Dependency Tree

Universal Dependencies - Czech - PDT

LanguageCzech
ProjectPDT
Corpus Parttrain

Select a sentence

s-1 K diskusi o scientismu
s-2 K článku P. Materny 'O pravdě'.
s-3 Vesmír 71, 63, 1992/2
s-4 Vesmír 71 , 167, 1992/3
s-5 Na otázku 'co je pravda?' by měl vědec odpovědět, že otázka je špatně položena.
s-6 se jen mluvit o tom, že tvrzení (a to jen některá) jsou pravdivá, nebo ne.
s-7 Jsou tu tedy dva jevy: pravda a pravdivost.
s-8 Vypadá to tak, že pro vědce je podstatná pravdivost a pravda je tu brána jako gramatická odvozenina.
s-9 Tedy že nejde o objekt zkoumání, ale spíše o třídovou konstantu.
s-10 Pravděpodobně by potom souhlasili s definicí, že pravda je ucelený soubor pravdivých tvrzení.
s-11 Tak si aspoň vysvětluji tvrzení vědců, že odhalují pravdu, když přitom odhalují pravdivá tvrzení.
s-12 Potom ale nevím, proč říkají, že pravda je, a že je dokonce objektivní.
s-13 (Objektivní je tu myšleno ve významu nezávislosti na stupni či stavu lidského poznání.)
s-14 V tom případě totiž jde o úplně jinou pravdu než o ucelený soubor pravdivých tvrzení, který není (maximálně bude), a navíc je jeho existence přímo závislá na stupni či stavu lidského poznání.
s-15 P. Materna toto nerozlišuje a navíc ztotožňuje pravdu s pravdivostí.
s-16 'Pravda jakožto korespondence se skutečností' potřebuje dva prvky: na jedné straně tvrzení či fakt, který nárokuje verifikaci a na druhé straně skutečnost, se kterou tento fakt koresponduje či nikoli.
s-17 Zarážející je, že se nenárokuje verifikovat skutečnost, kterážto je po čertech vágní pojem.
s-18 Logika buduje svůj aparát nad danou ontologií.
s-19 Tato ontologie, je formálně naprosto libovolná, dvě základní vlastnosti.
s-20 Především opravdu je.
s-21 Za druhé objekty, které tvoří tuto ontologii, mají jaksi samozřejmě přisouzenu tu vlastnost, že se mohou na základě zadaných gramatických pravidel seskupovat v složitější útvary, struktury, tvrzení a to bez jakékoli újmy či změny jednotlivých objektů.
s-22 Za takových předpokladů pak není obtížné vzít jakkoli složité seskupení objektů a dokázat :
s-23 1. toto seskupení je, resp. není, protože je, resp. není složeno z objektů dané ontologie
s-24 2. toto seskupení je, resp. není pravdivé, protože rozložením tohoto seskupení podle gramatických pravidel se ukáže, že koresponduje, resp. nekoresponduje s danou ontologií.
s-25 Tedy předem definovaná ontologie je něco jiného než skutečnost (která by měla být nezávislá na našem mínění).
s-26 Jak tedy koresponduje daná ontologie se skutečností?
s-27 Takto položená otázka vede k nekonečné řadě meta-meta-...-metajazyků.
s-28 Nárok na verifikování vždy nejspodnější skutečnosti tedy uniká korespondenční definici pravdy.
s-29 Řada se zastavit jedině tak, že nejzákladnější ontologii definuji intuitivně.
s-30 Totiž, že objekty této ontologie korespondují s mými vnitřními zážitky či představami.
s-31 Jsou to tedy intencionální vztahy mezi objekty ('skutečností') a mými vnitřními smysly.
s-32 (Výraz smysl používám v tom významu, že jazykový výraz význam, což je jeho smysl nebo jeho denotát, popřípadě obojí.)
s-33 Takovou definicí v podstatě 'vyskakuji' z roviny jazyka a návrat není možný.
s-34 Vrátím-li se totiž pojmenováním tohoto smyslu - jeho zpředmětněním, objektivací - vrátím se sice zpět do jazyka, lépe řečeno vytvořím další mezirovinu jazyka, která bude tvořit metajazyk k jazyku původnímu (viz. nekonečná řada meta-meta-...-metajazyků), ale manipuluji potom se 'smyslem', tedy jazykovým výrazem (což je opět objekt), a nikoli se smyslem 'smyslu'.
s-35 V rámci konstruovaného (logického) systému - ale právě pouze v něm - je tedy korespondenční definice namístě.
s-36 Zůstává otázkou, do jaké míry se tu pojem pravdy redukuje na pojem gramaticky správně utvořeného výrazu, to za prvé, a za druhé, jak nějaký jev, simulovaný v systému, který předem danou ontologii a gramatická pravidla, koresponduje s něčím v reálném životě.
s-37 V každém případě tu je jeden pojem pravdy a začínají se tu rýsovat dva rozdílné významy.
s-38 Za prvé pravda nějakého faktu, který je pravdivý v nějakém systému právě proto, že vyplývá z faktů, které v tomto systému byly uznány za pravdivé dříve.
s-39 To je vlastně ona pravdivost, tedy funkce definovaná a platná pouze uvnitř vytvořeného (!) systému.
s-40 A za druhé pravda - řekl bych ontologická, ale protože by to vedlo k zmatečnosti , řeknu - metafyzická.
s-41 Metafyzická pravda je pojem, který vědci asi moc rádi nemají.
s-42 Přitom jedině u této pravdy by bylo smysluplné objevovat či tvrdit, zda je či zda je objektivní.
s-43 Existenci dvou pravd mi navíc potvrzuje i toto: Jestliže jedním dechem tvrdím, že pravda je, že je navíc objektivní, a snažím se dokonce uvést argumenty pro, a současně chci vystupovat proti tvrzení, že pravdu znám, je v tom buď vnitřní rozpor, nebo mluvím o dvou různých pravdách současně a nerozlišuji je.
s-44 Nevím, co vyvolává křeče nevole u postmodernistů.
s-45 Když ale někdo tvrdí, že pravda je korespondence se skutečností, tak osobně u této průzračné definice postrádám maličkost.
s-46 Jméno toho, kdo konečně určí, co je ta skutečnost, se kterou vše ostatní korespondovat.
s-47 Tomáš Kašpárek

Text viewDownload CoNNL-U