vesm9303_040

vesm9303_040

ProjectPDT

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

O MOCI MÝTU A DOBRÉM DOKTORU JOHÁNKOVI

* Záviš Kalandra kdysi z faktu, že všichni známe pohádky, ale ne každý zná jméno svého pradědečka, usuzoval, že mýtus je důležitější než historie. A skutečně řada dávných kultur pečlivě zaznamenávala svoji mytologii a nestarala se přitom o svoji historii. Mýtus člověka vtahoval do společného světa postojů a hodnot a učil jej řádu. Happyendové schéma nebylo silnou stránkou tvůrců řecké mytologie ani sestavovatelů Starého zákona. Ti první ukazovali, co se stane s jedincem, který se vymkne přirozenému řádu, ti druzí ukazovali totéž na celé společnosti vyvolené k údělu nést zvláštní druh řádu. Historie poskytovala poučení, ale mýtus a později legenda vytvářela společenství. Kvalita společenství založeného - dejme tomu, na Želvách Nindža - se přece jen liší od kvality společenství impregnovaného naukou všeslitovného Buddhy anebo spojeného legendou o sv. Janu Nepomuckém. Čím byl tento Jan pro naše dědy a čím se může stát pro nás?

* Především byl mučedníkem zpovědního tajemství, který neprozradil královnino tajemství a odmítl spolupracovat s vládní mocí. Byl však také světcem lustračním, přisoudíme-li tomuto slovu původní význam rituální očisty. Z barokní doby máme totiž doloženy případy, kdy lid nucený chodit ke zpovědi odříkal v kostele zpovědní zrcadlo, ale své skutečné hříchy sděloval na mostě Johánkovi. Může být větší důkaz důvěry: pro církev představoval obhájce mocenské pozice církve, což v těch dobách znělo lépe než dnes. V očích lidu byl vždy mužem slova drženého k smrti, mužem cti, tedy mužem čestným. Tady je užitečné si uvědomit, že slovo "čestný" úzce souvisí se slovem "šťastný", protože šťastný je ten, kdo podíl neboli účast na dobrém údělu člověka. To není etymologická hříčka, to byl pro naše předky kus skutečného života. Pobělohorské doby se svými zákony trhu a moci doléhaly na duši člověka nepoměrně tíživěji než jakákoliv radikální ekonomická reforma, a zůstat v době slušným člověkem také znamenalo slyšet Janovo mlčení jako závazek. Kdyby po staletí na naše předky nepůsobil příklad světců, mohli bychom dnes být jenom národem vlčáků.

* Jeden důležitý rys české povahy bychom snad mohli nazvat skrytým husitstvím. Je to touha po svatém životě kombinovaná s nechutí k vrchnosti a nedůvěrou k bohaté církvi. Tento rys procítá vždy, když se církev začíná víc starat o svůj majetek než o své plačící. Skryté husitství můžeme v tomto národě vystopovat hluboko před Husem a dlouho po něm. Známe je i ze současnosti a charakteristicky se nejdřív objevuje u nižších katolických duchovních.

V kultu Jana Nepomuckého pozorujeme jakousi zvláštní dvojjedinost obou Janů. Oba umírají svévolí vladaře. Jan Hus se opírá o moc královskou a končí v ohni, jeho současník Jan Nepomucký se opírá o církev a končí ve vodě. Husova zdánlivá podoba se promítá do soch Nepomukových, ne proto, aby jeden kult byl nahrazen druhým, ale protože v očích lidu oba Janové splývají. Svatořečení Nepomukovo není pletichou Habsburků ani jezuitskou intrikou, ale je lidem na církvi víceméně vyvzdorováno. Představuje rehabilitaci "kacířského" českého národa v očích katolické Evropy a připravuje národní obrození. V sochách Nepomukových se vrací duchovní postava Husova pročistěná utrpením minulých staletí. Skoro jsme v pokušení říci, že jedny z nejlepších ideálů ranného husitství vítězí skrze rekatolizaci, nikoli skrze reformaci.

* Po smrti Jana Nepomuckého vyschla Vltava tak, že ji nebylo nutné překračovat po mostě. Mlynáři neměli práci a lidé mouku, takže lid pražský velice králi zazlíval Janovo umučení. V lidové pověře se Jan stal ochráncem mostu a pánem nad řekou. Obsadil tak uvolněnou niku po pohanském bohu zaplašeném křesťanskou zvěstí. Od dávných dob bývaly brody označeny kůlem či podobou strážce, který usmiřoval či odháněl nepřátelského boha řeky anebo přímo byl říčním démonem žádajícím za průjezd svým územím nějakou oběť. Mezi lidem byl znám jako vodník. Jan demonstroval svoji moc nad vodami - a tedy i nad vodníky - zázrakem vyschnutí, který mu, myslím, velice pomohl k celosvětové popularitě. Každý most totiž potřeboval svého patrona, neboť - jak z folklóru známo - různé druhy vodníků odjakživa patřily mezi široce rozšířenou a těžko vypočitatelnou vodní chamraď..

* Čím je pro nás dobrý doktor Johánek dnes? Patronem slušných a čestných, což znamená šťastných lidí, ochráncem čistoty vod nebo převlečeným Husem, jež se nenápadně vplížil do katolických řad? Povrchně moralistních odpovědí na tuto otázku si v roce 600. výročí jeho umučení přečteme celou řadu, ale pravděpodobně nic neuslyšíme o události, která se přihodila r. 1389, jen čtyři roky před Janovou smrtí. Kněz nesoucí hostie byl tehdy udeřen několika kameny vrženými z pražského židovského města, takže se mu svátost oltářní rozsypala po zemi. Následoval pogrom, při kterém došlo k hromadnému vyvraždění celého židovského města, z jehož 3000 obyvatel se zachránila jen nevelká skupina dětí. Oběti byly ještě druhý den zaživa metány do plamenů. O mučedníky víry nebyla ve středověkém prostoru nikdy nouze a ve světle celého umučeného pražského židovského města se smrt jednoho spravedlivého na pražském mostě jeví jako tendenční, jednostranně zvýrazněná historka. Ale obě historie krutosti a bezpráví se od sebe zřejmě nedají oddělit. A tak chceme-li se dopracovat k nějakému poučení anebo ještě lépe vtažení do širšího společenství, měli bychom se ptát na budoucí charakter evropského prostoru. Nestane-li se totiž místem smiřování a odpouštění, stane se jistě opět územím zvůle a kolébkou mučedníků.

Václav Cílek


Download Source DataDownload textDependenciesPML ViewPML-TQ Tree View