nebo
pro
provádět
jediní
jako
přípravná
joga
jinak
ne
a
pak
se
musí
přejít
na
jinou
jógu
nebo
na
integrace
něco
jiného
nebo
křesťanskou
mystiku
že
by
se
opustili
tu
jógu
to
ne
ale
nemusíte
se
s
ním
spokojit
bude
to
jenom
takový
úvod
třebas
do
toho
ostatního
ano.
No
například
nemůžete
hlas
zase
zachovat
tu
si
ono
lotrem
tam
po
indii
vyžaduje
my
nemůžete
zachovávat
to
abyste
si
našli
svůj
koutu
kam
by
vám
nikdo
nesestoupil
kdybyste
mi
svůj
kolečka
kterými
zase
nikdo
nevstoupil
a
vono
tento
vytvořen
vlastního
prostředí
všim
většině
důležité
a
a
je
daleko
více
než
jinej
protože
to
souvisí
s
hmotným
časoprostorový
tahem
než
to
některý
jógy
od
tohoto
odcházejí
časoprostoru
odhalil
dycky
to
znamená
toto
ve
snu
se
odchází
do
svadhistany
ten
tres
už
existuje
ale
to
jenom
první
krok.
A
tady
ne
tady
si
víte
na
tom
spolku
a
tady
se
musí
zažít
prostředí
který
vám
bude
vrcholně
napomoct
už
i
tohleto
nemůžete
splnit
ano
a
do
toho
bude
mluvit
noc
lidí
a
moc
věcí
a
moc
okolností
a
to
když
se
nejlíp
snadno
co
v
příde
víte
a
nebudete
tomu
a
nebudete
moct
ani
říct
prosím
vás
se
dělám
teďkaa
já
to
nebudete
moci
říct
tady
nemůžeme
zachovat
tu
pravidelnost
atak
opravovat
hodí
pro
člověka
který
je
v
ašramu
celá
ta
jo
jak
je
to
jenom
je
to
v
dobré
ale
je
tam
přípravná
jóga
je
to
výborné
ale
připraven
na
to
hleďte
kdybyste
si
promluvím
natom
který
vedl
jesudian.
Tak
byste
zjistili
že
ten
hathajogin
nepovažoval
tu
svou
hathajógu
za
příprava
možná
že
ji
připojí
myslel
nebo
spatřovaly
celou
je
já
vám
to
řeknu
takhle
konkrétně
fakta
mě
musí
naučit
abych
vedl
dech
kamkoliv
těle
potřebu
to
znamená
odváděl
od
od
bych
chtěl
v
těle
a
převáděl
tam
bych
chtěl
chtěl
čili
já
mohu
bych
byl
takový
to
a
té
ge.
Uzdravit
kterýkoliv
orgán
který
třebas
není
na
tom
dobře
nebo
zase
po
tlačit
kterékoliv
půdy
které
my
nedělají
dobře
nebo
po
světem
kolovat
ty
který
potřebuju
a
to
mu
vím
o
té
části
a
celého
di
která
ne
pěstuje
ještě
nějaké
síly
zázračné
síly
nýbrž
jenom
pomáhá
vyrovnanosti
ale
já
vám
řeknu
i
k
tomuto
je
zapotřebí
mistra
aby
vás
vedl
protože
ten
ví
vás
zná
jako
kdyby
zvnějšku
daleko
lépe
než
vy
sami
více
vám
tam
chybí
a
jak
to
máte
za
by
se
byli
přidali
toho
musí
vám
změnit
pozice
kterými
změníte
svou
lota.
Protože
ví
kterou
pozici
potřebujete
a
další
di
to
nepotřebuje
jenom
by
tak
se
změníte
povah
vě
tak
že
on
nakonec
řekne
všechny
tři
tvoje
těla
sem
učistil
a
jestli
je
to
hathajogin
pořádný
tak
za
očistou
těla
následuje
další
očista
duševní
oblasti
a
potom
a
duchovní
odchovat
bohu
to
může
udělat
za
to
by
já
jsem
žena
asi
vrátit
a
to
jak
vám
umožní
třebas
zapomenout
na
celé
tělo
a
mysle
třebas
jenom
na
ruku
ano.
A
kdyby
byla
operovali
třeba
strpení
na
hlavě
tak
jim
věříte
se
že
nepotřebujete
aby
vás
mrtvoly
že
to
je
velice
bolesti
v
asi
operace
na
mozku
nýbrž
že
řeknete
do
jako
a
doby
to
bude
mít
hotovi
a
aby
se
se
na
to
mohli
připravit
patřičnou
hloubkou
koncentrace
a
od
byto
že
ne
hathajogin
jsou
pozornost
třeba
do
srdce
a
tam
podporujete
tep
srdce
za
tím
co
oni
operujou
nahoře
a
z
toho
okruhu
hřeší
odvádí
krev
do
toho
spodní
ho
okruhu
ten
kdyby
vám
dělali
podnítilo
spodní
to
třebas
jeden
nohou
tak
ten
mocně
bude
probíhá
tak
bych
vám
když
to
a
jeho
řeší
tak
jenom
slabounce
nebo
vůbec
nesvítil
aby
se
ta
operace
dělal
bez
krvácela
a
beze
všeho
jo.
Si
byl
jsem
že
si
promluvíme
na
otčenáši
a
se
trošičku
z
jiného
hlediska
já
bych
napřed
ze
otčenáš
za
ráma
ježíš
kristus
totiž
zřejmě
neučil
modlitbě
meditační
koncentrační
nebo
něco
takového
etického
to
se
tam
nebyli
nikde
si
jed
za
ty
tři
roky
co
vyučoval
a
jestliže
učil
například
otčenášem
modliteb
modlitbě
slovní
tak
se
to
vlastně
rozšířil
do
křesťanství
nechci
říct.
Úplně
oprávněn
drž
dost
jako
riskantní
protože
tak
si
to
zaručeně
sestava
do
se
ten
otčenáš
bude
modlit
jak
sem
modli
od
té
doby
co
by
zaveden
křesťanství
to
vůbec
není
modlitba
ovšem
obsahem
je
navodit
vrazil
jenomže
provedení
modlitba
nejhorší
na
světě
jaká
je
existuje
a
tak
my
se
budeme
snažit
už
se
se
ho
zkrátka
že
se
mu
s
ní
spisech
to
napravit
a
především
bych
chtěl
vědět
sebe
chtěl
vám
říci
že.
Ježíš
doporučoval
tuto
modlitbu
učedníkům
a
zřejmě
si
představoval
že
ta
modlitba
poskytne
jim
řád
hodnot
podle
kterým
podle
kterého
se
budu
moci
říct
kdy
životě
no
a
jako
takovou
jí
křesťan
stvo
vůbec
nepochopil
já
myslím
že
není
řádným
hodnot
dneska
vůbec
aby
takový
řád
hodnot
křesťanstva
já
doplnil
tak
si
celou
řadu
slovních
modliteb
přidalo
k
tomu
otčenáši
od
zdrávasů
které
se
řadí
hned
s
otčenáš
až
po
věřím
boha
zdrávas
andělem
boží
a
podobně
a
mnohé
desatera
které
převzalo
stalo
zákona
a
já
bych
chtěl
říct
že
nejvíc
srovnatelné
modlitba
otčenáš
je
z
desatera
protože
desatera
je
také
takovým
návodem
co
se
má
a
co
se
nemá.
Zatímco
však
starý
zákon
v
desateru
stanovil
tak
svatyně
co
se
má
a
co
se
nemá
modlitba
otčenáš
to
tímto
způsobem
provádím
de
dál
ona
stanoví
způsob
myšlení
spíš
v
tom
je
vidět
spály
ježíšova
učení
že
je
totiž
on
razil
myšlenku
že
na
co
myslíme
to
je
stejně
vážné
nebo
důležité
jako
co
děláme.
To
je
novinka
ve
starém
zákoně
tohleto
bylo
uplatněna
jenom
v
tom
v
jednoho
boha
by
tím
budeš
nebudete
sme
na
božího
nadarmo
a
tak
dále
ale
vlastní
myšlení
toho
starozákonní
ho
člověka
tam
zachycena
není
protože
v
celém
starém
zákoně
nebyla
vůbec
zmínka
například
o
duši
lidské
ty
změny
které
tam
jsou
jsou
sporadicky
a
my
musíme
jenom
z
kontextu
vy
tušit
že
na
nějakou
duši
věřili
a
že
jí
znali
po
stránce
duše
věčné
i
duše
čas
né
takže
křesťani
je
mně
snadnou
úlohu
když
mluvili
o
spáse
duše
a
dodnes
v
tom
jasno
nemají
protože
jestli
jde
o
duši
nesmrtelnou
tak
se
spasit
dle
muže
a
jestli
bych
řeč
né
aby
se
spasila
kaly
sama
jako
taková
nesmrtelná
a
jestli
jde
o
duši
smrtelnou
tak
pak
ovšem
bude
muset
aby
pochopili
co
pro
tu
spásu
dělat
pak
bude
třeba
aby
pochopili
smysl
nikoliv
jenom
slov
ježíšových
oko
bohdá
soudy
i
ztratí
a
tak
dále
nýbrž
aby
také
pochopili
co
přitom
dělal
co
při
tom
navrhoval
dělat
svým
životem
aby
se
uskutečnila
tahleta
myšlenka
protože
je
našem
jasno
že
bez
skutku
víra
kterou
kázal
byla
mrtvá
tak
to
taky
říkal.
Na
každém
kroku
a
tak
nám
tady
na
pomoc
přichází
právě
otčenáš
aby
doplnil
tuhletu
velkou
mezeru
mezi
nepochopení
ježíšova
života
a
mezi
jeho
výroky
které
jsou
příliš
symbolické
příliš
abstraktní
tak
že
jim
většina
křesťanu
nerozumím
já
myslím
že
když
se
řekne
třebas
taková
základní
myšlenka
jako
zapři
sama
sebe
tak
každý
si
po
tím
představuje
něco
jiného
a
musí
si
představit
něco
jiného
protože
to
nespojí
s
tím
životem
který
je
chtěl
ukázat
jak
se
za
tři.
Spojí
jenom
s
podobenství
mi
kde
to
je
také
ukázáno
ale
prosím
vás
kdopak
z
nás
pozná
já
bych
ti
té
troufal
poznat
že
v
podobenství
o
hřivnách
se
mluví
o
sebezápor
že
je
to
jedna
z
pouček
kde
se
nám
říká
toho
tři
dni
způsobem
jak
se
máme
zapírat
nebo
když
se
mluví
třebas
po
podobenství
o
moudrých
padá
a
pannách
nemoudrých
že
se
tam
mluví
o
způsob
sebezáporu
nebo
když
se
mluví
třebas
o
drží
která
byla
hozena
do
moře
a
vy
táhli
se
ryby
špatné
a
dobré
a
ty
dobré
se
použili
a
ty
špatné
se
hodiny
nazpátek
do
moře
už
zřejmě
cíle
takže
tam
jenom
míry
a
sloužit
jako
po
trva
jiným
ryba
nebo
jiným
živočichům.
V
tomhletom
ve
všem
já
vidím
návody
na
sebezápor
ale
vůbec
bych
je
takhle
nemoh
chápat
kdybych
tomu
nepřidal
k
tomu
náležet
život
ježíše
krista
to
mi
potom
jasně
říká
že
to
co
si
vytahuje
a
řeknu
to
nejsnazší
z
podobenství
o
hřivnách
budu
muset
na
každém
stupni
který
ukázal
ježíš
svým
životem
k
na
každém
stupni
duchovním
svého
vývoje
budu
muset
užívat
jinak
tohoto
podobenství
a
zrovna
tak
třebas
podobenství
a
marta
ten
synu
a
mnoho
jiných.
To
by
byla
zase
kapitol
to
by
bylo
kapitol
strašně
mnoho
které
bych
musel
bys
a
o
to
jak
otčenáši
nedostal
jakmile
ska
míní
Tak
já
myslím,
že
po
jedné
stránce
to,
že
prozradil,
že
se
mají
modlit
učedníci
Otčenáš,
je
taková
záplata
na
to-
na
tu
obrovskou
nevědomost,
co
to
všechno
Ježíš
nám
řek,
jak
to
všechno
kázal
dialekticky
podle
potřeby
toho
kterého
stupně,
jak
to
musí
být
pružné.
A
jak
ta
pružnost
je
tam
právě
v
tom
Otčenáši
aspoň
v
heslech
zachycena.
Tak
prosím,
jdu
na
to.
Jestliže
se
modlíme
"Otče
náš",
v
každém
případě
udržujeme
tohleto
"náš",
tohleto...
tohleto
kolektivní
v
celém
Otčenáši,
tak
nám
to
vrhá
zvláštní
světlo
na
celé
učení
Ježíše
Krista.
Že
totiž
jednak
mluvil
ke
kolektivu
svých
učedníků:
vy
se
modlete.
Ne
ty
jeden
jedinče
se
modli.
To
znamená,
byl
asi
pro
kolektivní
modlitbu
všech
učedníků,
mě-
voni
se
měli
v
tomto
Otčenáši
sjednotit
ve
způsobu
jednání
a
myšlení.
Jednak
tohleto
a
jednak
také
toto
"náš"
znamená
asi
poměr
k
ostatním
lidem.
Naznačení
správného
poměru
k
ostatním
lidem.
Že
on
nestanoví
tady
jenom
poměr
k
Bohu,
ale
poměr
ke
společnosti
hned
v
těchto
prvých
dvou
slovech.
Když
řekne
"Otče
náš",
tak
tím
neříká
"Otče
náš"
učedníků-
učedníkům,
ne
vůbec
otec
lidí.
To
znamená,
já
když
s
touto
modlitbou
vstupuju
mezi
lidi,
tak
bych
si
měl
uvědomit,
že
jde
o
poměr
můj
k
Bohu
na
straně
jedné,
ale
poměr
můj
k
lidem,
kteří
jsou
všichni
dětmi
jednoho
Otce.
To
už
je
velice
ekumenicky
řečeno,
že
ano?
To
už
opravdu
vypadá,
jako
že
si
přál,
aby
byl
jeden
ovčinec
a
jeden
pastýř
a
že
za
tím
stál
svým
učením.
On
také
nezapomněl
říci,
když
mu
tam
hlásili
učedníci:
že
tamhleti
ve
tvém
třebas
vymýtají
ďábli
a
uzdravujou,
a
já
nevím,
co
všecko,
a
nepatří
k
nám.
Nechodí
s
námi.
On
říkal:
co-
copak
na
tom
nezáleží.
Jde
jim
to,
pomáhají
lidem,
je
to
v
pořádku.
Čili
von
nebyl
pro
nějakou
škatulku.
Nebyl
pro
nějakou
formální
příslušnost
někam,
k
něčemu.
Nýbrž
byl
veliko-
velice
velkorysý.
A
tohleto
"Otče
náš",
mě
nasvědčuje,
že
opravdu
měl
na
mysli
celou
lidskou
společnost.
Takže
když
já
se
správně
modlím
Otčenáš
a
vstupuju
s
Otčenášem
do
společnosti,
tak
vstupuju
mezi
samé
děti
Boží.
Takovéto
pojetí
z
toho
vyplývá
a
já
bych
byl
rád,
kdybyste
v
tom
viděli
závazek.
Chovat
se
k
ostatním
lidem
jako
k
dětem
Božím.
Samo
sebou
mezi
těmi
dětmi
Božími
mohou
být
děti
nezvedené,
děti
dobré,
to
jest
na
výši
mravní
nebo
nemravné
a
tak
dále.
A
to
tam
není
dále
už
nic
rozvedeno,
čili
to
už
se
musím
zeptat
ji-
z
jiných
výroků
musím
zjistit
a
musím
se
zeptat
života
Ježíše
Krista,
jak
se
choval
třebas
k
takovým
nezvedeným
lidem,
jestli
je
bral
na
milost
nebo
jestli
je
odsuzoval,
co
s
nimi
dělal.
Tedy
především
věděl,
to
je
vidět
z
jeho
evangelií,
že
lidé
jako
celek,
přestože
jsou
dětmi
Božími,
o
tom
nevědí
a,
že
jsou
jimi,
a
nechovají
se
tak,
jako
by
byli
chrámem
Božím,
jak
tam
sám
řekl.
Nechovají
se
uctivě
jeden
k
druhému,
jako
k
nositeli
Boha.
A
který
nám
dovoluje
vlastně
už
v
těchto
prvních
dvou
slovech,
abychom
také
rozlišovali,
ne
tak,
že
já
jsem
třebas
křesťan
a
tamten
je
pohan.
Ale
že
ten
pohan
třeba
se
chová
lépe
než
já.
Abychom
také
podle
toho
s
ním
jednali.
On
sám
si
kladl
za
úkol,
který
nemůžeme
na
sebe
jako
celek
vzít,
že
přišel
léčit
nemocné.
To
znamená,
ty
mravně
nesprávně
jednající
a
to
my
můžeme
učinit
jenom
z
části
tohleto,
čili
on
nás
nevedl
těmito
prvními
dvěma
slovy
k
nějaké
evangelizace
nebo
něco
takovému,
nýbrž
nás
vedl
jen
k
tomuto
obecnému
pojetí
života
a
lid-
lidstva
a
poměru
k
nim.
Tak
já,
prosím,
bych
chtěl
toto
první
uzavřít
tím,
že
bych
vám
řekl,
že
byli
lidé
v
křesťanství,
kteří
toto
takhle
pochopili.
Například,
dejme
tomu,
Jindřich
Suso,
který
řekl
třebas
"Otče
náš",
a
dále
už
nepotřeboval
nic
říkat.
Protože
si
vytvořil
na
podkladě
tohoto
poměr
k
Bohu
tak
pevný,
že
si
ho
Pán
Bůh
bral.
Protože
on
Pánu
Bohu
patřil.
Když
budete
Pánu
Bohu
vnitřně
patřit,
když
budete
chtít
patřit
jemu,
když
nebudete
mít
žádné
požadavky
od
něho,
které
jsou
dál
v
tom
zá-
v
tom
zákoně
jeho
i
v
té
modlitbě
obsaženy,
tak
na
základě
tohoto
"Otče
náš",
jste
schopni
se
vědomě
spojit
s
Bohem.
Na
těchto
základech
těchto
dvou
slov.
To
mnohým
křesťanům
mystikům
stačilo.
Nemyslete
si
tedy,
že
tam
je
málo
návodů.
Protože
když
to
stačilo
jiným,
proč
by
to
nemělo
stačit
mně.
Víte,
v
tomto
smyslu
je
mi
příkladem
svatý
Augustin.
Když
viděl
ten
příklad
těch
předešlých
světců,
a
on
byl
ještě
v
době
žil,
kdy
předtím
ne-
dost
nedávno
se
křesťani
popravovali
ři-
žil
ještě
v
říši
římské,
když
už
se
sice
nepopravilo-
nepopravovalo,
ale
ta
církev
neměla
ještě
takové
postavení
jako
později.
Tak
on
věděl,
že
mnozí
před
ním
už
dosáhli
vědomého
spojení
s
Bohem,
odvolává
se
například
ve
svých
spisech
na
otce
církevní,
Origena
a
jiné,
a
říká:
mohli
jiní,
mohli
jiné,
proč
ne
ty,
Augustine?
To
kdyby
bylo
heslo
člověka:
mohli
jiní,
mohli
jiné
a
proč
bys
nemohl
člověče
To
je
velice
optimistický
způsob
myšlení,
který
on
razil.
"Jenž
jsi
na
nebesích".
To
znamená,
rozdíl
není
v
tom,
že
je
tady
někdo
dítětem
Božím
a
ví
o
tom
a
někdo
dítětem
Božím
a
neví
o
tom,
ale
rozdíl
je
v
tom,
že
my
nikdo
nejsme
na
nebesích
a
on
tam
je.
Čili
jak
se
zdá,
máme
do
jeho
stavu
velice
daleko.
A
tahleta
vzdálenost
nebes
od
země
byla
ve
středověku
ještě
větší
než
je
dnes,
protože
si
mysleli,
že
je
to
místo
vzdálené
strašně
moc
od
člověka,
místo
věčné
blaženosti.
Tedy
tohleto
pojetí
jednostranné,
nebe
a
taky
dokonce
časoprostorové
pojetí
je
nesprávné,
protože
jak
vidíme
Bůh
časoprostoru
patrný
A
když
se
tedy
modlíme:
"jenž
jsi
na
nebesích",
znamená
to:
já
jsem
dítě
od
tebe
svým
vědomím
oddělené
a
ty
jsi
můj
Otec.
To
znamená,
ty
jsi
v
mé
pravlasti.
Tam
jsem...
tam
jsem
nezrozený.
A
čili,
když
jsem
tvým
dítětem,
tak
jsem
nezrozený.
Já
jsem
věčný,
to
z
toho
vyplývá:
"Otče
náš".
Otec
věčný
nemůže
mít
dočasne-
něco
dočasného
jako
dítě.
Čili
z
toho
vyplývá
také,
že
to,
co
známe
ze
sebe,
to
je
nepatrná
znalost
sama
sebe,
že
známe
jenom
to,
co
je
oděvem
té
naší
vnitřní
nesmrtelnosti.
A
to
zaměňujeme
za
vnitřní
vztah,
ke
kterému
máme
pro
to,
že
jsme
se
shlídli
v
oděvu
příliš
daleko.
Jaká
je
tedy
vzdálenost
mezi
Bohem
na
nebesích
a
mezi
člověkem
oděným
do
tělesnosti.
Vzdálenost
mezi
jeho
nitrem
a
jeho
zevní
duší
se
všemi
jejími
schopnostmi.
Tedy
není
to
vzdálenost,
která
by
vyžadovala
překonávání
nějakých
vzdáleností,
nýbrž
je
to
vzdálenost
čistě
kvalitativní.
To,
prosím,
vám
budiž
jasné
z
této
modlitby,
jde
o
vzdálenost
kvalitativní,
a
nikoliv
nějaký
kvantum
času.
Mezi
tím
není,
ten...
ten
rozdíl
tady
není.
Tohleto:
"jenž
jsi
na
nebesích",
by
v
nás
mělo
vzbuzovat
naději,
že
dítě
má
možnost
se
vrátit,
že
to
není
nic
výjimečného
a
že
tedy
ani
pro
nás
není
tato
cesta
uzavřena
a
že
to
nemůže
být
cesta
dlouhá.
Víte,
záleží
na
tom,
jak
se
chováme
a
jestli
tam
chceme
jít.
Víte,
my
se
neznáme
a
myslíme
si
třeba,
že
chceme,
ano?
To
je
jenom
prohlašování.
Teprve
když
já
jsem
poznal,
jak
si
mě
Bůh
bere,
tak
jsem
poznal,
jak
si
nepřeju
tam
za
ním
přijít.
Protože
tak,
jak
se
znám
jako
pomíjející
bytost
tam
nemohu.
Protože
nepomíjející
se
nemůže
setkat
s
pomíjejícím.
A
tedy
já
se
tam
jako
pomíjející
nedostanu,
přátelé.
Já
musím
přejít
na
platformu
své
nepo-
nepomíjejícnosti.
A
to
je
právě
ta
propast,
které
se
každý
z
nás
obává,
přes
kterou
se
musí
projít,
jak
se
modlíme
v
tom
žalmu,
který
se
zpívá
u
Dvořáka
o
té
propasti,
přes
kterou
je
nutno
projít,
ano?
Tak.
A
teď:
jestliže
je
tady
všechno
úkol,
já
vám
to
nechci
přímo
zdůrazňovat
jako
závazky,
jako
třebas
rozhodnutí,
že
bych
měl
udělat
toto
rozhodnutí,
na
začátku
evan-
na
začátku
Otčenáše
se
to
modlím,
aby
to
ve
mně
zanechalo
stopu
touhy
k
tomu
Otci
se
vrátit,
prosím,
aby
to
bylo
třebas
rozhodnutí,
že
se
vrátím,
bylo
by
to
správné,
já
nevím
proč
by
vás
to
mělo
jako
zdržovat
vod
té
modlitby.
To
je
jedno
z
nejtěžších,
co
tam
je,
rozhodnutí.
Udělat
si
rozhodnutí,
že
neustanu
ve
svém
pohybu
vnitřním,
duševním,
dokud
se
nedostanu
k
tomu
Bohu.
Ale
upozorňuju
vás
jednu
věc.
Já
mluvím
o
pohybu
vnitřním.
To
není
pohyb
v
našem
slova
smyslu,
jak
ho
známe
tady,
že
se
zdolává
nějaká
vzdálenost.
Nýbrž
tento
pohyb
je
zastavením
pohybu.
To
znamená,
i
když
si
chci
zastavit,
musím
se
hnout,
než
se
zastavím.
Já
z
pohybu
do
zastavení
přicházím.
Čili,
dejme
tomu,
zastavení
je
konec
pohybu.
Já
říkám:
konec
pohybu.
Proto
jsem
vám
líčil
pořád:
milovati
budeš
Pána
Boha
svého,
z
celého
srdce,
z
celé
mysli
své
a
tak
dále,
jako
pohyb
přes
den
a
zastavení
v
té
modlitbě
vnitřní.
Obojího
je
zapotřebí.
Proto
mluvím
o
vnitřním
pohybu,
že
přes
den
se
hýbu
a
až
vstoupím
do
toho
Otcova
domu
bude
dům
Hospodáře,
tak
se
přestanu
hýbat.
A
to
i
po
stránce
volní,
to
znamená,
nesmím
si
pro
sebe
něco
přát.
Čili
to
je
dokonalé
zastavení.
Takže
já
jsem
vysvětlil
to:
"jenž
jsi
na
nebesích",
a
dostávám
se
ke
třetímu:
"posvěť
se
jméno
tvé".
Já
jsem
to
už
několikrát
vysvětlil,
já
to
jenom
zopakuju
rychle,
jako
můj
názor,
že
v
této
modlitbě
je
Bůh
pojímán
jako
tvůrce
Otec,
jako
tvůrce.
Jako
náš
stvořitel,
jako
náš
zploditel.
A
proto,
že
je
to
náš
tvůrce,
náš
zploditel,
tak
celá
ta
modlitba
se
musí
nést
v
tomto
duchu.
Nemůže
naject
na
Boha
s
jinou
představou
o
něm.
Čili
držme
se
této
představy,
že
je
to
stvořitel,
že
je
to
Otec,
jak
jsme
začli.
Víte,
to
je
asi,
kdybychom
to
nedělali,
tak
je
to
asi
chy-
taková
chyba,
jako
když
z
jedné
tóniny
přejdeme
do
druhé
a
nevíme
o
tom.
My
musíme
zůstat
v
té
tónině
Otec,
Stvořitel.
A
pak
jestliže
má
se
posvětit
jeho
jméno,
jak
jsem
vám
říkal
několikrát,
znamená
postavit
se
za
jeho
tvůrčí
činnost.
Jednak
ji
uznávat,
že
existuje
ta
tvůrčí
činnost,
že
plyne,
že
nikdy
nepřestane
existovat
a
za
druhé,
že
v
této
činnosti
je
také
moment
klidu.
Že
tam
není
jenom
činnost
aktivní,
nýbrž
že
je
tam
také
něco
trpného
v
tom,
neboť
sedmý
den
odpočíval.
Šest
dní
stačilo
k
tomu,
aby
byl
stvořen
člověk
se
vším
všudy.
A
od
té
doby,
ti
kdo
tomu
rozuměli
číslo
šest,
například
ve
zjevení
svatého
Jana,
znamená
pro
ně
člověka.
Čili
všech
šest
dní
symbolizuje
šestku,
stvoření
člověka.
A
to,
co
je
tam
řečeno
v
tom
obrazu,
to
je
lidské
pojetí,
ze
stanoviska
lidského
stvoření.
Stvoření
pro
člověka,
nebo
vzhledem
k
člověku
nebo
směrem
ke
člověku.
To
je,
byste
si
tam
mohli
jasně
vyčíst,
není
to
stvoření
veškeré.
Takže
se
tam
mluví:
oddělil
třebas
vodu
o
země
a
od
nebe
a
posadil
tam
na
to
ty
hvězdy
a
takovýhle
nehoráznosti
se
tam
praví,
tak
je
to
vlastně
ustavení
schopností
lidských.
Neboť
mi
taky
rozeznáme
dole,
nahoře,
všechny
živly
rozeznáváme.
A
tak
když
s
nimi
vládneme
čím
dál
tím
více
nebo
hůře
a
to
se
v
tomto
obrazu
jeví,
že
to
takhle
je
pojato.
Ten,
kdo
to
tohleto
napsal,
ten
měl
na
mysli
člověka.
Ten
měl
na
mysli
zjednat
člověku
představu
o
tom,
za
jakým
účelem
se
sem
na
ten-
na
tom
světě
nebo
tamtom
světě
ukázal,
že
byl
stvořen
k
obrazu
Božímu.
To
je
cíl
toho
začátku
té
Genese
k
obrazu
Božímu.
To
znamená,
stvoření
spočívá
v
tom,
že
je
to
obraz
skutečnosti
věčné,
obraz
skutečnosti
věčné.
A
kdybychom
třebas
nějakým
takovým
snazším
způsobem
považovali
vzhledem
k
obrazu
s-
jeho
malíře
za
něco
stálejšího
než
obraz,
tak
bychom
udělali
obdobu
stanovili
bychom
podobnost,
že
tady
podoba
mezi
malířem
a
jeho
obrazem,
jako
mezi
Bohem
a
jeho
dětmi.
Tak
k
obrazu
Božímu
znamená,
že
my
se
nemáme
snažit
o
to,
aby
se
Bůh
v
naší
představě
stal
člověkem.
Což
jsme
udělali
dávno.
To
je
opačného
něco,
než
co
měl
na
mysli
ten,
co
psal
Genesi,
stvoření.
To
je
taky
taky
protiví
smyslu
toho
Otčenáše,
neboť
tam
se
říká:
"posvěť
se
jméno
tvé".
Jméno
znamená
s-
toho,
kdo
je
v
tomto
případě
Stvořitelem
a
to
jméno
zní:
Tvůrce.
A
posvětit
tvůrce
se
nede-
nemůžeme
lenošností,
leháním,
trpností
nýbrž
tvůrčí
činností.
Touto
částí
Otčenáše
se
zavazujeme
k
činnosti,
dokonce
k
tvůrčí
činnosti.
A
chápeme,
když
člověk
je
činný,
že
je
činný
jinak
než
ostatní
tvorové.
Já
bych
řekl,
že
žádné
zvíře,
žádná
rostlina,
není
tvůrčím
způsobem
činna.
Ona
se
totiž
nesnaží
překročit
rámec
svého
druhu.
Ona
se
nesnaží
dostat
se
k
Bohu
nebo
něco
takového.
A
ani
o
něco
menšího
tvůrčího
se
nesnaží.
Vytvořit
třebas
umělecké
dílo
nebo
něco
takovýho,
o
tom
nemůže
být
vůbec
řeč.
Ale
člověk
se
snaží
překročit
sám
sebe,
všimněte
si,
a
v
tom
je
základ
jeho
tvůrčí
činnosti.
Čili
my
bychom
měli
od
útlého
mládí
se
snažit
přejít
přes
hranice
svých
přirozených
možností.
O
to
se
snaží
konečně
škola
poctivě,
kde
do
nás
v
pravém
slova
smyslu
vtlouká
vědomosti,
které
bychom-
kterých
bychom
se
nikdy
nezmocnili,
kdybychom
nectili
jméno
Boží.
My
všichni
ctíme
v
tomto
smyslu
jméno
Boží,
že
se
podvolujeme
tomuto
tlaku
školy
a
výchovy
a
děláme
ze
sebe
něco,
čím
bychom
se
nikdy
nestali,
kdybychom
se
nepodvolili.
Tak
bych
chtěl
jenom
ještě
tuto
část
uzavřít
tím,
že
bych
vám
jako
kladl
na
srdce,
že
si
nesmíte
myslet,
že
další
část,
a
to
platí
o
všech
částech
Otčenáše,
se
dá
uskutečnit,
když
se
neuskuteční
část
předešlá.
Já
si
pamatuju,
že
jeden
z
mých
dobrých
přátel,
protože
byl
stár
a
nemocen,
řekl:
já
už
nemohu
nic
v
této
věci
dělat.
A
odsoudil
se
tím
způsobem
k
odchodu
z
tohoto
světa.
Toto
si
neříkejte
ani
hodinu
před
smrtí,
ne
abyste
si
mysleli,
že
si
tím
můžete
prodloužit
život,
ale
abyste
mohli
o
svém
životě
klidně
prohlásit,
že
to
bylo
uctívání
jména
Božího.
Ono
to
samozřejmě
ve
Starým
zákoně
jméno
znamenalo
něco
jiného,
znamenalo
určitou
sílu,
určitou
moc.
Tak
si
každé
jméno
představovali.
Proto
například,
dejme
tomu,
jméno
Boží
Jehova
se
nesmělo
vůbec
vyslovit,
protože
to
znamenalo
vnitřní
moc
nějakou.
Tak
dále
jdeme
k
tomu
hlavnímu,
co
Ježíš
Kristus
hlásal,
a
to
je:
"přijď
království
tvé".
Všimněte
si,
kde
toto
první,
o
kterém
řekl:
"hledejte
království
Boží
především",
že
si-
kde
toto
první
má
své
postavení
v
Otčenáši.
Až
po
Otče
náš,
jenž
jsi
na
nebesích,
posvěť
se
jméno
tvé.
Mohli
byste
se
opravdu
divit,
že
přestože
je
to
první,
co
máte
dělat
a
co
máte
především
hledat,
že
se
vám
to
nedaří,
když
neuskutečníte
to,
co
v
této
hierarchii
hodnot
je
předepsáno
jako
dřívější.
Ne
nejdůležitější,
ale
dřívější.
Je
to
přípravka
pro
to,
co
je
nejdůležitější
a
nejdůležitější
je:
"hledejte
především
království
Boží".
A
tady
se
modlíme
pozměněnou
formou
v
Otčenáši,
než:
"hledejte
království
Boží",
nýbrž
"přijď
království
Boží".
Já-
Ježíš
navr-
navrhuje,
abychom
ho
hledali
a
v
této
modlitbě,
a
navr-
navrhuje
abychom
si
přáli,
aby
moc
Boží
vstoupila
do
lidského
života.
Prosím
vás,
zas
je
to
kolektivní
přání,
do
celé
společnosti,
ke
všem
lidem
naše
viny
a
tak
dále
dycky
na
že
toto
nám
chybí
v
tom
překladu
to
nevadí
ten
druh
kolektivní
pan
je
Čili,
že
Kristus
vede
ke
kolektivnímu
vstupu
do
království
Božímu-
ho
a
k
přivolávání
kolektivní
moci.
Proto
říká:
kde
dva
na
kolektiv
přecházející
moci
Boží,
lépe
řečeno
tak.
A
proto
například
říká:
kde
dva
nebo
tři
s-
se
shromažďují
ve
jménu
mém,
tam
jsem
já
uprostřed
nich.
To
naráží
na
tenhleten
problém,
který
jsme
dnes
nepochopili,
že
je
to
kolektivní
záležitost.
Ne
aby
se
modlili
společně
dva
nebo
tři,
to
je
málo
to
se
jeho
jméno
shromažďovalo
a
že
se
to
má
mi
kvůli
němu
a
když
jsem
vzájemně
podporoval
vy
by
ho
nohu
a
já
to
modlitbu
to
odpadne
nebude
ale
když
se
bude
země
podporovat
to
znamená
i
jeho
jméno
se
sebou
jeho
jméno
jak
už
se
nám
byste
se
jeho
tvůrčí
činnost
a
když
se
k
této
pučí
činnosti
se
jdou
tak
to
bude
správné
pochopení
ducha
ježíšovi
vůli
a
takže
když
je
tady
modlíme
příkrá
sí
tvé
tak
se
modlíme.
Já
se
shoduje
s
tím
věčným
tažení
ve
kterém
si
přeje
abychom
se
vrátil
k
tobě
tak
ať
se
to
stane
já
tou
dávám
průchod
já
se
tomu
topodle
jeli
povel
a
staň
se
tole
vůle
v
tomto
smyslu
při
tedy
tvo
moc
ne
našeho
života
božího
ta
naší
společnosti
ke
neví
svatý
dokončili
abych
sem
a
sahaly
o
požehnání
pro
všechno
lidí
radit
by
to
nebylo
chování
tak
by
to
bylo
výtečné
že
tady
v
tom
let
obsaženo
nemusíme
panu
napovídat
že
má
požehnat
ale
ti
mě
že
mu
nařizuje
me
hraje
nás
nebudeme
takovýho
nýbrž
že
se
odevzdáváme
bere
ho
moci
při
krátí
tvé
to
znamená
při
té
moc
přemostění
nás
vládni
v
té
lidské
společnosti
a
takže
ona
je
to
modlitba
prosebná
ale
zároveň
modlitba
rozhodnutím
jak
se
komu
připojili
a
jakého
to
tím
při
tom
já
dělám.
Abych
měl
vůbec
právo
se
tak
to
modli
ve
sotva
se
si
všemi
správně
říká
že
do
čověk
jsou
oni
špatně
protože
není
ochotná
nebo
za
toto
se
by
se
má
volit
protože
není
ochotná
provést
za
poslem
modlí
myslíte
to
za
něho
toho
může
to
vedu
nemůže
když
ten
sebe
sám
než
semínku
dílo
stalo
směru
tendenci
jak
se
modlí
teďka
tam
bod
vůle
tak.