PML View

ln94203_59

mrp-layerPDT/mrp/tamw/dtest/ln94203_59.mrp.gz
a-layerPDT/pml/tamw/dtest/ln94203_59.a.gz
m-layerPDT/pml/tamw/dtest/ln94203_59.m.gz
t-layerPDT/pml/tamw/dtest/ln94203_59.t.gz
w-layerPDT/pml/tamw/dtest/ln94203_59.w.gz
treex-layerPDT/treex/tamw/dtest/ln94203_59.treex.gz

s-1 Televizní debata o bytech z roku nula

s-2 M. Singer, Národohospodářský ústav AV ČR a CERGE Praha V nedělní televizní Debatě se sice většina diskutujících shodla, že úroveň pořadu není vysoká, přispěli k tomu ale i ti, kteří zdůrazňovali, že obdobné debaty se měly vést před dvěma lety.

s-3 Výroky o tom, že trh může existovat, jen když je nabídka v rovnováze s poptávkou, byt není zboží atp., kterými nás obšťastňovali téměř všichni diskutující, svědčí o celkovém nepochopení toho, co trh je a jak trh s byty vzniká.

s-4 V prvé řadě je ovšem třeba uvést, že u nás de facto existují nejméně dva trhy související s byty: jednak trh s byty, které byly postaveny přibližně v posledním roce a staví se dnes, kde existuje volná tvorba cen a vlastník právo s bytem nakládat dle svého přání .

s-5 A dále trh s byty s nájemními smlouvami na dobu neurčitou a regulovaným nájemným, kde vlastník, který by mohl s bytem volně nakládat, neexistuje, protože vlastnická práva jsou rozdělena mezi nájemníka a majitele složitým systémem regulí odpovídajících právní doktríně minulého režimu.

s-6 První trh s byty funguje, cena bytu, byť závratná dána je nabídkou a poptávkou.

s-7 To, že je nabídka tak nízká, způsobují především tyto faktory: výše úrokové míry odrážející zhodnocení kapitálu v ostatních odvětvích naší ekonomiky, dlouhodobost investic do stavby nájemních domů a právní nejistota v oblasti.

s-8 Je neuvěřitelné, jak málo zde bylo do dneška vykonáno.

s-9 Přitom právě u dlouhodobějších investic, jako je stavba bytových domů, právní nejistota výrazně zvyšuje úroky z úvěrů, čímž snižuje nabídku.

s-10 Legislativní činnost je tedy nejlevnější cestou, jak nabídku stimulovat, cestou, která navíc minimálně zatěžuje státní rozpočet.

s-11 Další možností, jak snížit cenu bytů na volném trhu, je posílit nabídku o byty z trhu regulovaného.

s-12 Tento trh s byty je naprosto zdeformovaný.

s-13 Regulace cen a rozdělení vlastnických práv mezi majitelem bytu a nájemníkem vede k tomu, že se obchoduje zvlášť s byty s nájemníky, kterých je momentálně dostatek a po kterých je poptávka nízká, a zvlášť s právy volně s bytem nakládat, která zatím prakticky celá patří nájemníkům.

s-14 Pro trh s právy nakládání s byty spadajícími pod státní regulaci platí, že poptávka je obrovská, nabídka nízká a právní regulace téměř nulová.

s-15 Trh s těmito právy existuje v nejhorší pololegální a nelegální podobě.

s-16 Nájemníci byty vyměňují, používají pro výdělečnou činnost, nelegálně pronajímají.

s-17 Stále se vyplatí držet prázdné byty za cenu směšného nájemného pro pětileté vnuky.

s-18 Stávající status quo ovšem způsobuje, že majitelé domy nechávají chátrat, domy při první příležitosti zavírají z havarijních důvodů a byty přestavují na nejvýnosnější typ bytu na neregulovaném trhu luxusního bydlení.

s-19 Zde vláda dluží jakýkoli náznak snahy po legislativním řešení situace, jakoukoliv snahu dát vlastníkům alespoň určitá práva, která jsou s vlastnictvím spojena.

s-20 Chystaná vyhláška ministerstev financí, která umožní zvyšování nájemného nad míru inflace, snad část bytů z regulovaného trhu do trhu bez státní regulace dostane.

s-21 Jakmile někteří majitelé určí nájemné pod vládou určeným stropem, lze hovořit o tržní ceně, dané vyrovnáním nabídky s poptávkou.

s-22 V takovém okamžiku problém dědičného nároku na nájem, který pravice s levicí tak intenzivně diskutovala, ztratí význam.

s-23 Při volně stanoveném nájemném je totiž majiteli naprosto jedno, bydlí-li mu v domě vnuk předchozího nájemníka nebo kdokoliv jiný.

s-24 Jenže uvažované koeficienty zvyšování nájemného snad s výjimkou nejluxusnějších sídlištních bytů, kde je dnes nájemné nejvyšší, povedou k dosažení tohoto stavu nejdříve za patnáct let.

s-25 Domy sice nepadají tak snadno, ale vezmeme-li v úvahu, že mají za sebou padesát let socialistické neúdržby, proces chátrání se brzy začne zrychlovat.

s-26 V každém případě je ale přehlídkou ztraceného času, jak nám účastníci nedělní debaty předvedli, vést debatu o všech těchto trzích naráz.

s-27 Zmatení pojmů nahrálo ovšem především ministru Dybovi, který přišel vládní politiku hájit.

s-28 Bez problémů díky tomu zamluvil skutečně nejpalčivější sociální problém v této oblasti - problém mladších rodin bez vlastního bytu - vzpomínkami na své těžké mládí.

s-29 Právě mladé rodiny jsou a budou těmi, kdo náklady na opravu domů, zchátralých kvůli stále udržované politice přerozdělování peněz ve prospěch nájemníků v budoucnu zaplatí.

s-30 Mluví-li tedy strana ministra Dyby o nepřenášení dluhu na příští generace, mohla by se místo jarmarečních gest s ústavním zákonem o vyrovnaném rozpočtu aspoň někdy věnovat oblasti, ve které dluh vůči budoucnosti každým okamžikem vzrůstá.


dependency treetext view