s-102
| Znovuvytvoření jednotné mládežnické organizace se takto stalo významným politickým krokem. |
s-103
| Uplynulé období plně potvrdilo nezaměnitelnost a stálou životnost ideálů a zásad, na nichž je Svaz budován. |
s-104
| Především # sjezd KSČ ukázal, jak významné místo v socialistické výchově dětí a mládeže, v rozvíjení zdravé iniciativy, aktivního podílu na socialistické výstavbě i zájmové činnosti má SSM a jeho Pionýrská organizace. |
s-105
| Jeho hlavním posláním je získávat a vychovávat mládež k tomu, aby milovala svou socialistickou vlast, aby chovala upřímné vztahy přátelství k SSSR, ke všem státům a národům socialistického tábora, aby základem jejího vlastního přesvědčení a světového názoru byly ušlechtilé ideje socialismu a komunismu. |
s-106
| Vést mládež k obětavému plnění úkolů v budování socialismu, poznání a úctě, k revolučním tradicím KSČ a lidu, k příkladnému plnění pracovních a studijních úkolů, rozvíjet všestrannou zájmovou činnost dětí a mládeže a rozšiřovat své řady o další aktivní členy. |
s-107
| V další části zprávy o činnosti SSM jsou přesně určeny úkoly v jednotlivých oblastech činnosti Svazu mládeže. |
s-108
| Základní úkol, rozvíjet veškerou činnost SSM tak, aby přispívala k socialistickému uvědomění mladých lidí, náleží ideově výchovné práci. |
s-109
| Dvouletá činnost organizace ukazuje, že jde o náročný, ale nezbytný úkol. |
s-110
| To proto, že v třídně rozděleném světě neustále probíhá otevřený i skrytý boj o mládež, o její myšlení a vědomí a že nepřátelé socialismu se snaží ovlivnit i názory našich mladých lidí. |
s-111
| Požadavek poctivé práce, iniciativního a důsledného plnění povinností platí pro každého mladého chlapce a děvče. |
s-112
| Nejen pro dělníky a zemědělce, ale také pro techniky, úředníky, učně, studenty i vojáky, neboť každá dobře vykonaná práce je záslužná a příprava na budoucí povolání nebo k obraně vlasti je činnost stejně potřebná a společensky prospěšná jako přímá účast ve výrobním procesu. |
s-113
| Ustavující konference právem položila důraz na to, aby členové SSM a Pionýrské organizace byli ostatním příkladem v práci a v učení, aby dovedli dát ve prospěch společnosti víc než své běžné povinnosti a aby uměli strhnout i ostatní mladé lidi k následování. |
s-114
| Proto je v této oblasti stanoven základní úkol získávat chlapce a děvčata k činorodé práci na rozvoji národního hospodářství, rozvíjet osvědčené budovatelské tradice mládežnického hnutí a hledat nové formy rozšiřování pracovní iniciativy. |
s-115
| Svaz mládeže chce splnit své poslání také při řízení socialistické společnosti. |
s-116
| Práci svých členů i ostatních mladých lidí v národních výborech a zákonodárných sborech přikládá mimořádný význam zejména proto, že vytváří nezbytnou kontinuitu mezi generacemi, přispívá k trvalé a hlubší informovanosti těchto orgánů o životě a práci mládeže i SSM a umožňuje lépe a účinněji řešit všechny problémy a obtíže mladé generace. |
s-117
| V části pojednávající o Pionýrské organizaci SSM zdůrazňuje zpráva o činnosti rozhodující úkol PO, jenž spočívá ve výchově budoucích členů SSM. |
s-118
| Členství v SSM je pro pionýry pokračováním jejich společenské angažovanosti i kolektivní práce na vyšší úrovni. |
s-119
| Zkušenosti pak ukázaly nezastupitelnost a potřebnost výchovné soustavy PO, umožňující dlouhodobé působení na děti v průběhu jejich pionýrských let, a také nutnost spojení ideové výchovy se společenskou aktivitou, s prací pro společnost, spojení se životem. |
s-120
| Ve své činnosti se Socialistický svaz mládeže řídí zásadou proletářského a socialistického internacionalismu. |
s-121
| Hluboký a upřímný internacionalismus, láska a úcta k první socialistické zemi světa, Sovětskému svazu, k mezinárodnímu dělnickému hnutí a aktivní působení na československou mládež v tomto duchu, to byly vedle těsného sepětí s komunistickou stranou a výchovy k socialistickému vlastenectví hlavní zásady, které předznamenávaly veškerou úspěšnou činnost naší mládežnické organizace. |
s-122
| Od samého počátku výstavby SSM byl položen důraz na plné obnovení vztahů s organizacemi mládeže v socialistických zemích. |
s-123
| Tento úkol byl úspěšně splněn. |
s-124
| Poslední část zprávy o činnosti Socialistického svazu mládeže je věnována politickoorganizátorské práci. |
s-125
| V této pasáži se zdůrazňuje, že úlohu politického představitele a organizátora mladé generace v Československu může SSM splnit jen tehdy, bude- li důsledně vycházet z politiky KSČ a při jejím uskutečňování sdružovat co nejvíce socialisticky smýšlejících mladých lidí, kteří jsou ochotni věnovat své síly a schopnosti rozvoji společnosti, budou znát své místo v organizaci a budou se na její práci ne slovy, ale činy podílet. |
s-126
| Všechny tyto zásady jsou shrnuty do pěti nejdůležitějších úkolů Socialistického svazu mládeže. |
s-127
| Důsledným a obětavým plněním těchto hlavních úkolů se stane Svaz mládeže silným a přitažlivým pro statisíce dalších chlapců a děvčat, že tak vzniknou nejlepší předpoklady k tomu, aby mladí lidé se ctí dostáli svému poslání být pevnou součástí naší socialistické společnosti, věrným pomocníkem i vyhledávanou a oblíbenou organizací mladé generace Československa. |
s-128
| Delegáti sjezdu se rovněž seznámili se zprávou o hospodaření SSM a činnosti ústřední revizní komise SSM. |
s-129
| Na základě získaných poznatků ze své činnosti v uplynulém období ujistila revizní komise sjezd SSM, že Ústřední výbor SSM dobře plnil úkoly, které mu stanovila ustavující konference na úseku hospodaření. |
s-130
| Doporučila sjezdu, aby vyslovil Ústřednímu výboru za hospodaření plnou důvěru. |
s-131
| Soubor Divadla Petra Bezruče zahájil novou sezónu československou premiérou novinky svého režiséra Saši * Svatba s Honzou. |
s-132
| Hra navazuje na jednu z linií dramatické tvorby posledních let, jež má ovšem své kořeny až u Tyla, na linii, jíž je východiskem lidová tradice. |
s-133
| Autor si vybral tematický okruh pohádek o hloupém Honzovi, který svou prostou a jednoznačnou pravdivostí a poctivostí zmáhá všechny překážky na nebojácné cestě k cíli. |
s-134
| Lichému se podařilo vytvořit představení, autor si hru i režíruje, které by bylo možno charakterizovat jako líbezné. |
s-135
| Jistě tomuto výslednému dojmu hodně napomohla i scéna Jana Duška, která přes časté proměny v charakterizačních detailech udržela jednolitost a soulad se základním neměnným výrazem celkového řešení. |
s-136
| Rovněž Tomšíčkova hudba stylizovanou lidovostí přispívala ke zdařilé jednotě představení. |
s-137
| Herecké obsazení je rovněž zdařilé. |
s-138
| V úloze krásné dcery Vendulky se představila nová členka souboru Zuzana Hodková. |
s-139
| Zdá se, že dobře ovládá početný rejstřík hereckých prostředků. |
s-140
| Hrdinou hry a ústřední postavou představení byl Honza Otakara Prajznera. |
s-141
| V hereckém projevu má něco z lodičkáře Toffola z Goldoniho Poprasku, který divadlo uvedlo na jaře. |
s-142
| Je pohyblivý, mimicky i hlasově tvárný a bezprostřední ve své opravdovosti. |
s-143
| To, že metonymická vyjádření chápe v realitě jejich původního významu, není projevem menší míry Honzovy soudnosti, ale znakem čirosti jeho myšlení. |
s-144
| Slova chápe v prapodstatě jejich významu. |
s-145
| Z ostatních úloh připomeňme z početné řady představitelů alespoň * Borovce v postavě jakéhosi bodrého zapomenutého čerta Tenturiela, * Eliáše jako krále, * Zacha jako komořího, * Dvořáka jako prince z Amarancie a * Tománkovou za úlohu princezniny služky. |
s-146
| Zdařilou komediální mikrostudii dvou pastýřů s úspěchem vytvořili * Handl a * Odl. |
s-147
| Z knihkupeckých pultů ta stostránková půvabná knížečka takřka zmizela. |
s-148
| Přihlásili se k ní všichni, kdož kraj autorův milují stejně jako Vladimír Pazourek, nacházejí v něm stejné zalíbení i zaslíbení, neumějí to však tak jemně lyricky, procítěně a přitom prostě vyjádřit jako právě on ve svých Malých setkáních. |
s-149
| Ve čtyřech ročních dobách ožívá před očima čtenáře Vysočina i kraj lužních lesů s jejich neopakovatelnými náladami, čistou krásou přírody i se stopami lidí, kteří tu žijí a pracují. |
s-150
| Drobné causerie, v nichž autor dovede vyhmátnout neotřelým slovem, překvapivou metaforou či jímavým přirovnáním stav krajiny i své duše, jako by z naší publicistiky a literatury takřka vymizely. |
s-151
| A přece tvoří zejména v novinách nezastupitelný útvar, jenž umí naladit den hezkou pohodou i jej završit klidným zamyšlením. |
s-152
| Čtenáři našeho listu měli možnost některé z lyrických próz * Pazourka číst ještě před jejich knižním vydáním. |
s-153
| I oni se k nim v nové podobě rádi vrátí, tím spíš, že slovo spisovatelovo tu nad jiné působivě podmalovává kresba národního umělce Vojtěcha Sedláčka. |
s-154
| Knížku vydal Československý spisovatel. |
s-155
| Zatím světová věda nepokročila tak daleko, aby našla jiný prostředek k získání lidské obživy, než je půda. |
s-156
| Zemědělští odborníci přesně vědí, že toto nemalé množství půdy zem nespolkla. |
s-157
| Něco se změnilo v zalesněné plochy, další potřebovala výstavba průmyslová, bytová i zemědělská, dále pak komunikace. |