Dependency Tree

wsj1525.cz

Date19
Source typenws
Year19
Text typeinf

Select a sentence

s-1 "Předložte prosím své nabídky," říká Felipe Bince jr.
s-2 Prohlíží si potenciální investory, kteří se shromáždili v zasedací místnosti filipínské vládní Nadace pro privatizaci majetku za účelem prodeje 36% podílu největší papírny v zemi.
s-3 Agentura očekává, že nabídky převýší 80 milionů dolarů.
s-4 Nikdo však nenabízí ani jedno peso.
s-5 Pan Bince, pomocný výkonný správce nadace, prohlašuje nabídkové řízení za neúspěšné.
s-6 "Prodávat je stále těžší," zabručí při odchodu z místnosti.
s-7 A skutečně, v poslední době nadace neuspěla při prodeji papírny, banky, kancelářské budovy a malého podniku na čištění bavlny.
s-8 Ze čtyř objektů obdržely nabídky jen banka a bavlnářský podnik - každý jednu.
s-9 V říjnu 1987 se filipínská prezidentka Corazon Aquino zařekla, že se její vláda "oprostí od podnikání" tím, že prodá veškerý státní podíl či jeho části v řadě společností, které byly vládou převzaty v průběhu 20leté vlády Ferdinanda Marcose.
s-10 O dva roky později zůstávají sliby paní Aquino ve velké míře nesplněné.
s-11 Kritickým měsícem privatizačního programu je říjen.
s-12 Manila poprvé nabízí několik velkých majetkových položek a snaží se uzavřít již dohodnuté prodeje.
s-13 Navíc vláda hodlá oznámit plány na privatizaci Filipínských aerolinií, státní letecké společnosti, což je snaha, kterou právník a ekonomický publicista Rodolfo Romero nazývá "vůdčím prvkem privatizace".
s-14 Celkově vzato se jedná o majetek v hodnotě dosahující 1,03 miliardy dolarů.
s-15 Privatizační program za cíl zbavit vládu stovek majetkových položek a získat tolik potřebné prostředky.
s-16 Velká část peněz z prodejů je vyčleněna na program zemědělské reformy v hodnotě mnoha miliard dolarů.
s-17 Jenže tuto snahu maří nezájem úřadů, odolnost byrokracie, právní systém, který pracuje hlemýždím tempem, politická opozice a nesprávná rozhodnutí vlády.
s-18 V poslední době se na tento seznam přidal i nedostatek zájemců o koupi.
s-19 Místo aby program nabíral na rychlosti, ohrožuje ho ještě větší zpomalení, neboť vláda se věnuje řešení pouze několika velkých položek.
s-20 Tento axiom se jeví tak, že čím hodnotnější je majetek, tím těžší je privatizační proces.
s-21 "Prostě nevidíte, že by se něco dělo," říká jeden zahraniční ekonom.
s-22 Program však neuvázl zcela na mrtvém bodě.
s-23 Nadace pro privatizaci majetku, agentura odpovědná především za prodej státního majetku, zaznamenala od zahájení své činnosti v prosinci 1986 rekordní prodej v hodnotě více než 500 milionů dolarů.
s-24 Jenže tento její úspěch spočíval především v prodeji malých, nevýkonných společností, které jsou hodnotné pro svůj majetek.
s-25 Jednání o prodejích by tento měsíc mohla být obzvláště náročná, neboť téměř každý problém, který program narušoval v minulosti, vyvstává znovu.
s-26 Ramon Garcia, výkonný správce majetku Nadace, připouští "dočasné nezdary".
s-27 Uvádí, že ve světle nedávných chabých výsledků agentura zaujímá "flexibilní postoj".
s-28 Říjnové problémy začaly tehdy, když se nadaci nepodařilo prodat státní komerční banku Associated Bank za minimální cenu 671 milionů peso (31 milionů dolarů).
s-29 Na konci měsíce bude agentura banku nabízet znovu.
s-30 Avšak namísto minimální ceny bude stanovena pouze cena cílová.
s-31 Nicméně bankéři uvádějí, že vláda může mít s prodejem této instituce problémy i bez stanovení minimální ceny.
s-32 Tvrdí, že čisté jmění banky je záporné.
s-33 Navíc zvláštní pravidla pro předložení nabídky poskytují bývalému majiteli banky, Leonardu Tyovi, právo přizpůsobit svou cenu nejvyšší nabídce.
s-34 Pan Ty o funkci v bance přišel v roce 1980, když jedna státní banka poskytla této instituci, které se nedostávalo hotovosti, mimořádné půjčky.
s-35 V roce 1983 byly půjčky převedeny na jmění, čímž Manila získala 98 % podíl v bance, avšak s tím, že pan Ty práva na zpětný odkup.
s-36 Jeho schopnost přizpůsobit cenu jakékoli nabídce odstrašila mnoho potenciálních kupců.
s-37 Nezávisle na tom se vláda do měsíce pokusí znovu prodat 36% podíl ve filipínské společnosti Paper Industries Corp., neboli Picop, jak je papírna také známa.
s-38 Cena bude záviset na tom, jak se akciím společnosti Picop bude dařit na místní burze cenných papírů.
s-39 Avšak podle bankéřů a burzovních analytiků, kteří se papírnou zabývali, cena není jediným rozhodujícím aspektem.
s-40 V současné době vypadá situace tak, že vláda bude i po prodeji 36% podílu držet 45 % společnosti Picop.
s-41 (Přibližně 7,5 % Picopu je veřejně obchodováno a zbytek akcií vlastní další akcionáři.)
s-42 Potenciální kupci, především zahraniční společnosti, váhají s převzetím nevětšinového podílu ve společnosti, která podle výpočtů samotné vlády potřebuje investici asi 100 milionů dolarů nového kapitálu na obnovu.
s-43 Bankéři a analytici uvádějí, že vyhlídky na koupi vyhladovělé společnosti bez možnosti získání kontroly přesvědčily přinejmenším tři zahraniční kupce včetně člena australské skupiny Elders, aby od koupě odstoupili.
s-44 Garcia tento problém přiznává a říká, že se Nadace pro privatizaci majetku bude důvody neúspěchu soutěže zabývat a pokusí se navrhnout nějaké změny.
s-45 Podle současných vládních směrnic je však zahraniční účast na majetku společnosti Picop omezena na 40 %.
s-46 I když by si vláda v Picopu podržela 45% podíl, kritici Nadaci obviňují z výprodeje státního majetku cizincům.
s-47 Řada novinových článků nadaci obvinila z prodeje Picopu pod cenou.
s-48 Pan Garcia uvádí, že byl informován o parlamentním vyšetřování ohledně nabídkového řízení na Picop a s možným legislativním krytím prodeje papírny, přičemž oba tyto kroky byly podníceny právě kritikou agentury.
s-49 Otázka kontroly by i nadále mohla bránit uskutečnění dlouhodobě odkládaných plánů vlády zbavit se Filipínských aerolinií, v nichž drží 99% podíl.
s-50 Letecká dopravní společnost operuje na významných transpacifických a asijských linkách, avšak je i nadále zavalena dluhy a trpí špatným vedením.

Text viewDownload CoNNL-U