Živnostenský
zákon
před
novelizací
Cílem
změn
je
další
liberalizace
podmínek
pro
podnikání
v
České
republice
Během
více
než
dvouleté
aplikace
zákona
číslo
455/1991
Sb.,
o
živnostenském
podnikání
se
ukázalo,
že
řada
jeho
ustanovení
se
už
přežila
a
neodpovídá
potřebám
života.
Proto
již
loni
na
podzim
bylo
rozhodnuto,
že
tato
nesmírně
důležitá
právní
norma
bude
novelizována.
Návrh
novely
živnostenského
zákona,
jehož
základní
koncepce
byla
schválena
poradou
ministrů
vlády
České
republiky,
se
zaměřuje
především
na:
-
sjednocení
všeobecných
i
zvláštních
podmínek
provozování
živnosti,
-
definování
průmyslového
způsobu
provozování
živnosti,
-
liberalizaci
prokazování
odborné
způsobilosti,
-
zpřesnění
institutu
odpovědného
zástupce,
vymezení
jeho
odpovědnosti
a
vztahů
k
podnikateli,
-
zpřesnění
ustanovení,
týkajících
se
provozoven
a
provozování
živnosti
mimo
provozovny,
-
stanovení
spolupráce
jednotlivých
orgánů
státní
správy
v
oblasti
živnostenského
podnikání,
-
definování
živnostenské
kontroly
a
-
uvedení
jednotlivých
ustanovení
a
příloh
zákona
do
souladu
se
zvláštními
předpisy
a
s
požadavky
praxe.
Přísnější
metr
na
cizince
Pokud
jde
o
jednotlivé
tématické
okruhy
navrhované
úpravy,
je
možné
upozornit
především
na
další
sjednocení
všeobecných
i
zvláštních
podmínek
provozování
živnosti
pro
všechny
druhy
podnikatelských
subjektů,
to
jest
pro
fyzické
i
právnické,
tuzemské
i
zahraniční
osoby.
Návrh
chápe
jako
tuzemské
osoby
ty,
které
mají
trvalý
pobyt
na
území
republiky.
Ostatní
osoby,
které
tuto
podmínku
nesplňují,
jsou
při
živnostenském
podnikání
považovány
za
cizozemce
a
zákonem
předepsanou
způsobilost
k
podnikání
dokládají
dokumenty
ze
země
původu.
Odstraňuje
se
tak
současné
zvýhodnění
cizích
podnikatelů,
zejména
při
dokládání
bezúhonnosti,
která
je
jedním
ze
základních
předpokladů
podnikání.
Cizinci
přitom
nejsou
prakticky
v
žádném
směru
omezováni,
protože
jejich
jedinou
povinností
je
zápis
do
obchodního
rejstříku
a
jmenování
odpovědného
zástupce
s
trvalým
pobytem
na
území
republiky.
Nejsou
vyžadovány
žádné
kauce,
podmínky
zaměstnávání
našich
občanů,
předkládání
podnikatelského
záměru,
kapitálové
vstupy
ani
nic
podobného.
Zákonná
úprava
je
tak
vůči
podnikání
cizinců
podstatně
liberálnější,
než
obdobné
zákony
v
převážné
většině
evropských
zemí.
Podmínky
podnikání
fyzických
i
právnických
osob
sjednocuje
i
požadavek
bezúhonnosti
statutárního
zástupce
právnických
osob,
odstraňující
jejich
současné
zvýhodnění
v
tomto
směru.
V
obou
případech
jde
o
důslednější
aplikaci
požadavků
zákona
na
všechny
podnikající
subjekty
a
tedy
sjednocení
podmínek
podnikání.
Ku
prospěchu
velkých
firem
Dalším
význačným
rysem
navrhované
úpravy
je
zavedení
institutu
průmyslového
způsobu
provozování
živnosti.
Jde
o
nové
řešení,
respektující
specifické
odlišnosti
provozování
živnosti
řemeslným
a
průmyslovým
způsobem
a
umožňující
vydávání
živnostenských
listů
na
finální
produkt
s
tím,
že
řádné
provádění
jednotlivých
výrobních
operací,
postupů
a
činností,
respektive
odbornou
způsobilost
k
nim
zabezpečuje
podnikatel.
Podstatně
se
tak
zjednodušuje
vydávání
živnostenských
oprávnění
a
zákon
se
přibližuje
chápání
specifik
těchto
činností
v
průmyslově
rozvinutých
zemích.
Změny
v
dalších
institutech
Liberalizačním
opatřením
je
i
navrhovaná
úprava
prokazování
odborné
způsobilosti.
Předpokládá
se
uznávání
předepsaného
vzdělání
nejen
v
oboru,
ale
i
v
příbuzném
oboru
a
zákon
se
tak
přizpůsobuje
potřebám
praxe.
Další
z
uvedených
opatření,
týkající
se
institutu
odpovědného
zástupce,
zpřesňuje
jeho
vztahy
k
podnikateli,
na
druhé
straně
pak
předpokládá,
že
u
právnických
osob
bude
tuto
funkci
přednostně
vykonávat
některý
z
členů
statutárního
orgánu.
Odstraní
se
tak
hlavní
problémy,
spojené
s
tím,
že
se
institut
odpovědného
zástupce
stává
pouze
formálností
nutnou
pro
získání
živnostenského
oprávnění.
Obdobně
se
zpřesňují
i
ustanovení
zákona,
týkající
se
provozoven
s
koncesovanou
živností.
Napříště
by
podnikatelům
měly
do
značné
míry
odpadnout
starosti
s
vyřizováním
složité
agenty
při
zahajování
provozu
v
nich.
Nejdůležitější
změna
Rád
bych
ještě
upozornil
na
navrhované
úpravy
v
seznamu
jednotlivých
druhů
živností
a
příslušných
odborných
způsobilostí,
jež
dnes
představují
často
bezdůvodně
značné
překážky
v
rozvoji
podnikatelských
aktivit.
Základem
řešení
je
další
liberalizace
podmínek
podnikání,
projevující
se
zejména
v
podstatném
omezení
počtu
vázaných
a
koncesovaných
živností.
Mezi
koncesovanými
živnostmi
zůstávají
v
postatě
pouze
živnosti,
jejichž
provozování
je
vázáno
na
povolení
nebo
oprávnění
příslušného
orgánu
státní
správy,
vydávané
podle
zvláštního
zákonného
předpisu.
Mezi
živnostmi
vázanými
pak
jde
o
živnosti,
u
nichž
hlavním
kriteriem
pro
zařazení
do
příslušné
přílohy
živnostenského
zákona
je
požadavek
zvláštní
odborné
způsobilosti,
stanovené
právním
předpisem,
nebo
riziko
veřejného
ohrožení
při
nesprávném
provozování
živnosti.
Podstatně
se
tak
liberalizuje
možnost
vstupu
do
podnikání.
Princip
rovnosti
Návrh
dále
prohlubuje
liberální
koncepci
dnešního
živnostenského
zákona
s
tím,
že
důsledně
aplikuje
princip
rovnosti
všech
podnikatelských
subjektů
před
zákonem.
Dále
rozvíjí
základní
předpoklad,
že
podnikatelské
aktivity
nemají
být
omezovány,
pokud
jde
o
vstup
do
podnikání.
Komplexní
vyřešení
problematiky
živnostenského
podnikání
však
závisí
i
na
vyřešení
řady
dalších,
souvisejících
problémů.
Jde
zejména
o
vyřešení
problematiky
profesních
komor,
respektive
živnostenských
společenstev
a
jejich
funkce
při
živnostenském
podnikání
a
jejich
součinnosti
s
příslušnými
orgány
státní
správy.
Tyto
otázky
se
do
současné
doby
nepodařilo
uspokojivě
vyřešit
jak
pro
různé
názory
na
povinné
či
nepovinné
členství,
tak
pokud
jde
o
rozhodovací
pravomoci
komor
a
společenstev.
Je
to
dáno
existencí
řady
vzájemně
si
konkurujících
společenstev
v
jednotlivých
oborech,
roztříštěností
a
často
i
protichůdností
jejich
činnosti.
Dalším
problémem,
který
je
nutné
v
nejbližší
budoucnosti
vyřešit,
je
činnost
soustavy
živnostenských
úřadů,
ať
jde
o
jejich
odbornost,
tak
o
příslušné
kompetence.
Současné
nevyhovující
rozdělení
kompetencí
mezi
okresní
a
pověřené
obecní
úřady,
tedy
mezi
státní
správu
a
samosprávu
představuje
možná
větší
překážku
rozvoje
živnostenského
podnikání
než
nedostatky
stávajícího
živnostenského
zákona.
Závěrem
zbývá
už
jen
říci,
že
návrh
novely
živnostenského
zákona
bude
v
dubnu
předložen
vládě
ČR,
na
podzim
by
se
k
ní
měl
vyslovit
Parlament
ČR.
Pokud
vše
půjde
podle
předpokladů,
zákonné
změny
v
pravidlech
živnostenského
podnikání
by
měly
s
největší
pravděpodobností
vstoupit
v
platnost
v
lednu
příštího
roku.
Petr
Kroupa,
ředitel
živnostenského
odboru
Ministerstva
hospodářství
ČR
Text
do
rámečku:
Nová
pravidla
živnostenského
podnikání
začnou
platit
zřejmě
od
ledna
text
ke
kresbě
LEGISLATIVA,
ŽIVNOSTENSKÝ
ZÁKON
NEVYJÍMAJE,
ZAHNALA
PODNIKATELE
NA
STROM:
Dovolí
mu
novela
tohoto
zákona
slézt
a
pustit
se
už
naplno
do
podnikání?