Sentence view Universal Dependencies - Czech - CAC Language Czech Project CAC Corpus Part train Annotation Hladká, Barbora; Zeman, Daniel
Text: Transcription Written form - Colors
showing 1 - 100 of 187 • next
Problémy motivace jsou tak staré jako lidstvo .
s-1
s02w-s1
s02w#1
Problémy motivace jsou tak staré jako lidstvo.
Lidé se vždy zajímali o pohnutky vlastního chování i chování druhých .
s-2
s02w-s2
s02w#2
Lidé se vždy zajímali o pohnutky vlastního chování i chování druhých.
Ptali se , proč člověk jedná tak či onak , proč se zaměřuje na dosahování těch či oněch cílů .
s-3
s02w-s3
s02w#3
Ptali se, proč člověk jedná tak či onak, proč se zaměřuje na dosahování těch či oněch cílů.
Nejde jen o psychologická zkoumání , ale o běžný všední život , při němž si neustále klademe otázky po důvodech či příčinách , které vedou lidi k tomu či onomu postupu .
s-4
s02w-s4
s02w#4
Nejde jen o psychologická zkoumání, ale o běžný všední život, při němž si neustále klademe otázky po důvodech či příčinách, které vedou lidi k tomu či onomu postupu.
Spisovatelé rozebírají pohnutky jednání svých hrdinů , v detektivním románě pátrá vyšetřovatel po motivu činu .
s-5
s02w-s5
s02w#5
Spisovatelé rozebírají pohnutky jednání svých hrdinů, v detektivním románě pátrá vyšetřovatel po motivu činu.
Historikové se snaží vysvětlit , proč význačné osobnosti jednaly určitým způsobem .
s-6
s02w-s6
s02w#6
Historikové se snaží vysvětlit, proč význačné osobnosti jednaly určitým způsobem.
Pedagogové se zamýšlejí nad podněty , které vedou jejich svěřence k tomu , aby si osvojovali předkládané učivo i jisté způsoby chování .
s-7
s02w-s7
s02w#7
Pedagogové se zamýšlejí nad podněty, které vedou jejich svěřence k tomu, aby si osvojovali předkládané učivo i jisté způsoby chování.
Každý z nás analyzuje své chování i chování lidí kolem sebe a ptá se , co k němu vedlo .
s-8
s02w-s8
s02w#8
Každý z nás analyzuje své chování i chování lidí kolem sebe a ptá se, co k němu vedlo.
Je jasné , že pro všechno , co děláme , máme nějaké pohnutky .
s-9
s02w-s9
s02w#9
Je jasné, že pro všechno, co děláme, máme nějaké pohnutky.
Naše jednání je jistým způsobem determinováno .
s-10
s02w-s10
s02w#10
Naše jednání je jistým způsobem determinováno.
Všichni si nějak vysvětlujeme , proč lidé jednají tak či onak , ale naše vysvětlení jsou nutně kusá a nepřesná .
s-11
s02w-s11
s02w#11
Všichni si nějak vysvětlujeme, proč lidé jednají tak či onak, ale naše vysvětlení jsou nutně kusá a nepřesná.
Naši bližní se často chovají zcela jinak , než jak bychom podle svých předpokladů od nich očekávali .
s-12
s02w-s12
s02w#12
Naši bližní se často chovají zcela jinak, než jak bychom podle svých předpokladů od nich očekávali.
Ba nejsme ani schopni dostatečně analyzovat svůj vlastní postup a odpovědět na otázku , proč jsme se vlastně chovali tak , jak jsme se chovali , a co nás vedlo k projevům , jichž třeba později litujeme .
s-13
s02w-s13
s02w#13
Ba nejsme ani schopni dostatečně analyzovat svůj vlastní postup a odpovědět na otázku, proč jsme se vlastně chovali tak, jak jsme se chovali, a co nás vedlo k projevům, jichž třeba později litujeme.
Vidíme tedy i sami na sobě , že vyznat se v sobě i v druhých není tak jednoduché , i když si mnohdy namlouváme , že právě my to dovedeme .
s-14
s02w-s14
s02w#14
Vidíme tedy i sami na sobě, že vyznat se v sobě i v druhých není tak jednoduché, i když si mnohdy namlouváme, že právě my to dovedeme.
V oblasti psychologie vycházíme z toho , že kdo chce porozumět člověku , musí vyjít od pohnutek jeho chování či jednání .
s-15
s02w-s15
s02w#15
V oblasti psychologie vycházíme z toho, že kdo chce porozumět člověku, musí vyjít od pohnutek jeho chování či jednání.
Termínů chování a jednání budeme používat velmi často , proto bude vhodné si je vysvětlit .
s-16
s02w-s16
s02w#16
Termínů chování a jednání budeme používat velmi často, proto bude vhodné si je vysvětlit.
Chováním člověka rozumíme všechny způsoby a formy , jimiž se projevuje v nejrůznějších činnostech a situacích .
s-17
s02w-s17
s02w#17
Chováním člověka rozumíme všechny způsoby a formy, jimiž se projevuje v nejrůznějších činnostech a situacích.
Jde o pojem velmi široký , protože do něho zahrnujeme všechny projevy jedince , od fyziologických změn a pohybů kosterního svalstva až po složitou lidskou činnost .
s-18
s02w-s18
s02w#18
Jde o pojem velmi široký, protože do něho zahrnujeme všechny projevy jedince, od fyziologických změn a pohybů kosterního svalstva až po složitou lidskou činnost.
Užším pojmem je jednání , jímž označujeme tu lidskou činnost , která má vědomě cílový ráz .
s-19
s02w-s19
s02w#19
Užším pojmem je jednání, jímž označujeme tu lidskou činnost, která má vědomě cílový ráz.
Jednání je charakterizováno tím , že jedinec ví , jak jedná a proč jedná tak či onak , i když některé konkrétní jednání může mít návykový nebo zautomatizovaný ráz a není dostatečně uvědomováno .
s-20
s02w-s20
s02w#20
Jednání je charakterizováno tím, že jedinec ví, jak jedná a proč jedná tak či onak, i když některé konkrétní jednání může mít návykový nebo zautomatizovaný ráz a není dostatečně uvědomováno.
Pro úplnost uveďme ještě termín prožívání , což je bezprostřední postihování našeho psychického života .
s-21
s02w-s21
s02w#21
Pro úplnost uveďme ještě termín prožívání, což je bezprostřední postihování našeho psychického života.
Prožívání je tedy čistě subjektivní záležitostí .
s-22
s02w-s22
s02w#22
Prožívání je tedy čistě subjektivní záležitostí.
Mnoho z chování má člověk společného s vyššími živočichy , odtud plyne i přesvědčení některých psychologů , s nímž se často setkáme , že základní principy chování je možno zkoumat na zvířatech a přenášet na člověka .
s-23
s02w-s23
s02w#23
Mnoho z chování má člověk společného s vyššími živočichy, odtud plyne i přesvědčení některých psychologů, s nímž se často setkáme, že základní principy chování je možno zkoumat na zvířatech a přenášet na člověka.
Naproti tomu jednání je záležitostí výhradně lidskou , protože je podloženo vyššími psychickými procesy .
s-24
s02w-s24
s02w#24
Naproti tomu jednání je záležitostí výhradně lidskou, protože je podloženo vyššími psychickými procesy.
Odtud vyplývá opět názor , že člověka je nutno zkoumat jako zvláštní , od zvířat zcela odlišnou kvalitu .
s-25
s02w-s25
s02w#25
Odtud vyplývá opět názor, že člověka je nutno zkoumat jako zvláštní, od zvířat zcela odlišnou kvalitu.
Během našeho výkladu uvidíme , kdy jsou a kdy nejsou tyto názory oprávněny .
s-26
s02w-s26
s02w#26
Během našeho výkladu uvidíme, kdy jsou a kdy nejsou tyto názory oprávněny.
Analyzujeme - li jakoukoli činnost člověka , dostáváme se k momentům , které ji určují , ať již máme na mysli veškeré jeho chování nebo některý jeho konkrétní projev .
s-27
s02w-s27
s02w#27
Analyzujeme- li jakoukoli činnost člověka, dostáváme se k momentům, které ji určují, ať již máme na mysli veškeré jeho chování nebo některý jeho konkrétní projev.
A to je právě problematika motivace .
s-28
s02w-s28
s02w#28
A to je právě problematika motivace.
Slovo motivace je odvozeno z latinského slovesa movere , hýbati , pohybovati .
s-29
s02w-s29
s02w#29
Slovo motivace je odvozeno z latinského slovesa movere, hýbati, pohybovati.
Je obecným označením pro všechny podněty , které vedou k chování , k určitému chování .
s-30
s02w-s30
s02w#30
Je obecným označením pro všechny podněty, které vedou k chování, k určitému chování.
Později uvidíme , že tuto předběžnou definici budeme muset v jistých ohledech zúžit .
s-31
s02w-s31
s02w#31
Později uvidíme, že tuto předběžnou definici budeme muset v jistých ohledech zúžit.
Motivace je tedy označením pohnutek , které vedou k chování .
s-32
s02w-s32
s02w#32
Motivace je tedy označením pohnutek, které vedou k chování.
Protože cílem našeho zkoumání je člověk a protože jsme označili všechny jeho činnosti a vnějšně zachytitelné projevy jako chování , budeme hovořit o motivaci lidského chování , jejíž rozbor je cílem této knihy .
s-33
s02w-s33
s02w#33
Protože cílem našeho zkoumání je člověk a protože jsme označili všechny jeho činnosti a vnějšně zachytitelné projevy jako chování, budeme hovořit o motivaci lidského chování, jejíž rozbor je cílem této knihy.
Termín motivace lidského chování , vyjadřující podstatnou zvláštnost psychických procesů člověka , je užitečný pro jejich analýzu a poznání .
s-34
s02w-s34
s02w#34
Termín motivace lidského chování, vyjadřující podstatnou zvláštnost psychických procesů člověka, je užitečný pro jejich analýzu a poznání.
Odpovídá na otázky , čím bylo chování určitého jedince vyvoláno nebo proč se změnilo , proč bylo zaměřeno k dosažení právě toho či onoho cíle , proč se u toho či onoho člověka projevily právě ty či ony podněty , které jeho chování vyvolaly .
s-35
s02w-s35
s02w#35
Odpovídá na otázky, čím bylo chování určitého jedince vyvoláno nebo proč se změnilo, proč bylo zaměřeno k dosažení právě toho či onoho cíle, proč se u toho či onoho člověka projevily právě ty či ony podněty, které jeho chování vyvolaly.
Vidíme tedy , že obecně se pojem motivace vztahuje na vnitřní aktivaci , na vzbuzování aktivity organismu , na jeho energizování a zároveň i na regulaci jeho chování , na jeho zaměřování určitým směrem .
s-36
s02w-s36
s02w#36
Vidíme tedy, že obecně se pojem motivace vztahuje na vnitřní aktivaci, na vzbuzování aktivity organismu, na jeho energizování a zároveň i na regulaci jeho chování, na jeho zaměřování určitým směrem.
Obecněji bychom mohli říci , že pod pojmem motivace rozumíme všechny individuu nebo skupině připisované pochody , které vysvětlují nebo činí srozumitelným jejich chování .
s-37
s02w-s37
s02w#37
Obecněji bychom mohli říci, že pod pojmem motivace rozumíme všechny individuu nebo skupině připisované pochody, které vysvětlují nebo činí srozumitelným jejich chování.
Již z tohoto prvního pohledu lze poznat , že pojem motivace je velmi široký .
s-38
s02w-s38
s02w#38
Již z tohoto prvního pohledu lze poznat, že pojem motivace je velmi široký.
Zahrnuje takové pojmy , jako jsou snažení , chtění , touha , tendence , přání , očekávání , tlak , zájem , tenze , žádost , účel , cíl .
s-39
s02w-s39
s02w#39
Zahrnuje takové pojmy, jako jsou snažení, chtění, touha, tendence, přání, očekávání, tlak, zájem, tenze, žádost, účel, cíl.
Dnes není mezi psychology ještě shoda o přesném stanovení rozsahu pojmu motivace .
s-40
s02w-s40
s02w#40
Dnes není mezi psychology ještě shoda o přesném stanovení rozsahu pojmu motivace.
Je možno říci , že ze všech psychologických pojmů je pojem motivace nejméně uspokojivě vysvětlen .
s-41
s02w-s41
s02w#41
Je možno říci, že ze všech psychologických pojmů je pojem motivace nejméně uspokojivě vysvětlen.
Je to proto , a znovu se tu můžeme odvolat na osobní zkušenosti každého jedince , že se vztahuje na nejkomplexnější a nejtíže izolovatelné psychické procesy .
s-42
s02w-s42
s02w#42
Je to proto, a znovu se tu můžeme odvolat na osobní zkušenosti každého jedince, že se vztahuje na nejkomplexnější a nejtíže izolovatelné psychické procesy.
Kromě toho motivaci nelze nijak přímo pozorovat .
s-43
s02w-s43
s02w#43
Kromě toho motivaci nelze nijak přímo pozorovat.
Je ve skutečnosti pouze odvozeným pojmem , hypotetickou konstrukcí .
s-44
s02w-s44
s02w#44
Je ve skutečnosti pouze odvozeným pojmem, hypotetickou konstrukcí.
Z nejrůznějších projevů lidí a zejména z toho , že za stejných okolností jednají různě nebo za různých okolností stejně ( u téhož jedince ) , i z toho , že se různí jedinci liší ve svých odpovědích na určité podněty , usuzujeme , že příčinou těchto odlišností jsou určité pohnutky , motivy , které mohou být u různých lidí různé a mohou se měnit u téhož jedince .
s-45
s02w-s45
s02w#45
Z nejrůznějších projevů lidí a zejména z toho, že za stejných okolností jednají různě nebo za různých okolností stejně ( u téhož jedince) , i z toho, že se různí jedinci liší ve svých odpovědích na určité podněty, usuzujeme, že příčinou těchto odlišností jsou určité pohnutky, motivy, které mohou být u různých lidí různé a mohou se měnit u téhož jedince.
Jinak bychom podobnosti a rozdílnosti v jejich chování nedovedli vysvětlit .
s-46
s02w-s46
s02w#46
Jinak bychom podobnosti a rozdílnosti v jejich chování nedovedli vysvětlit.
Potíže jsou právě v tom , že není možno motivaci přímo sledovat a měřit , že ji pouze vyvozujeme ze změn v chování .
s-47
s02w-s47
s02w#47
Potíže jsou právě v tom, že není možno motivaci přímo sledovat a měřit, že ji pouze vyvozujeme ze změn v chování.
Kromě toho , jak uvidíme , je motivace u každého jedince neobyčejně složitou záležitostí .
s-48
s02w-s48
s02w#48
Kromě toho, jak uvidíme, je motivace u každého jedince neobyčejně složitou záležitostí.
Nejsme prakticky nikdy motivováni pouze jedním motivem , ale vždy komplexem , v němž jsou motivy vzájemně propojeny a ovlivňují se .
s-49
s02w-s49
s02w#49
Nejsme prakticky nikdy motivováni pouze jedním motivem, ale vždy komplexem, v němž jsou motivy vzájemně propojeny a ovlivňují se.
Tak jsme se od pojmu motivace dostali k pojmu motiv .
s-50
s02w-s50
s02w#50
Tak jsme se od pojmu motivace dostali k pojmu motiv.
Jestliže na motivaci jsou poměrně shodné názory , pojetí motivu se mnohdy značně liší .
s-51
s02w-s51
s02w#51
Jestliže na motivaci jsou poměrně shodné názory, pojetí motivu se mnohdy značně liší.
Zásadně motiv označuje určitého vnitřního činitele , který vzbuzuje a řídí , nebo řídí chování .
s-52
s02w-s52
s02w#52
Zásadně motiv označuje určitého vnitřního činitele, který vzbuzuje a řídí, nebo řídí chování.
Proč uvádíme a řídí a nebo řídí , ukážeme později .
s-53
s02w-s53
s02w#53
Proč uvádíme a řídí a nebo řídí, ukážeme později.
Pro označení této vnitřní pohnutky chování se používalo nejrůznějších termínů , na které poukážeme v dalších výkladech .
s-54
s02w-s54
s02w#54
Pro označení této vnitřní pohnutky chování se používalo nejrůznějších termínů, na které poukážeme v dalších výkladech.
Motiv dostával tu širší , tu užší význam podle toho , zda se ztotožňoval s určitým druhem podnětů , jde o takové pojmy jako instinkt , drive , postoj , hodnota , cíl , potřeba , nebo zda se ho používalo jako obecného rodového označení .
s-55
s02w-s55
s02w#55
Motiv dostával tu širší, tu užší význam podle toho, zda se ztotožňoval s určitým druhem podnětů, jde o takové pojmy jako instinkt, drive, postoj, hodnota, cíl, potřeba, nebo zda se ho používalo jako obecného rodového označení.
Byly a jsou námitky proti motivu vůbec , uvádí se , že není nutným pojmem pro vysvětlování lidského chování .
s-56
s02w-s56
s02w#56
Byly a jsou námitky proti motivu vůbec, uvádí se, že není nutným pojmem pro vysvětlování lidského chování.
Dnes se však téměř všeobecně uznává , že motiv je nezbytným pojmem pro objasnění lidského chování .
s-57
s02w-s57
s02w#57
Dnes se však téměř všeobecně uznává, že motiv je nezbytným pojmem pro objasnění lidského chování.
My ho budeme užívat v širším pojetí a jiné motivační pojmy , s nimiž se během našeho výkladu setkáme , budeme považovat za jednotlivé druhy motivů .
s-58
s02w-s58
s02w#58
My ho budeme užívat v širším pojetí a jiné motivační pojmy, s nimiž se během našeho výkladu setkáme, budeme považovat za jednotlivé druhy motivů.
Budeme tedy motiv definovat jako označení určitých vnitřních podmínek , které vzbuzují a udržují aktivitu člověka a které určují , že se chová určitým způsobem .
s-59
s02w-s59
s02w#59
Budeme tedy motiv definovat jako označení určitých vnitřních podmínek, které vzbuzují a udržují aktivitu člověka a které určují, že se chová určitým způsobem.
K této definici se budeme postupně ještě vracet .
s-60
s02w-s60
s02w#60
K této definici se budeme postupně ještě vracet.
Uvedli jsme již , že motivace není přímo pozorovatelná a že je to hypotetická konstrukce , kterou zavedli psychologové , aby mohli vysvětlit chování člověka .
s-61
s02w-s61
s02w#61
Uvedli jsme již, že motivace není přímo pozorovatelná a že je to hypotetická konstrukce, kterou zavedli psychologové, aby mohli vysvětlit chování člověka.
Na existenci a sílu motivace usuzujeme z aktivit , z rozsahu , v němž jedinec usiluje o dosažení určitého cíle .
s-62
s02w-s62
s02w#62
Na existenci a sílu motivace usuzujeme z aktivit, z rozsahu, v němž jedinec usiluje o dosažení určitého cíle.
Rozpoznáme ji i v efektivnosti učení , ve změnách chování za stejných podmínek , ve změnách výkonu , v trvání stejného chování za různých podmínek .
s-63
s02w-s63
s02w#63
Rozpoznáme ji i v efektivnosti učení, ve změnách chování za stejných podmínek, ve změnách výkonu, v trvání stejného chování za různých podmínek.
Určení působnosti jednotlivých motivů v lidském chování je ovšem obtížné , protože , jak jsme již uvedli , motivace lidského chování je komplexní .
s-64
s02w-s64
s02w#64
Určení působnosti jednotlivých motivů v lidském chování je ovšem obtížné, protože, jak jsme již uvedli, motivace lidského chování je komplexní.
Proto je také neobyčejně obtížné motivy klasifikovat .
s-65
s02w-s65
s02w#65
Proto je také neobyčejně obtížné motivy klasifikovat.
Výraz daného motivu kolísá od jedince k jedinci , stejné motivy se mohou vyjadřovat různým chováním , podobné chování může být výsledkem působení různých motivů , chování osobnosti v daném čase vyplývá z mnoha současně se vyskytujících a vzájemně na sebe působících motivů .
s-66
s02w-s66
s02w#66
Výraz daného motivu kolísá od jedince k jedinci, stejné motivy se mohou vyjadřovat různým chováním, podobné chování může být výsledkem působení různých motivů, chování osobnosti v daném čase vyplývá z mnoha současně se vyskytujících a vzájemně na sebe působících motivů.
K dokreslení obrazu je třeba podotknout , že na chování nepůsobí jen motivy , ale i osobnostní a vnější , zejména sociální podmínky , v nichž motivy působí .
s-67
s02w-s67
s02w#67
K dokreslení obrazu je třeba podotknout, že na chování nepůsobí jen motivy, ale i osobnostní a vnější, zejména sociální podmínky, v nichž motivy působí.
Pro uvedené nesnáze používáme někdy i termínu motivační proměnná .
s-68
s02w-s68
s02w#68
Pro uvedené nesnáze používáme někdy i termínu motivační proměnná.
Vztahuje se na ty empirické a manipulovatelné proměnné , o nichž se obvykle předpokládá , že mají motivační následky .
s-69
s02w-s69
s02w#69
Vztahuje se na ty empirické a manipulovatelné proměnné, o nichž se obvykle předpokládá, že mají motivační následky.
Termín motivační proměnná se chápe jako přísně objektivní , protože její působnost musí být měřitelná .
s-70
s02w-s70
s02w#70
Termín motivační proměnná se chápe jako přísně objektivní, protože její působnost musí být měřitelná.
Motivační proměnné se považují především za energizující podněty , které mají účinky jak stimulační ( stimulus , podnět , na nějž organismus odpovídá ) , tak motivační ( elektrický šok ) .
s-71
s02w-s71
s02w#71
Motivační proměnné se považují především za energizující podněty, které mají účinky jak stimulační ( stimulus, podnět, na nějž organismus odpovídá) , tak motivační ( elektrický šok) .
Je tu ovšem otázka , které proměnné lze považovat za motivační .
s-72
s02w-s72
s02w#72
Je tu ovšem otázka, které proměnné lze považovat za motivační.
Uvádějí se různá kritéria aktivace , daná proměnná energizuje organismus , působení proměnné v tom smyslu , že její ústup odměňuje chování a nástup je trestem ( odnětí potravy působí nepříjemně , redukce odnětí příjemně ) .
s-73
s02w-s73
s02w#73
Uvádějí se různá kritéria aktivace, daná proměnná energizuje organismus, působení proměnné v tom smyslu, že její ústup odměňuje chování a nástup je trestem ( odnětí potravy působí nepříjemně, redukce odnětí příjemně) .
Je možno uvést více kritérií a sestavit je do určité hierarchie .
s-74
s02w-s74
s02w#74
Je možno uvést více kritérií a sestavit je do určité hierarchie.
Tak Brown udává tato kritéria pro identifikaci proměnné jako motivační proměnné .
s-75
s02w-s75
s02w#75
Tak Brown udává tato kritéria pro identifikaci proměnné jako motivační proměnné.
Usnadňuje nebo energizuje odpovědi .
s-76
s02w-s76
s02w#76
Usnadňuje nebo energizuje odpovědi.
Učení se novým odpovědím závisí na jejím uplatnění .
s-77
s02w-s77
s02w#77
Učení se novým odpovědím závisí na jejím uplatnění.
Změny v proměnné vedou k oslabení určitých odpovědí .
s-78
s02w-s78
s02w#78
Změny v proměnné vedou k oslabení určitých odpovědí.
Tuto proměnnou nemůžeme zařadit do jiné třídy jevů , to je ovšem nejméně uspokojující kritérium .
s-79
s02w-s79
s02w#79
Tuto proměnnou nemůžeme zařadit do jiné třídy jevů, to je ovšem nejméně uspokojující kritérium.
Důležitou otázkou , která vyplývá z dosavadních úvah , je , zda je všechno chování motivováno .
s-80
s02w-s80
s02w#80
Důležitou otázkou, která vyplývá z dosavadních úvah, je, zda je všechno chování motivováno.
Odpověď souvisí s širším či užším pojetím motivace .
s-81
s02w-s81
s02w#81
Odpověď souvisí s širším či užším pojetím motivace.
Zástupci širokého pojetí motivace vycházejí z názoru , že chování je formou pohybu a jako takové musí být kauzálně determinováno ve smyslu závislosti na podmínkách .
s-82
s02w-s82
s02w#82
Zástupci širokého pojetí motivace vycházejí z názoru, že chování je formou pohybu a jako takové musí být kauzálně determinováno ve smyslu závislosti na podmínkách.
Všechno chování je pak možno studovat z hlediska determinantů , které je vyvolávají , přičemž nejdůležitější třídou determinantů jsou motivy .
s-83
s02w-s83
s02w#83
Všechno chování je pak možno studovat z hlediska determinantů, které je vyvolávají, přičemž nejdůležitější třídou determinantů jsou motivy.
Jiní psychologové rozlišují motivované a nemotivované chování podle toho , zda je odpověď bezprostředně vyvolána stimulem , podnětem , nebo zda jde o chování zaměřené k cíli .
s-84
s02w-s84
s02w#84
Jiní psychologové rozlišují motivované a nemotivované chování podle toho, zda je odpověď bezprostředně vyvolána stimulem, podnětem, nebo zda jde o chování zaměřené k cíli.
Tak trhnutí rukou při styku s horkým předmětem se považuje za chování nemotivované .
s-85
s02w-s85
s02w#85
Tak trhnutí rukou při styku s horkým předmětem se považuje za chování nemotivované.
Odborně se za ně pokládá zúžení zornice jako reakce na změnu osvětlení .
s-86
s02w-s86
s02w#86
Odborně se za ně pokládá zúžení zornice jako reakce na změnu osvětlení.
Jestliže naproti tomu zornici stáhneme , abychom lépe viděli , jde o chování motivované .
s-87
s02w-s87
s02w#87
Jestliže naproti tomu zornici stáhneme, abychom lépe viděli, jde o chování motivované.
Užší pojetí motivace vychází z předpokladu , že motivy mají především řídit chování k určitému cíli .
s-88
s02w-s88
s02w#88
Užší pojetí motivace vychází z předpokladu, že motivy mají především řídit chování k určitému cíli.
Pak je motivováno chování , které je cílově zaměřeno a při němž jsme si vědomi cíle .
s-89
s02w-s89
s02w#89
Pak je motivováno chování, které je cílově zaměřeno a při němž jsme si vědomi cíle.
Z našeho hlediska širšího pojetí motivace , které vysvětlíme podrobněji dále , považujeme lidské chování za motivované .
s-90
s02w-s90
s02w#90
Z našeho hlediska širšího pojetí motivace, které vysvětlíme podrobněji dále, považujeme lidské chování za motivované.
Jinou otázkou ovšem je , zda jsou všechny motivy vědomé , zda si je můžeme uvědomit .
s-91
s02w-s91
s02w#91
Jinou otázkou ovšem je, zda jsou všechny motivy vědomé, zda si je můžeme uvědomit.
U většiny lidských projevů jde o činnost , která je vědomě zaměřena k cíli .
s-92
s02w-s92
s02w#92
U většiny lidských projevů jde o činnost, která je vědomě zaměřena k cíli.
To znamená , že víme , jak jednáme a proč tak jednáme , poznáváme motiv .
s-93
s02w-s93
s02w#93
To znamená, že víme, jak jednáme a proč tak jednáme, poznáváme motiv.
Na druhé straně není vždy naše chování motivováno vědomě formulovanými cíli .
s-94
s02w-s94
s02w#94
Na druhé straně není vždy naše chování motivováno vědomě formulovanými cíli.
I jiné pohnutky mimo cíle mohou vyvolávat chování , přičemž nevíme jak a proč .
s-95
s02w-s95
s02w#95
I jiné pohnutky mimo cíle mohou vyvolávat chování, přičemž nevíme jak a proč.
Ani u uvědomované motivace nemůžeme mít přehled o všech motivech , které jsou v daném okamžiku ve hře , uvědomujeme si pouze motivy dominantní , převládající .
s-96
s02w-s96
s02w#96
Ani u uvědomované motivace nemůžeme mít přehled o všech motivech, které jsou v daném okamžiku ve hře, uvědomujeme si pouze motivy dominantní, převládající.
Kromě toho víme z vlastní zkušenosti , že leckdy i své vlastní motivy zkreslujeme , předpokládáme u sebe motivy , které nemáme , nebo se bráníme tomu , abychom si uvědomili skutečné motivy svého jednání tam , kde by skutečný motiv ohrožoval naši sebeúctu nebo hodnotový systém .
s-97
s02w-s97
s02w#97
Kromě toho víme z vlastní zkušenosti, že leckdy i své vlastní motivy zkreslujeme, předpokládáme u sebe motivy, které nemáme, nebo se bráníme tomu, abychom si uvědomili skutečné motivy svého jednání tam, kde by skutečný motiv ohrožoval naši sebeúctu nebo hodnotový systém.
Vědomá a nevědomá motivace se nemohou stavět proti sobě , jde o plynulé přechody .
s-98
s02w-s98
s02w#98
Vědomá a nevědomá motivace se nemohou stavět proti sobě, jde o plynulé přechody.
Některé projevy chování u dětí se vytvořily jako odpověď na opakující se situace v době , kdy si dítě ještě nemohlo uvědomit motiv .
s-99
s02w-s99
s02w#99
Některé projevy chování u dětí se vytvořily jako odpověď na opakující se situace v době, kdy si dítě ještě nemohlo uvědomit motiv.
Motivy mohou působit a vyjadřovat se zcela mimo vědomí .
s-100
s02w-s100
s02w#100
Motivy mohou působit a vyjadřovat se zcela mimo vědomí.
Edit as list • Text view • Dependency trees