s-4
| U všech kulturních národů je společná řeč pokládána za vzácný a nedotknutelný poklad. |
s-5
| A jako máme úctu a lásku k matce, která nás zrodila, tak je nám drahá a milá řeč, kterou na nás poprvé promluvila. |
s-6
| Právem opovrhujeme člověkem, který se zřekl své mateřštiny a tím se odrodil. |
s-7
| Dosáhnout dokonalé znalosti spisovného jazyka není věc lehká. |
s-8
| Je ztížena ještě tím, že řeč je útvar živý, který se časem mění. |
s-9
| Některá slova zanikají, vytvářejí se nová. |
s-10
| A tak se stává, že i lidé studovaní, spisovatelé, novináři, hlasatelé se dopouštějí buď z neznalosti nebo pohodlnosti drobných jazykových poklesků. |
s-11
| Bylo by neuvážené a předčasné požadovat, aby každý mluvil a psal správnou češtinou. |
s-12
| Ale co můžeme a musíme uplatňovat, je požadavek, aby každý příslušník našeho národa měl úctu k rodné a společné řeči, choval ji ve vážnosti a nekazil její krásu z ledabylosti nebo dokonce ze svévole. |
s-13
| Řeč má být prostá, výrazná, jasná a lahodná. |
s-14
| Slovní výraz má zachytit a vyjádřit poznanou skutečnost a pravdu. |
s-15
| Tak píší naši nejlepší spisovatelé, klasikové. |
s-16
| Správnost a libozvučnost mluvy porušujeme často různými nešvary. |
s-17
| Zmíním se jen stručně o výrazech nevhodných, cizích a hrubých. |
s-18
| Jak se vám například líbí tyto věty, které jsem vybral z četby nebo odposlouchal z rozhovorů. |
s-19
| Přečíst si tento oběžník je hrozně dobré. |
s-20
| To je děsně krásné dítě. |
s-21
| Ona je strašně hodná. |
s-22
| Toníka měli všichni příšerně rádi. |
s-23
| A dokonce. |
s-24
| Ten mu ty kalhoty šíleně zfušoval. |
s-25
| Všechny výrazy jsou nevhodné, nepřirozené, přemrštěné, odporující skutečnosti a rozumu. |
s-26
| Krása nemůže být přece příšerná, láska nemůže nikoho děsit, co je dobré, nemůže být hrozné. |
s-27
| Mluva, v níž se ozývají podobné protiklady, je nechutná a působí dojmem afektovanosti. |
s-28
| Máme až chorobné zalíbení v užívání cizích slov. |
s-29
| Někteří lidé se bláhově domnívají, že hodně cizích výrazů v řeči vypadá vzdělaně. |
s-30
| Rozvoj vědy a techniky přinesl mnoho nových názvů, pro které nemáme v češtině vhodná pojmenování. |
s-31
| To jsou slova mezinárodního významu, těm se nemůžeme vyhnout. |
s-32
| Ale my užíváme s oblibou cizích slov i tam, kde máme vhodná a hezká vlastní. |
s-33
| V poslední době zmizelo z našeho slovníku dobré české slovo jakost, jakostní. |
s-34
| Ze všech stran a ze všech míst zaznívá kvalita, kvalitní. |
s-35
| A takových je víc. |
s-36
| Některá stránka novin cizími názvy jen hýří. |
s-37
| A tak se vám může klidně stát, že si ve vědeckém pojednání jednoho měsíčníku přečtete tuto líbeznou českou větu. |
s-38
| Maximálně eliminujeme riziko ekonomické krize propagováním intenzívní produktivity a efektivnosti a popularizováním atraktivních stimulů. |
s-39
| Hezká, ne. |
s-40
| Je tu ještě jeden druh mluvy nespisovné, nelidové. |
s-41
| Vyhovuje některým mladým vlasatcům, kteří i ve společnosti okázale užívají výrazů hrubých a sprostých a tím hanobí svou mateřštinu. |
s-42
| Upozornil na ně, jejich chování a mluvu kriticky posoudil autor článku Malé zamyšlení nad kulturou a řečí v # čísle Sázavanu. |
s-43
| Když jsem četl zmíněný článek, probíhaly právě přípravy a sněmování mládežníků v Praze. |
s-44
| Díval jsem se v televizi na naše mladé lidi s radostným uspokojením. |
s-45
| Obdivoval jsem jejich vážný pohled na život, jejich zájem o všechno dobré a krásné, jejich pracovní nadšení a jeho výsledky, jimiž dosahují světového rekordu, líbilo se mi sebevědomí a přitom skromné a ohleduplné vystupování. |
s-46
| A tak jsem uvažoval. |
s-47
| Nebylo by možné přimět tyto mladé muže taky k takovému malému zamyšlení. |
s-48
| Mládí chybuje často z neuvědomění. |
s-49
| Potřebuje podchytit, a to je úkol mládežnické organizace, tělovýchovných a zájmových kroužků. |
s-50
| Ty by mohly úspěšně zasáhnout. |
s-51
| Naše socialistická společnost potřebuje lidi vzdělané, schopné, oddané myšlenkám pokroku. |
s-52
| Aby jednou, až dospějí a převezmou správu věcí do svých * , skýtali záruku, že to budou dělat dobře. |
s-53
| Ve všech organizacích strany již proběhly první lekce stranického vzdělávání. |
s-54
| Je nutné věnovat průběhu stranického vzdělávání takovou pozornost, jakou si zasluhuje. |
s-55
| O tom hovoří usnesení ÚV KSČ o ideologické práci ve straně i mezi ostatními pracujícími. |
s-56
| Další rozvoj naší společnosti naléhavě vyžaduje podstatně zesílit vliv socialistické ideologie ve všech jejích oblastech, zvýšit ideovou a teoretickou úroveň komunistů, upevnit morálně politickou jednotu pracujících. |
s-57
| Poučení z minulosti dokazuje, že oslabení výchovy členů strany i ostatních pracujících v duchu marxismu-leninismunezbytně vede k postupnému ideologickému odzbrojování, vede k uvolnění cesty pro pronikání pravicového oportunismu do strany. |
s-58
| Předsednictvo ÚV KSČ ocenilo správně dosavadní vývoj na tomto úseku ideologické práce. |
s-59
| Poukázalo však současně na to, že dosavadní výsledky neodpovídají potřebám. |
s-60
| První krok k budování ucelené soustavy stranického vzdělávání učiněný v minulém roce byl charakterizován výstavbou kroužků, zvláště v základním a středním stupni, a vypracováním jejich programů. |
s-61
| Obsah stranického vzdělávání je nadále dán závěry # sjezdu KSČ a jejich konkretizací následujícími plény ÚV strany. |
s-62
| Získané zkušenosti nás učí, abychom i nadále věnovali mimořádnou pozornost práci lektorů a propagandistů, zlepšit jejich práci, odstranit formálnost a pasivitu, která se ještě v některých kroužcích vyskytuje. |
s-63
| Ve stranickém vzdělávání učebního roku byly vytvořeny kroužky a útvary, které umožňují větší diferenciaci při zařazování členů strany v základních organizacích, v průmyslových závodech a v zemědělství. |
s-64
| Stranická propaganda v útvarech i kroužcích stranického vzdělávání nemůže opomíjet všechny skutečnosti, které předcházely a ovlivňovaly náš celospolečenský i současný vývoj. |
s-65
| V naší ideologické práci i ve stranickém vzdělávání má významné místo studium dějin KSČ. |
s-66
| Se zkušenostmi z bojů naší strany za zájmy dělnické třídy musíme znovu a znovu seznamovat nejen členy strany, ale i nestranickou veřejnost, zvláště mládež. |
s-67
| Výklad dějin strany byl přece jednou z ideologických oblastí nejvíce zasažených pravicovými názory. |
s-68
| Nejsvětlejší * dějin strany z období boje proti fašismu, z boje proti reakci v roce # i úsilí strany při výstavbě socialismu byly znevažovány. |
s-69
| Základní politické i ekonomické přeměny, kterých bylo dosaženo pod vedením strany ve prospěch pracujících i lepšího života, byly překrucovány, odmítány, špiněny. |
s-70
| Náš stát je na neobyčejně exponovaném místě Evropy. |
s-71
| Nežijeme izolovaně od ostatních. |
s-72
| V hlavách některých lidí, především mladých, je dosud více než dost falešných představ o politických a hospodářských vztazích i situaci mezi státy i národnostmi. |
s-73
| Stranické organizace budou věnovat proto pozornost nejen stranickému vzdělávání, ale i dalšímu rozvoji stranické propagandy. |
s-74
| Besedami, veřejnými schůzemi, aktuálními přednáškami lze pohotově reagovat na bezprostřední, nově se objevující otázky stranického a politického života. |
s-75
| Trvalou pozornost věnujeme výchově k socialistickému vlastenectví, proletářskému internacionalismu, upevňování přátelství se Sovětským svazem. |
s-76
| Komunistická strana Sovětského svazu, sovětský lid a všechny pokrokové státy celého světa oslaví letos # výročí založení SSSR. |
s-77
| Včlenění tohoto výročí jako zvláštního tématu do kroužků stranického vzdělávání prospěje k dalšímu hlubšímu poznávání a využívání zkušeností Sovětského svazu, k prohlubování bratrských, internacionálních vztahů mezi našimi národy. |
s-78
| Upevní prověřenou zásadu, že vztah k Svazu je základní podmínkou internacionalismu vůbec, vztahu k socialismu a vlastenectví. |
s-79
| Základním posláním a smyslem stranického vzdělávání zůstává politická příprava členů strany pro aktivní ideologickou, masovou a politickou práci ve straně a společenských a státních orgánech a organizacích. |
s-80
| Spojení strany s pracujícími je nutnou a nezbytnou podmínkou v její úspěšné práci. |
s-81
| Bez tohoto spojení by strana nemohla plnit svůj program, který je současně programem všech pracujících. |
s-82
| Proto je tak důležité, aby si každý uvědomil, že masová politická práce je součástí práce celé strany. |
s-83
| Zápas o vědomí lidí, občanů naší země, šíření ideologie, boj proti cizí, k nám pronikající nepřátelské imperialistické ideologii je součástí úsilí o další rozvoj socialismu. |
s-84
| Stranické vzdělávání se musí stát pro všechny členy strany i v našich sázavanských organizacích nezbytnou potřebou a nutností, aby úkoly byly splněny tak, jak je ukládá # sjezd KSČ i zasedání pléna ÚV KSČ o ideologické práci. |
s-85
| V Sovětském svazu se velmi intenzívně rozvíjejí všechny druhy městské dopravy včetně trolejbusů. |
s-86
| Trolejbusy začaly jezdit v Tomsku, Čitě, Bělgorodu i v mnoha jiných městech, kde ještě zavedeny nebyly. |
s-87
| V letech deváté pětiletky pouze v jedné republice RSFSR se bude zavádět ještě # trolejbusových linek, což je o polovinu více než v minulé pětiletce. |
s-88
| V Moskvě se neustále rozšiřuje trolejbusové spojení. |
s-89
| Přepraví denně dva milióny pasažérů, ve velkých okrajových čtvrtích jsou zřizovány nové linky. |
s-90
| V nejbližší době začne jezdit nový typ trolejbusu, který pojme # pasažérů. |
s-91
| Jízdné nebude dražší, ostatně v SSSR je nejlacinější jízdné v hromadné dopravě na světě. |
s-92
| Vinohrady a sady Moldávie jsou již z padesáti procent chráněny před krupobitím. |
s-93
| Ochranná stanice používá nejnovější techniky, která rozstřeluje kroupové mraky. |
s-94
| Speciální náboje mění při výbuchu kroupy v déšť. |
s-95
| Podobné stanice jsou také na Kavkaze, Krymu, ve střední Asii a v karpatské oblasti. |
s-96
| Vedoucí úloha strany se nezabezpečuje pouze usneseními a organizačními opatřeními nejvyšších stranických organizací, * prací každého komunisty. |
s-97
| Náš CZV KSČ po stranických prověrkách udělal rozbor členské základny do * . |
s-98
| Vždyť péče o potřebný růst a její kvalitu patří k základním úkolům marxisticko-leninskéstrany. |
s-99
| Nedostatečná péče o doplňování stranických řad v minulých letech vyžaduje, abychom věnovali větší pozornost zlepšení věkového a sociálního složení strany. |
s-100
| Jsme stranou dělnickou a to naléhavě vyžaduje, abychom zvyšovali organizovanost nejlepších příslušníků dělnické třídy ve straně i doplňovat své řady nejlepšími příslušníky socialistické inteligence. |
s-101
| Přijímání do strany je součástí celkové politické linie strany, a nikoliv pouze organizační vnitrostranickou záležitostí. |
s-102
| Sociální a věkové složení strany musí respektovat i úkoly budoucnosti, které strana ve svých usneseních vytyčuje. |
s-103
| S tím souvisí i zvýšení přitažlivosti stranické práce základních organizací, udělat ji zajímavou a potřebnou pro každého člena. |