s-1
|
Ohlasy
oper
českých
|
s-2
|
Ačkoli
řada
snímků
českých
oper
na
různých
značkách
-
reedic
i
prvých
vydání
vůbec
-
byla
už
v
LN
recenzována,
jistě
nebude
na
škodu
pohled
"zvnějšku".
|
s-3
|
Začněme
Ančerlovou
"rozhlasovou"
Prodanou
nevěstou,
vydanou
Multisonikem.
|
s-4
|
Recenzent
Alan
Blyth
oceňuje
její
"objev",
a
to
především
kvůli
výkonu
Beno
Blachuta.
|
s-5
|
Píše:
"Jak
se
dalo
čekat,
naplňuje
roli
nejen
zvučným
tónem,
ale
také
lyrickým
cítěním,
a
jeho
hlas
má
právě
tu
závažnost,
po
které
part
volá."
|
s-6
|
Chválí
také
Karla
Kalaše
jako
Kecala
i
Rudolfa
Vonáska
coby
Vaška,
za
nedostatek
nahrávky
naproti
tomu
považuje
příliš
zralou
Mařenku
Ludmily
Červinkové.
|
s-7
|
Zní
mu
víc
jako
Jeníkova
matka
než
jako
jeho
nevěsta.
|
s-8
|
I
když
Blyth
tento
snímek
vítá,
anglický
trh
prý
volá
po
Voglově
nahrávce
z
roku
1952,
kde
je
mladý
Ivo
Žídek
rovnocenný
Blachutovu
Jeníkovi
a
Milada
Musilová
je
svěží
a
dojemnou
Mařenkou.
|
s-9
|
Na
světovém
trhu
jsou
v
současnosti
dvě
nahrávky
Dvou
vdov,
Krombholcova
(Praga)
a
Jílkova
(Supraphon).
|
s-10
|
Zatímco
ostatní
sólisté
jsou
na
obou
snímcích
hodnoceni
obdobně
(Marcela
Machotková
zpívá
Anežku
dokonce
na
obou
z
nich),
Jiří
Zahradníček
se
údajně
nemůže
měřit
se
svěžím
zápalem
Miroslava
Švejdy
a
jeho
elegantní
tónovou
linkou.
|
s-11
|
Jak
britský
Gramophone,
tak
francouzský
Diapason
dávají
přednost
nahrávce
série
Praga,
také
ovšem
kvůli
Krombhol.
|
s-12
|
Pozornost
kritiků
vzbudila
nahrávka
Fibichovy
Nevěsty
messinské.
|
s-13
|
César
(Ivo
Žídek)
a
Manuel
(Václav
Zítek)
se
jeví
dostatečně
kontrastní
a
hodnocen
je
zejména
jejich
duet.
|
s-14
|
Z
obou
basistů
si
recenzenti
více
cení
Karla
Hanuše
(Diego),
vyzdvižen
je
také
výkon
Libuše
Márové
(Isabella).
|
s-15
|
Gabriela
Beňačková
(Beatrice)
prý
střídá
skvělé
okamžiky
se
slabšími.
|
s-16
|
Ten,
kdo
si
pamatuje,
s
jakým
nadšením
byl
přijat
při
uvedení
na
LP
deskách
Dvořákův
Jakobín,
je
poněkud
zklamán
dnešní
reakcí
kritiků
na
tuto
reedici.
|
s-17
|
Dílo
neztratilo
svou
hodnotu
-
a
v
tomto
smyslu
je
komplet
i
doporučován,
zklamáním
jsou
však
s
odstupem
let
pěvecké
výkony.
|
s-18
|
Olivier
Rouviere
vyzvedává
jen
orchestr
a
Reného
Tučka
jako
Adolfa,
John
Warrack
je
milosrdnější,
všímá
si
výkonu
zralého
Beno
Blachuta
(Benda)
a
příjemného
hlasu
Václava
Zítka
(Bohuš).
|
s-19
|
Velké
chvály
se
naproti
tomu
dostalo
v
Diapasonu
Dvořákově
Armidě:
Symfonickému
orchestru
a
sboru
Českého
rozhlasu
pod
vzletným
vedením
Václava
Jiráčka.
|
s-20
|
"Ale
především
zde
slyšíme
'duo
snů'
Miladu
Šubrtovou
a
Ivo
Žídka,
kteří
byli
o
šest
let
později
protagonisty
Chalabalovy
Rusalky
(Supraphon
by
ji
měl
bezpodmínečně
vydat!):
zpěv
sopranistky,
stále
zamlžený
tajemným
rozechvěním;
|
s-21
|
tenoristův
neskutečný
témbr,
průsvitný
i
pevný,
jímavý
i
rozhodný...
|