cmpr9416_020

cmpr9416_020

ProjectPDT

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

Živnostenský zákon před novelizací

Cílem změn je další liberalizace podmínek pro podnikání v České republice

Během více než dvouleté aplikace zákona číslo 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání se ukázalo, že řada jeho ustanovení se přežila a neodpovídá potřebám života. Proto již loni na podzim bylo rozhodnuto, že tato nesmírně důležitá právní norma bude novelizována.

Návrh novely živnostenského zákona, jehož základní koncepce byla schválena poradou ministrů vlády České republiky, se zaměřuje především na: - sjednocení všeobecných i zvláštních podmínek provozování živnosti, - definování průmyslového způsobu provozování živnosti, - liberalizaci prokazování odborné způsobilosti, - zpřesnění institutu odpovědného zástupce, vymezení jeho odpovědnosti a vztahů k podnikateli, - zpřesnění ustanovení, týkajících se provozoven a provozování živnosti mimo provozovny, - stanovení spolupráce jednotlivých orgánů státní správy v oblasti živnostenského podnikání, - definování živnostenské kontroly a - uvedení jednotlivých ustanovení a příloh zákona do souladu se zvláštními předpisy a s požadavky praxe.

Přísnější metr na cizince

Pokud jde o jednotlivé tématické okruhy navrhované úpravy, je možné upozornit především na další sjednocení všeobecných i zvláštních podmínek provozování živnosti pro všechny druhy podnikatelských subjektů, to jest pro fyzické i právnické, tuzemské i zahraniční osoby.

Návrh chápe jako tuzemské osoby ty, které mají trvalý pobyt na území republiky. Ostatní osoby, které tuto podmínku nesplňují, jsou při živnostenském podnikání považovány za cizozemce a zákonem předepsanou způsobilost k podnikání dokládají dokumenty ze země původu. Odstraňuje se tak současné zvýhodnění cizích podnikatelů, zejména při dokládání bezúhonnosti, která je jedním ze základních předpokladů podnikání.

Cizinci přitom nejsou prakticky v žádném směru omezováni, protože jejich jedinou povinností je zápis do obchodního rejstříku a jmenování odpovědného zástupce s trvalým pobytem na území republiky. Nejsou vyžadovány žádné kauce, podmínky zaměstnávání našich občanů, předkládání podnikatelského záměru, kapitálové vstupy ani nic podobného. Zákonná úprava je tak vůči podnikání cizinců podstatně liberálnější, než obdobné zákony v převážné většině evropských zemí.

Podmínky podnikání fyzických i právnických osob sjednocuje i požadavek bezúhonnosti statutárního zástupce právnických osob, odstraňující jejich současné zvýhodnění v tomto směru. V obou případech jde o důslednější aplikaci požadavků zákona na všechny podnikající subjekty a tedy sjednocení podmínek podnikání.

Ku prospěchu velkých firem

Dalším význačným rysem navrhované úpravy je zavedení institutu průmyslového způsobu provozování živnosti. Jde o nové řešení, respektující specifické odlišnosti provozování živnosti řemeslným a průmyslovým způsobem a umožňující vydávání živnostenských listů na finální produkt s tím, že řádné provádění jednotlivých výrobních operací, postupů a činností, respektive odbornou způsobilost k nim zabezpečuje podnikatel. Podstatně se tak zjednodušuje vydávání živnostenských oprávnění a zákon se přibližuje chápání specifik těchto činností v průmyslově rozvinutých zemích.

Změny v dalších institutech

Liberalizačním opatřením je i navrhovaná úprava prokazování odborné způsobilosti. Předpokládá se uznávání předepsaného vzdělání nejen v oboru, ale i v příbuzném oboru a zákon se tak přizpůsobuje potřebám praxe.

Další z uvedených opatření, týkající se institutu odpovědného zástupce, zpřesňuje jeho vztahy k podnikateli, na druhé straně pak předpokládá, že u právnických osob bude tuto funkci přednostně vykonávat některý z členů statutárního orgánu. Odstraní se tak hlavní problémy, spojené s tím, že se institut odpovědného zástupce stává pouze formálností nutnou pro získání živnostenského oprávnění.

Obdobně se zpřesňují i ustanovení zákona, týkající se provozoven s koncesovanou živností. Napříště by podnikatelům měly do značné míry odpadnout starosti s vyřizováním složité agenty při zahajování provozu v nich.

Nejdůležitější změna

Rád bych ještě upozornil na navrhované úpravy v seznamu jednotlivých druhů živností a příslušných odborných způsobilostí, jež dnes představují často bezdůvodně značné překážky v rozvoji podnikatelských aktivit. Základem řešení je další liberalizace podmínek podnikání, projevující se zejména v podstatném omezení počtu vázaných a koncesovaných živností. Mezi koncesovanými živnostmi zůstávají v postatě pouze živnosti, jejichž provozování je vázáno na povolení nebo oprávnění příslušného orgánu státní správy, vydávané podle zvláštního zákonného předpisu. Mezi živnostmi vázanými pak jde o živnosti, u nichž hlavním kriteriem pro zařazení do příslušné přílohy živnostenského zákona je požadavek zvláštní odborné způsobilosti, stanovené právním předpisem, nebo riziko veřejného ohrožení při nesprávném provozování živnosti. Podstatně se tak liberalizuje možnost vstupu do podnikání.

Princip rovnosti

Návrh dále prohlubuje liberální koncepci dnešního živnostenského zákona s tím, že důsledně aplikuje princip rovnosti všech podnikatelských subjektů před zákonem. Dále rozvíjí základní předpoklad, že podnikatelské aktivity nemají být omezovány, pokud jde o vstup do podnikání.

Komplexní vyřešení problematiky živnostenského podnikání však závisí i na vyřešení řady dalších, souvisejících problémů. Jde zejména o vyřešení problematiky profesních komor, respektive živnostenských společenstev a jejich funkce při živnostenském podnikání a jejich součinnosti s příslušnými orgány státní správy. Tyto otázky se do současné doby nepodařilo uspokojivě vyřešit jak pro různé názory na povinné či nepovinné členství, tak pokud jde o rozhodovací pravomoci komor a společenstev. Je to dáno existencí řady vzájemně si konkurujících společenstev v jednotlivých oborech, roztříštěností a často i protichůdností jejich činnosti.

Dalším problémem, který je nutné v nejbližší budoucnosti vyřešit, je činnost soustavy živnostenských úřadů, jde o jejich odbornost, tak o příslušné kompetence. Současné nevyhovující rozdělení kompetencí mezi okresní a pověřené obecní úřady, tedy mezi státní správu a samosprávu představuje možná větší překážku rozvoje živnostenského podnikání než nedostatky stávajícího živnostenského zákona.

Závěrem zbývá jen říci, že návrh novely živnostenského zákona bude v dubnu předložen vládě ČR, na podzim by se k měl vyslovit Parlament ČR. Pokud vše půjde podle předpokladů, zákonné změny v pravidlech živnostenského podnikání by měly s největší pravděpodobností vstoupit v platnost v lednu příštího roku.

Petr Kroupa, ředitel živnostenského odboru Ministerstva hospodářství ČR

Text do rámečku:

Nová pravidla živnostenského podnikání začnou platit zřejmě od ledna

text ke kresbě

LEGISLATIVA, ŽIVNOSTENSKÝ ZÁKON NEVYJÍMAJE, ZAHNALA PODNIKATELE NA STROM: Dovolí mu novela tohoto zákona slézt a pustit se naplno do podnikání?


Download Source DataDownload textDependenciesPML ViewPML-TQ Tree View