PML View
ln94203_59
mrp-layer | PDT/mrp/tamw/dtest/ln94203_59.mrp.gz |
---|
a-layer | PDT/pml/tamw/dtest/ln94203_59.a.gz |
---|
m-layer | PDT/pml/tamw/dtest/ln94203_59.m.gz |
---|
t-layer | PDT/pml/tamw/dtest/ln94203_59.t.gz |
---|
w-layer | PDT/pml/tamw/dtest/ln94203_59.w.gz |
---|
treex-layer | PDT/treex/tamw/dtest/ln94203_59.treex.gz |
---|
s-1
Televizní
debata
o
bytech
z
roku
nula
s-2
M.
Singer,
Národohospodářský
ústav
AV
ČR
a
CERGE
Praha
V
nedělní
televizní
Debatě
se
sice
většina
diskutujících
shodla,
že
úroveň
pořadu
není
vysoká,
přispěli
k
tomu
ale
i
ti,
kteří
zdůrazňovali,
že
obdobné
debaty
se
měly
vést
před
dvěma
lety.
s-3
Výroky
o
tom,
že
trh
může
existovat,
jen
když
je
nabídka
v
rovnováze
s
poptávkou,
byt
není
zboží
atp.,
kterými
nás
obšťastňovali
téměř
všichni
diskutující,
svědčí
o
celkovém
nepochopení
toho,
co
trh
je
a
jak
trh
s
byty
vzniká.
s-4
V
prvé
řadě
je
ovšem
třeba
uvést,
že
u
nás
de
facto
existují
nejméně
dva
trhy
související
s
byty:
jednak
trh
s
byty,
které
byly
postaveny
přibližně
v
posledním
roce
a
staví
se
dnes,
kde
existuje
volná
tvorba
cen
a
vlastník
má
právo
s
bytem
nakládat
dle
svého
přání
.
s-5
A
dále
trh
s
byty
s
nájemními
smlouvami
na
dobu
neurčitou
a
regulovaným
nájemným,
kde
vlastník,
který
by
mohl
s
bytem
volně
nakládat,
neexistuje,
protože
vlastnická
práva
jsou
rozdělena
mezi
nájemníka
a
majitele
složitým
systémem
regulí
odpovídajících
právní
doktríně
minulého
režimu.
s-6
První
trh
s
byty
funguje,
cena
bytu,
byť
závratná
dána
je
nabídkou
a
poptávkou.
s-7
To,
že
je
nabídka
tak
nízká,
způsobují
především
tyto
faktory:
výše
úrokové
míry
odrážející
zhodnocení
kapitálu
v
ostatních
odvětvích
naší
ekonomiky,
dlouhodobost
investic
do
stavby
nájemních
domů
a
právní
nejistota
v
oblasti.
s-8
Je
neuvěřitelné,
jak
málo
zde
bylo
do
dneška
vykonáno.
s-9
Přitom
právě
u
dlouhodobějších
investic,
jako
je
stavba
bytových
domů,
právní
nejistota
výrazně
zvyšuje
úroky
z
úvěrů,
čímž
snižuje
nabídku.
s-10
Legislativní
činnost
je
tedy
nejlevnější
cestou,
jak
nabídku
stimulovat,
cestou,
která
navíc
minimálně
zatěžuje
státní
rozpočet.
s-11
Další
možností,
jak
snížit
cenu
bytů
na
volném
trhu,
je
posílit
nabídku
o
byty
z
trhu
regulovaného.
s-12
Tento
trh
s
byty
je
naprosto
zdeformovaný.
s-13
Regulace
cen
a
rozdělení
vlastnických
práv
mezi
majitelem
bytu
a
nájemníkem
vede
k
tomu,
že
se
obchoduje
zvlášť
s
byty
s
nájemníky,
kterých
je
momentálně
dostatek
a
po
kterých
je
poptávka
nízká,
a
zvlášť
s
právy
volně
s
bytem
nakládat,
která
zatím
prakticky
celá
patří
nájemníkům.
s-14
Pro
trh
s
právy
nakládání
s
byty
spadajícími
pod
státní
regulaci
platí,
že
poptávka
je
obrovská,
nabídka
nízká
a
právní
regulace
téměř
nulová.
s-15
Trh
s
těmito
právy
existuje
v
té
nejhorší
pololegální
a
nelegální
podobě.
s-16
Nájemníci
byty
vyměňují,
používají
pro
výdělečnou
činnost,
nelegálně
pronajímají.
s-17
Stále
se
vyplatí
držet
prázdné
byty
za
cenu
směšného
nájemného
pro
pětileté
vnuky.
s-18
Stávající
status
quo
ovšem
způsobuje,
že
majitelé
domy
nechávají
chátrat,
domy
při
první
příležitosti
zavírají
z
havarijních
důvodů
a
byty
přestavují
na
nejvýnosnější
typ
bytu
na
neregulovaném
trhu
luxusního
bydlení.
s-19
Zde
vláda
dluží
jakýkoli
náznak
snahy
po
legislativním
řešení
situace,
jakoukoliv
snahu
dát
vlastníkům
alespoň
určitá
práva,
která
jsou
s
vlastnictvím
spojena.
s-20
Chystaná
vyhláška
ministerstev
financí,
která
umožní
zvyšování
nájemného
nad
míru
inflace,
snad
část
bytů
z
regulovaného
trhu
do
trhu
bez
státní
regulace
dostane.
s-21
Jakmile
někteří
majitelé
určí
nájemné
pod
vládou
určeným
stropem,
lze
hovořit
o
tržní
ceně,
dané
vyrovnáním
nabídky
s
poptávkou.
s-22
V
takovém
okamžiku
problém
dědičného
nároku
na
nájem,
který
pravice
s
levicí
tak
intenzivně
diskutovala,
ztratí
význam.
s-23
Při
volně
stanoveném
nájemném
je
totiž
majiteli
naprosto
jedno,
bydlí-li
mu
v
domě
vnuk
předchozího
nájemníka
nebo
kdokoliv
jiný.
s-24
Jenže
uvažované
koeficienty
zvyšování
nájemného
snad
s
výjimkou
nejluxusnějších
sídlištních
bytů,
kde
je
dnes
nájemné
nejvyšší,
povedou
k
dosažení
tohoto
stavu
nejdříve
za
patnáct
let.
s-25
Domy
sice
nepadají
tak
snadno,
ale
vezmeme-li
v
úvahu,
že
mají
za
sebou
padesát
let
socialistické
neúdržby,
proces
chátrání
se
brzy
začne
zrychlovat.
s-26
V
každém
případě
je
ale
přehlídkou
ztraceného
času,
jak
nám
účastníci
nedělní
debaty
předvedli,
vést
debatu
o
všech
těchto
trzích
naráz.
s-27
Zmatení
pojmů
nahrálo
ovšem
především
ministru
Dybovi,
který
přišel
vládní
politiku
hájit.
s-28
Bez
problémů
díky
tomu
zamluvil
skutečně
nejpalčivější
sociální
problém
v
této
oblasti
-
problém
mladších
rodin
bez
vlastního
bytu
-
vzpomínkami
na
své
těžké
mládí.
s-29
Právě
mladé
rodiny
jsou
a
budou
těmi,
kdo
náklady
na
opravu
domů,
zchátralých
kvůli
stále
udržované
politice
přerozdělování
peněz
ve
prospěch
nájemníků
v
budoucnu
zaplatí.
s-30
Mluví-li
tedy
strana
ministra
Dyby
o
nepřenášení
dluhu
na
příští
generace,
mohla
by
se
místo
jarmarečních
gest
s
ústavním
zákonem
o
vyrovnaném
rozpočtu
aspoň
někdy
věnovat
oblasti,
ve
které
dluh
vůči
budoucnosti
každým
okamžikem
vzrůstá.
dependency tree
•
text view