cs-cac-train-n42w

Universal Dependencies - Czech - CAC

LanguageCzech
ProjectCAC
Corpus Parttrain
AnnotationHladká, Barbora; Zeman, Daniel

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

indexsentence 40 - 50 < sentence 51 - 61 > sentence 62 - 72

Proto máme před sebou nikoli jen podobu Gottwaldovu, ale jeho skutečný obraz, portrét jakoby namalovaný malířem a vytesaný sochařem, nikoli jen sejmutý mrtvým okem kamery nebo fotoaparátu. Obdobně lze mluvit o ztvárnění postavy Benešovy * Pleskotem. Také tady sice na první pohled udiví vnější podoba a podoba v gestech i hlasu a mluvě, ale vlastní Beneš se vyloupne nejvíc a nejplastičtěji například ve scénce, kdy žádá Jínu o prášky, protože mu je zima a je unaven. Nebo ve scénce návštěvy zmatených studentů, kdy pochopí prohru. Nebo ještě ve znamenité scénce se Sokolem Hřebíkem. V této scénce dokázali tvůrci představení skutečně nejdokonaleji zamontovat humor přesně v onom odvážení na lékárnických vahách do zvoleného dokumentarizujícího žánru. Méně se jim to podařilo ve scénách lidovců Hály a Šrámka, kde zazněl v celém filmu skřípavě tón pamfletu a karikatury. Takové extempore je třeba důkladněji uvážit, protože může poškodit, i když jsme jistě uvítali, že ve hře zazářil humor. Mluvím- li o dokonalosti, s níž režie i herci odvedli postavy Gottwalda, Beneše a ostatních historických osobností, nelze zamlčet, že se tu u Pastorka i Pleskota jistě kladně projevilo to, že oba právě tyto postavy ztvárňují také v dlouho připravovaném a pečlivě natáčeném filmu režiséra * Vávry Dny zrady. Protože herci mají zřetelně zafixovány tyto postavy v sobě, a tak se na úspěchu televizní inscenace podílí neoddělitelně i práce na filmu, byť jeho premiéra přijde později než později natáčený film televizní. Vraťme se však k základním úvahám nad žánrem, nad celou metodou.

Download XMLDownload textSentence viewDependency trees