s-101
| Kritika to někdy srovnávala s Viktorem Dykem, ale já myslím, že neprávem. |
s-102
| Řekl bych, že celá atmosféra je jiná než u Dyka a mně i bližší. |
s-103
| Když už jste narazil na literaturu, patří Dyk k vašim oblíbeným autorům? |
s-104
| Dalo by se to říct, mám ho docela rád. |
s-105
| Jenže pro mě je v něm trochu moc nostalgie a chmurnosti, asi víc, než kolik je přiměřené mé povaze a mému typu. |
s-106
| Spíš bych si představoval něco jasnějšího a veselejšího, ale pozor, rozhodně ne něco jako pana Poláčka, prostě něco mezi tím. |
s-107
| Z literatury mám třeba rád Hemingwaye, to je asi tak typ, který nejspíš odpovídá mému vkusu. |
s-108
| A co tak odpovídá vašemu vkusu v hudbě, kterou si vybíráte pro poslech? |
s-109
| Mě vždycky zajímali nejvíc dobří kytaristé. |
s-110
| Mám doma tři desky s Manitasem de Platou a pouštím to přátelům a známým, aby přestali mít mindráky. |
s-111
| To je vlastně geniální švindlíř. |
s-112
| Když si to pustíte na menší rychlost, slyšíte najednou, jak ty prstíky potřebujou pořádně klepnout a kolikrát v těch efektních laufech šmátnou vedle, ale přitom je to pořád muzika. |
s-113
| Když vedle toho postavíte klasickou kytaru, tak vás naopak úplně omráčí takovou dokonalou precizností. |
s-114
| Tak dokonalou, že tam nechám běžet tak dva tři kousky a potom radši zase rychle od toho, protože to je na mě až moc. |
s-115
| Těchto kytarových záležitostí jsem už nasbíral dost, třeba i podobné skupiny, jako jsou naši KTO. |
s-116
| Ale když chci zapomenout na to, co všechno bych měl dělat a co mě zajímá profesionálně, tak si vždycky nejspíš vezmu knížku. |
s-117
| Vidíte, tuhle v rohu, vedle té květinové stěny, to je moje myslící křeslo. |
s-118
| Tam si zalezu, schovám se za kytky, popíjím čaj, pokuřuju a čtu. |
s-119
| Ne, že bych měl proč od něčeho utíkat, a vůbec už taky nemám čas od * utíkat, ale někdy člověk potřebuje vypadnout z toho běžného provozu. |
s-120
| Z muziky jsem si za tímhle účelem pouštěl rád třeba ruskou klasiku, Rimského-Korsakovanebo Borodina. |
s-121
| To je oblast, kterou já pochopitelně vůbec nemůžu dělat, tomu se můžu jen obdivovat. |
s-122
| To máte, jako když někdo dělá malé figurky z hlíny a chodí se někam dívat na Štursu. |
s-123
| S tím se člověk dostane do styku jen výjimečně. |
s-124
| Což mi připomíná, jakpak jste se asi cítil, když jste vystupoval v Národním divadle? |
s-125
| Tam jsem šel opravdu s posvátnou úctou a hrůzou a musím vám říct, že až na několik málo výjimek se ke mně všichni chovali víc než kolegiálně a přátelsky. |
s-126
| A hlavně ovšem lidi, kteří opravdu něco jsou. |
s-127
| A tak jsem měl pocit, že tam ani nijak zvlášť nepřekážím. |
s-128
| A potom, pro mě je to vždycky ohromný zážitek, když vystupuju někde, kde mají oponu. |
s-129
| Já se s ní dostanu do styku jen hrozně vzácně. |
s-130
| A to ještě říkal pan Filipovský, že je tam opon víc a že u vody, tam je jich asi dvanáct. |
s-131
| Tak toho já si hrozně považuju. |
s-132
| Až z toho mám někdy takovou hrůzu, jako že bych se třeba postavil, opona se za mnou zavřela a já už nenašel, kudy se prolízá zpátky. |
s-133
| To bych asi musel padnout na zem a nějak to zkusit se pod ní podkutálet. |
s-134
| Není to náhodou dávné dědictví z té legendy, která vypráví, jak jste spával v Semaforu na jevišti a oponou se přikrýval? |
s-135
| No jo, ale to byla opona složená a ten hřejivý pocit, který mi dávala, byl naprosto konkrétní. |
s-136
| Ale pravá divadelní opona, a ještě k tomu třeba padací, to je něco docela jiného než revuálka nebo takový lehký hadýrek, co se s ním našinec nejspíš dostane do styku. |
s-137
| Ve vašem věku je pochopitelně ještě moc času na nějaké bilancování, ale kus práce už máte nepochybně za sebou. |
s-138
| Takže se snad už můžete podívat trochu zpátky a říci si, čeho jste si za tu dobu asi tak nejvíc vážil. |
s-139
| Myslím, že jednoho, že totiž lidi dokázali vymyslet takový zázračný druh komunikace, jako je právě muzika a zpívání, že se tak s každým dohodnete bez textů a bez cizích jazyků. |
s-140
| Možná, že je to škoda, že nezpívám jinak než česky, ale tím spíš můžu ocenit, když mi lidi jinde i bez toho rozumějí. |
s-141
| Takže ten, kdo tohle dokázal vymyslet, by asi měl mít někde ten největší pomník a kolem něho pořád spoustu krásnejch kytek. |
s-142
| Protože z tohohle všeho pramení ta řetězová reakce, kterou já pořád cítím. |
s-143
| Já dávám lidem něco z toho, co oni zase dávají mně, a tak to jde kolem dokola. |
s-144
| Člověk ví, že nemůže mít všechno a nemůže se líbit všem. |
s-145
| Ale vím taky, že mám svoje obecenstvo a to si zvyklo na mě a já si zvykl na ně. |
s-146
| Už se známe tak dobře, že jsme se navzájem pár věcí naučili. |
s-147
| Všiml jsem si třeba, že na mých koncertech lidi skoro nepískají. |
s-148
| A když je to potřeba, ledacos si s nimi navzájem odpustíme, ledacos si tolerujeme a jsme na sebe co hodný a máme se rádi. |
s-149
| A to je vlastně všechno. |
s-150
| Politická a společensky angažovaná píseň je produktem své doby, prostředí, společenské třídy a osobnosti jejího tvůrce. |
s-151
| Je ideálním prostředníkem při výchově socialistického člověka, schopným říkat politické pravdy bez velkých slov a frází, aktivně působit při formování jeho myšlení v boji proti buržoazní ideologii, pomáhat mu při prohlubování jeho znalostí pokrokových tradic mezinárodního proletariátu a revoluční historie dělnického hnutí i při uskutečňování politického programu komunistické strany, společenskou angažovanost nelze v této souvislosti chápat jako nějaký módní požadavek dneška, ale jako postoj, který vyplývá z pochopení určujících tendencí historie dělnické třídy. |
s-152
| Je uvědomělou účastí umělce, autora a interpreta, na revoluční přeměně světa. |
s-153
| S tímto postulátem politické angažovanosti vstoupil do svého prvního ročníku Festival politické písně v Sokolově uspořádaný z iniciativy Ústředního výboru Socialistického svazu mládeže v březnu tohoto roku, jehož vyvrcholením bude Světový festival mládeže a studentstva v Berlíně, který si dal do vínku heslo Za antiimperialistickou solidaritu, mír a přátelství. |
s-154
| Ve čtyřech festivalových koncertech se představilo sokolovskému publiku a prostřednictvím televize a rozhlasu také # miliónům diváků a posluchačů u nás doma i v zahraničí několik desítek amatérských a profesionálních interpretů, kteří svými politickými a společensky angažovanými písněmi dali nepokrytě najevo, že nechtějí stát stranou zápasu, v němž se rozhoduje o příštím osudu lidstva. |
s-155
| Jejich mladé umění se stalo radostnou přehlídkou současné angažované písničky. |
s-156
| Zatímco u nás sokolovská přehlídka angažované tvorby teprve započala tradici, jež se bude pravidelně každoročně rozvíjet, mohou se v socialistických zemích, především v Německé demokratické republice a v Polsku, pochlubit několikaletými zkušenostmi a nespornými úspěchy v této oblasti. |
s-157
| V Berlíně byl vloni uspořádán už třetí ročník Festivalu politické písně, v Zabrze v katovickém kraji dokonce už čtvrtý ročník. |
s-158
| Oba tyto festivaly svým způsobem ovlivnily zrod i ideový záměr sokolovského festivalu. |
s-159
| Berlínský festival byl v posledních dvou letech především dostaveníčkem zahraničních skupin a sólistů, kteří v duchu hesla Mládí světa žaluje imperialismus v praxi dokumentovali sílu a solidaritu sjednocené dělnické třídy a revolučního proletariátu. |
s-160
| Polský Celostátní festival angažované písničky, kterého se účastní takřka výhradně domácí interpreti, je pojímán v poněkud širším žánrovém záběru. |
s-161
| Významnou roli zde hrají velké smíšené vokální sbory a pěvecká tělesa stejně jako beatové a folkové skupiny. |
s-162
| Sokolovský festival se v mnohém poučil u našich přátel, vyšel z domácí situace v populární a zábavné hudbě a přivedl na jeviště Hornického domu kultury a techniky amatéry společně s profesionálními zpěváky a skupinami. |
s-163
| Začnu jinou, říká Vendulka v Hubičce mezi dvěma ukolébavkami, a něco podobného si řekli asi i v Semaforu, když pro svůj nejnovější pořad zkusili zkombinovat zbrusu novou trojici sestávající z Miloslava Šimka, Luďka Soboty a Petra Nárožného. |
s-164
| Tradice Třetího nejlepšího představení na světě aneb Zázraku je ovšem přitom spíš semaforská než smetanovská. |
s-165
| To znamená, že po tematické stránce jde vlastně o pořad o ničem, o volně sestavený koncert z hereckých a hudebních čísel. |
s-166
| Prioritu mají zatím čísla herecká. |
s-167
| Osobitý typ trochu utlačovaného prosťáčka, který vytváří Luděk Sobota, potvrzuje to, co už poznali pražští návštěvníci pohostinských představení liberecké Ypsilonky, podobně jako v případě jiné nedávné semaforské akvizice, Josefa Dvořáka, jde o herecké etudy sice nepříliš širokého výrazového rejstříku, ale velmi působivé komiky, jaká je na našem jevišti vzácná. |
s-168
| Velmi příjemným překvapením je herecký debut Petra Nárožného, takto konferenciéra Plavců, který v roli nápovědy povyšuje do zcela jiné roviny dřívější typ semaforských inspicientů. |
s-169
| A dalším překvapením je, že civilní projev Miloslava Šimka nepůsobí v tomto vysloveně nehereckém triu, zkušeně stylizovaném režisérem Jánem Roháčem, ani tak nesourodě, jako by se dalo očekávat. |
s-170
| Takže i když se zdařilejší okamžiky střídají se slabšími, je téměř po celou dobu na co se dívat. |
s-171
| Jedním z hlavních problémů takových představení bývá ovšem gradace a závěr. |