Dependency Tree

Universal Dependencies - Czech - PDT

LanguageCzech
ProjectPDT
Corpus Parttrain

Select a sentence

s-1 S daňovým břemenem se těžko dýchá
s-2 Změnami v daních a sociálním pojištění bychom se měli přiblížit liberálním ekonomikám
s-3 Konfederace podnikatelských a zaměstnavatelských svazů usiluje o novelizaci zákonů o daních a sociálním pojištění.
s-4 Zaměstnavatelé a podnikatelé přitom zdůrazňují, že jim jde nejen o snižování daní podnikatelů, ale i o zásadní zjednodušení placení pojistného, což by podle nich nemělo mít negativní vliv na veřejné finance.
s-5 Naopak by mělo přispět k úsporám v administrativě.
s-6 Připravil Miroslav Svoboda
s-7 V současné době je financování sociálního pojištění upraveno dvěma zákony: zákonem o pojistném na sociální zabezpečení (a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti) a zákonem o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění.
s-8 I když se do určité míry podařilo tyto zákony obsahově sjednotit, je potřebné je nyní sloučit do jednoho a dát jim jednotný text.
s-9 Jde o úsporu nákladů v podnicích, které pojistné odvádějí.
s-10 V praxi tato dnešní roztříštěnost nejvíce doléhá na živnostníky, kteří musí jednat kromě finančního úřadu ještě se dvěma institucemi.
s-11 Mám zde na mysli nejen placení pojistného, ale i přihlašování a odhlašování se k pojištění, dále předkládání přehledů pro vyúčtování a stanovení záloh, uvedl odborný poradce Sdružení podnikatelů ČR Jaroslav Vostatek, jehož jsme požádali o objasnění podstaty těchto návrhů.
s-12 Sjednocení pojistného
s-13 Podnikatelé také navrhují sjednotit pojistné placené zaměstnancem a zaměstnavatelem.
s-14 Domnívají se, že pojistné by měl platit zaměstnanec s tím, že přechod k tomuto systému nesmí vést ke snížení jejich čistých výdělků.
s-15 Celkově by se čtyři různé výpočty pojistného, tj. na zdravotní pojištění, sociální zabezpečení, za zaměstnance a za zaměstnavatele, nahradily jednou srážkou z hrubé mzdy zaměstnance.
s-16 Na fiktivním příkladu si ilustrujme, jak by to asi vypadalo.
s-17 Plat zaměstnance před touto reformou činí 100000 ročně.
s-18 Z něho platí pojistné celkem 13250 , které se mu sráží.
s-19 Zaměstnavatel za něho odvádí 35250 ročně.
s-20 Daň činí 8145 a čistý výdělek je 78605 .
s-21 Mzdové náklady jsou vyjádřeny částkou 135250 .
s-22 Po reformě bude mít zaměstnanec hrubý výdělek 135250 a přitom zaplatí pojistné ve výši 48500 .
s-23 Jinak se nic nezmění.
s-24 Tabulka pojistného:
s-25 Nyní
s-26 Po reformě
s-27 Mzdové náklady 135250135250
s-28 Pojistné - zaměstnavatel 35250
s-29 Hrubý výdělek 100000135250
s-30 Čistý výdělek 78605 78605
s-31 Vyměřovací základ
s-32 Podnikatelé rovněž usilují co nejvíce sjednotit vyměřovací základ pro výpočet pojistného a daňový základ.
s-33 Obojí by se mělo vypočítávat ze stejných příjmů.
s-34 Znamenalo by to srážet pojistné z některých dalších položek, například odstupného.
s-35 Daňový základ by se lišil pouze v tom, že by se od hrubého výdělku odečetlo zaplacené sociální pojištění.
s-36 Nově navrhují i odpočet pojistného z daní v případě dlouhodobého životního pojištění a také soukromého nemocenského a důchodového pojištění.
s-37 Měl by to být zájem státu, aby se tak lidé soukromě zabezpečili pro případ smrti, stáří a nemoci.
s-38 V souladu se západními vzory je možná i omezená preference soukromého pojištění před sociálním pojištěním .
s-39 Konkrétně, pokud si výdělečně činná osoba zaplatí dostatečně vysoké soukromé pojištění, bude se moci ze sociálního pojištění 'vyvléknout'.
s-40 Byl by to další tržní prvek v sociálním zabezpečení.
s-41 Současně i dostatečný argument pro přechod k placení pojistného zaměstnancem, či osobou samostatně výdělečně činnou, zdůraznil Jaroslav Vostatek.
s-42 Maximum 120000 ročně
s-43 V zahraničí běžně využívaným omezením při přerozdělení příjmů v rámci sociálního pojištění je stanovení maxima vyměřovacího základu, z něhož se vypočítává pojistné.
s-44 Vedle zásady sociální solidarity, což není nic jiného než zásada zdanění, by měla platit i stejně významná zásada ekvivalence , čili 'něco za něco'.
s-45 Prakticky to znamená stanovit, že například z výdělků přes 120000 ročně se pojistné platit nebude.
s-46 Přitom by se dávky sociálního pojištění počítaly ze stejného základu a bez krácení.
s-47 Podnikatelé vycházejí z toho, že ve vztahu k osobám s nadprůměrnými příjmy dosavadní sociální pojištění konfiskační charakter.
s-48 Zásada solidarity
s-49 Podle další navrhované zásady by se nejpozději od 1.1. 1996 oddělilo financování sociálního pojištění od státního rozpočtu.
s-50 Podnikatelům v tomto případě nejde o samoúčelné zřízení nového fondu, ale o to, aby výdaje na sociální pojištění nepřekračovaly rámec nezbytného přerozdělování.
s-51 Případné přebytky ve fondech sociálního pojištění by se měly promítnout do snížení sazeb pojistného.
s-52 Současně by měly být zrušeny tzv. úhrady zdravotního pojistného za důchodce, děti a další ze státního rozpočtu.
s-53 Nejde o nic jiného než o dotace, byť se označují jako pojistné.
s-54 V tržních ekonomikách stát nepředstírá placení pojistného.
s-55 Uplatňuje se zásada solidarity.
s-56 Platí ti, kteří mají příjmy z pracovní činnosti.
s-57 V podmínkách letošního roku by to znamenalo pro státní rozpočet úsporu 13 miliard korun.
s-58 To by se mělo samozřejmě promítnout do sazby pojistného a zprostředkovaně mimo jiné i do penzí.
s-59 Při všech těchto zásadních reformních krocích by se nemělo nic ubrat ani důchodcům, ani zaměstnancům.
s-60 O nové daňové a 'pojišťovací' zatížení by se měly zvýšit hrubé výdělky a důchody.
s-61 Práce tak podraží, i když jen o pár procent.
s-62 Státní rozpočet ušetří a takto 'uspořené' prostředky vydá na snížení daně z příjmu.
s-63 Sbližování sazeb
s-64 I když se tím expertní skupina Rady hospodářské a sociální dohody (tripartity) nebude přímo zabývat, podnikatelé původně navrhli i postupné stírání velkého rozdílu mezi základní a sníženou sazbou u daně z přidané hodnoty.
s-65 Ten činí 18 procent.
s-66 Přitom nechtějí, aby došlo ke globálnímu snížení výnosu z daně z přidané hodnoty.
s-67 Příznačné pro situaci je, že jsou zde tlaky na přeřazování některých produktů ze základní do snížené sazby.
s-68 Přitom podnikatelé cestu racionalizace daně z přidané hodnoty vidí ve sbližování sazeb, nikoliv v 'přehazování' produktů mezi sazbami.
s-69 Další snížení sazby
s-70 U daně z příjmu je podle návrhů podnikatelů nezbytné pokračovat v nastoupeném trendu snižování sazeb.
s-71 U právnických osob jít na 37 procent a fyzických na 38 procent.
s-72 'Cílovým řešením' v horizontu zhruba pěti let by měla být sazba na úrovni 25 30 procent.
s-73 Rovněž by mělo dojít k podstatnějším změnám v odpisové politice včetně nového vymezení některých pojmů.
s-74 Dalším požadavkem je i omezení rozsahu placení záloh živnostníky s nejmenší předchozí daňovou povinností a jisté uvolnění možnosti zahrnout skutečnou spotřebu pohonných hmot do nákladů.
s-75 Majitele nefiremních motorových vozidel jistě nepotěší návrh, aby se silniční daň vztahovala na všechna vozidla.
s-76 Pro výhradní zdaňování vozidel určených k podnikání není podle Sdružení podnikatelů ČR žádný obecně platný důvod.
s-77 Podnikatelům jde o celkovou racionalitu daní, a proto nemohou předkládat jen populární návrhy.
s-78 Text pod foto:
s-79 TAK MI TO DOCELA DOBŘE VYCHÁZÍ: Obrat a zisk utěšeně roste.
s-80 Kdyby ještě k tomu zjednodušili administrativu kolem sociálního a zdravotního pojištění, nemohl bych si přát více.

Text viewDownload CoNNL-U