PML View

ln95047_062

mrp-layerPDT/mrp/tamw/train-2/ln95047_062.mrp.gz
a-layerPDT/pml/tamw/train-2/ln95047_062.a.gz
m-layerPDT/pml/tamw/train-2/ln95047_062.m.gz
t-layerPDT/pml/tamw/train-2/ln95047_062.t.gz
w-layerPDT/pml/tamw/train-2/ln95047_062.w.gz
treex-layerPDT/treex/tamw/train-2/ln95047_062.treex.gz

s-1 Slušelo by nám více pokory

s-2 Vím, že je to ode mne, laika v dotyčném oboru, velmi odvážné, pouštět se do polemik s renomovanými experty.

s-3 Proto také nechci nikoho přesvědčovat o správnosti svých úvah, tím méně poučovat.

s-4 Souhlasím v podstatě s tím, že pojem, přesněji pocit národa, tak, jak jej zažíváme dnes, je do značné míry ovlivněn oním "jarem národů" - počátků století minulého včetně všech antagonismů či naopak pozitivních směřování, jsou domnělé, či skutečné.

s-5 Přistoupíme-li na pekařovský pohled na historii jako na střídání jednou spíše romantických a podruhé spíše klasicistních - realistických epoch, nemůžeme se pak divit tomu, co se dělo v minulém stletí, které bylo ovlivněno abnormálně romantickým pojímáním světa.

s-6 Snažím se ony, mnohdy dramatické události vnímat spíše jako hudebník, neboť v umění a v dějinách hudby zvlášť, je toto střídání epoch více než hmatatelné.

s-7 Nikdo přece nepopře podstatné rozdíly mezi pojetím hudebních forem géniů - J. S. Bacha, s jeho závratnými polyfonickými, do samých nebes směřujícími kaskádami tónů, Josefa Haydna, se solidní vyzrálou klasicistní, uklidňující a v podstatě k zábavě sloužící muzikou a Richarda Wagnera s dramaticky ponurou, výhrůžnou, vesměs do monumentálních oper vtělenou teutonskou mystikou.

s-8 Přitom jde o příslušníky téhož národa pouze v různých dobách působících.

s-9 Z tohoto pohledu se naskýtá otázka: Neexistují v dějinách hudby, a tedy i v historii lidstva jakési těžko definovatelné zdroje, velmi související s vývojem lidské komunity?

s-10 Nepředurčují tyto zdroje jisté geniální a vnímavé jedince k přenesení těchto jemných signálů do reality s tím, že pak způsobí skutečnou bouři?

s-11 Je-li tomu tak, pak tito géniové v umění (a nejen tam) nejsou tvůrci, ale daleko spíše jakýmisi "mluvčími" jednotlivých epoch, kteří svým způsobem ohlašují nástup čehosi nového.

s-12 Pokud navíc přistoupíme na to, že člověk a lidstvo nejsou pouhou hříčkou přírody a že jejich existence jakýsi smysl , není pak vůbec těžké vzít za svůj názor, že vývoj tohoto nepopsatelně složitého organismu budou jen těžko ovlivňovat nějaké náhody.

s-13 Tím méně jsou pak dějiny dílem několika intelektuálů.

s-14 Zdá se mi absurdní, že by každá epocha chtěla něco výrazně jiného než ta předchozí.

s-15 Zdá se mi naopak, že každá epocha je přípravou pro epochu další.

s-16 Kdyby "jaro národů" a s ním spojený i romantický vznik národa českého neměly nastat, prostě by nenastaly.

s-17 Přistoupíme-li tedy na to, že existuje ona kontinuita vývoje, dozajista není nějakým naším úkolem znovu definovat nějaký český národ.

s-18 Spíše bychom se měli snažit poznat současný stav tohoto v minulém století velmi emocionálně (a jak probůh jinak!) definovaného celku, opatrně sledovat jeho stav, zkoumat, proč byl vytvořen (či spíše znovu nalezen) a pokoušet se odhadnout, jaký je asi jeho cíl.

s-19 Místo zpupných intelektuálních výbojů by nám slušelo více pokory, třeba pekařovské babičky, modlící se ke křížku.


dependency treetext view