Sentence view

Universal Dependencies - Czech - CAC

LanguageCzech
ProjectCAC
Corpus Parttrain

Text: -


showing 101 - 200 of 122 • previous


[1] tree
Termín anticipační socializace se však používá v odlišném smyslu, a to v podstatě ve dvou rovinách.
s-101
s38w-s101
s38w#101
Termín anticipační socializace se však používá v odlišném smyslu, a to v podstatě ve dvou rovinách.
[2] tree
V prvním případě je anticipační socializace vymezována značně úzce a je spojována se souborem mentálních aktivit, které vyvolávají postoje nebo chování odpovídající předpokládaným, očekávaným nebo i vysněným situacím.
s-102
s38w-s102
s38w#102
V prvním případě je anticipační socializace vymezována značně úzce a je spojována se souborem mentálních aktivit, které vyvolávají postoje nebo chování odpovídající předpokládaným, očekávaným nebo i vysněným situacím.
[3] tree
Děti, které si hrají na maminku a na tatínka, nenapodobují jenom své rodiče, ale zkoušejí si své budoucí role, student, který se pokouší vyřešit nebo zodpovědět vykonstruovaný morální konflikt, dívka, která se vžívá do postavy literární hrdinky a hodnotí ji, to jsou situace, v nichž mladí lidé získávají zcela specifické zkušenosti, které mohou být významné pro formování jejich osobnosti i pro definování vlastních rolí dávno před tím, než jim snad budou připsány.
s-103
s38w-s103
s38w#103
Děti, které si hrají na maminku a na tatínka, nenapodobují jenom své rodiče, ale zkoušejí si své budoucí role, student, který se pokouší vyřešit nebo zodpovědět vykonstruovaný morální konflikt, dívka, která se vžívá do postavy literární hrdinky a hodnotí ji, to jsou situace, v nichž mladí lidé získávají zcela specifické zkušenosti, které mohou být významné pro formování jejich osobnosti i pro definování vlastních rolí dávno před tím, než jim snad budou připsány.
[4] tree
Anticipační socializace v tomto smyslu je součástí celé sociální zkušenosti a nemůžeme ji považovat za zdroj autosocializace.
s-104
s38w-s104
s38w#104
Anticipační socializace v tomto smyslu je součástí celé sociální zkušenosti a nemůžeme ji považovat za zdroj autosocializace.
[5] tree
Širší pojetí anticipační socializace je odvozováno z problémů plynoucích z měnícího se systému sociálního a kulturního.
s-105
s38w-s105
s38w#105
Širší pojetí anticipační socializace je odvozováno z problémů plynoucích z měnícího se systému sociálního a kulturního.
[6] tree
Vezměme například přípravu na profesionální role.
s-106
s38w-s106
s38w#106
Vezměme například přípravu na profesionální role.
[7] tree
Změny v dělbě a charakteru práce, stále nové technické inovace nejenom že neustále zasahují do soustavy vyžadovaných dovedností, ale stávají se zdrojem problémů již při přípravě na povolání u mladých lidí.
s-107
s38w-s107
s38w#107
Změny v dělbě a charakteru práce, stále nové technické inovace nejenom že neustále zasahují do soustavy vyžadovaných dovedností, ale stávají se zdrojem problémů již při přípravě na povolání u mladých lidí.
[8] tree
Nestačí již, aby byly předávány dosud nahromaděné zkušenosti a znalosti, nýbrž je třeba v maximálním rozsahu anticipovat možné změny v profesionálních kvalifikačních nárocích, vytvářet soubor kreativních dispozic a vlastně uvolňovat hranice jednoznačně vymezované profesionální role.
s-108
s38w-s108
s38w#108
Nestačí již, aby byly předávány dosud nahromaděné zkušenosti a znalosti, nýbrž je třeba v maximálním rozsahu anticipovat možné změny v profesionálních kvalifikačních nárocích, vytvářet soubor kreativních dispozic a vlastně uvolňovat hranice jednoznačně vymezované profesionální role.
[9] tree
Ale nejenom to.
s-109
s38w-s109
s38w#109
Ale nejenom to.
[10] tree
V případě, že by v rámci socializačního procesu nebylo počítáno s existencí vývoje pokroku, s možností sociálních a kulturních změn a že by socializace byla jednoznačně založena v tradování fixních normativních a hodnotových systémů a na uzavřeném komplexu zkušeností a znalostí, vzniklo by nebezpečí propasti mezi nároky budoucí společnosti a připraveností jejich členů.
s-110
s38w-s110
s38w#110
V případě, že by v rámci socializačního procesu nebylo počítáno s existencí vývoje pokroku, s možností sociálních a kulturních změn a že by socializace byla jednoznačně založena v tradování fixních normativních a hodnotových systémů a na uzavřeném komplexu zkušeností a znalostí, vzniklo by nebezpečí propasti mezi nároky budoucí společnosti a připraveností jejich členů.
[11] tree
Tak se do procesu socializace stále intenzívněji dostávají otázky, jak připravovat jedince na úlohy, které můžeme v budoucnu očekávat, jak ho připravovat na změny, jimiž může být zasažena nejedna jeho sociální role, jak ho připravovat na to, aby se dovedl vyrovnat se situacemi, které by překračovaly hranice zkušeností, jež jsou mu zprostředkovány nebo které by se vymykaly z povahy prostředí, v němž vyrůstá.
s-111
s38w-s111
s38w#111
Tak se do procesu socializace stále intenzívněji dostávají otázky, jak připravovat jedince na úlohy, které můžeme v budoucnu očekávat, jak ho připravovat na změny, jimiž může být zasažena nejedna jeho sociální role, jak ho připravovat na to, aby se dovedl vyrovnat se situacemi, které by překračovaly hranice zkušeností, jež jsou mu zprostředkovány nebo které by se vymykaly z povahy prostředí, v němž vyrůstá.
[12] tree
Všechny tyto problémy se nejcitlivěji aktualizují v rámci školy a vyvolávají značný pohyb v koncepcích výchovy a vzdělávání.
s-112
s38w-s112
s38w#112
Všechny tyto problémy se nejcitlivěji aktualizují v rámci školy a vyvolávají značný pohyb v koncepcích výchovy a vzdělávání.
[13] tree
Výchova, na rozdíl od socializace jako celkového procesu, v němž na základě souboru všech možných vlivů a tlaků dochází k formování člověka jako společenské bytosti, se vyznačuje prvkem záměrnosti.
s-113
s38w-s113
s38w#113
Výchova, na rozdíl od socializace jako celkového procesu, v němž na základě souboru všech možných vlivů a tlaků dochází k formování člověka jako společenské bytosti, se vyznačuje prvkem záměrnosti.
[14] tree
Výchova, to je záměrné formování osobnosti realizované v rámci výchovného vztahu a řídící se podle výchovného ideálu, který byl v určité skupině přijat.
s-114
s38w-s114
s38w#114
Výchova, to je záměrné formování osobnosti realizované v rámci výchovného vztahu a řídící se podle výchovného ideálu, který byl v určité skupině přijat.
[15] tree
Avšak vedle pojmu výchova se pro záměrné formování osobnosti používá i pojmu vzdělání.
s-115
s38w-s115
s38w#115
Avšak vedle pojmu výchova se pro záměrné formování osobnosti používá i pojmu vzdělání.
[16] tree
Tato dvojice pojmů, kterou například Angličan nebo Francouz nezná, sice na jedné straně komplikuje rozbor procesu záměrné socializace, na druhé straně však skrývá jisté inspirativní momenty relevantní pro hlubší proniknutí do jeho strukturace.
s-116
s38w-s116
s38w#116
Tato dvojice pojmů, kterou například Angličan nebo Francouz nezná, sice na jedné straně komplikuje rozbor procesu záměrné socializace, na druhé straně však skrývá jisté inspirativní momenty relevantní pro hlubší proniknutí do jeho strukturace.
[17] tree
Rozdíl mezi pojmy výchova a vzdělání, který v běžné řeči intuitivně postihujeme, své kořeny v rozdílu mezi významovou intencí latinského educatio a eruditio.
s-117
s38w-s117
s38w#117
Rozdíl mezi pojmy výchova a vzdělání, který v běžné řeči intuitivně postihujeme, má své kořeny v rozdílu mezi významovou intencí latinského educatio a eruditio.
[18] tree
Zatímco první pojem se pohybuje ve významové dimenzi vyznačené slovy pěstování, vychování a byl od počátku vztahován na oblast chování k jiným i k sobě samému, takže souvisel s úvahami o morálce, charakteru, pojem eruditio označující sféru učení, vzdělání a učenosti se vztahuje spíše k procesu předávání a získávání obsahů zvěcněné kultury, jazyka, vědy, umění.
s-118
s38w-s118
s38w#118
Zatímco první pojem se pohybuje ve významové dimenzi vyznačené slovy pěstování, vychování a byl od počátku vztahován na oblast chování k jiným i k sobě samému, takže souvisel s úvahami o morálce, charakteru, pojem eruditio označující sféru učení, vzdělání a učenosti se vztahuje spíše k procesu předávání a získávání obsahů zvěcněné kultury, jazyka, vědy, umění.
[19] tree
Tento významný rozdíl zachovaný v podstatě dodnes současně naznačuje odlišnou předmětnou náplň záměrného socializačního působení.
s-119
s38w-s119
s38w#119
Tento významný rozdíl zachovaný v podstatě dodnes současně naznačuje odlišnou předmětnou náplň záměrného socializačního působení.
[20] tree
Výchovu chápeme především jako formativní proces ( formo: utvářet, formovat, dávat podobu) , v němž společnost záměrným působením utváří osobnostní vlastnosti jedince, jeho morální charakterové rysy a v němž z druhé strany si sám jedinec osvojuje základní principy a způsoby chování ve společenském styku.
s-120
s38w-s120
s38w#120
Výchovu chápeme především jako formativní proces ( formo: utvářet, formovat, dávat podobu) , v němž společnost záměrným působením utváří osobnostní vlastnosti jedince, jeho morální charakterové rysy a v němž z druhé strany si sám jedinec osvojuje základní principy a způsoby chování ve společenském styku.
[21] tree
Oproti tomu v procesu vzdělávání převažuje informativní aspekt ( informatio: výklad, poučení) .
s-121
s38w-s121
s38w#121
Oproti tomu v procesu vzdělávání převažuje informativní aspekt ( informatio: výklad, poučení) .
[22] tree
Jedinec si osvojuje soustavu znalostí a dovedností, jakož i metodu jejich získávání, které mají buď instrumentální, nebo kultivační povahu technických osvojování těch * .
s-122
s38w-s122
s38w#122
Jedinec si osvojuje soustavu znalostí a dovedností, jakož i metodu jejich získávání, které mají buď instrumentální, nebo kultivační povahu technických osvojování těch * .

Edit as listText viewDependency trees