PML View
ln95047_062
mrp-layer | PDT/mrp/tamw/train-2/ln95047_062.mrp.gz |
---|
a-layer | PDT/pml/tamw/train-2/ln95047_062.a.gz |
---|
m-layer | PDT/pml/tamw/train-2/ln95047_062.m.gz |
---|
t-layer | PDT/pml/tamw/train-2/ln95047_062.t.gz |
---|
w-layer | PDT/pml/tamw/train-2/ln95047_062.w.gz |
---|
treex-layer | PDT/treex/tamw/train-2/ln95047_062.treex.gz |
---|
s-1
Slušelo
by
nám
více
pokory
s-2
Vím,
že
je
to
ode
mne,
laika
v
dotyčném
oboru,
velmi
odvážné,
pouštět
se
do
polemik
s
renomovanými
experty.
s-3
Proto
také
nechci
nikoho
přesvědčovat
o
správnosti
svých
úvah,
tím
méně
poučovat.
s-4
Souhlasím
v
podstatě
s
tím,
že
pojem,
přesněji
pocit
národa,
tak,
jak
jej
zažíváme
dnes,
je
do
značné
míry
ovlivněn
oním
"jarem
národů"
-
počátků
století
minulého
včetně
všech
antagonismů
či
naopak
pozitivních
směřování,
ať
už
jsou
domnělé,
či
skutečné.
s-5
Přistoupíme-li
na
pekařovský
pohled
na
historii
jako
na
střídání
jednou
spíše
romantických
a
podruhé
spíše
klasicistních
-
realistických
epoch,
nemůžeme
se
pak
divit
tomu,
co
se
dělo
v
minulém
stletí,
které
bylo
ovlivněno
až
abnormálně
romantickým
pojímáním
světa.
s-6
Snažím
se
ony,
mnohdy
dramatické
události
vnímat
spíše
jako
hudebník,
neboť
v
umění
a
v
dějinách
hudby
zvlášť,
je
toto
střídání
epoch
více
než
hmatatelné.
s-7
Nikdo
přece
nepopře
podstatné
rozdíly
mezi
pojetím
hudebních
forem
géniů
-
J.
S.
Bacha,
s
jeho
závratnými
polyfonickými,
do
samých
nebes
směřujícími
kaskádami
tónů,
Josefa
Haydna,
se
solidní
vyzrálou
klasicistní,
uklidňující
a
v
podstatě
k
zábavě
sloužící
muzikou
a
Richarda
Wagnera
s
dramaticky
ponurou,
až
výhrůžnou,
vesměs
do
monumentálních
oper
vtělenou
teutonskou
mystikou.
s-8
Přitom
jde
o
příslušníky
téhož
národa
pouze
v
různých
dobách
působících.
s-9
Z
tohoto
pohledu
se
naskýtá
otázka:
Neexistují
v
dějinách
hudby,
a
tedy
i
v
historii
lidstva
jakési
těžko
definovatelné
zdroje,
velmi
související
s
vývojem
lidské
komunity?
s-10
Nepředurčují
tyto
zdroje
jisté
geniální
a
vnímavé
jedince
k
přenesení
těchto
jemných
signálů
do
reality
s
tím,
že
pak
způsobí
skutečnou
bouři?
s-11
Je-li
tomu
tak,
pak
tito
géniové
v
umění
(a
nejen
tam)
nejsou
tvůrci,
ale
daleko
spíše
jakýmisi
"mluvčími"
jednotlivých
epoch,
kteří
svým
způsobem
ohlašují
nástup
čehosi
nového.
s-12
Pokud
navíc
přistoupíme
na
to,
že
člověk
a
lidstvo
nejsou
pouhou
hříčkou
přírody
a
že
jejich
existence
jakýsi
smysl
má,
není
pak
vůbec
těžké
vzít
za
svůj
názor,
že
vývoj
tohoto
nepopsatelně
složitého
organismu
budou
jen
těžko
ovlivňovat
nějaké
náhody.
s-13
Tím
méně
jsou
pak
dějiny
dílem
několika
intelektuálů.
s-14
Zdá
se
mi
absurdní,
že
by
každá
epocha
chtěla
něco
výrazně
jiného
než
ta
předchozí.
s-15
Zdá
se
mi
naopak,
že
každá
epocha
je
přípravou
pro
epochu
další.
s-16
Kdyby
"jaro
národů"
a
s
ním
spojený
i
romantický
vznik
národa
českého
neměly
nastat,
prostě
by
nenastaly.
s-17
Přistoupíme-li
tedy
na
to,
že
existuje
ona
kontinuita
vývoje,
dozajista
není
nějakým
naším
úkolem
znovu
definovat
nějaký
český
národ.
s-18
Spíše
bychom
se
měli
snažit
poznat
současný
stav
tohoto
v
minulém
století
velmi
emocionálně
(a
jak
probůh
jinak!)
definovaného
celku,
opatrně
sledovat
jeho
stav,
zkoumat,
proč
byl
vytvořen
(či
spíše
znovu
nalezen)
a
pokoušet
se
odhadnout,
jaký
je
asi
jeho
cíl.
s-19
Místo
zpupných
intelektuálních
výbojů
by
nám
slušelo
více
pokory,
třeba
té
pekařovské
babičky,
modlící
se
ke
křížku.
dependency tree
•
text view