Dependency Tree

Universal Dependencies - Czech - CAC

LanguageCzech
ProjectCAC
Corpus Parttrain

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 161 • previous

s-101 Nemá nic společného s bezpáteřným politikařením a oddáváním se oportunismu, jak jsme toho byli svědky v tragické komedii, kterou hrály pravicové síly ve vedení strany a státu v letech # * # s osudy našich národů a našeho státu.
s-102 Dnes i do budoucna znovu a znovu musíme zdůraznit leninský požadavek, že lidé, kteří chápou politiku jako drobné triky, které se někdy rovnají téměř klamání, se musí setkat v komunistické straně s nejrozhodnějším odsouzením.
s-103 To se vztahuje na * od ústředních orgánů po naše obce, závody a pracoviště, na skupiny, kolektivy i jednotlivce.
s-104 Proto zcela přirozeně před námi, před každým občanem vyvstává otázka o morálně politických hodnotách politiky a politických činitelů, již máme na mysli politické strany, státní vedení anebo jednotlivé státníky a politiky.
s-105 Vyvstává otázka politické čestnosti a uvědomělosti.
s-106 Co však je věrohodným kritériem právě politické čestnosti.
s-107 Bylo již řečeno, že politika je specifickou oblastí lidských vztahů, kde není hlediskem zájem jednotlivých individualit, ale zájem miliónových mas.
s-108 To je u nás hledisko revoluční dělnické třídy.
s-109 Tato skutečnost zásadně určuje i obsah politické čestnosti.
s-110 Navíc z hlediska morálního, z hlediska politické čestnosti, jak říká Lenin, právě poctivost v politice je projevem síly a pokrytectví výsledek slabosti.
s-111 Z hlediska marxismu-leninismunelze proto obsah politické čestnosti, a to politické zdůrazňuji, redukovat pouze na osobní vlastnosti a dispozice jednotlivce.
s-112 Osobní čestnost je nutným, ale nikoliv dostačujícím předpokladem provádění revoluční komunistické politiky.
s-113 Historické zkušenosti již nás poučily, že se v politice setkáváme se zavilými reakcionáři a antikomunisty, i když jsou to někdy velmi sečtělí a velmi zkušení politikové, anebo jak poznamenal Lenin, často i spořádaní občané a otcové rodin.
s-114 Proč osobní čestnost nestačí.
s-115 Protože v politice nelze čestnost hodnotit spekulativně, aniž bychom brali v úvahu její spojitost s objektivním společenským a politickým vývojem.
s-116 Ukažme si to na příkladu.
s-117 Z osobního hlediska je rozdíl mezi zrádcem ze slabosti a zrádcem z úmyslu a vypočítavosti velmi značný, dokonce zásadní.
s-118 V politice však rozdíl mezi zrádcem ze slabosti a zrádcem z úmyslu a vypočítavosti objektivně neexistuje.
s-119 Proč.
s-120 Protože politika je rozhodování o osudu miliónů lidí, osudu celých národů a států.
s-121 A na jejich osudu se zhola nic nezmění, budou- li milióny lidí, celé národy nebo dělnické revoluční hnutí zrazeni lidmi, kteří se stali zrádci ze slabosti anebo z prospěchářství.
s-122 Na to bychom neměli a nesmíme zapomínat, když se vracíme k hodnocení pravicových a antisocialistických sil, a především jejich vůdců za jejich činnost v letech # * # , v letech celospolečenské krize u nás.
s-123 Lenin důrazně prohlásil, že lidé, státníci a politická vedení se často dopouštějí i svým kolísáním a svou nerozhodností stejné zrady jako přímý zrádce.
s-124 Proto se musíme v našem každodenním životě soustavně vracet k významnému stranickému dokumentu Poučení z krizového vývoje ve společnosti a straně po # sjezdu KSČ.
s-125 Připomínejme si je častěji a řiďme se jím, pracujeme kdekoliv.
s-126 Jedině tak se nedopustíme opakování starých chyb.
s-127 Komunistická strana Československa přijala na svém # sjezdu generální linii své politiky, kterou budeme neochvějně a rozhodně uskutečňovat se všemi: poctivými dělníky, družstevními rolníky a socialistickou inteligencí.
s-128 Proti jejímu překrucování budeme stejně tak rozhodně bojovat.
s-129 Nedílnou součástí této linie je i překonání všech dělnické třídě cizích ideologií a názorů.
s-130 Tento úkol není samoúčelný, ale je v zájmu štěstí našeho lidu, v zájmu socialismu a světodějného poslání dělnické třídy.
s-131 Proto této třídě a tomuto cíli KSČ svou politikou nezištně slouží a bude i nadále věrně sloužit.
s-132 Mladším z nás znějí nevěrohodně zkušenosti těch, kteří žili v předválečné buržoazní republice a pamatují bídu a hlad.
s-133 Dnešní děti těžko chápou, že dělnické mámy v rodinách nezaměstnaných musely úzkostlivě šetřit doslova skývou chleba a odpočítané kostky cukru schovávat před vlastními dětmi.
s-134 Bídu důvěrně poznali nikoli jen jednotlivci, ale statisíce rodin a jako zlý výsměch jim tehdy zněla pokrytecká hesla měšťáků hlásajících střídmost na způsob Masarykova proslulého ' jez dopolosyta' .
s-135 Když dnes hovoříme třeba o výživě a vyslovujeme pojem problém výživy, dávno tím máme na mysli výhradně takové záležitosti, jako je kvalita stravy, zdravá výživa, a spíše nás znepokojuje přejídání.
s-136 Naši lidé dnes patří k nejlépe živeným, oblékaným a obouvaným, nejlépe sociálně zajištěným lidem na světě, a i když dosud máme i v životní úrovni nejeden problém, třeba i tolik ožehavý problém bydlení, jeho řešením dávno nerozumíme jenom zajistit jakoukoliv střechu nad hlavou.
s-137 Také v Československu socialismus dokázal zbavit lidi úzkostlivých starostí o základní živobytí.
s-138 Vymýtili jsme strach z nezaměstnanosti a bídy, strach z bezmoci vůči nemocem a stáří, a to bez ponižujících gest poskytování a přijímání almužny, navíc nikoli jen pro část společnosti, ale pro všechny.
s-139 Ovšem že se dosaženým nespokojujeme.
s-140 Usilujeme o ještě podstatně vyšší životní úroveň, a právě proto se staráme o růst výroby a efektivnější hospodaření.
s-141 Chápeme výrobu jako nezbytný základ a východisko lepšího života.
s-142 Smyslem výroby však není výroba, ale spotřeba, vyšší uspokojování hmotných a kulturních potřeb lidí, pevné životní jistoty všem, rozvoj socialistického životního stylu.
s-143 Někteří kritikové nám vytýkají, že prý příliš zdůrazňujeme a oceňujeme hmotný blahobyt, že pěstování dobrého bydla kazí společenskou morálku.
s-144 Maloměšťáci mezi námi se zase zlobí, že kritizujeme a odmítáme životní styl, neboť sami se zhlédli v představách pokřiveného spotřebitelského socialismu.
s-145 Komunisté nikdy nezatracovali materiální blahobyt, ale zatracovali takové třídní poměry, kdy blahobyt jedněch je vykupován strádáním druhých.
s-146 Usilujeme o optimální hmotné životní podmínky pro všechny, o co nejvyšší, doslova maximální uspokojování hmotných potřeb každodenního života lidu.
s-147 Považujeme za přirozené a počítáme s tím, že s rozvojem možností socialistické výroby se neustále zvyšují i nároky lidí, výrobců na podíl z toho, co pokrok výroby je s to poskytnout k vytváření poměrů obecného hmotného blahobytu.
s-148 Považujeme za přirozené požadavky pracujících na dostatek prostředků nejenom k vydatné a pestré výživě, k dostatečnému a vkusnému oblékání, ale právě tak na dobré a pohodlné bydlení, na oddech.
s-149 Auto, chalupu či chatu, cestování po vlasti či po světě dávno nemáme za jakousi pochybnou měšťáckou choutku.
s-150 Odmítáme ale spotřebitelský konzumní životní styl, typický pro maloměšťáka, protože ochuzuje a neobohacuje život.
s-151 Odmítáme jej, protože hmotný a pouze hmotný blahobyt a honba za ním jako hlavním smyslem práce a života ve skutečnosti život odlidšťuje, vytváří sobecké mezilidské vztahy.
s-152 K pocitu plného, bohatého, šťastného života jsou hmotné podmínky teprve určitým východiskem, jedním z předpokladů a po dosažení určitého jejich stupně musejí ztrácet na významu.
s-153 My jsme u nás tohoto stupně poměrně ideálních hmotných životních podmínek zdaleka ještě všeobecně nedosáhli a zřejmě ani pátá pětiletka nebude znamenat konec tohoto úsilí.
s-154 Ale mohlo by se stát, pokud by jednostranná individualistická honba pouze za co nejrychlejším dosažením nejvyššího hmotného blahobytu ovládla jistou část naší společnosti, že by to cestu za co nejvyšší životní úrovní pro všechny notně prodloužilo, ne- li vůbec ohrozilo.
s-155 Je nutné si uvědomit, že potřeby člověka socialistické společnosti jsou jednotou nejenom hmotných, ale i duchovních, kulturních potřeb a jsou jednotou nejen individuálních, ale i kolektivních, společenských potřeb.
s-156 A každá jednostranná absolutizace jen některého z jejich prvků je v rozporu se vskutku humanistickým socialistickým pojetím a brzdí rozvoj socialistického životního stylu.
s-157 V socialismu mají svou roli peníze a kvůli nim se bohužel i v socialismu mohou dít a dějí povážlivě nedobré věci.
s-158 Kvůli penězům se reprodukuje maloměšťák i v naší společnosti, pokud se cestou zaslepené honby za nimi a za pouhým vlastněním věcí.
s-159 V tom totiž je pramen zla, vlastnit nikoli pro užívání, ale pro samo vlastnění.
s-160 - li kdo uspokojení z nabytí a užívání automobilu, chaty, bytového zařízení, kulturních statků či potřeb, z klenotů, které si opatřuje poctivou prací, co by na tom mělo být špatného.
s-161 Nechce- li si odepřít či chce dosáhnout hmotných podmínek života dostupných dříve či jinde pouze * .

Text viewDownload CoNNL-U