vesm9212_032

vesm9212_032

Date19
Source typej
Year19
Annotation statusamw
Subsettrain-2
Text typeinf

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

Paranoidní přírodověda?

Vesmír 71, 227, 1992/4

V eseji "Paranoia všedního dne" se Stanislav Komárek, řečeno velmi všeobecně, zabývá problémem, co je asi paranoidní myšlení a kde se s ním lze setkat. Je to literární ztvárnění dojmů emigranta, který se vrací do dnešního Československa. Lze tak usoudit podle první věty: "Jedním z nejhlubších zážitků provázejících návrat do zemí rané postkomunistické éry je výrazně paranoidní způsob myšlení větší části populace." Věty tohoto typu, tj. věty vypovídající něco o větší (menší apod.) části populace, jsou bez náležitého opodstatnění, tj. odkazu na nějaký výzkum, podezřelé. Po několika odstavcích si lze dokonce přečíst pozoruhodný názor. Autor nás poučuje, že "Představa příčinnosti v oblasti přírodních věd je rovněž produktem tohoto 'paranoidního' typu myšlení..." A pokračuje "Ne náhodou byly základy moderní přírodovědy položeny v podezíravém 17. století, proslulém mj. i neobyčejnou neurvalostí v oblasti justice."

Co je podle autora uvedeného eseje paranoidní myšlení? "Je to vidění úmyslu, účelu či příčinné souvislosti (někdo nebo něco to přece musí udělat?!) i tam, kde by podle dobového obecného přesvědčení neměla být." Údajně hledá tento způsob myšlení "jasné logické souvislosti, příčiny, účel, úmysl, hledá původce toho kterého dění a nakonec ho nalézá". Jestliže budeme pojmy natahovat na skřipce, pak z nich samozřejmě vyrveme všechna tajemství. Jestliže rozšířím pojem "paranoidní myšlení" tak, že do něj patří dokonce hledání jasné logické a příčinné souvislosti mezi věcmi ("... nebo něco to přece musí udělat"), pak je veškeré myšlení paranoidní. To je samozřejmě nesmysl.

Stručně řečeno - autor přehání. I jeho pokus dát rozvoj moderní přírodovědy do souvislosti s paranoiou je přinejmenším nemístný. Rozvoj přírodních věd souvisí s rozvojem mnoha a mnoha jiných jevů, jako je např. zvídavost a hravost člověka, rozvoj formálních věd, ekonomické změny, společenská potřeba, aj.

Ale ani tradiční psychiatrie nevysvětluje paranoidní myšlení uspokojivě. Ta paranoiu chápe jako důsledek dětské emocionality a vadného vztahu k realitě. Paranoidní myšlení pravděpodobně několik příčin, které se dále pokusím vyjmenovat. Jedním zdrojem mohou být dětské strategie nebo dětská intuice při vysvětlování nových nebo neznámých jevů ve chvílích pocitu ohrožení nebo stresu. V takových situacích mohou někteří jedinci uplatnit způsob řešení situace nebo problému (můžeme to označit také jako způsob obrany), jaký se naučili a uplatňovali v dětství. Tehdy byl tento způsob přiměřený, ale v dospělosti již není. Takto reagují mnohdy i lidé, které ještě neoznačujeme jako paranoidní. Dětská emocionalita nebo dětská strategie není totiž ještě vše. V podstatě zde nahrazujeme jen jednu abstrakci, totiž dětskou emocionalitu, abstrakcí jinou, totiž pojmem "dětská intuice používaná v dospělosti při stresu".

Další příčiny popisuje dobře Claude Steiner (Wie man Lebenspläne verändert, 1982, str. 161). Steiner tvrdí, že na vzniku stavu, který psychiatrie označuje schizofrenní paranoia, se silně podílí sociální útlak: "Člověk je systematicky od svého raného mládí do dospělého věku podváděn a utlačován." A cituje Normana Camerona (American Handbook of Psychiatry, 1959), jehož jednu myšlenku pregnantně opisuje (str. 162): "I když zabaleno do bohatého psychiatrického jazyka, jmenuje Cameron nakonec to nejpodstatnější, co lze o paranoii říci: Paranoia je stav zostřeného vědomí. "

A pokračuje: "Každý z nás nepřátele, kteří nás za našimi zády pomlouvají; my všichni jsme obětmi spiknutí proti nám, které za svůj cíl připravovat nás o peníze, volit tu nebo onu politickou stranu, souhlasit s určitým politikem, apod. Jestliže např. nějaká reklamní společnost vyprodukuje reklamní šoty nebo inzeráty, v nichž v překrásné krajině dva mladí, krásní a zdraví lidé s líbezným úsměvem kouří mentolové cigarety, pak to není nic jiného než spiknutí proti naší soudnosti s cílem, abychom také začali kouřit mentolové cigarety. Jestliže politici zasedají na svých neprůhledných konferencích, aby navrhli osobnostní profil svého prezidentského kandidáta a přitom v zákulisí vědí, že se tento profil a skutečná osobnost sobě vůbec nepodobají, pak je to spiknutí proti naší soudnosti." A dále pokračuje: "Paranoia je zostřené vnímání reality, kdy vlastně něco vůbec teprve vnímáme - např. tu skutečnost, že jsme určitou skupinou (vlastní rodinou, bílými lidmi, velkokapitálem, politiky atp.) konspirativně sledováni. Bez ohledu na to, zda policie konspirativně sleduje aktivní občany, bílí občané konspirují proti černým, muži proti ženám a rodiny proti jejím jednotlivým členům - ti všichni mají neurčitý pocit, že je ostatní chtějí utlačovat: ti všichni jsou paranoidní." ... "Paranoidní systém pochopíme jedině tehdy, když jej pochopíme jako výsledek pokusu sloučit neslučitelné. Jako pokusy o vysvětlení, které si mladý člověk sestavil pod vlivem neustálého sociálního tlaku, který popírá jeho naprosto reálné vjemy."

Paranoia není projevem "vadného vztahu k realitě", ale právě pokusem o vysvětlení (interpretaci) naprosto reálných vjemů. Jak byste si počínali na psychiatrickém oddělení, kdybyste věděli, že staniční sestry pečlivě zapisují každé vaše slovo, o kterém se potom v lékařském kruhu diskutuje? Co byste si mysleli, kdybyste denně museli spolykat tabletky, o jejichž účincích nic nevíte a o nichž vám také nikdo nic neřekne? Víte jen, že je vám po nich špatně anebo že se vám chce spát. Jak byste se potom stavěli ke stravě, kterou byste dostávali? Považovali byste ji za normální, nebo za otrávenou? V náznacích se o vás hovoří v tom smyslu, že budete zbaven svéprávnosti. Považovali byste to za normální, anebo byste se cítili pronásledováni a ohroženi? Paranoidní pacient potřebuje skutečnou ochranu, nikoli předstíranou. Žádnou blahosklonnost, nýbrž pocit bezpečí . Paranoidní pacient musí být vzat konečně vážně, aby se uzdravil. Začte-li se člověk do popisu paranoie ve standardní učebnici psychiatrie, tak mu vstávají vlasy hrůzou na hlavě. Popis paranoie se jenom hemží nadávkami: paranoici jsou psychopati, kverulanti, agresívní reformátoři apod. Totéž platí i pro ostatní psychiatrické pojmy: ty imbecile, ty idiote, ty hysteriku apod. Osočující diagnózy jsou vymezeny zase jen osočujícími pojmy. Na tom nic nemění ten fakt, že to byly původně pojmy psychiatrické. Jen nám ukazují, k čemu jsou vlastně dobré. Lidé, které označujeme jako paranoiky, mají především strach a vše, co činí, činí pod vlivem svého strachu. Namísto ochrany, které se dožadují, se jim servírují psychofarmaka, neúčinné psychoterapie a ostrakismus.

Bludy paranoidního pacienta se vztahují na sociální vztahy - nikdy na přírodu jako takovou. Vždy to byl určitý člověk nebo skupina, určité organizace a podobné vědomím obdařené entity (např. bůh), které proti pacientovi konspirovaly, jej ohrožovaly. Vznik moderní přírodovědy nelze proto lokalizovat do paranoidního myšlení. Je to jednoduše neznalost věci a contradictio in adiecto. Obraty jako kulatý čtverec, inteligentní idiot, hluboká mělčina nebo paranoidní přírodověda lze nanejvýše docílit umělecký dojem. Nejsem historik, ale dovedu si představit, že s rozvojem přírodovědy v 17. století - a možná také již několik desetiletí předtím - se cítili někteří jedinci vládnoucích skupin ohroženi ve své moci a stávali se paranoidní. Ve stavu pocitu ohrožení začali používat dětské strategie řešení problému, a hledali proto viníky, stávali se neurvalými. Věda v době přicházela s poznatky, které bořily staletá dogmata a staleté mocenské struktury.

Autor eseje tvrdí, že pochopení jevu je v podstatě spíše zvyknutí si na jev. Zvyknutí si na jevovou fasádu je spíše charakteristické pro živočichy než pro člověka.

Jestliže člověk hodí kamenem a zasáhne, tak před očima hmatatelný důkaz příčinnosti. To ale není příčinnost ve smyslu přírodních věd. Ve vědě jde o vypracování teorií, o pochopení souvislosti mezi vzdáleností dopadu kamene od nás a hmotností kamene, doby, za jakou dopadne, apod. - kauzalita je chápána šířeji a věda tak objevuje nová fakta. Nejde ale o objevy typu: když kámen hodím větší silou, tak vím, že dále doletí. To i opice. A nejde také o promítání nějakých smyšlenek za jevovou fasádu, které nás mají uspokojovat, nýbrž reálných skutečností, i když jejich přímé prokázání může někdy trvat staletí. Z hmotnosti kamene a dalších vztahů mohu např. odvodit gravitaci a v abstrakci pak přepokládat, že jestliže hodím kámen dostatečně silně, tak zemskou gravitaci překoná. Konečný důkaz o jejím vlivu na předměty viděl na vlastní oči poprvé Gagarin, abstrahujeme-li od krátkých stavů beztíže v letadlech a jiných důkazů. V následujícím příkladě vidíme, že základy moderní přírodovědy nebyly položeny v 17. století, ale pouze na několik století přerušeny.

Příčinnost ve smyslu přírodních věd demonstroval např. před více než 2 000 lety starověký matematik Eratosthenés z Kyrény, který působil v alexandrijské knihovně Serapeion jako knihovník. Věděl o skutečnosti, že stíny vrhané Sluncem v Alexandrii v pravé poledne mají jinou délku než v Asuánu a odchylka činila asi 7-. Předpokládal, že vzdálenost Slunce od Země je velmi velká, a že tedy dopadající paprsky jsou v Alexandrii a v Asuánu paralelní. Začal o tomto jevu uvažovat a nakonec dospěl k představě, že Země musí mít tvar koule, a byl schopen výpočítat obvod Země. Nebylo to pouhé zvyknutí si na jevovou fasádu anebo promítání příčin za tuto fasádu. Právě proto, že chtěl pochopit souvislosti a poslal otroka, aby mu odkráčel vzdálenost mezi Asuánem a Alexandrií, a právě proto, že pochopil, jak spolu souvisí dva různě dlouhé stíny vržené stejnými tyčemi ve stejnou dobu na různých místech, nešlo o nějaké navyknutí si. Viditelný důkaz o kulatosti Zeměkoule podali kosmonauté o několik století později, odhlédneme-li od jiných nepřímých důkazů.

Nálepka 'paranoidní myšlení' je velmi pohodlná nálepka pro >1 ty nahoře


Download Source DataDownload textDependenciesPML ViewPML-TQ Tree View