Dependency Tree

Universal Dependencies - Czech - CAC

LanguageCzech
ProjectCAC
Corpus Parttrain

Select a sentence

Showing 4 - 103 of 202 • previousnext

s-4 U všech kulturních národů je společná řeč pokládána za vzácný a nedotknutelný poklad.
s-5 A jako máme úctu a lásku k matce, která nás zrodila, tak je nám drahá a milá řeč, kterou na nás poprvé promluvila.
s-6 Právem opovrhujeme člověkem, který se zřekl své mateřštiny a tím se odrodil.
s-7 Dosáhnout dokonalé znalosti spisovného jazyka není věc lehká.
s-8 Je ztížena ještě tím, že řeč je útvar živý, který se časem mění.
s-9 Některá slova zanikají, vytvářejí se nová.
s-10 A tak se stává, že i lidé studovaní, spisovatelé, novináři, hlasatelé se dopouštějí buď z neznalosti nebo pohodlnosti drobných jazykových poklesků.
s-11 Bylo by neuvážené a předčasné požadovat, aby každý mluvil a psal správnou češtinou.
s-12 Ale co můžeme a musíme uplatňovat, je požadavek, aby každý příslušník našeho národa měl úctu k rodné a společné řeči, choval ji ve vážnosti a nekazil její krásu z ledabylosti nebo dokonce ze svévole.
s-13 Řeč být prostá, výrazná, jasná a lahodná.
s-14 Slovní výraz zachytit a vyjádřit poznanou skutečnost a pravdu.
s-15 Tak píší naši nejlepší spisovatelé, klasikové.
s-16 Správnost a libozvučnost mluvy porušujeme často různými nešvary.
s-17 Zmíním se jen stručně o výrazech nevhodných, cizích a hrubých.
s-18 Jak se vám například líbí tyto věty, které jsem vybral z četby nebo odposlouchal z rozhovorů.
s-19 Přečíst si tento oběžník je hrozně dobré.
s-20 To je děsně krásné dítě.
s-21 Ona je strašně hodná.
s-22 Toníka měli všichni příšerně rádi.
s-23 A dokonce.
s-24 Ten mu ty kalhoty šíleně zfušoval.
s-25 Všechny výrazy jsou nevhodné, nepřirozené, přemrštěné, odporující skutečnosti a rozumu.
s-26 Krása nemůže být přece příšerná, láska nemůže nikoho děsit, co je dobré, nemůže být hrozné.
s-27 Mluva, v níž se ozývají podobné protiklady, je nechutná a působí dojmem afektovanosti.
s-28 Máme chorobné zalíbení v užívání cizích slov.
s-29 Někteří lidé se bláhově domnívají, že hodně cizích výrazů v řeči vypadá vzdělaně.
s-30 Rozvoj vědy a techniky přinesl mnoho nových názvů, pro které nemáme v češtině vhodná pojmenování.
s-31 To jsou slova mezinárodního významu, těm se nemůžeme vyhnout.
s-32 Ale my užíváme s oblibou cizích slov i tam, kde máme vhodná a hezká vlastní.
s-33 V poslední době zmizelo z našeho slovníku dobré české slovo jakost, jakostní.
s-34 Ze všech stran a ze všech míst zaznívá kvalita, kvalitní.
s-35 A takových je víc.
s-36 Některá stránka novin cizími názvy jen hýří.
s-37 A tak se vám může klidně stát, že si ve vědeckém pojednání jednoho měsíčníku přečtete tuto líbeznou českou větu.
s-38 Maximálně eliminujeme riziko ekonomické krize propagováním intenzívní produktivity a efektivnosti a popularizováním atraktivních stimulů.
s-39 Hezká, ne.
s-40 Je tu ještě jeden druh mluvy nespisovné, nelidové.
s-41 Vyhovuje některým mladým vlasatcům, kteří i ve společnosti okázale užívají výrazů hrubých a sprostých a tím hanobí svou mateřštinu.
s-42 Upozornil na , jejich chování a mluvu kriticky posoudil autor článku Malé zamyšlení nad kulturou a řečí v # čísle Sázavanu.
s-43 Když jsem četl zmíněný článek, probíhaly právě přípravy a sněmování mládežníků v Praze.
s-44 Díval jsem se v televizi na naše mladé lidi s radostným uspokojením.
s-45 Obdivoval jsem jejich vážný pohled na život, jejich zájem o všechno dobré a krásné, jejich pracovní nadšení a jeho výsledky, jimiž dosahují světového rekordu, líbilo se mi sebevědomí a přitom skromné a ohleduplné vystupování.
s-46 A tak jsem uvažoval.
s-47 Nebylo by možné přimět tyto mladé muže taky k takovému malému zamyšlení.
s-48 Mládí chybuje často z neuvědomění.
s-49 Potřebuje podchytit, a to je úkol mládežnické organizace, tělovýchovných a zájmových kroužků.
s-50 Ty by mohly úspěšně zasáhnout.
s-51 Naše socialistická společnost potřebuje lidi vzdělané, schopné, oddané myšlenkám pokroku.
s-52 Aby jednou, dospějí a převezmou správu věcí do svých * , skýtali záruku, že to budou dělat dobře.
s-53 Ve všech organizacích strany již proběhly první lekce stranického vzdělávání.
s-54 Je nutné věnovat průběhu stranického vzdělávání takovou pozornost, jakou si zasluhuje.
s-55 O tom hovoří usnesení ÚV KSČ o ideologické práci ve straně i mezi ostatními pracujícími.
s-56 Další rozvoj naší společnosti naléhavě vyžaduje podstatně zesílit vliv socialistické ideologie ve všech jejích oblastech, zvýšit ideovou a teoretickou úroveň komunistů, upevnit morálně politickou jednotu pracujících.
s-57 Poučení z minulosti dokazuje, že oslabení výchovy členů strany i ostatních pracujících v duchu marxismu-leninismunezbytně vede k postupnému ideologickému odzbrojování, vede k uvolnění cesty pro pronikání pravicového oportunismu do strany.
s-58 Předsednictvo ÚV KSČ ocenilo správně dosavadní vývoj na tomto úseku ideologické práce.
s-59 Poukázalo však současně na to, že dosavadní výsledky neodpovídají potřebám.
s-60 První krok k budování ucelené soustavy stranického vzdělávání učiněný v minulém roce byl charakterizován výstavbou kroužků, zvláště v základním a středním stupni, a vypracováním jejich programů.
s-61 Obsah stranického vzdělávání je nadále dán závěry # sjezdu KSČ a jejich konkretizací následujícími plény ÚV strany.
s-62 Získané zkušenosti nás učí, abychom i nadále věnovali mimořádnou pozornost práci lektorů a propagandistů, zlepšit jejich práci, odstranit formálnost a pasivitu, která se ještě v některých kroužcích vyskytuje.
s-63 Ve stranickém vzdělávání učebního roku byly vytvořeny kroužky a útvary, které umožňují větší diferenciaci při zařazování členů strany v základních organizacích, v průmyslových závodech a v zemědělství.
s-64 Stranická propaganda v útvarech i kroužcích stranického vzdělávání nemůže opomíjet všechny skutečnosti, které předcházely a ovlivňovaly náš celospolečenský i současný vývoj.
s-65 V naší ideologické práci i ve stranickém vzdělávání významné místo studium dějin KSČ.
s-66 Se zkušenostmi z bojů naší strany za zájmy dělnické třídy musíme znovu a znovu seznamovat nejen členy strany, ale i nestranickou veřejnost, zvláště mládež.
s-67 Výklad dějin strany byl přece jednou z ideologických oblastí nejvíce zasažených pravicovými názory.
s-68 Nejsvětlejší * dějin strany z období boje proti fašismu, z boje proti reakci v roce # i úsilí strany při výstavbě socialismu byly znevažovány.
s-69 Základní politické i ekonomické přeměny, kterých bylo dosaženo pod vedením strany ve prospěch pracujících i lepšího života, byly překrucovány, odmítány, špiněny.
s-70 Náš stát je na neobyčejně exponovaném místě Evropy.
s-71 Nežijeme izolovaně od ostatních.
s-72 V hlavách některých lidí, především mladých, je dosud více než dost falešných představ o politických a hospodářských vztazích i situaci mezi státy i národnostmi.
s-73 Stranické organizace budou věnovat proto pozornost nejen stranickému vzdělávání, ale i dalšímu rozvoji stranické propagandy.
s-74 Besedami, veřejnými schůzemi, aktuálními přednáškami lze pohotově reagovat na bezprostřední, nově se objevující otázky stranického a politického života.
s-75 Trvalou pozornost věnujeme výchově k socialistickému vlastenectví, proletářskému internacionalismu, upevňování přátelství se Sovětským svazem.
s-76 Komunistická strana Sovětského svazu, sovětský lid a všechny pokrokové státy celého světa oslaví letos # výročí založení SSSR.
s-77 Včlenění tohoto výročí jako zvláštního tématu do kroužků stranického vzdělávání prospěje k dalšímu hlubšímu poznávání a využívání zkušeností Sovětského svazu, k prohlubování bratrských, internacionálních vztahů mezi našimi národy.
s-78 Upevní prověřenou zásadu, že vztah k Svazu je základní podmínkou internacionalismu vůbec, vztahu k socialismu a vlastenectví.
s-79 Základním posláním a smyslem stranického vzdělávání zůstává politická příprava členů strany pro aktivní ideologickou, masovou a politickou práci ve straně a společenských a státních orgánech a organizacích.
s-80 Spojení strany s pracujícími je nutnou a nezbytnou podmínkou v její úspěšné práci.
s-81 Bez tohoto spojení by strana nemohla plnit svůj program, který je současně programem všech pracujících.
s-82 Proto je tak důležité, aby si každý uvědomil, že masová politická práce je součástí práce celé strany.
s-83 Zápas o vědomí lidí, občanů naší země, šíření ideologie, boj proti cizí, k nám pronikající nepřátelské imperialistické ideologii je součástí úsilí o další rozvoj socialismu.
s-84 Stranické vzdělávání se musí stát pro všechny členy strany i v našich sázavanských organizacích nezbytnou potřebou a nutností, aby úkoly byly splněny tak, jak je ukládá # sjezd KSČ i zasedání pléna ÚV KSČ o ideologické práci.
s-85 V Sovětském svazu se velmi intenzívně rozvíjejí všechny druhy městské dopravy včetně trolejbusů.
s-86 Trolejbusy začaly jezdit v Tomsku, Čitě, Bělgorodu i v mnoha jiných městech, kde ještě zavedeny nebyly.
s-87 V letech deváté pětiletky pouze v jedné republice RSFSR se bude zavádět ještě # trolejbusových linek, což je o polovinu více než v minulé pětiletce.
s-88 V Moskvě se neustále rozšiřuje trolejbusové spojení.
s-89 Přepraví denně dva milióny pasažérů, ve velkých okrajových čtvrtích jsou zřizovány nové linky.
s-90 V nejbližší době začne jezdit nový typ trolejbusu, který pojme # pasažérů.
s-91 Jízdné nebude dražší, ostatně v SSSR je nejlacinější jízdné v hromadné dopravě na světě.
s-92 Vinohrady a sady Moldávie jsou již z padesáti procent chráněny před krupobitím.
s-93 Ochranná stanice používá nejnovější techniky, která rozstřeluje kroupové mraky.
s-94 Speciální náboje mění při výbuchu kroupy v déšť.
s-95 Podobné stanice jsou také na Kavkaze, Krymu, ve střední Asii a v karpatské oblasti.
s-96 Vedoucí úloha strany se nezabezpečuje pouze usneseními a organizačními opatřeními nejvyšších stranických organizací, * prací každého komunisty.
s-97 Náš CZV KSČ po stranických prověrkách udělal rozbor členské základny do * .
s-98 Vždyť péče o potřebný růst a její kvalitu patří k základním úkolům marxisticko-leninskéstrany.
s-99 Nedostatečná péče o doplňování stranických řad v minulých letech vyžaduje, abychom věnovali větší pozornost zlepšení věkového a sociálního složení strany.
s-100 Jsme stranou dělnickou a to naléhavě vyžaduje, abychom zvyšovali organizovanost nejlepších příslušníků dělnické třídy ve straně i doplňovat své řady nejlepšími příslušníky socialistické inteligence.
s-101 Přijímání do strany je součástí celkové politické linie strany, a nikoliv pouze organizační vnitrostranickou záležitostí.
s-102 Sociální a věkové složení strany musí respektovat i úkoly budoucnosti, které strana ve svých usneseních vytyčuje.
s-103 S tím souvisí i zvýšení přitažlivosti stranické práce základních organizací, udělat ji zajímavou a potřebnou pro každého člena.

Text viewDownload CoNNL-U