Vývoz
korejských
aut
v
tomto
roce
dosud
klesl
asi
o
40
%,
ale
výrobci
aut
tu
nepanikaří.
Jsou
spokojeni
s
domácími
tržbami,
které
jim
více
než
vynahrazují
ztrátové
tržby
v
zámoří.
Jihokorejští
zákazníci
by
podle
očekávání
měli
v
letošním
roce
koupit
téměř
500 000
osobních
aut,
což
je
oproti
roku
1988
zvýšení
o
60
%.
Někteří
výkonní
představitelé
automobilky
dokonce
naznačují,
že
polevující
poptávka
po
jejich
autech
ve
Spojených
státech
a
Kanadě
je
vlastně
požehnáním,
protože
jinak
by
nebyli
schopni
uspokojit
poptávku
na
výnosnějším
domácím
trhu.
"Jsme
velmi
rádi,
že
jsme
tak
snadno
přešli
od
vývozní
ztráty
k
domácím
ziskům,"
říká
Hong
Tu
Pyo,
vrchní
ředitel
pro
domácí
marketing
společnosti
Hyundai
Motor
Co.
Za
stávající
situace
není
neobvyklé,
že
na
oblíbené
modely
čekáte
v
pořadníku
i
měsíc.
Poptávka
je
tak
masivní,
že
všichni
domácí
výrobci
-
Hyundai,
Kia
Motors
Corp.,
Daewoo
Motor
Co.,
a
dokonce
i
nová
společnost
SsangYong
Motor
Co.
?
mají
v
plánu
vybudovat
více
továren.
Průmysloví
analytici
předpovídají,
že
do
roku
1995
se
v
Jižní
Koreji
bude
vyrábět
tři
miliony
aut
ročně,
přičemž
přibližně
polovina
bude
určena
na
vývoz.
V
průmyslu,
který
už
teď
čelí
celosvětovému
přesycení,
je
to
optimistický
vývoj.
Jihokorejští
výrobci
aut
jsou
však
přesvědčeni,
že
se
vývozní
trh
rychle
zotaví
a
že
poptávka
v
Koreji
zůstane
silná.
V
současné
době
vlastní
auto
pouze
jeden
Jihokorejec
z
38,
což
je
zvýšení
oproti
jednomu
ze
200
před
deseti
lety.
"V
roce
2000
to
bude
jedno
auto
na
rodinu.
V
té
době
se
domácí
tržby
zpomalí,"
říká
Kim
Yoon
Kwon,
ředitel
marketingu
společnosti
Daewoo
Motor.
Důvod
pro
tuto
obrovskou
poptávku
je
jednoduchý:
Jihokorejci
náhle
mají
mnohem
více
peněz.
"Nikdy
jsme
si
nemysleli,
že
budeme
mít
auto,"
říká
Kwang
Ok
Kyong,
která
právě
koupila
Daewoo
LeMans
na
půjčku
se
splatností
pěti
let.
Ona
a
její
manžel
začali
trochu
podnikat
v
tiskařském
odvětví
a
potřebují
auto
jak
na
práci,
tak
i
na
víkendové
výlety.
Zvýšení
platů
o
60
%
během
posledních
tří
let
poskytlo
mnoha
Jihokorejcům
peníze
na
koupi
zboží,
kterým
předtím
zásobovali
celý
svět.
Úspěch
nováčka
SsangYong
Motor
poukazuje
na
sílu
automobilového
průmyslu
a
na
jeho
rostoucí
rozmanitost.
Část
konglomerátu
SsangYong
Group
orientovaného
na
konstrukci
převzala
v
roce
1986
skomírající
společnost
Dong-A
Motor
Co.
Společnost
SsangYong
začala
vyrábět
varianty
džípu
s
názvem
"Korando".
(Společnost
Dong-A
měla
dříve
smlouvu
o
používaných
postupech
s
výrobcem
džípů
American
Motors
Corp.,
který
je
nyní
součástí
společnosti
Chrysler
Corp.)
Nejoblíbenější
typ
je
prodloužená
varianta
"Rodina",
připomínající
Ford
Bronco
či
Chevy
Blazer.
Auta
s
pohonem
na
všechny
čtyři
kola
jsou
k
dostání
od
15 000
dolarů,
varianta
Rodina
může
přesáhnout
i
25 000
dolarů.
Společnost
SsangYong,
která
má
jen
asi
3%
podíl
na
domácím
trhu,
tento
rok
prodá
přibližně
18 000
modelů,
dvakrát
více
než
loni.
Pro
příští
rok
počítá
se
zvýšením
prodeje
o
45
%
na
26 000
výrobků.
Společnost
plánuje,
že
do
roku
1991
rozšíří
výrobní
kapacitu
o
50
%.
Zároveň
doufá,
že
do
té
doby
začne
vyrábět
osobní
automobil
založený
na
modelu
Volvo
240
a
prodávat
ho
přibližně
za
20 000
dolarů.
Zdá
se,
že
Hyundai
a
Daewoo
se
necítí
být
společností
SsangYong
ohroženi,
zato
Kia,
nejistý
výrobce
aut
číslo
3,
prodává
auta
s
pohonem
na
čtyři
kola
prostřednictvím
své
jednotky
v
Asii.
Pro
rok
1989
plánuje
prodat
1 700
aut.
Kia,
jediný
korejský
výrobce
aut,
kterému
v
roce
1989
vzrostly
tržby
v
zámoří,
se
zaměřuje
na
běžné
Korejce.
Jeho
předností
je
malý
Pride
(pýcha)
plný
elánu,
který
se
ve
Spojených
státech
prodává
jako
Ford
Festiva.
Toto
malé
úsporné
vozidlo
za
cenu
3,8
milionu
wonů,
čili
5 700
dolarů,
je
nejlevnějším
autem
v
Jižní
Koreji.
Spolu
se
dvěma
většími
modely
má
tato
společnost
18%
podíl
na
domácím
trhu.
Ford
Motor
Co.
a
japonská
Mazda
Motor
Corp.
vlastní
kmenové
akcie
Kia.
Kia
je
v
nabídkách
financování
z
korejské
"Velké
trojky"
nejagresivnější.
Půjčky
až
na
pět
let
znamenají,
že
auta
jsou
snadno
dostupná,
přičemž
měsíční
splátky
jsou
jen
80 000
wonů
neboli
120
dolarů.
Daewoo
Motor,
podnik
se
společnou
majetkovou
účastí
50
:
50
společnosti
General
Motors
Corp.
a
konglomerátu
Daewoo
Group,
je
jediným
výrobcem
aut,
který
se
podle
všeho
trápí.
Lodní
dodávky
modelu
Lemans
do
divize
GM
Pontiac
oproti
loňskému
roku
klesly
asi
o
65
%,
ve
srovnání
se
44%
poklesem
u
Hyundai
a
18%
nárůstem
u
společnosti
Kia.
Domácí
tržby
společnosti
Daewoo
navíc
rostly
poloviční
rychlostí
než
tržby
jeho
konkurentů.
Velký
problém
pro
společnost
Daewoo,
která
má
asi
21%
podíl
na
trhu,
představují
často
opakovaná
přerušení
práce,
která
ji
letos
sužují.
I
Daewoo
se
ale
rozšiřuje.
Její
sesterská
společnost
Daewoo
Shipbuilding
and
Heavy
Machinery
ve
skutečnosti
plánuje
do
poloviny
90.
let
vyrobit
240 000
miniaut.
Hyundai,
vedoucí
společnost
na
korejském
trhu
s
58%
podílem,
rovněž
plánuje,
že
se
v
téže
době
pustí
do
miniaut.
Má
podobný
projekt
na
200 000
aut
ročně.
Uvádí
se,
že
podobný
plán
zvažuje
i
Kia.
Dokonce
i
o
gigantu
Samsung
Group
v
korejském
tisku
kolují
zvěsti,
že
zvažuje,
že
se
bude
angažovat
v
automobilovém
průmyslu;
mluvčí
společnosti
to
však
nekomentoval.