Dependency Tree

ln95042_020

Date19
Source typenws
Year19
Annotation statusamw
Subsettrain-3
Text typepub

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 107 • previousnext

s-1 Imaginace musí být přesná
s-2 Surrealismus dnes není módní - naštěstí, říká Alena Nádvorníková
s-3 Půl století po prvním vydání francouzském vyšla v těchto dnech konečně také česky pověstná kniha Maurice Nadeaua Dějiny surrealismu a surrealistické dokumenty.
s-4 Alena Nádvorníková tuto edici připravila a zrevidovala pro ni i poválečný překlad Zbyňka Havlíčka.
s-5 Co vás přivedlo jako mladou ženu k surrealismu?
s-6 Muselo to být někdy koncem šedesátých let?
s-7 mnohem dřív četba Nezvalových Moderních básnických směrů a v první polovině šedesátých let přednášky mého univerzitního učitele Václava Zykmunda, u kterého jsem psala diplomovou práci o Karlu Teigovi.
s-8 A v roce 1972 seznámení s Vratislavem Effenbergrem a Evou a Janem Švankmajerovými dovedlo k poznání, že surrealismus je stále existující, živoucí hnutí a že je dokonce možné se k němu připojit.
s-9 Fascinoval jeho smysl pro svobodu v každém smyslu toho slova.
s-10 Kreativita.
s-11 Poznávání světa prostřednictvím tvorby.
s-12 To, že surrealismus dává každému možnost: "všichni jsou básníci".
s-13 Objevování zázračného v každodenní realitě, v každé věci, jak to dokládají filmy Bu, prózy Bretonovy, frotáže či koláže Ernstovy i věci od současných autorů.
s-14 Pojem surrealismus je vlastně zavádějící, a zvláště jeho slovenský ekvivalent nadrealismus.
s-15 Jde o imaginativní pohled na realitu, vynášení na povrch její skryté podoby;
s-16 není odklonem od skutečnosti.
s-17 Surrealismus dává možnost každému být básníkem, byl tedy demokratický?
s-18 Jeho představitelé měli také dosti konkrétní představy politické a sociální...
s-19 Ve Francii, kde surrealismus vznikl, byla demokracie politickou samozřejmostí.
s-20 Ale lidé měli děsivou zkušenost první světové války.
s-21 Dneska na to trochu zapomínáme.
s-22 Čtení surrealistických dokumentů nás přesvědčuje, že to byla zkušenost zásadní a že v očích tehdejších mladých lidí demokracii relativizovala.
s-23 Proto to, co reprezentovalo demokracii ve dvacátých a třicátých letech - a co nezabránilo válce následující -, surrealisté nijak neobdivovali.
s-24 Ve Francii, která ctila svobodu slova a kam se utíkali političtí emigranti, existovala taky Liga antisemitů, Royalistická mládež, fašizující organizace, sociální tragédie, které se vždy mladých lidí citlivě dotýkají;
s-25 a surrealistům byla vlastní dosti ostrá kritičnost.
s-26 Ve dvacátých letech měl surrealismus anarchizující rysy;
s-27 posléze přešel na pozice více "vědomé", takže se surrealisté ocitli na jedné lodi s francouzskou levicí, ale zaujali vůči stejně tak kritické postavení jako vůči tzv. pravici.
s-28 Tato nepopiratelná fakta jsou přesně dokumentována v Nadeauových Dějinách surrealismu.
s-29 Kdy jste se s touto knihou seznámila?
s-30 Vyšla u nás, v okleštěné podobě, roku 1972 v Obelisku, v pouhých sto výtiscích, které nebyly veřejně přístupné.
s-31 Koncem osmdesátých let jsem se pokoušela Nadeaua prosadit v nakladatelství Odeon, kde jsem tehdy pracovala jako redaktorka.
s-32 Stále ještě jsme neměli v češtině žádnou zásadní informaci o surrealistickém hnutí.
s-33 Existují samozřejmě desítky knih, které hnutí podrobně mapují, různé monografie, ale Nadeauovy Dějiny surrealismu jsou první svého druhu, a tedy nepominutelné.
s-34 Co myslíte, že bránilo v jejich normálním kompletním vydání?
s-35 Strach komunistického režimu z přesného myšlení surrealistů, kteří - přestože, a právě proto, že byli levicoví, velmi přesně rozpoznávali nedostatky, nedůslednosti, hloupost a zločiny komunistické strany, zejména v její stalinistické fázi.
s-36 Je trochu zvláštní použít slovo "přesnost" ve spojení se surrealismem.
s-37 Spíše bývá zvykem mluvit o bohaté, nespoutané imaginaci...?
s-38 I bohatá imaginace musí být přesná, protože je-li vágní, nevede k ničemu.
s-39 Přesný tvar probouzí další asociace a volá po interpretaci.
s-40 Jak věděl Rimbaud - duch musí sestoupit do hlubin, tedy nevědomí, a vynést odtamtud tvar, nikoliv beztvarost.
s-41 Tvar je tu tedy synonymem přesnosti.
s-42 Básnická řeč surrealistů je velmi přesná, jakkoli je imaginativní.
s-43 Vnitřní tenze a protikladnost ostatně patří k základním rysům surrealistické tvorby;
s-44 o tom svědčí i preferované formy humoru, jeho černá brizance.
s-45 Přinášejí Nadeauovy Dějiny ještě nějaké jiné poznatky než ty, které vyplývají z historické analýzy hnutí?
s-46 Jistě.
s-47 U nás se zapomíná, že surrealismus neznamenal ani zdaleka jen umění, ale že spoluvytvářel kulturně politické vědomí doby.
s-48 To je právě nejlépe doloženo v Dokumentech, které Dějiny provázejí.
s-49 Sám Nadeau nebyl členem skupiny, byl to novinář, publicista - a přikládal velkou váhu politickým skutečnostem, které jsou možná v knize předimenzovány.
s-50 Mnoho věcí, týkajících se vlastní tvorby surrealistů, jenom naznačil.
s-51 Ostatně není nic víc zavádějící, než redukovat surrealismus na výtvory bizarní fantazie.
s-52 Doufám, že u nás kniha pomůže k přesnějšímu vymezení hnutí a rozpoznání toho, v čem měli surrealisté pravdu a v čem se mýlili.
s-53 Je v také vidět, jak za pochodu své omyly napravovali.
s-54 Po druhé světové válce politické momenty surrealisty přestávají zajímat a přiklánějí se mnohem více k hermetismu.
s-55 Pokračují také v hledání a nacházení neobvyklých projevů lidské kreativity.
s-56 S tím souvisí i definování tzv. l`art brut - umění duševně chorých, vězňů, mediumiků a lidí mimo společnost, které objevil Breton s Dubuffetem.
s-57 Surrealismus byl vždy zaměřen proti akademismu, tedy i modernistickému, proti racionalismu, nověji proti technokracii.
s-58 I to na něm zřejmě neustále přitahuje mladé lidi, a dávno ne jen v Evropě.
s-59 Koho považujete za nejvýznamnější osobnost českého surrealismu po válce?
s-60 Po Karlu Teigovi Vratislava Effenbergra, jehož postavení bylo podobně integrující.
s-61 Byl to pronikavý, filozoficky uvažující duch a jeho práce jako Výtvarné projevy surrealismu nebo Realita a poezie představují to nelepší, co u nás bylo o surrealismu napsáno.
s-62 Effenberger - snad se sluší i připomenout, že patřil k prvním signatářům Charty - měl hlubší vhled než Nadeau, uvažoval o noetice surrealismu, o fenomenologii imaginace.
s-63 Na jeho myšlení navazuje současná surrealistická skupina, jejímž protagonistou byl do své smrti roku 1986.
s-64 Jsou tu však další důležité osobnosti: malíři Medek, Fára, Istler, fotografka Medková, básníci Hynek a Havlíček, dnes Martin Stejskal, Albert Marenčin, Jan a Eva Švankmajerovi.
s-65 Surrealismu česká kultura hodně dluží: dosud nevyšly básně Effenbergrovy, jeho obrovská pozůstalost zatím zůstává ve skříních.
s-66 Chybí monografie Istlerova, o Štyrském a Toyen toho víme stále málo, zcela zapomenut je Jindřich Heisler, který odešel v sedmačtyřicátém roce s Toyen do Paříže, kde animoval surrealistickou revui Néon.
s-67 Nemáme jediný výbor z Bretona.
s-68 Nevyšla ani Šílená láska, ani Arkán 17, ani další asi z dvaceti jeho knih, které jsou přeloženy v kulturních zemích.
s-69 Žádné nakladatelství se jich zatím nechopilo.
s-70 Opomíjí se mnoho autorů, kteří vstoupili do surrealistického hnutí po válce a napsali mimořádná díla.
s-71 Není to způsobeno tím, že obecně známé poměry neumožnily dát vyrůst dalším generacím překladatelů?
s-72 Jen do jisté míry, protože jiné věci přece vycházejí.
s-73 Mezery se snaží zaplnit revue Analogon.
s-74 Surrealismus dnes zkrátka není módní.
s-75 Všichni mají ten správný pocit, že jsou v postmoderně a že surrealismus je passé, jak nedávno řekl básník Typlt, který mu nicméně za mnoho vděčí.
s-76 Je surrealismus v konfliktu s postmodernou?
s-77 Věc je složitější.
s-78 Surrealismus v jistém smyslu postmodernu předjímal v tom, že odmítal jednotný styl.
s-79 Na první pohled je obraz Miróův odlišný od obrazu Ernstova, a ten zase od Massonova či Magrittova.
s-80 Ale všechny je spojuje důraz na vnitřní model, na automatismus (vize či vytváření, jak rozlišoval Teige), odkrývání zázračného, na aspekt objevu, vzhledem k němuž je to, co nazýváme formální či stylovou podobou, druhotné.
s-81 Nejde však v žádném případě ani o nemohoucnost či bezbřehost postmoderny.
s-82 Pojmy a termíny však stále procházejí přehodnocením.
s-83 Surrealismus není jen historický pojem - "vŽitný a vJečný", jak říkal sarkasticky Vratislav Effenberger.
s-84 Surrealismus je živý, a tedy se proměňuje.
s-85 Ostatně ovlivnil mnoho osobností.
s-86 Koho byste jmenovala z českého umění, byť se třeba sám výslovně k surrealismu nehlásí?
s-87 Právě pozoruhodnou výstavu v Husově ulici básník Ladislav Novák.
s-88 Moment hry, moment zázračna, moment objevování sebe sama prostřednictvím tvorby, jak o tom sám píše v mnoha textech, to vše u něho vychází ze surrealismu;
s-89 nejde tu o vytváření krásných artefaktů jako u Jiřího Koláře, který je podle mého názoru poněkud přeceňovaný.
s-90 Ze surrealismu vychází také Vilém Reichmann, jeden z nejlepších evropských fotografů v oblasti imaginativní fotografie.
s-91 Naproti tomu to, co dělá módní fotograf Saudek, to je pseudosurrealistický kýč, sofistikovaný, manýrovaný.
s-92 Blízko surrealismu jsou výtvory mediumních tvůrců, jako je Cecilie Marková, která v Kyjově na Moravě dělá sugestivní obrazy a kresby.
s-93 S velkým porozuměním je přijalo ještě za totality Museé de l'Art brut v Lausanne, jediné muzeum tohoto druhu v Evropě, pokud vím.
s-94 Žila jste nějaký čas ve Francii.
s-95 Setkala jste s některým z legendárních surrealistů?
s-96 Když žil ještě André Breton, nesebrala jsem nikdy odvahu, abych ho navštívila, ale později jsem mluvila s jeho ženou Elisou;
s-97 v témže domě bydlela do své smrti malířka Toyen.
s-98 Je v pařížské ulici Fontaine u Place Blanche, které figurují v surrealistických análech i ve vlastních textech Bretonových.
s-99 Ocitla jsem se ve fascinujícím bytě, zaplněném obrazy, knihami, objekty.
s-100 Tyto věci tu nebyly jen nashromážděny sběratelským způsobem, ale byly umístěny tak, že navazovaly mezi sebou nové vztahy, vytvářely nečekané souvislosti.

Text viewDownload CoNNL-U