vesm9303_047

vesm9303_047

ProjectPDT

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

K Popperově filozofii vědy

JAROSLAV FEDA

Věda, důležitý produkt lidské společnosti, který ji současně výrazně ovlivňuje, se občas zamýšlí i sama nad sebou. Příkladem takových úvah je Popperova kniha o logice vědeckého objevu. Populárním se stal jeho zdánlivě paradoxní názor, že teorie jsou vědecké jen tehdy, jsou-li vyvratitelné (Vesmír 70 , 65-67, 1991; Vesmír 71 , 390-391, 1992; Vesmír 72, 105-108, 1993 aj.).

Teorie vědy je jedním z klíčových témat filozofie 20. století (programový spis tzv. Vídeňského kruhu "Vědecké pojetí světa" z r. 1929) a Karl R. Popper (nar. 28.7.1902 ve Vídni), od r. 1937 profesor na londýnské School of Economics, je jedním z jejích hlavních reprezentantů.

Jestliže následující poznámky vyznívají občas poněkud polemicky a jednostranně, je vhodné Popperovu filozofii, tzv. kritický racionalismus, zasadit v úvodu do širších souvislostí. Popperův myšlenkový vývoj lze sledovat od knihy "Logika výzkumu" (1935), přes "Otevřenou společnost a její nepřátele" (1951), "Bídu historismu (1965) k "Objektivnímu poznání" (1972). Z kritiky teorií, které postrádají vyvratitelnost, a jsou tedy nevědecké, dospívá ke kritice ideologií (nelze je potvrdit ani vyvrátit, nejsou tedy vědecké) a k požadavku na otevřenost společnosti, vyznačující se racionálními postupy a schopností učit se z chyb. Je patrné, že pro Poppera se teorie vědy stala východiskem k teorii efektivní organizace lidské společnosti. A to je vskutku klíčové téma 20. století.

Popper nepřijímá obvyklé tvrzení, že teorie je vědecká, je-li koncipována jako empiricky ověřitelná, verifikovatelná. Odmítá metodu indukce, tj. generalizaci jednotlivých empirických pozorování, jako základní metodu konstrukce vědeckých teorií. Známý se stal jeho výrok: "Bez ohledu na to, kolik bílých labutí jsme pozorovali není oprávněný názor, že všechny labutě jsou bílé".

Je-li ovšem pozorovaná vlastnost definiční vlastností daného procesu, objektu apod., Popperův argument zřejmě neplatí. Pak induktivní poznatek platnost absolutní.

Ve vědecké praxi neexistuje čistá indukce. Vždy je kontaminována dedukcí. Klasickým hromaděním indukcí je experimentování. Každý experiment je spojen s jistou, třeba vágní teoretickou konstrukcí. Tak se ve vědě paralyzují nedostatky, které oba postupy mají, užívají-li se izolovaně. Stranou tohoto racionálního postupu ovšem zůstávají nechtěné "experimenty", jako byl Flemingův objev penicilinu.

Na místo indukce jako základního postupu, jak budovat vědecké teorie tak, že všechna jednotlivá tvrzení jsou ověřitelná, staví Popper metodu deduktivního zkoumání. Je-li podle metody indukce správná ta teorie, která zobecňuje zkušenost (jednotlivá experimentální pozorování), pak podle Poppera vědecká teorie musí umožnit predikci, která se může dostat do rozporu s experimenty (zkušeností). Právě tato vlastnost každé teorie, být testovatelnou a vyvratitelnou, je definičním znakem tzv. empirických (přírodních) věd. Jsou to tedy vědy tvořené hypotézami nebo systémy teorií testovatelných pozorováním a experimenty. Tím se liší od metafyzických systémů (za metafyzický systém pokládá Popper i princip kauzality, protože není vyvratitelný - pro každou událost lze najít příčinné vysvětlení).

Verifikace a falzifikace se tak v Popperově pojetí stávají asymetrické: univerzální tvrzení nelze odvodit z mnoha jednotlivých tvrzení, ale jediným tvrzením lze vyvrátit. Je také patrné, že vyvratitelné jsou jen teorie, ne (spolehlivé) experimenty. Ty tvoří jakýsi zlatý fond vědy. Teorie se tak stávají provizóriemi, dočasnými průvodci lidí přes pohyblivý písek jejich existence.

Výborně to vystihuje Popper, když píše: "Hrdá stavba vědeckých teorií jakoby se tyčila nad bažinou jako budova na pilotách. Piloty jsou zaberaněny shora dolů do bažiny, ne však do nějaké přirozené nebo předem dané báze [pozn. autora: odborně se takovým pilotám říká plovoucí piloty, na rozdíl od pilot opřených]; a nepokoušíme-li se zaberanit naše piloty do hlubších vrstev, pak ne proto, že jsme dosáhli pevného podloží. Jednoduše skončíme, uspokojuje-li nás, že jsou dostatečně pevné, aby nesly stavbu alespoň pro danou chvíli".

Každého asi napadne: jak vzniká věda, je-li metoda indukce zavržena? Podle Poppera neexistuje logický postup, jak dospět k novým myšlenkám.

Opírá se o autoritu Einsteinovu (neexistuje logická cesta, jak objasnit vysoce univerzální zákony), o pojmy jako "tvořivá intuice" a "iracionální element" každého objevu. Proč však kolem r. 1830 Rus Lobačevskij, Maďar Bolyai a Němec Gauss formulovali téměř současně "neeuklidovskou" geometrii (Störig, 1991, str. 462)? Proč Američané a Francouzi téměř současně objevili HIV (Vesmír 71 , 412, 1992)? Robert K. Merton z Kolumbovské univerzity v New Yorku došel k závěru, že téměř všechny závažné poznatky se objevují více než jednou, samostatně a často i současně (Gould, 1988, str. 46)...

Připusťme existenci jisté teorie a nezkoumejme její původ. Aby se zjistila její věrohodnost, bude teorie podrobena Popperovu deduktivnímu testování, a může nevyhovět. Pak je nutno ji nahradit teorií jinou. Ta bude zajisté především dbát na to, aby opravila předchozí teorii v tom singulárním pozorování, v kterém tato teorie neobstála. Není to však aplikace principu indukce? Ve vědecké praxi se tak cestou zpětné vazby oba principy, indukce a dedukce, vzájemně kombinují. Každá nová empirická (podle Popperovy terminologie) teorie chce popsat nějaké nové zkušenosti v rámci jistých fyzikálních (matematických) představ (to je indukce), a to s jistou vývojovou logikou. Současně s její formulací se nová teorie testuje (a to je dedukce), např. pro limitní (asymptotické) podmínky vně výchozích zkušeností, atd.

Andronikašvili názorně popisuje takový proces vzájemného ovlivňování teorie, která je impulsem pro experiment, a experimentu, vynucujícího zlepšení teorie při výzkumu vlastností kapalného hélia. Instruktivním je Watsonův popis objevování (vždy jde o objevování, nikdy o objev) dvojité spirály DNA, který příchuť dokonalé autenticity. To jsou pěkné příklady toho, jak se dělá věda.

Nejdůležitější pro novou myšlenku je patrně odvaha a schopnost vytrhnout se z běžného, zvykového, zkušenostního pohlížení na věci a procesy a podívat se na jinak, i za cenu lidského, občanského nebo vědeckého rizika (jak blízko toto "vytržení" k velkým uměleckým výkonům!)

Některá silně frekventovaná tvrzení jsou netestovatelná, např. tvrzení "bůh existuje", a patří tedy podle Poppera mezi tvrzení metafyzická. Tvrdí-li se, že "bůh řídí lidské osudy", lze toto tvrzení testovat - a tak z metafyziky přejít do empirické vědy - specifikuje-li se jednoznačně obsah slova "řídí", např. tak, že "bůh vede lidi k bohabojnosti" nebo že je "trestá za zlé skutky". Starověcí myslitelé tím, že tvrdili, že bozi možná jsou, možná nejsou, ale v každém případě do lidského osudu nezasahují, potvrzovali metafyzický statut náboženství.

Podobně nelze testovat tvrzení, že pyramidy jsou svědectvím pozemského pobytu mimozemšťanů, apod. To vše jsou tvrzení metafyzická, netestovatelná - stejně jako ideologie - a leží tedy mimo oblast empirických věd.

Vědecké poznání však není pouhým hromaděním informací, ale tvoří z nich informační struktury. Pojmy jako testovatelnost a vyvratitelnost předpokládají deterministické systémy. Je známo, že i v rámci empirické vědy existují procesy a systémy, které se mohou za jistých podmínek stát singulárními, kdy bifurkují nebo i kolabují. Predikovat lze pak jen stav, nikoliv průběh.

Pokládat svět lidí za výlučnou doménu empirických věd je stejně redukcionistické jako odmítnout empirické vědy proto, že v něčem nemohou nahradit metafyzické systémy.

Systematicky, ale s větší frekvencí v současnosti, se zveřejňují nevědecká tvrzení, která se tváří jako testovatelná, jejichž testování však buď nebývá objektivní (pokusy prý vyžadují víru zúčastněných a často se prý nedaří ze subjektivních důvodů atp.) nebo se záměrně odmítá a maří, aby se (mimo jiné) zakryly podvrhy. Testovatelnost se předstírá, ale neprokazuje. Tato tvrzení jsou tedy metafyzická, ve svůj prospěch však hledí využít prestiže empirické vědy tím, že se mimikrují jako vědecká, jako se v průmyslu zneužívá prestižní ochranné známky. Názorným příkladem takové manipulace je tzv. vědecký komunismus.

Převleky metafyziky a ideologie za vědu ovšem nejsou možné bez skálopevné víry, kterou jsou v lidech schopni probudit různí ti obchodníci s deštěm. Na potřebě iluzí u mnoha lidí, na jejich touze po tom být přesvědčován, že všechno je jiné a lepší, než se to jeví nepředpojatému rozumu, ostatně parazituje velký byznys a politika.

Sám Popper flirtuje s metafyzikou, když tvrdí: "Vědecký objev je nemožný bez víry v myšlenky čistě spekulativní povahy... víry, která je zcela nepodložená z hlediska vědy, a je proto, do jisté míry, "metafyzická".

Studium spojovacích můstků mezi vědou a takovou metafyzikou by jistě zasluhovalo větší pozornost. Předchozí příklady se zdají svědčit o tom, že je-li vědecká oblast přesycena informacemi, stačí malý popud, aby v vykrystalizoval nový objev. K takovému přesycení může docházet zcela zákonitě. V každém oboru jsou "módní" témata, která přitahují pozornost každé na svou pověst dbalé univerzity. A tak v pozadí objevu se zdá probleskovat racionálno, i když je lze obestřít mystifikacemi.

Představy o vzniku nových myšlenek asi nejsou silnou stránkou Popperových úvah. Z nich snad pramení jeho nedoceňování zpětné vazby mezi teorií a experimentem (zkušeností, pozorováním). A z jeho afinity k formálním vědám.

Věda je příliš živý a složitý organismus na to, aby se její části daly posuzovat mrtvé, bez vzájemné interakce. Zjednodušené spekulativní úvahy nebývají pro hodnocení vědeckých systémů plodné.

Teorie vědy ukazuje, jak zdánlivě odtažitý subjekt může být překvapivě aktuální pro lidskou společnost na konci 20. století.

LITERATURA

Andronikašvili E. L.: Vzpomínky na kapalné hélium. Mladá fronta, 400 str., 1983.

Gould S. J.: Pandin palec. Mladá fronta, 352 str., 1989.

Popper K. R.: The logic of scientific discovery.

Hutchinson, Londýn, 480 str. (anglický překlad německého originálu Logik der Forschung, Vídeň, 1935), 1959.

Störig H. J.: Malé dějiny filozofie. Zvon, 512 str., 1991.


Download Source DataDownload textDependenciesPML ViewPML-TQ Tree View