Dosáhla
přitom
soustředění
na
Božské
srdce
Páně,
tak
hlubokou
soustře-
tak
hlubokou
sílu
soustřeďovací,
že
se
tím
vědomě
spojovala,
že
přecházela
do
věčného
života.
Tak
upozorňuju
vás,
že
na
to
nepřišla
nějakou
soustředění.
Pořád
trvám
na
tom,
že
moc
je
důležitá
ta
příprava
a
z
ní
vyplyne
téměř
samovolně
samočinně
ten
efekt,
to
znamená
třeba
v
tomto
případě
to
soustředění.
Neboť
jestliže
bez
přípravy
my
se
snažíme
třeba
soustřeďovat
na
srdce
Páně,
bez
přípravy
celým
životem,
bez
takové,
řekl
bych,
patřičné
přípravy
celým
životem,
tak
se
sice
soustřeďujeme,
ale
nikdy
z
toho
nevyplyne
vědomé
spojení
s
Bohem.
Kdežto,
když
provedeme
správně
přípravu,
i
když
se
soustřeďujeme
všelijak,
nevíme
ani
jak,
tak
se
dovíme
i
metodu
soustřeďovací
samovolně
z
toho.
I
se
dostaví
účinek,
který
to
má
mít.
Příklad:
svatá
Marie
Markéta
Alacoque
žila
velice
čistým
životem
nebo
snažila
o
to,
aby
tímto
životem
žila.
Dlouhou
dobu
měla
všelijaké
špatné
představy
a
všelijaká
pokušení,
se
kterými
musela
bojovat.
Vybojo-vybojovala
tyto
boje
s
přispěním
Božím
vítězně.
Když
už
se
jí
nedostavovaly
tyto
těžkosti,
pak
byla
z
toho
téměř
zoufalá,
říkala:
co
já
teď
budu
pro
tebe,
Bože,
dělat,
když
toto
už
je
tak
velká
milost,
že
už
ji
mám
od
tebe
zdarma
a
že
už
nemusím
se
vůbec
namáhat.
Co
já
udělám,
co
já
ještě
budu
provádět,
abych
já
byla
hodna
té
tvé
milosti,
kterou
zažívám.
A
teď
je
důležité,
abyste
si
to
dobře...
dobře
si
uvědomovali.
V
tom-
v
té
chvíli,
kdy
všechno
už
šlo
samo,
ale
ona
v
tom
chtěla
pokračovat
způsobem,
který
bychom
mohli
nazvat
starostlivým,
ne?
Bůh
si
nepřál,
aby
začla
být
starostlivá,
protože
přál
si
jenom,
aby
byla
láskyplná.
Tato
láska
přemohla
starostlivost
v
ní,
ta
byla
silnější
než
starostlivost.
Ona
chtě-
starostlivost
jí
byla
prostředkem
jenom
toho,
aby
mohla
láskyplně
jednat,
ne?
A
ona
se
v
té
chvíli
setkala
s
Ježíšem
Kristem.
A
ten
jí
řekl,
nebo
měla
dojem,
že
jí
říká,
to
je
jedno,
on
jí
nic
neříkal,
ona
to
cítila,
co
od
ní
chce:
mé
srdce
je
v
srdci
duchovním
každého
člověka.
Neboť
tam
je
chrám
Boží,
ve
kterém
já
přebývám.
Neobracej
se
ke
svému
srdci,
nepředstavuj
si
své
srdce,
nýbrž
jdi
k
mému
srdci
do
svého
nitra.
Tam
je
stejnou
měrou
jako
v
kterémkoliv
chrámu.
Čili
důležité
je,
ucházet
se
o
toho
Krista
v
tom
těle,
jako
ne
ve
svém
těle
nebo
ve
svém
chrámu
nebo
ve
svém
srdci,
nýbrž
o
jeho
srdce,
jít
k
jeho
srdci.
Jeho
srdce
ve
mně
jest,
ano?
A
k
tomu
se
utíkám.
To
je
asi
tak
podstata
věci,
jak
se
to
potom
podaří.
Potom
máte
v
tomto
stavu
vyčkat
nebo
jak,
setrvat,
protože
jestliže
dostaví
tahleta
milost,
vzhledem
k
tomu,
že
jste
vystihla
podmínky,
kdy
se
ona
zákonitě
dostavuje,
tak
existuje
jenom
jeden
problém,
vůbec
s
tím
přestat.
A
neexistuje
problém,
jak
dlouho
mám
tedy
tam
zůstat.
Protože
člověk
je
tažen
něčím
mocnějším,
než
je
jeho
vůle
a
ono
ho
to
přemáhá,
takže
on
má
velkou
potíž
se
dostat
z
toho
ven.
Takže
úplně
opačně
se
to
jeví,
než
jak
máte
obavu,
jo?
A
jestliže
se
dostane
ven
za
vteřinu,
tak
je
to
v
nejlepším
pořádku.
Protože
momentálně
toho
víc
není
zapotřebí,
nemá
si
z
toho
nic
dělat,
ne?
A
pak
samozřejmě
se
to
musí
podobat
tomu
klepání,
které
Ježíš
Kristus
navrhoval,
že
se
znovu
má
vejít,
jako
když
se
klepe,
né,
a
znovu
odstoupit
a
tak
dále.
To
já
tam
potom
v
tom
Sladkém
jhu
detailně
vysvětluju.
Jestliže
si
Marie
Markéta
Alacoque
mohla
vybrat
mezi
cestou
utrpení
a
bez
utrpení,
tak
si
nevybírala
z
hlediska
toho,
jestli
je
jí
to
příjemné
nebo
nepříjemné,
rozumíte?
Nebo
co
je
snadné
a
co
je
nesnadné,
nýbrž
ona
vybírala
z
hlediska
vůle
Boží.
Takovýhle
světci
jako
ona
při
tom
stádiu
poznání,
ti
už
nedbají
na
to,
jestli
trpí
nebo
netrpí,
dbají
na
to
jestli,
na
ten
smysl
těch
věcí,
jestli
má
smysl
trpět,
trpím.
Jestli
nemá
smysl
trpět,
netrpím.
A
oni
jsou
dokonce
takoví,
že
ani
netouží
vědět,
proč
trpí
jo?
To
já
bych
jako
nevydržel
s
nimi,
to
já
zase
potřebuju
vědět,
ne?
Ale
oni
ani
to
nepotřebovali
vědět.
Oni
se
prostě
vmýšleli
do
toho
poslání
svého
tak,
že
jestliže
bylo
vůle
Boží,
aby
trpěli,
trpěli,
a
jestli
nebylo,
netrpěli.
Čili
oni
si
cestu
nevybírají
zase,
rozumíte?
To
je
to.
Ne-nevybírají,
ten
výběr
udělá
za
ně
někdo
jiný.
Právě
dneska
jsem
vám
říkal,
jak
jsem
byl
svědkem
takovýho
výběru,
který
jsem
sám
nedělal,
že?
V
běžných
událostech,
četných,
ne?
A
tak
je
člověk
svědkem
také
toho
vnitřního
výběru,
který
sám
nekoná.
To-neříká
se
u
Ježíše:
vybírej
si
způsob,
nýbrž
hledej
především
království
Boží,
nic
víc.
Ne,
vybírej
si
metodu.
Víte,
ono
ve
skutečnosti
nejde
o
to
vybrat
si
stále-
vybírat
si
stále
lepší
metodu,
nýbrž
zlepšovat
to,
co
dělám,
zkvalitňovat
to,
co
dělám.
Jde
se
toutéž
cestou
znovu
a
znovu.
To
jsem
vám
včera
říkal.
Když
ten
Honza
šel
osvobodit
princeznu
v
té
pohádce
a
před
ním
šli
toutéž
cestou
jeho
bratři,
tak
je
to
jenom
uměle
rozpojeno
na
tři
bytosti,
aby
to
bylo
snáze
pochopitelné,
že
on
to
dělali-
oni
to
dělali
špatně
a
on
to
dělal
potom
dobře.
Ale
fakticky
to
byl
on
Honza
těch
bratří,
kteří
to
dělali
špatně.
To
je
zase
on.
Jenže
než
se
to
naučil
dobře
dělat,
tak
musel
zkamenět,
ne?
Teprve
pak
se
to
naučil,
byv
poučen
tímto
způsobem.
Ovšem,
taky
se
to
dá
jednoduše,
primitivně
vysvětlit
tak,
že
člověk,
který
dbá
jenom
na
sebe
při
tom
hledání
Boha,
hledání
princezny,
ten
nikdy
se
nedostane
až
na
konec
cesty.
Ten
se
dostane
jenom
do
určité
fáze
a
dál
nemůže,
protože
zanedbává
tu
spojitost
mezi
sebou
a
prostředím,
ve
kterém
žije.
Není
oddělenou
bytostí,
nesmí
se
tak
podle
toho
taky
chovat.
Já
bych
se
zase
opět
vrátil
k
tomu,
co
píši,
protože
mám
možnost
ve
zkratce
říci,
co
tam
je
na
mnoha
stránkách
napsáno.
Živá
řeč
má
určitou
výhodu
proti
psanému.
Já
když
píšu,
tak
se
musím
pojišťovat,
aby
mně
rozuměl
ten,
kdo
nemá
příležitost
mě
slyšet.
Protože
ta
věta,
která
se
napíše,
vždycky
může
někoho
svést
k
něčemu,
k
jinému
porozumění,
když
tomu
dá
jinou
intonaci
nebo
čte
to
bez
čárek,
a
to
já
mu
nemohu
přikázat.
A
proto
teď,
když
mluvím,
tak
intonuji,
to
znamená,
dávám
důraz
na
některé
slovo,
které
považuji
za
důležité.
A
proto
to
dostává
jiný
význam,
než
když
je
to
psané.
Z
toho
důvodu
to
znovu
říkám.
My
jsme,
budu
mluvit
za
křesťany.
Jako
křesťané
se
dodr-
podržovali
Krista
až
dosud,
do
našeho
dvacátého
století
podle
jeho
poučení.
A
to
bylo-
ty
byly
hlavním
zdrojem
toho,
co
jsme
si
z
Ježíše
Krista
brali.
Přičemž
jsme
dělali
ještě
další
chybu,
že
jsme
se
omezovali
jenom
na
tento
komentář
k
jeho
nauce
životní,
že
jsme
jeho
život
považovali
za
něco,
co
začlo
v
Betlémě
a
co
končilo
na
kříži
nebo
zmrtvýchvstáním
nebo
vzkříšením
a
nanebevstoupením,
což
byla
veliká
chyba,
protože
nikdo
z
nás,
i
když
teď
žijeme,
by
se
neměl
považovat
za
člověka,
který
začal
existovat,
když
se
narodil
na
tomto
světě.
To
je
nejhorší
způsob
informací
o
člověku.
Nechci
propagovat
převtělování,
vůbec
ne,
ale
je
tady
lidské
plemeno,
které
je
velice
staré
a
my
jsme
jedním
z
článků,
pokračujících
článků
v
tomto
řetězu
života,
který
se
předává
od
našich
předků
až
po
nás.
Čili
my
bychom
měli
si
být
vědomi
toho,
že
jsme
v
mnohém
tím,
co
byli
naší
předci,
že
tedy
si
nemůžeme
pomoct
a
musíme
je
chtě
nechtě
napodobovat.
My
jsme
zcela
nepatrně
jiní,
než
byli
naši
předci.
To
je
dlouhá
řada
dědictví,
které
se
předává
z
jedné
generace
na
druhou.
A
je
to
tak
detailně
předáváno,
že
člověk
žasne
při
podobě
lidí,
při
rodových
znacích
a
při
způsobech
vyjadřování
a
myšlení,
jak
to
všechno
jedno
na
druhé
navazuje.
A
tak
taky
Ježíši
Kristus,
když
se
narodil
v
Betlémě,
nevznikl
teprve
tam,
nýbrž
byl
článkem
řetězu
židovského
národa,
který
dva
tisíce
let
předtím
se
odstěhoval
ze
země
chaldejské.
A
neodstěhoval
se
z
jiného
důvodu,
než
aby
ze
sebe
zrodil
Krista,
z
jiného
důvodu
se
nes-nestěhoval.
My
totiž
o
tom
dost
dobře
nevíme,
že
Abraham,
který
byl
při
tom
stěhování
toho
národa,
věděl
o
tom,
že
ten
národ
jde
do
zaslíbené
země
jenom
proto,
že
v
této
zemi
budou
jednou
vedeni
přímo
Bohem.
Né
nepřímo
pomocí
proroků,
zasvěcenců,
nýbrž
ano,
pomocí
králů
zasvěcených,
nýbrž
přímo
vedeni
Bohem.
To
on
dobře
věděl,
z
toho
co
je
tam
psáno,
je
to
jasně
vidět.
A
nemohl
ale
toto
svému
národu
vysvětlit,
ten
národ
by
to
byl
nepochopil.
Národ
si
nemohl
představit,
že
jdou
do
země,
kde
mají
se
starat
o
to,
aby
se
u
nich
narodil
Kristus.
Nýbrž
on
jim
musel
předstírat,
že
jdou
do
země,
kde
se
budou
mít
lépe,
ano?
Nelhal
tím?
Nelhal,
protože
země
zaslíbená
pro
Židy,
kteří
žili
v
rámci
asyrské
nebo
babylonské,
to
ne,
v
rámci
asyrské
anebo
chaldejské
země,
pro
ty
Palestina
byla
opravdu
zemí
zaslíbení-
zaslíbenou.
Protože
bylo
tam
více
vody,
ne?
A
bylo
tam
méně
lidí,
Palestina
byla
nepřelidněná,
ta
byla
téměř
liduprázdná.
No
a
takže
oni
šli
do
nové
země.
Ale
ti
jejich
duchovní
vůdci
měli
na
mysli
něco
jiného,
nejenom
to
dovést
je
do
nové
země.
Měli
na
mysli
také
to,
aby
je
jednak
zachránili
na
životě
a
jednak,
aby
vytvořili
tradici,
která
by
nakonec
vynesla
narození
Spasitele.
Obojí
se
jim
podařilo.
Protože
když
oni
žili
těch
dva
tisíce
let
v
Palestině,
tak
v
té
době
zmizeli
z
povrchu
zemského
Asyřané,
Chaldejci.
Kdyby
byli
s
nimi
zůstali
spřaženi
na
té
půdě,
tak
by
byli
zmizeli
i
s
nimi.
Byli
vyhlazeni
jinými
národy.
Dneska
po
nich
není
ani
stopy.
Ani
nevíme,
jak
vlastně
intonovali,
jak
mluvili,
to
vůbec
není
známo.
Takže
oni
je,
řek
bych,
na
poslední
moment
odvedli
odtamtud,
kde
jim
hrozila
celonárodní
zkáza.
To
oni
už
napřed
věděli
tohleto.
Neboť
ty
obrovské
národy,
které
tehdy
existovaly,
Babyloňané,
Chaldejci,
Asyřané,
po
těch
není
dneska
veta,
po
těch
vůbec
není
památka,
že
ano?
A
malinký
nárůdek
rovněž
semitský,
který
žil
mezi
nimi,
ten
se
zachoval,
kupodivu.
To
je
zázrak,
který
způsobili
ti
zasvěcenci,
kteří
o
tom
věděli,
jaká
katastrofa
čeká
tamty
národy.
A
že
je
čeká
proto,
že
způsobem
neudržitelným,
už
na
tehdejší
poměry
neudržitelným,
zachovávali
víru
a
klanění
bohům,
které
neodpovídalo
už
úrovni
tehdejší
vyspělosti
kultury.
Řek
bych
to
dnešními-
dnešní
terminologií,
technika
života
už
tehdy
přesáhla
umění
života,
které
bylo
založeno
na
náboženství.
Technika
vysoce
přesahovala
tu-
to
umění
žít.
A
tato
nerovnováha
způsobila,
i
když
se
to
jevilo
jako
vpád
jiných
národů
zevně,
způsobila,
že
oni
prostě
museli
vyhynout.
A
já
se
proto
tak
dlouze
tohoto
všímám,
že
totiž
dneska
je
obdobná
doba,
já
nevěřím
na
žádný
konec
světa,
ne?
Ale
jenom
chci
říct,
že
také
ten
rozdíl
mezi
kulturou
duchovní
a
mezi
technickou,
mezi
pokrokem
technickým
je
tak
velký,
že
ta
nerovnováha
je
opravdu
katastrofální.
My
jsme
si
to
už
předvedli
přeci
v
tomto
století,
že
jsme
dvakrát
se
začli
vy-
úplně
hubit,
velkoryse.
No
a
když
v
této
válce
zahynulo
padesát
miliónů
lidí,
v
té
minulé
osm
miliónů
jenom,
to
jde
velice
rychle
kupředu
a
tehdy
vlastně
se
vyměnilo
obyvatelstvo
Palestiny
a
to
bylo
čtyřicet
miliónů
lidí,
to
se
vyměnilo.
Takže
to
byla
nějaká
taková
podobná
katastrofa,
která
už
tam
nastala
dávno
předtím
jednou
zase
asi
ze
stejných
důvodů.
A
tak
já
tohleto
proto
tak
dlouze
říkám,
protože
vás
připravuju
na
to,
ne
na
nějakou
katastrofu,
na
to,
že
je
nutné
založit
opět
duchovní
kulturu,
která
by
způsobila
rovnováhu
mezi
technickou
kulturou
a
mezi
uměním
života,
které
zaostává.
My
se
opět
klaníme
mnoha
bohům
jako
ty
Asyřané
a
Babyloňané
tehdy.
A
jenomže
ti
naši
bohové,
ty
jsou
jako
daleko
hmotnější,
než
byli
tamní,
a
daleko
konkrétnější,
takže
naše
klanění
se
těmto
bohům
je
soustavnější,
bez
mezer
a
nemá
konce.
A
není
z
něho,
jak
se
zdá,
vůbec
vybřednutí.
Co
to
je?
Že
totiž
každý
z
nás
si
zakládá
tento
život,
tak
asi
jako
Féničané
kdysi
nebo
Kartáginci,
zakládá
si
ho
pro
tento
život,
to
je
to
klanění
se
těm
bohům.
My
žijeme
jenom
pro
tento
život,
že?
A
tím
musíme
celou
řadu
podmínek
splnit,
abychom
udrželi
tu
křehkou
výši
techniky.
Co
dneska
potřebujeme
jenom
opravářů
na
magnetofony,
na
pračky
automatické,
na
televize,
na
všechny
dopravní
prostředky
a
to
všecko,
abychom
to
udrželi
na
takové
úrovni,
že
by
nám
to
sloužilo
a
že
by
nás
to
nezotročovalo.
No
a
tehdy
jste
tuto
nic
neměli,
ale
měli
obrovské
bohatství,
obrovský
přepych
tam
byl,
u
těchto
národů.
A
oni
si
ho
taky
zachovávali
jenom
za
cenu
otrokaření,
bych
tak
řekl,
že?
A
to
klanění
mnoha
bohům
bych
dneska
definoval,
to
má
tvář
takovouhle,
že
prostě
máme
mnoho
zájmů...
mnoho
zájmů,
které
všechny
mají
povahu
časnou
a
těmto
zájmům
sloužíme.
Každý
ten
zájem...
zájem
představuje
jednoho
boha,
rozumíte,
v
té
mé
hantýrce,
jak
já
tady
užívám.
Čili,
že
existuje
mnohobožství.
A
já
to
vidím
třeba
na
svých
dětech,
co
znamená
třebas
nový
oděv
nebo
takového
něco
nebo
no,
zcela
věci,
které
se,
kterým
se
slouží
celým
tělem
i
duchem,
že
ano?
A
potom
když
se
doslouží
tomuto,
tak
se
jde
k
tomu
druhému
bohu
a
tomu
se
zase
slouží
a
tak
bez
mezer
se
slouží
až
do
smrti,
ano?
Tak
tohleto
mnohobožství,
z
tohoto
mnohobožství
měli
být
vyvedeni.
A
to
ti
zasvěcenci
dobře
věděli
a
dělali
to
tím
způsobem,
jak
to
teď
já
po
nich
budu
opakovat.
A
jak
to
potom
shrnul
svým
životem
Ježíš
Kristus
předtím,
dávno
totiž.
A
to
je,
že
oni
říkali,
ti
zasvěcenci:
vy
musíte
mít
zákon
nad
sebou,
nad
všemi
vašimi
hnutími
mysli,
city,
potřebami
tělesnými,
duševními,
musí
být
základní
potřeba
plnit
zákon,
který
je
silnější,
mocnější
a
důležitější,
než
všecky
zákony,
které
vy
si
sami
uděláte.
To
znamená,
vy
musíte
odstoupit
od
mnohobožství
a
musíte
se
věnovat
jenom
jednomu
jedinému
Bohu,
a
protože
ho
nevidíte,
neznáte,
tak
plnit
jeho
zákon
a
to
je
to,
to
je
ta
služba
tomu
jedinému
Bohu.
Takže
je
detailně
spoutali
zákony,
kterým
se
namnoze
vůbec
nerozumělo,
toto
dělejte,
tam
to
nedělejte,
do
detailu
rozpitváno
pro
celý
život.
Takže,
když
se
toho
někdo
držel,
tak
vůbec
nežil
podle
vlastní
vůle,
teď
je
to
důležité,
co
říkám,
nýbrž
žil
podle
vůle,
jak
se
domníval
Boží.
Tohleto
je
moc
důležité,
aby
člověk
dokázal
žít
podle
vůle,
která
není
z
něho,
nýbrž
která
je
odněkud
odjinud.
Pokud
totiž
žijeme
podle
vlastní
vůle,
tak
rovnýma
nohama
spějeme
ke
hrobu.
Nic
jiného
neděláme,
my
si
zajišťujeme
jenom,
což
je
beztak
pojištěno,
smrt
fyzickou,
ale
nic
víc.
Kdežto
jakmile
přestaneme
plnit
svoji
vůli
a
začneme
plnit
vůli
jinou,
o
které
předpokládáme,
nemusí
to
být
pravda,
že
to,
tak
tomu
nemusí
být,
že
je
lepší,
že
je
moudřejší
to
plnění
této
vůle,
než
když
plním
svou
vlastní,
než
když
plním
to,
co
se
mi
líbí,
co
se
mi
páčí.
Tak
to
je
něco,
co
Ježíš
vyžaduje.
A
co
už
vyžadovali
ti
staří
zasvěcenci
jako
základní
podmínku
k
tomu,
aby
člověk
nalezl
věčný
život.
To
znamená,
musí
sebe
zapřít.
To
je
první
stupeň
sebezáporu
a
měl
by
být
soustavný,
že?
Co
tento
sebezápor
vyžaduje?
Abych
se
odnaučil
rozeznávat
především
věci
příjemné
a
nepříjemné.
Nýbrž
všecko
hodnotil-hodnotím
podle
toho,
jestli
je
to
dobré
nebo
špatné.
Třebaže
mám
na
to,
co
je
dobré,
názor
třeba
zkreslený,
ale
jestliže
jsem
přitom
čistý
jako
lilie,
když
si
myslím,
že
je
to
správné
a
dělám
to,
nic
se
nestane.
I
když
se
mýlím
třebas,
i
když
to
není
třebas
správné,
je
to
subjektivní
jenom.
Ale
jestliže
dělám
to,
co
je
mi
příjemné
a
vystříhám
se
toho,
co
je
mi
nepříjemné
a
nedbám
přitom
na
dobro
a
zlo,
tak
opravdu
sebe
ztratím,
zničím...
zničím
sebe.
Prostě
spěju
jenom
ke
hrobu.
Jakmile
ale
začínám
se
vym-vymykat
z
toho,
co
mě
tam
vede
a
to
je
to
hledání
příjemného
v
tomto
životě,
co
je
pro
mě
jenom.
Jakmile
začnu
přestat
být
protekčníkem...
protekčníkem,
který
všechno
okolo
sebe
točí,
ne?
Všechno
na
sebe
vztahuje,
všechno
pro
sebe
dělá,
tak
aniž
vím
jak,
jdu
krok
za
krokem
někam
jinam,
někam
jinam
od
sebe.
Nezáleží
na
tom,
že
ti
lidé,
kteří
šli
do
Palestiny,
nevěděli,
kam
vlastně
jdou.
Že
oni
si
mysleli,
že
jdou
do
lepší
země,
kde
budou
bohatší
stáda,
lepší
pozemky,
více
vody,
to
nevadí.
Voni
měli
pravdu,
ty
zasvěcenci,
že
tam
bude
všechno
lepší.
Protože
symbolicky
řečeno,
jestliže
já
touto
cestou
se
odebírám
do
země
zaslíbené,
bych
tak
řekl,
tak
také
všecko,
co
se
okolo
mě
děje,
je
lepší,
je
snazší,
protože
hledám-li
království
Boží,
vše
ostatní
je
mi
přidáno.
Nemusím
se
starat,
jako
jsem
se
předtím
staral.
A
není
to
lajdáctví,
že
se
nestarám,
nýbrž
je
to
diktováno
moudrostí,
zkušeností,
kterou
mám.
Že
totiž
kdybych
se
i
nadále
staral
maje
k
dispozici
moudrost,
která
tady
existuje
vlivem
určité
vyspělosti,
tak
bych
se
proviňoval,
tak
bych
zapíral
něco,
co
se
zapřít
nemá.
Zapíral
bych
tu
pomoc
nebo
vzdálil
bych
se
od
té
pomoci,
která
je
mi
tady
k
dispozici.
Čili
Ježíš
Kristus
začal
už
žít
v
tom
národě
dávno,
než
se
narodil
v
Betlémě.
A
začal
žít
proto,
že
se
plnil
zákon,
který
ho
i
fyzicky
přibližoval
k
tomu
národu.
Čili
po
dobu
dva
tisíce
let
nejméně
před
narozením
Ježíše
Krista
můžeme
to,
co
se
dělo
v
Palestině,
považovat
za
předehru
jeho
fyzického
života.
Neboť
mluveno
nesymbolicky,
jestliže
člověk
má
být
vědomým
nositelem
věčného
života
v
sobě,
tak
musí
připravovat
cestu
k
tomu.
A
to
že
připravuje
cestu,
už
je
zasetí
semene,
které
v
dané
době,
na
daném
místě
a
za
daných
podmínek
vzroste.
Čili
to,
co
udělali
zasvěcenci,
tam
někdy
dva
tisíce
let
před
Kristem,
ještě
v
zemi
chaldejské,
že
je
odvedli
do
země
zaslíbené.
To
byl
začátek
vstupu
Ježíše
Krista
do
života,
do
fyzického
života
na
této
planetě.
A
takhle
pojatý
Ježíšův
život
potom
nám
řekne
téměř
všecko,
co
potřebujeme
pro
sebe
vědět
a
my
právě
potřebujeme
tyhlety
začátky
znát.
Ty
jsou
velice
těžké,
abychom
se
odpoutali
od
sama
sebe.
Abychom
nesloužili
tomu
hlavnímu
z
těch
mnoha
bohů
a
to
je
moje
"já",
že?
Moje
"já",
které
je
nutné
sice,
aby
existovalo,
neboť
pomocí
něho
já
rozvinu
své
lidské
schopnosti,
bez
nichž
bych
nemohl
dále
nic
dělat.
Ale
které
se
mi
stává
satanem,
když
chce,
abych
pořád
se
okolo
něj
točil
potom,
když
už
to
rozvinuto
všecko
je.
To
"já"
je
požehnání
do
určité
doby
a
po
určité
době
je
satanem,
který
mě
pronásleduje,
který
si
mě
pro
sebe
žádá
ustavičně.
Tak,
teď
by
se
na
tom
dalo
krásně
ukázat,
kdy
je
tím
a
kdy
je
oním
a
to
já
v
těch
spisech
rozepisuji,
já
chci
jenom
tu
kostru
dodržet,
abych
se
dostal
do
konce
toho
výkladu.
Jestliže
člověk
plní
zákon,
který
mu
není
po
vůli,
jak
se
říká,
které-který
mu
nezpůsobuje
jenom
příjemné
chvíle,
nýbrž
mu
při-způsobuje
také
chvíle
odříkání.
Podle
toho,
co
je
zapotřebí,
tak
pak
přestává
být
to
jeho
"já"
středem,
postupně.
Začíná
být
pomocníkem,
přestože
velice
důležitým,
ale
ne
už
středem,
ke
kterému
se
obracíme
jako
k
něčemu
hlavnímu.
Nýbrž
my
ho
používáme
od
té
chvíle
jako
pomocníka.
A
tu
řekli
druhé
slovo
zasvěcenci
židovští:
teď
jste
už
v
té
zaslíbené
zemi,
ale
vy
tu
nejste
proto,
abyste
si
tady
lépe
žili,
třebaže
plníte
zákon
Hospodinův,
to
nestačí.
Vy
se
musíte
vědomě
snažit
o
to,
aby
se
u
vás
zrodil
Spasitel.
Než
tohleto
mohli
prozradit
svému
národu,
to
uplynula
mnohá
staletí.
Protože
oni
museli
napřed
ztratit
vedení
těch
zasvěcenců,
ztratit
vedení
zasvěcených
králů,
ukamenovat
mnoho
proroků,
vyhnat
je
ze
země,
aby
pochopili,
že
bez
nich
nemohou
být
živi.
Ono
to
někdy
po
dobrým
nejde.
Dokud
měli
všechno
na
dlani,
tak
si
toho
vůbec
nevážili.
A
ani
nebyli
ochotni
plnit
ten
zákon,
který
jim
byl
předepsán
Mojžíšem
a
jinými
proroky.
Teprve,
když
byli
toho
zbaveni,
tak
se
jim
mohlo
říct:
no
teď
už
vám
nepomůže
nic,
když
jste
vyhnali
všechny
proroky,
ukamenovali
jste
je.
Všechny
zasvěcené
králi
jste
popravili
nebo
něco
takového.
Tak
teď
už
jenom
nadpřirozená
bytost,
která
by
sem
mohla
přijít,
by
mohla
způsobit,
aby
vám
popřála
dokonalejšího
života.
A
tak
vod
nich
chtěli
v
těch
posledních
staletích,
už
úplně
jasně
to
prohlašovali,
aby
ten
národ
si
žádal
rosu
z
nebes,
jak
se
to
tam
praví
ve
Starém
zákoně,
v
podobě
toho
Spasitele.
Rosu
z
nebes
v
podobě
Spasitele.
V
rorátech
se
to
ještě
v
katolické
církvi
tohleto
říká,
to
starověké,
jo,
toužení
po
Spasiteli.
To
je
opsáno
ze
Starého
zákona,
ne
z
Nového,
všechny
tyhlety
věty.
A
oni
se
toho
opravdu
dočkali.
Jenomže
zase
nedorostli
jedné
věci.
Nevěděli,
že
ten,
kdo
se
u
nich
zrodí,
nevěděli,
já
to
potom
ještě
opravím,
zatím
budu
říkat,
že
nevěděli.
Nevěděli,
že
ten,
kdo
se
u
nich
zrodí,
že
jim
nepatří.
Že
patří
zase
jenom
tomu
Otci,
odkud
přišel,
že
je
jenom
tam
proto,
aby
jim
pomáhal,
aby
si
je
s
sebou
vzal.
A
ne,
aby
si
oni,
aby
se
ho
zmocnili
a
udělali
ho
pozemským
králem.
My
bohužel
v
této
fázi,
kdy
pomocí
plnění
zákona
nad
sebou
se
dostaneme
až
ke
zrození
Ježíše
v
sobě,
ve
své
stáji,
to
znamená
v
lidském
těle,
my
děláme
tu
chybu,
že
se
chceme
chopit
toho
Ježíše.
Jeden
z
nás
tím,
že
ho
chce
v
sobě
nechat
kralovat,
druhý
z
nás,
že
ho
chce
třeba
zabít.
A
třetí,
že
prostě
nic
jiného
nechce
mít,
než
něho,
že
ho
chce
pro
sebe
podržet
nějakým
způsobem.
Všechno
to
je
špatné,
protože
tam
měli
pochopit,
že
oni
mu
mají
patřit,
a
ne
on
jim.
On
si
sem
nepřišel
k
tomu,
aby
se
mu
sloužilo,
říkal
Ježíš.
Ale
on
přišel
proto,
aby
oni
se
zapřeli
a
následovali
ho.
To
není
služba
jemu,
to
je
služba
jim,
když
ho
budou
následovat.
Toto
dobře
nepochopili
nebo
pochopila
to
jenom
malá
část
toho
národa.
Ale
i
ta
malá
část,
to
znamená,
která
to
pochopila,
dodneška
je
nám
svědkem
toho,
že
to
je
správné,
co
tato
hrstka
lidí
udělala.
A
že
my
je
musíme
následovat
v
tomto
smyslu,
že
také
my
musíme
nevlastnit.
Nemusím-
nesmíme
opakovat
ty
chyby,
které
jsme
směli
dělat
předtím,
že
jsme
mohli
mít
to
nebo
ono.
Toho
Ježíše
nesmíme
mít.
Toho
Ježíše,
jakmile
se
v
nás
zrodí,
musíme
jenom
následovat.
Samo
sebou
k
tomu,
abychom
ho
mohli
následovat,
musíme
ho
dost-
musíme
ho
chránit.
Chránit,
protože
to
je
křehký
nový
život,
který
se
v
nás
narodil.
A
ta
ochrana
je
tam
báječně
znázorněna
tím,
jak
Panna
Maria
s
tím
svatým
Josefem
a
Ježíškem
utíkají
do
Egypta
a
tak
dále,
jak
on
jim
byl
oddán
do
třiceti
let,
jak
ho
vychovávali
ve
své
rodině.
Toto
všechno
můžeme
dělat,
ale
oni
si
byli
dobře
vědomi,
jak
ten
svatý
Josef,
tak
ta
Panna
Maria,
že
si
ho
nevychovávají
pro
sebe.
Proto
mu
neměli
za
zlé,
když
jednoho
dne,
potom
jak
přišel
z
Jordánu,
z
toho
křtu,
prohlásil:
"kdo
je
má
matka,
kdo
jsou
mí
bratři".
To
nebyla
zrada
na
matce,
nýbrž
to
bylo
naplnění
toho,
o
čem
oni
jistě
dávno
věděli.
Že
oni
ho
vychovávali
né
pro
sebe,
a
tam
tedy
děláme
velkou
chybu,
nýbrž
oni
ho
chovali
v
rámci
své
rodiny
pro
celé
lidstvo.
My
taky,
jestliže
hledáme
život
věčný,
tak
v
této
fázi
druhé,
kdy
už
se
v
nás
narodil,
musíme
přestat
s
tím,
mít
ho
pro
sebe.
Když
s
tím
nepřestaneme,
tak
ho
zabijeme,
jako
Herodes
nebo
tak
nějak,
ano?
To
je
tam
všechno
symbolicky
krásně
vysvětleno,
to
všechno
je
v
těch
spisech,
to
nemusím
opakovat.
Já
hledám
jenom
tu
kostru
tady.
A
jestliže
splníme
tento-
tuto
podmínku,
a
jestliže
sami
splníme
to,
co
Ježíš
Kristus
vyžadoval
pro
sebe,
pro
tuto
dobu
od
svého
narození
až
po
křest
v
Jordánu,
že
budeme
chtít
být
v
tom,
co
je
našeho
Otce,
tak
se
dostaneme
do
Jordánu,
rozumíte?
To
znamená,
tam
se
od
nás
najednou
chce
zase
opět
něco
zcela
jiného,
zcela
náročnějšího,
než
co
se
chtělo
od
Židů
třebas
do
narození
Ježíše
a
potom
od
Židů,
od
narození
Ježíše
po
Jordán.
Tam
se
od
nich
chtělo
jenom,
po
ten
Jordán,
aby
ho
nezabili
a
aby
mu
poskytli
prostředí,
ve
kterém
by
dorostl
do
svých
duchovních
úkolů.
Protože
obdobně
jako
o
lidském
tvoru
platí
o
tomto
duchovním
životě,
který
se
v
nás
narodil,
že
taky
roste.
Jak
se
o
tom
krásně
vyjádřil
svatý
Pavel,
že
on
se
zmenšoval,
aby
Ježíš
mohl
v
něm
narůstat.
No,
a
já
myslím,
že
bych
mohl
už
potom
to
ostatní
říct
jenom
velice
ve
zkratce.
Protože
když
už
by
člověk
překonal
tuhlety
překážky,
ocitl
se
v
Jordáně,
aby
potom
správně
využil
toho
svého
"já",
toho
satana,
který
se
potom
objevil
na
té
poušti
a
sváděl
Ježíše.
Udělal
z
něho
učedníka,
to
byl
Jidáš,
tak
by
si
způsobil,
že
by
se
ocitl
na
kříži,
to
znamená,
že
by
přežil
fyzickou
smrt
vnitřním
vzkříšením.
To
je
podstata
smrti
na
kříži,
že
ten,
kdo
umírá
na
kříži,
je
mezitím
už
živ,
takže
vstává
z
mrtvých
jinak
než
pouze
v
těle.
Ale
bylo
tam
krásně
znázorněno,
že
i
v
těle,
abychom
si
my
nemysleli,
že
to
musí
být
po
smrti.
Dost
jasně
nám
to
říká.
Bohužel
křesťani
to
do
dvacátého
století
nepochopili.
Že
to
nesmí
být
po
smrti,
že
to
musí
být
tady.
To
je
náročné,
křesťanství
je
náročnější,
než
jak
my
si
vůbec
troufáme
ho
tak
pojímat,
jo?
A
jestliže
takhle
se
to
stane,
tak
my
vstaneme
z
mrtvých
už
před
smrtí
fyzickou.
A
pak
už
nám
zbývá
jenom
to
poslední,
být
vzati
na
nebe.
To
znamená,
ocitnout
se
v
takovém
duševním
stavu,
ve
kterém
jsme
v
ustavičném
spojení
s
věčným
životem.
Předtím
než
jsme
byli
v
tom
stavu,
z
tohoto
stavu
jsme
vždycky
vypadávali,
jsme
byli
vyhazováni
jako
z
ráje.
Kdežto
potom
se
má
dostavit
takový
stav,
ze
kterého
už
není
úniku,
ze
kterého
už
není
cesty
zpět.
To
je
stav
nanebevzetí.
Že
nic
nikam
do
nebe
nebo
tak,
nýbrž
to
všechno
se
musí
stát
tady.
A
to
je
v
podstatě
cesta,
která
začla
někde
v
chaldejské
zemi
a
takhle
já
popisuju
celou
tu
cestu
Ježíše
Krista.
A
vidím
tam
znaky,
co
kde
se
má
dělat,
jak
se
má
manipulovat
s
lidskou
vůlí,
se
všemi
lidskými
vlastnostmi
a
aby
to
harmonicky
dospělo
k
tomu,
že
na-
v
určité
fázi,
když
jsem
ochoten
vzít
napřed
břemeno
vlastní,
zapřít
se,
jak
říkal
Ježíš
Kristus:
zapři
sama
sebe,
vezmi
svůj
kříž,
ne
můj,
svůj.
Když
jsem,
když
ukážu
dobrou
vůli,
že
svůj
kříž
ponesu
proto,
abych
ho
následoval,
Ježíše
Krista,
tak
on
v
určitému
momentu
nám
předá
svůj
kříž
místo
toho
našeho.
K
tomu
je
třeba
veliké
sebepoznání,
abych
poznal,
že
nic
nemám
ze
sebe,
že
to,
co
jsem
před
tím
nesl
jako
své,
že
vůbec
nikdy
mé
nebylo.
Že
všechno
pramení
z
Boha.
A
že
já
nesu
jeho
kříž.
Jakmile
si
toto
nikoliv
jenom
nalhávám
nebo
napovídám
nebo
namlouvám
nebo
prohlašuji,
když
to
jenom
neprohlašuji,
nýbrž
začnu
vědět
o
tom
vnitřně,
že
všechno
mám
od
něho,
tak
v
tom
momentu
začnu
nést
jeho
kříž.
A
o
něm
se
praví,
že
je
to
jho,
které
je
sladké
a
že
je
to
břemeno,
které
je
lehké.
To
už
potom
jde,
no
ale
musí
se
napřed
s
dobrou
vůlí
nést
vlastní
břemeno.
Čili
dospět
ke
sladkému
jhu
a
to
je
ten
spis,
který
teďka
píšu,
ne,
znamená
napřed
dobrovolně
nést
vlastní
břemeno.
A
to
je
ze
začátku
těžké,
ale
jakmile
člověk
udělá
správné
rozhodnutí
první,
tak
pak
už
všechna
další
rozhodnutí
po
tom
prvním,
že
ponese
vlastní
břemeno,
aby
následoval
Krista,
jsou
snazší.
Ta
rozhodnutí
jsou
daleko
snazší,
protože
už
za
člověkem
stojí
síla,
která
se
uvolní
tím,
že
jsem
sebe
zapřel.
Tím
sebezáporem
se
dostane
na
povrch
síla,
která
normálně
nemůže
se
dostat
ke
slovu,
protože
nedáme
jí
příležitost.
My
ji
brzdíme,
jenom
sebezáporem,
jenom
zatím
vlastního
kříže,
ne
za
účelem,
abych
se
trápil,
nýbrž
abych
následoval.
Jenom
tímto
způsobem
se
dostanu
k
nešení
kříže
Ježíšova.
To
dělalo
velikou
potíž
křesťanským
světcům,
protože
tuhleten
symbolismus
nechápali.
A
vůbec
jim
to
nikdo
nezprostředkoval.
Svatá
Terezie
s
tím
měla
veliké
potíže,
jak
víte,
a
nebyla
to
malá
svatá.
Celá
tato
soustava,
o
které
jsem
vám
mluvil,
má
jeden,
má
jeden
hlavní
prvek,
tato
soustava
má
jeden
hlavní
prvek,
že
totiž
se
člověk
postupně
učí
stále
dokonalejším
způsobem
nevlastnit.
A
tohleto
bohužel
křesťanství
nezahrnulo
do
smrtelných
hříchů,
to
mu
mám
za
zlý.
A
to
se
stalo
z
historických
důvodů.
To,
že
při-v
původním
křesťanství
tento
hřích
vlastnění
byl
největším
hříchem.
To
vidíme
už
ze
života
Ježíše
Krista,
jak
on
nebyl
spokojen
s
tím,
že
nějaký
mladík
měl
nějaký
bohatství,
ne,
nemohl
ho
vůbec
následovat,
dokud
se
ho
nevzdal.
Nebo
prostě
ten
Zacheus
a
mnozí
jiní,
že
jo?
Museli
se
prostě,
museli
nevlastnit.
Když
ho
chtěli
popadnout
toho
Ježíše
a
udělat
z
něho
krále,
on
unikl
zprostředka
nich.
Aby
jim
dokázal,
že
ho
vlastnit
nesmějí,
ani
toho
Krista.
Ani
matka
ho
nesměla
vlastnit
ani
bratři.
Kdo
jsou
mí
bratři,
kdo
je
má
matka?
Nemáte
právo
mě
vlastnit.
Ani
práh
kteréhokoliv
domu
ho
nemá
právo
vlastnit.
Kde
je
můj
domov?
Neměl
domov,
nic
nevlastnil.
Ovšem
to
byl
vrchol
nevlastnění.
Ale
ti
staří
Židé,
ti
zasvěcenci,
vedli
k
tomu
postupnému
nevlastnění
ten
svůj
národ.
Takže
když
ten
národ
už
byl
na
prahu
narození
Ježíše
v
Palestině,
tak
už
značný-značnou
měrou
uměl
nevlastnit,
co
my
ještě
neumíme.
A
protože
uměl
nevlastnit,
jenom
proto
se
u
něho
ten
Ježíš
mohl
narodit.
Oni
už
prostě
nevlastnili
vlastní
vůli,
oni...
oni
nepatřili
sami
sobě,
oni
patřili
zákonu,
který
ctili,
to
by-
to
je
základ
nevlastnění.
Náleželi
zákonu,
který
byl
nad
nimi.
Někdy
jim
to
skřípalo,
to
víte,
klaněli
se
zlatým
telatům
a
okolním
bohům,
ne?
S
tím
měli
veliký
trápení
ti
Židé,
ti
jejich
zasvěcenci,
pokud
se
sami
neproviňovali.
A
takže
celá
ta
cesta,
kterou
vám
líčím
a
líčil
jsem
vám
v
jiných
spisech
a
teď
v
Sladkém
jhu
znovu,
bude
postupné
odnímání
vlastnictví.
Já
bych
chtěl
jenom
říci:
jestliže
byste
utekli
z
tohoto
světa,
jestliže
byste
rozdali
všechno
jmění
chudým,
tak
byste
nic
nepřestali
vlastnit,
to
znamená,
pořád
byste
vlastnili.
To
není,
toto
gesto,
to
je
jenom
nějaká-
nějaké
prohlášení,
vlastní
se
vnitřně
anebo
se
nevlastní
vnitřně.
Jestliže
já
nemám
nic,
nemám
ani
korunu,
nemám
vlastní
dům,
nemám
vlastní
rodinu,
tak
přeci
vlastním,
protože
toužím
to
mít,
rozumíte?
Ježíš
Kristus
jasně
ukázal,
že
kdo
po
něčem
touží,
provést
například
nějaký
hřích,
už
ho
provedl.
Toto
si
předtím
lidé
neuvědomovali.
Hřích
teprve
nastával
tehdy,
když
něco
provedl.
Ježíš
Kristus
říká:
ne