# newdoc id = ln94207_74 # sent_id = ln94207_74:s-1 # text = Kauza velmi nadaných dětí 1 Kauza kauza NNFS1-----A---- _ _ 0 ExD _ _ 2 velmi velmi Db------------- _ _ 3 Adv _ _ 3 nadaných nadaný AAFP2----1A---- _ _ 4 Atr _ _ 4 dětí dítě NNFP2-----A---- _ _ 1 Atr _ _ # sent_id = ln94207_74:s-2 # text = Průměrnost nezná nic lepšího než sebe 1 Průměrnost průměrnost NNFS1-----A---- _ _ 2 Sb _ _ 2 nezná znát VB-S---3P-NAI-- _ _ 0 Pred _ _ 3 nic nic PY--4---------- _ _ 2 Obj _ _ 4 lepšího lepší AANS2----2A---- _ _ 3 Atr _ _ 5 než než J,------------- _ _ 4 AuxC _ _ 6 sebe se P6--4---------- _ _ 5 ExD _ _ # sent_id = ln94207_74:s-3 # text = Tomáš Houška 1 Tomáš Tomáš NNMS1-----A---- _ _ 2 Atr _ _ 2 Houška Houška NNMS1-----A---- _ _ 0 ExD _ _ # sent_id = ln94207_74:s-4 # text = Komu není shůry dáno, v apatyce nekoupí. 1 Komu kdo PQ--3---------- _ _ 4 Obj _ _ 2 není být VB-S---3P-NAI-- _ _ 8 Sb _ _ 3 shůry shůry Db------------- _ _ 4 Adv _ _ 4 dáno dát VsNS----X-APP-- _ _ 2 Pnom _ _ 5 , , Z:------------- _ _ 2 AuxX _ _ 6 v v RR--6---------- _ _ 8 AuxP _ _ 7 apatyce apatyka NNFS6-----A---- _ _ 6 Adv _ _ 8 nekoupí koupit VB-S---3P-NAP-- _ _ 0 Pred _ _ 9 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = ln94207_74:s-5 # text = Jsou však také případy, kdy se hůra předala. 1 Jsou být VB-P---3P-AAI-- _ _ 2 Pred _ _ 2 však však J^------------- _ _ 0 Coord _ _ 3 také také Db------------- _ _ 1 Adv _ _ 4 případy případ NNIP1-----A---- _ _ 1 Sb _ _ 5 , , Z:------------- _ _ 9 AuxX _ _ 6 kdy kdy Db------------- _ _ 9 Adv _ _ 7 se se P7--4---------- _ _ 9 AuxT _ _ 8 hůra hůra NNFS1-----A---- _ _ 9 Sb _ _ 9 předala předat VpQW----R-AAP-- _ _ 4 Atr _ _ 10 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = ln94207_74:s-6 # text = V jednom z prvních dopisů spřátelené emigrantské rodiny kdysi hrdě stálo, že obě děti byly zařazeny do škol pro velmi nadané. 1 V v RR--6---------- _ _ 11 AuxP _ _ 2 jednom jeden`1 CnZS6---------- _ _ 1 Adv _ _ 3 z z RR--2---------- _ _ 2 AuxP _ _ 4 prvních první CrIP2---------- _ _ 5 Atr _ _ 5 dopisů dopis NNIP2-----A---- _ _ 3 Atr _ _ 6 spřátelené spřátelený AAFS2----1A---- _ _ 8 Atr _ _ 7 emigrantské emigrantský AAFS2----1A---- _ _ 8 Atr _ _ 8 rodiny rodina NNFS2-----A---- _ _ 5 Atr _ _ 9 kdysi kdysi Db------------- _ _ 11 Adv _ _ 10 hrdě hrdě Dg-------1A---- _ _ 11 Adv _ _ 11 stálo stát VpNS----R-AAI-- _ _ 0 Pred _ _ 12 , , Z:------------- _ _ 13 AuxX _ _ 13 že že J,------------- _ _ 11 AuxC _ _ 14 obě oba`2 CnHP1---------- _ _ 15 Atr _ _ 15 děti dítě NNFP1-----A---- _ _ 17 Sb _ _ 16 byly být VpTP----R-AAI-- _ _ 17 AuxV _ _ 17 zařazeny zařadit VsTP----X-APP-- _ _ 13 Sb _ _ 18 do do RR--2---------- _ _ 17 AuxP _ _ 19 škol škola NNFP2-----A---- _ _ 18 Adv _ _ 20 pro pro RR--4---------- _ _ 19 AuxP _ _ 21 velmi velmi Db------------- _ _ 22 Adv _ _ 22 nadané nadaný AAMP4----1A---- _ _ 20 Atr _ _ 23 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = ln94207_74:s-7 # text = A dostaly zvláštní stipendium. 1 A a J^------------- _ _ 0 Coord _ _ 2 dostaly dostat VpTP----R-AAP-- _ _ 1 Pred _ _ 3 zvláštní zvláštní AANS4----1A---- _ _ 4 Atr _ _ 4 stipendium stipendium NNNS4-----A---- _ _ 2 Obj _ _ 5 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = ln94207_74:s-8 # text = Dopis přišel z Kanady na počátku září 1974. 1 Dopis dopis NNIS1-----A---- _ _ 2 Sb _ _ 2 přišel přijít VpYS----R-AAP-- _ _ 0 Pred _ _ 3 z z RR--2---------- _ _ 2 AuxP _ _ 4 Kanady Kanada NNFS2-----A---- _ _ 3 Adv _ _ 5 na na RR--6---------- _ _ 2 AuxP _ _ 6 počátku počátek NNIS6-----A---- _ _ 5 Adv _ _ 7 září září NNNS2-----A---- _ _ 6 Atr _ _ 8 1974 1974 C=------------- _ _ 7 Atr _ _ 9 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = ln94207_74:s-9 # text = Jak to vypadá v České republice začátkem září 1994? 1 Jak jak Db------------- _ _ 3 Adv _ _ 2 to ten PDNS1---------- _ _ 3 Sb _ _ 3 vypadá vypadat VB-S---3P-AAI-- _ _ 0 Pred _ _ 4 v v RR--6---------- _ _ 3 AuxP _ _ 5 České český AAFS6----1A---- _ _ 6 Atr _ _ 6 republice republika NNFS6-----A---- _ _ 4 Adv _ _ 7 začátkem začátek NNIS7-----A---- _ _ 3 AuxP _ _ 8 září září NNNS2-----A---- _ _ 7 Adv _ _ 9 1994 1994 C=------------- _ _ 8 Atr _ _ 10 ? ? Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = ln94207_74:s-10 # text = * * * Psychologové definují inteligenci obvykle jako schopnost přizpůsobit se podmínkám, učit se či využít dříve získaných poznatků v nové situaci. 1 * * Z:------------- _ _ 5 AuxG _ _ 2 * * Z:------------- _ _ 5 AuxG _ _ 3 * * Z:------------- _ _ 5 AuxG _ _ 4 Psychologové psycholog NNMP1-----A---- _ _ 5 Sb _ _ 5 definují definovat VB-P---3P-AAB-- _ _ 0 Pred _ _ 6 inteligenci inteligence NNFS4-----A---- _ _ 5 Obj _ _ 7 obvykle obvykle Dg-------1A---- _ _ 5 Adv _ _ 8 jako jako J,------------- _ _ 9 AuxY _ _ 9 schopnost schopnost NNFS4-----A---- _ _ 6 Atv _ _ 10 přizpůsobit přizpůsobit Vf--------A-P-- _ _ 16 Atr _ _ 11 se se P7--4---------- _ _ 10 AuxT _ _ 12 podmínkám podmínka NNFP3-----A---- _ _ 10 Obj _ _ 13 , , Z:------------- _ _ 16 AuxX _ _ 14 učit učit Vf--------A-I-- _ _ 16 Atr _ _ 15 se se P7--4---------- _ _ 14 AuxT _ _ 16 či či J^------------- _ _ 9 Coord _ _ 17 využít využít Vf--------A-P-- _ _ 16 Atr _ _ 18 dříve dříve Dg-------2A---- _ _ 19 Adv _ _ 19 získaných získaný AAIP2----1A---- _ _ 20 Atr _ _ 20 poznatků poznatek NNIP2-----A---- _ _ 17 Obj _ _ 21 v v RR--6---------- _ _ 17 AuxP _ _ 22 nové nový AAFS6----1A---- _ _ 23 Atr _ _ 23 situaci situace NNFS6-----A---- _ _ 21 Adv _ _ 24 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = ln94207_74:s-11 # text = Inteligence bývá spojena se schopností analýzy, obvykle i tvořivosti. 1 Inteligence inteligence NNFS1-----A---- _ _ 2 Sb _ _ 2 bývá bývat VB-S---3P-AAI-- _ _ 7 Pred _ _ 3 spojena spojit VsQW----X-APP-- _ _ 2 Pnom _ _ 4 se s RV--7---------- _ _ 3 AuxP _ _ 5 schopností schopnost NNFS7-----A---- _ _ 4 Obj _ _ 6 analýzy analýza NNFS2-----A---- _ _ 5 Atr _ _ 7 , , Z:------------- _ _ 0 Coord _ _ 8 obvykle obvykle Dg-------1A---- _ _ 7 ExD _ _ 9 i i J^------------- _ _ 10 AuxZ _ _ 10 tvořivosti tvořivost NNFS2-----A---- _ _ 7 ExD _ _ 11 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = ln94207_74:s-12 # text = Projevuje se v mnoha oblastech, jako je analýza, abstraktní představivost, sociálně komunikační dovednosti, verbální projev. 1 Projevuje projevovat VB-S---3P-AAI-- _ _ 0 Pred _ _ 2 se se P7--4---------- _ _ 1 AuxT _ _ 3 v v RR--6---------- _ _ 1 AuxP _ _ 4 mnoha mnoho Ca--6---------- _ _ 5 Atr _ _ 5 oblastech oblast NNFP6-----A---- _ _ 8 Adv _ _ 6 , , Z:------------- _ _ 8 AuxX _ _ 7 jako jako J,------------- _ _ 8 AuxY _ _ 8 je být VB-S---3P-AAI-- _ _ 3 Apos _ _ 9 analýza analýza NNFS1-----A---- _ _ 17 Adv _ _ 10 , , Z:------------- _ _ 17 AuxX _ _ 11 abstraktní abstraktní AAFS1----1A---- _ _ 12 Atr _ _ 12 představivost představivost NNFS1-----A---- _ _ 17 Adv _ _ 13 , , Z:------------- _ _ 17 AuxX _ _ 14 sociálně sociálně Dg-------1A---- _ _ 15 Adv _ _ 15 komunikační komunikační AAFP1----1A---- _ _ 16 Atr _ _ 16 dovednosti dovednost NNFP1-----A---- _ _ 17 Adv _ _ 17 , , Z:------------- _ _ 8 Coord _ _ 18 verbální verbální AAIS1----1A---- _ _ 19 Atr _ _ 19 projev projev NNIS1-----A---- _ _ 17 Adv _ _ 20 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = ln94207_74:s-13 # text = Míra inteligence je v populaci zastoupena podle Gaussovy křivky, přičemž zhruba 96 procent veškeré populace leží v pásmu IQ 70-130. 1 Míra míra NNFS1-----A---- _ _ 3 Sb _ _ 2 inteligence inteligence NNFS2-----A---- _ _ 1 Atr _ _ 3 je být VB-S---3P-AAI-- _ _ 10 Pred _ _ 4 v v RR--6---------- _ _ 3 AuxP _ _ 5 populaci populace NNFS6-----A---- _ _ 4 Adv _ _ 6 zastoupena zastoupit VsQW----X-APP-- _ _ 3 Pnom _ _ 7 podle podle RR--2---------- _ _ 3 AuxP _ _ 8 Gaussovy Gaussův AUFS2M--------- _ _ 9 Atr _ _ 9 křivky křivka NNFS2-----A---- _ _ 7 Adv _ _ 10 , , Z:------------- _ _ 0 Coord _ _ 11 přičemž přičemž Db------------- _ _ 17 Adv _ _ 12 zhruba zhruba Db------------- _ _ 13 AuxZ _ _ 13 96 96 C=------------- _ _ 17 Sb _ _ 14 procent procento NNNP2-----A---- _ _ 13 Atr _ _ 15 veškeré veškerý PLFS2---------- _ _ 16 Atr _ _ 16 populace populace NNFS2-----A---- _ _ 14 Atr _ _ 17 leží ležet VB-S---3P-AAI-- _ _ 10 Pred _ _ 18 v v RR--6---------- _ _ 17 AuxP _ _ 19 pásmu pásmo NNNS6-----A---- _ _ 18 Adv _ _ 20 IQ IQ BNXXX-----A---- _ _ 19 Atr _ _ 21 70 70 C=------------- _ _ 22 Atr _ _ 22 - - Z:------------- _ _ 20 Coord _ _ 23 130 130 C=------------- _ _ 22 Atr _ _ 24 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = ln94207_74:s-14 # text = Vrchol Gaussovy křivky - neboli cosi jako průměrné IQ - je IQ 100. 1 Vrchol vrchol NNIS1-----A---- _ _ 5 Pnom _ _ 2 Gaussovy Gaussův AUFS2M--------- _ _ 3 Atr _ _ 3 křivky křivka NNFS2-----A---- _ _ 1 Atr _ _ 4 - - Z:------------- _ _ 5 AuxG _ _ 5 neboli neboli J^------------- _ _ 11 Apos _ _ 6 cosi cosi PK--1---------- _ _ 5 Pnom _ _ 7 jako jako J,------------- _ _ 6 AuxC _ _ 8 průměrné průměrný AANS1----1A---- _ _ 9 Atr _ _ 9 IQ IQ BNXXX-----A---- _ _ 7 ExD _ _ 10 - - Z:------------- _ _ 5 AuxG _ _ 11 je být VB-S---3P-AAI-- _ _ 0 Pred _ _ 12 IQ IQ BNXXX-----A---- _ _ 11 Sb _ _ 13 100 100 C=------------- _ _ 12 Atr _ _ 14 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = ln94207_74:s-15 # text = Odchylka směrem k horšímu, IQ 70, představuje obtížně vzdělavatelné děti, které navštěvují zásadně zvláštní, někdy i pomocné školy. 1 Odchylka odchylka NNFS1-----A---- _ _ 5 Sb _ _ 2 směrem směr NNIS7-----A---- _ _ 3 AuxP _ _ 3 k k RR--3---------- _ _ 1 AuxP _ _ 4 horšímu horší AANS3----2A---- _ _ 3 Atr _ _ 5 , , Z:------------- _ _ 9 Apos _ _ 6 IQ IQ BNXXX-----A---- _ _ 5 Sb _ _ 7 70 70 C=------------- _ _ 6 Atr _ _ 8 , , Z:------------- _ _ 5 AuxX _ _ 9 představuje představovat VB-S---3P-AAI-- _ _ 0 Pred _ _ 10 obtížně obtížně Dg-------1A---- _ _ 11 Adv _ _ 11 vzdělavatelné vzdělavatelný AAFP4----1A---- _ _ 12 Atr _ _ 12 děti dítě NNFP4-----A---- _ _ 9 Obj _ _ 13 , , Z:------------- _ _ 18 AuxX _ _ 14 které který P4FP1---------- _ _ 15 Sb _ _ 15 navštěvují navštěvovat VB-P---3P-AAI-- _ _ 18 Atr _ _ 16 zásadně zásadně Dg-------1A---- _ _ 15 Adv _ _ 17 zvláštní zvláštní AAFP4----1A---- _ _ 15 ExD _ _ 18 , , Z:------------- _ _ 12 Coord _ _ 19 někdy někdy Db------------- _ _ 18 ExD _ _ 20 i i J^------------- _ _ 22 AuxZ _ _ 21 pomocné pomocný AAFP4----1A---- _ _ 22 Atr _ _ 22 školy škola NNFP4-----A---- _ _ 18 ExD _ _ 23 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = ln94207_74:s-16 # text = IQ 50 představuje poměrně těžkou oligofrenii spojenou s nevzdělavatelností. 1 IQ IQ BNXXX-----A---- _ _ 3 Sb _ _ 2 50 50 C=------------- _ _ 1 Atr _ _ 3 představuje představovat VB-S---3P-AAI-- _ _ 0 Pred _ _ 4 poměrně poměrně Dg-------1A---- _ _ 5 Adv _ _ 5 těžkou těžký AAFS4----1A---- _ _ 6 Atr _ _ 6 oligofrenii oligofrenie NNFS4-----A---- _ _ 3 Obj _ _ 7 spojenou spojený AAFS4----1A---- _ _ 6 Atr _ _ 8 s s RR--7---------- _ _ 7 AuxP _ _ 9 nevzdělavatelností vzdělavatelnost NNFS7-----N---- _ _ 8 Obj _ _ 10 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = ln94207_74:s-17 # text = Práh pro přijetí do MENSY (mezinárodní organizace sdružující lidi s vysokou inteligencí), IQ 130, je kvantitativně srovnatelnou odchylkou, právě tak IQ 150 je podobnou odchylkou jako IQ 50, jenže s opačnou polaritou. 1 Práh práh NNIS1-----A---- _ _ 15 Sb _ _ 2 pro pro RR--4---------- _ _ 1 AuxP _ _ 3 přijetí přijetí NNNS4-----A---- _ _ 2 Atr _ _ 4 do do RR--2---------- _ _ 3 AuxP _ _ 5 MENSY Mensa NNFS2-----A---- _ _ 6 Atr _ _ 6 ( ( Z:------------- _ _ 4 Apos _ _ 7 mezinárodní mezinárodní AAFS2----1A---- _ _ 8 Atr _ _ 8 organizace organizace NNFS2-----A---- _ _ 6 Atr _ _ 9 sdružující sdružující AGFS2-----A---- _ _ 8 Atr _ _ 10 lidi lidé NNMP4-----A---- _ _ 9 Obj _ _ 11 s s RR--7---------- _ _ 10 AuxP _ _ 12 vysokou vysoký AAFS7----1A---- _ _ 13 Atr _ _ 13 inteligencí inteligence NNFS7-----A---- _ _ 11 Atr _ _ 14 ) ) Z:------------- _ _ 6 AuxG _ _ 15 , , Z:------------- _ _ 19 Apos _ _ 16 IQ IQ BNXXX-----A---- _ _ 15 Sb _ _ 17 130 130 C=------------- _ _ 16 Atr _ _ 18 , , Z:------------- _ _ 15 AuxX _ _ 19 je být VB-S---3P-AAI-- _ _ 23 Pred _ _ 20 kvantitativně kvantitativně Dg-------1A---- _ _ 21 Adv _ _ 21 srovnatelnou srovnatelný AAFS7----1A---- _ _ 22 Atr _ _ 22 odchylkou odchylka NNFS7-----A---- _ _ 19 Pnom _ _ 23 , , Z:------------- _ _ 0 Coord _ _ 24 právě právě Db------------- _ _ 25 Adv _ _ 25 tak tak Db------------- _ _ 28 Adv _ _ 26 IQ IQ BNXXX-----A---- _ _ 28 Sb _ _ 27 150 150 C=------------- _ _ 26 Atr _ _ 28 je být VB-S---3P-AAI-- _ _ 35 Pred _ _ 29 podobnou podobný AAFS7----1A---- _ _ 30 Atr _ _ 30 odchylkou odchylka NNFS7-----A---- _ _ 28 Pnom _ _ 31 jako jako J,------------- _ _ 30 AuxC _ _ 32 IQ IQ BNXXX-----A---- _ _ 31 ExD _ _ 33 50 50 C=------------- _ _ 32 Atr _ _ 34 , , Z:------------- _ _ 35 AuxX _ _ 35 jenže jenže J^------------- _ _ 23 Coord _ _ 36 s s RR--7---------- _ _ 35 AuxP _ _ 37 opačnou opačný AAFS7----1A---- _ _ 38 Atr _ _ 38 polaritou polarita NNFS7-----A---- _ _ 36 ExD _ _ 39 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = ln94207_74:s-18 # text = Lidí s inteligencí nad 130 se vyskytuje okolo dvou procent (těch pod IQ 70 je o něco více, patří sem i ti, kteří tuto vlohu nemají vrozenou, ale získali ji později následkem nemoci nebo úrazu). 1 Lidí lidé NNMP2-----A---- _ _ 10 Atr _ _ 2 s s RR--7---------- _ _ 1 AuxP _ _ 3 inteligencí inteligence NNFS7-----A---- _ _ 2 Atr _ _ 4 nad nad RR--4---------- _ _ 3 AuxP _ _ 5 130 130 C=------------- _ _ 4 Atr _ _ 6 se se P7--4---------- _ _ 7 AuxT _ _ 7 vyskytuje vyskytovat VB-S---3P-AAI-- _ _ 0 Pred _ _ 8 okolo okolo RR--2---------- _ _ 7 AuxP _ _ 9 dvou dva`2 CnXP2---------- _ _ 8 Sb _ _ 10 procent procento NNNP2-----A---- _ _ 9 Atr _ _ 11 ( ( Z:------------- _ _ 20 AuxG _ _ 12 těch ten PDXP2---------- _ _ 19 Atr _ _ 13 pod pod RR--4---------- _ _ 12 AuxP _ _ 14 IQ IQ BNXXX-----A---- _ _ 13 Atr _ _ 15 70 70 C=------------- _ _ 14 Atr _ _ 16 je být VB-S---3P-AAI-- _ _ 20 Pred _ _ 17 o o RR--4---------- _ _ 19 AuxP _ _ 18 něco něco PK--4---------- _ _ 17 Adv _ _ 19 více více Dg-------2A---- _ _ 16 Sb _ _ 20 , , Z:------------- _ _ 7 Coord _ _ 21 patří patřit VB-P---3P-AAI-- _ _ 20 Pred _ _ 22 sem sem Db------------- _ _ 21 Adv _ _ 23 i i J^------------- _ _ 24 AuxZ _ _ 24 ti ten PDMP1---------- _ _ 21 Sb _ _ 25 , , Z:------------- _ _ 32 AuxX _ _ 26 kteří který P4MP1---------- _ _ 32 Sb _ _ 27 tuto tento PDFS4---------- _ _ 28 Atr _ _ 28 vlohu vloha NNFS4-----A---- _ _ 29 Obj _ _ 29 nemají mít VB-P---3P-NAI-- _ _ 32 Atr _ _ 30 vrozenou vrozený AAFS4----1A---- _ _ 28 Atv _ _ 31 , , Z:------------- _ _ 32 AuxX _ _ 32 ale ale J^------------- _ _ 24 Coord _ _ 33 získali získat VpMP----R-AAP-- _ _ 32 Atr _ _ 34 ji on PEFS4--3------- _ _ 33 Obj _ _ 35 později pozdě Dg-------2A---- _ _ 33 Adv _ _ 36 následkem následek NNIS7-----A---- _ _ 33 AuxP _ _ 37 nemoci nemoc NNFS2-----A---- _ _ 38 Adv _ _ 38 nebo nebo J^------------- _ _ 36 Coord _ _ 39 úrazu úraz NNIS2-----A---- _ _ 38 Adv _ _ 40 ) ) Z:------------- _ _ 20 AuxG _ _ 41 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = ln94207_74:s-19 # text = Lidí s IQ nad 150 (nebo pod 50) jsou již jen desetiny procenta. 1 Lidí lidé NNMP2-----A---- _ _ 15 Atr _ _ 2 s s RR--7---------- _ _ 1 AuxP _ _ 3 IQ IQ BNXXX-----A---- _ _ 2 Atr _ _ 4 nad nad RR--4---------- _ _ 7 AuxP _ _ 5 150 150 C=------------- _ _ 4 Atr _ _ 6 ( ( Z:------------- _ _ 7 AuxG _ _ 7 nebo nebo J^------------- _ _ 3 Coord _ _ 8 pod pod RR--4---------- _ _ 7 AuxP _ _ 9 50 50 C=------------- _ _ 8 Atr _ _ 10 ) ) Z:------------- _ _ 7 AuxG _ _ 11 jsou být VB-P---3P-AAI-- _ _ 0 Pred _ _ 12 již již Db------------- _ _ 11 Adv _ _ 13 jen jen Db------------- _ _ 14 AuxZ _ _ 14 desetiny desetina NNFP1-----A---- _ _ 11 Sb _ _ 15 procenta procento NNNS2-----A---- _ _ 14 Atr _ _ 16 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = ln94207_74:s-20 # text = Mezi slepými jednooký králem 1 Mezi mezi RR--7---------- _ _ 0 AuxP _ _ 2 slepými slepý AAMP7----1A---- _ _ 1 ExD _ _ 3 jednooký jednooký AAMS1----1A---- _ _ 0 ExD _ _ 4 králem král NNMS7-----A---- _ _ 0 ExD _ _ # sent_id = ln94207_74:s-21 # text = Podmínky, jež nabízí běžná škola extrémně nadaným dětem, jsou zcela srovnatelné se situací, v níž by normální, průměrné dítě navštěvovalo třídu oligofrenních. 1 Podmínky podmínka NNFP1-----A---- _ _ 11 Sb _ _ 2 , , Z:------------- _ _ 4 AuxX _ _ 3 jež jenž P4XP4---------- _ _ 4 Obj _ _ 4 nabízí nabízet VB-S---3P-AAI-- _ _ 1 Atr _ _ 5 běžná běžný AAFS1----1A---- _ _ 6 Atr _ _ 6 škola škola NNFS1-----A---- _ _ 4 Sb _ _ 7 extrémně extrémně Dg-------1A---- _ _ 8 Adv _ _ 8 nadaným nadaný AAFP3----1A---- _ _ 9 Atr _ _ 9 dětem dítě NNFP3-----A---- _ _ 4 Obj _ _ 10 , , Z:------------- _ _ 4 AuxX _ _ 11 jsou být VB-P---3P-AAI-- _ _ 0 Pred _ _ 12 zcela zcela Db------------- _ _ 13 Adv _ _ 13 srovnatelné srovnatelný AAFP1----1A---- _ _ 11 Pnom _ _ 14 se s RV--7---------- _ _ 13 AuxP _ _ 15 situací situace NNFS7-----A---- _ _ 14 Obj _ _ 16 , , Z:------------- _ _ 24 AuxX _ _ 17 v v RR--6---------- _ _ 24 AuxP _ _ 18 níž jenž P4FS6---------- _ _ 17 Adv _ _ 19 by být Vc----------I-- _ _ 24 AuxV _ _ 20 normální normální AANS1----1A---- _ _ 21 Atr _ _ 21 , , Z:------------- _ _ 23 Coord _ _ 22 průměrné průměrný AANS1----1A---- _ _ 21 Atr _ _ 23 dítě dítě NNNS1-----A---- _ _ 24 Sb _ _ 24 navštěvovalo navštěvovat VpNS----R-AAI-- _ _ 15 Atr _ _ 25 třídu třída NNFS4-----A---- _ _ 24 Obj _ _ 26 oligofrenních oligofrenní AAFP2----1A---- _ _ 25 Atr _ _ 27 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = ln94207_74:s-22 # text = Jak by to na ně působilo? 1 Jak jak Db------------- _ _ 6 Adv _ _ 2 by být Vc----------I-- _ _ 6 AuxV _ _ 3 to ten PDNS1---------- _ _ 6 Sb _ _ 4 na na RR--4---------- _ _ 6 AuxP _ _ 5 ně on PENS4--3------1 _ _ 4 Obj _ _ 6 působilo působit VpNS----R-AAI-- _ _ 0 Pred _ _ 7 ? ? Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = ln94207_74:s-23 # text = Samozřejmě, že by to zpomalilo jeho duševní vývoj. 1 Samozřejmě samozřejmě Dg-------1A---- _ _ 0 ExD _ _ 2 , , Z:------------- _ _ 3 AuxX _ _ 3 že že J,------------- _ _ 0 AuxC _ _ 4 by být Vc----------I-- _ _ 6 AuxV _ _ 5 to ten PDNS1---------- _ _ 6 Sb _ _ 6 zpomalilo zpomalit VpNS----R-AAP-- _ _ 3 ExD _ _ 7 jeho jeho P9XXXZS3------- _ _ 9 Atr _ _ 8 duševní duševní AAIS4----1A---- _ _ 9 Atr _ _ 9 vývoj vývoj NNIS4-----A---- _ _ 6 Obj _ _ 10 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = ln94207_74:s-24 # text = Nikdo by je nenutil k duševní námaze (učivo by zvládalo naprosto hravě) a to nejlínější tempo práce by mu v podstatě vždy stačilo k dosahování výsledků výjimečných. 1 Nikdo nikdo PY--1---------- _ _ 4 Sb _ _ 2 by být Vc----------I-- _ _ 4 AuxV _ _ 3 je on PENS4--3------- _ _ 4 Obj _ _ 4 nenutil nutit VpYS----R-NAI-- _ _ 15 Pred _ _ 5 k k RR--3---------- _ _ 4 AuxP _ _ 6 duševní duševní AAFS3----1A---- _ _ 7 Atr _ _ 7 námaze námaha NNFS3-----A---- _ _ 5 Obj _ _ 8 ( ( Z:------------- _ _ 11 AuxG _ _ 9 učivo učivo NNNS4-----A---- _ _ 11 Obj _ _ 10 by být Vc----------I-- _ _ 11 AuxV _ _ 11 zvládalo zvládat VpNS----R-AAI-- _ _ 4 Pred _ _ 12 naprosto naprosto Db------------- _ _ 13 Adv _ _ 13 hravě hravě Dg-------1A---- _ _ 11 Adv _ _ 14 ) ) Z:------------- _ _ 11 AuxG _ _ 15 a a J^------------- _ _ 0 Coord _ _ 16 to ten PDNS1---------- _ _ 18 Atr _ _ 17 nejlínější líný AANS1----3A---- _ _ 18 Atr _ _ 18 tempo tempo NNNS1-----A---- _ _ 25 Sb _ _ 19 práce práce NNFS2-----A---- _ _ 18 Atr _ _ 20 by být Vc----------I-- _ _ 25 AuxV _ _ 21 mu on P5ZS3--3------- _ _ 25 Obj _ _ 22 v v RR--6---------- _ _ 25 AuxP _ _ 23 podstatě podstata NNFS6-----A---- _ _ 22 Adv _ _ 24 vždy vždy Db------------- _ _ 25 Adv _ _ 25 stačilo stačit VpNS----R-AAI-- _ _ 15 Pred _ _ 26 k k RR--3---------- _ _ 25 AuxP _ _ 27 dosahování dosahování NNNS3-----A---- _ _ 26 Adv _ _ 28 výsledků výsledek NNIP2-----A---- _ _ 27 Atr _ _ 29 výjimečných výjimečný AAIP2----1A---- _ _ 28 Atr _ _ 30 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = ln94207_74:s-25 # text = Jednooký mezi slepými králem. 1 Jednooký jednooký AAMS1----1A---- _ _ 0 ExD _ _ 2 mezi mezi RR--7---------- _ _ 0 AuxP _ _ 3 slepými slepý AAMP7----1A---- _ _ 2 ExD _ _ 4 králem král NNMS7-----A---- _ _ 0 ExD _ _ 5 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = ln94207_74:s-26 # text = Po několika letech této školní docházky by takové dítě působilo dojmem, jako by i ono samo bylo mírně retardováno. 1 Po po RR--6---------- _ _ 10 AuxP _ _ 2 několika několik Ca--6---------- _ _ 3 Atr _ _ 3 letech léta NNNP6-----A---- _ _ 1 Adv _ _ 4 této tento PDFS2---------- _ _ 6 Atr _ _ 5 školní školní AAFS2----1A---- _ _ 6 Atr _ _ 6 docházky docházka NNFS2-----A---- _ _ 3 Atr _ _ 7 by být Vc----------I-- _ _ 10 AuxV _ _ 8 takové takový PDNS1---------- _ _ 9 Atr _ _ 9 dítě dítě NNNS1-----A---- _ _ 10 Sb _ _ 10 působilo působit VpNS----R-AAI-- _ _ 0 Pred _ _ 11 dojmem dojem NNIS7-----A---- _ _ 10 Adv _ _ 12 , , Z:------------- _ _ 13 AuxX _ _ 13 jako jako J,------------- _ _ 11 AuxC _ _ 14 by být Vc----------I-- _ _ 18 AuxV _ _ 15 i i J^------------- _ _ 16 AuxZ _ _ 16 ono on PENS1--3------- _ _ 18 Sb _ _ 17 samo sám PLNS1---------- _ _ 16 Atv _ _ 18 bylo být VpNS----R-AAI-- _ _ 13 Atr _ _ 19 mírně mírně Dg-------1A---- _ _ 20 Adv _ _ 20 retardováno retardovat VsNS----X-APB-- _ _ 18 Pnom _ _ 21 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = ln94207_74:s-27 # text = Také u nadaných dětí funguje totiž běžné vzdělání jako retardační a utlumující činitel; 1 Také také Db------------- _ _ 4 AuxZ _ _ 2 u u RR--2---------- _ _ 5 AuxP _ _ 3 nadaných nadaný AAFP2----1A---- _ _ 4 Atr _ _ 4 dětí dítě NNFP2-----A---- _ _ 2 Adv _ _ 5 funguje fungovat VB-S---3P-AAI-- _ _ 0 Pred _ _ 6 totiž totiž J^------------- _ _ 5 AuxY _ _ 7 běžné běžný AANS1----1A---- _ _ 8 Atr _ _ 8 vzdělání vzdělání NNNS1-----A---- _ _ 5 Sb _ _ 9 jako jako J,------------- _ _ 13 AuxY _ _ 10 retardační retardační AAIS1----1A---- _ _ 11 Atr _ _ 11 a a J^------------- _ _ 13 Coord _ _ 12 utlumující utlumující AGIS1-----A---- _ _ 11 Atr _ _ 13 činitel činitel NNIS1-----A---- _ _ 8 Atv _ _ 14 ; ; Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = ln94207_74:s-28 # text = přestože takové děti postupně většinou vystudují i vysokou školu, většina z nich nikdy nevyužije plnou kapacitu svého nadání. 1 přestože přestože J,------------- _ _ 15 AuxC _ _ 2 takové takový PDFP1---------- _ _ 3 Atr _ _ 3 děti dítě NNFP1-----A---- _ _ 6 Sb _ _ 4 postupně postupně Dg-------1A---- _ _ 6 Adv _ _ 5 většinou většinou Db------------- _ _ 6 Adv _ _ 6 vystudují vystudovat VB-P---3P-AAP-- _ _ 1 Adv _ _ 7 i i J^------------- _ _ 9 AuxZ _ _ 8 vysokou vysoký AAFS4----1A---- _ _ 9 Atr _ _ 9 školu škola NNFS4-----A---- _ _ 6 Obj _ _ 10 , , Z:------------- _ _ 1 AuxX _ _ 11 většina většina NNFS1-----A---- _ _ 15 Sb _ _ 12 z z RR--2---------- _ _ 11 AuxP _ _ 13 nich on PEXP2--3------- _ _ 12 Atr _ _ 14 nikdy nikdy Db------------- _ _ 15 Adv _ _ 15 nevyužije využít VB-S---3P-NAP-- _ _ 0 Pred _ _ 16 plnou plný AAFS4----1A---- _ _ 17 Atr _ _ 17 kapacitu kapacita NNFS4-----A---- _ _ 15 Obj _ _ 18 svého svůj P8ZS2---------- _ _ 19 Atr _ _ 19 nadání nadání NNNS2-----A---- _ _ 17 Atr _ _ 20 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = ln94207_74:s-29 # text = Kromě toho si zvyknou, že k dobrým výsledkům není zapotřebí žádné námahy. 1 Kromě kromě RR--2---------- _ _ 4 AuxP _ _ 2 toho ten PDZS2---------- _ _ 1 Adv _ _ 3 si se P7--3---------- _ _ 4 AuxT _ _ 4 zvyknou zvyknout VB-P---3P-AAP-- _ _ 0 Pred _ _ 5 , , Z:------------- _ _ 6 AuxX _ _ 6 že že J,------------- _ _ 4 AuxC _ _ 7 k k RR--3---------- _ _ 10 AuxP _ _ 8 dobrým dobrý AAIP3----1A---- _ _ 9 Atr _ _ 9 výsledkům výsledek NNIP3-----A---- _ _ 7 Adv _ _ 10 není být VB-S---3P-NAI-- _ _ 6 Obj _ _ 11 zapotřebí zapotřebí Db------------- _ _ 10 Pnom _ _ 12 žádné žádný PWFS2---------- _ _ 13 Atr _ _ 13 námahy námaha NNFS2-----A---- _ _ 10 Sb _ _ 14 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = ln94207_74:s-30 # text = Ve škole se nudí, zlobí, na základě čehož od některých učitelů dostávají špatné známky. 1 Ve v RV--6---------- _ _ 5 AuxP _ _ 2 škole škola NNFS6-----A---- _ _ 1 Adv _ _ 3 se se P7--4---------- _ _ 4 AuxT _ _ 4 nudí nudit VB-P---3P-AAI-- _ _ 5 Pred _ _ 5 , , Z:------------- _ _ 7 Coord _ _ 6 zlobí zlobit VB-P---3P-AAI-- _ _ 5 Pred _ _ 7 , , Z:------------- _ _ 0 Coord _ _ 8 na na RR--6---------- _ _ 9 AuxP _ _ 9 základě základ NNIS6-----A---- _ _ 14 AuxP _ _ 10 čehož což PQ--2---------- _ _ 9 Adv _ _ 11 od od RR--2---------- _ _ 14 AuxP _ _ 12 některých některý PZXP2---------- _ _ 13 Atr _ _ 13 učitelů učitel NNMP2-----A---- _ _ 11 Obj _ _ 14 dostávají dostávat VB-P---3P-AAI-- _ _ 7 Pred _ _ 15 špatné špatný AAFP4----1A---- _ _ 16 Atr _ _ 16 známky známka NNFP4-----A---- _ _ 14 Obj _ _ 17 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = ln94207_74:s-31 # text = Nakonec v osmé, deváté třídě většina z nich vůbec nepůsobí dojmem výjimečnosti. 1 Nakonec nakonec Db------------- _ _ 11 Adv _ _ 2 v v RR--6---------- _ _ 11 AuxP _ _ 3 osmé osmý CrFS6---------- _ _ 4 Atr _ _ 4 , , Z:------------- _ _ 6 Coord _ _ 5 deváté devátý CrFS6---------- _ _ 4 Atr _ _ 6 třídě třída NNFS6-----A---- _ _ 2 Adv _ _ 7 většina většina NNFS1-----A---- _ _ 11 Sb _ _ 8 z z RR--2---------- _ _ 7 AuxP _ _ 9 nich on PEXP2--3------- _ _ 8 Atr _ _ 10 vůbec vůbec TT------------- _ _ 11 AuxZ _ _ 11 nepůsobí působit VB-S---3P-NAI-- _ _ 0 Pred _ _ 12 dojmem dojem NNIS7-----A---- _ _ 11 Adv _ _ 13 výjimečnosti výjimečnost NNFS2-----A---- _ _ 12 Atr _ _ 14 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = ln94207_74:s-32 # text = Bývají samotářští a nesdílní. 1 Bývají bývat VB-P---3P-AAI-- _ _ 0 Pred _ _ 2 samotářští samotářský AAMP1----1A---- _ _ 3 Pnom _ _ 3 a a J^------------- _ _ 1 Coord _ _ 4 nesdílní sdílný AAMP1----1N---- _ _ 3 Pnom _ _ 5 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = ln94207_74:s-33 # text = Řada z nich má vážné problémy se školní kázní. 1 Řada řada NNFS1-----A---- _ _ 4 Sb _ _ 2 z z RR--2---------- _ _ 1 AuxP _ _ 3 nich on PEXP2--3------- _ _ 2 Atr _ _ 4 má mít VB-S---3P-AAI-- _ _ 0 Pred _ _ 5 vážné vážný AAIP4----1A---- _ _ 6 Atr _ _ 6 problémy problém NNIP4-----A---- _ _ 4 Obj _ _ 7 se s RV--7---------- _ _ 6 AuxP _ _ 8 školní školní AAFS7----1A---- _ _ 9 Atr _ _ 9 kázní kázeň NNFS7-----A---- _ _ 7 Atr _ _ 10 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = ln94207_74:s-34 # text = Nadaní dyslektici končí u lopat 1 Nadaní nadaný AAMP1----1A---- _ _ 2 Atr _ _ 2 dyslektici dyslektik NNMP1-----A---- _ _ 3 Sb _ _ 3 končí končit VB-P---3P-AAI-- _ _ 0 Pred _ _ 4 u u RR--2---------- _ _ 3 AuxP _ _ 5 lopat lopata NNFP2-----A---- _ _ 4 Adv _ _ # sent_id = ln94207_74:s-35 # text = Pak jsou tu ještě děti dyslektické či dysgrafické, které často - přes své nesporné vlohy - skončí u soustruhu či lopaty proto, že se nikdy nenaučí bezchybně psát a pohotově číst. 1 Pak pak Db------------- _ _ 2 Adv _ _ 2 jsou být VB-P---3P-AAI-- _ _ 0 Pred _ _ 3 tu tu Db------------- _ _ 2 Adv _ _ 4 ještě ještě Db------------- _ _ 2 Adv _ _ 5 děti dítě NNFP1-----A---- _ _ 2 Sb _ _ 6 dyslektické dyslektický AAFP1----1A---- _ _ 7 Atr _ _ 7 či či J^------------- _ _ 5 Coord _ _ 8 dysgrafické dysgrafický AAFP1----1A---- _ _ 7 Atr _ _ 9 , , Z:------------- _ _ 18 AuxX _ _ 10 které který P4FP1---------- _ _ 18 Sb _ _ 11 často často Dg-------1A---- _ _ 18 Adv _ _ 12 - - Z:------------- _ _ 13 AuxG _ _ 13 přes přes RR--4---------- _ _ 18 AuxP _ _ 14 své svůj P8FP4---------1 _ _ 16 Atr _ _ 15 nesporné sporný AAFP4----1N---- _ _ 16 Atr _ _ 16 vlohy vlohy NNFP4-----A---- _ _ 13 Adv _ _ 17 - - Z:------------- _ _ 13 AuxG _ _ 18 skončí skončit VB-P---3P-AAP-- _ _ 5 Atr _ _ 19 u u RR--2---------- _ _ 18 AuxP _ _ 20 soustruhu soustruh NNIS2-----A---- _ _ 21 Adv _ _ 21 či či J^------------- _ _ 19 Coord _ _ 22 lopaty lopata NNFS2-----A---- _ _ 21 Adv _ _ 23 proto proto Db------------- _ _ 18 Adv _ _ 24 , , Z:------------- _ _ 25 AuxX _ _ 25 že že J,------------- _ _ 18 AuxC _ _ 26 se se P7--4---------- _ _ 28 AuxT _ _ 27 nikdy nikdy Db------------- _ _ 28 Adv _ _ 28 nenaučí naučit VB-P---3P-NAP-- _ _ 25 Adv _ _ 29 bezchybně bezchybně Dg-------1A---- _ _ 30 Adv _ _ 30 psát psát Vf--------A-I-- _ _ 31 Obj _ _ 31 a a J^------------- _ _ 28 Coord _ _ 32 pohotově pohotově Dg-------1A---- _ _ 33 Adv _ _ 33 číst číst Vf--------A-I-- _ _ 31 Obj _ _ 34 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = ln94207_74:s-36 # text = Takových dětí se na schopnosti nikdo neptá: mají špatné známky z českého jazyka a studium na gymnáziu a později třeba na vysoké škole je pro ně nedostupné. 1 Takových takový PDXP2---------- _ _ 2 Atr _ _ 2 dětí dítě NNFP2-----A---- _ _ 7 Obj _ _ 3 se se P7--4---------- _ _ 7 AuxT _ _ 4 na na RR--4---------- _ _ 7 AuxP _ _ 5 schopnosti schopnost NNFP4-----A---- _ _ 4 Obj _ _ 6 nikdo nikdo PY--1---------- _ _ 7 Sb _ _ 7 neptá ptát VB-S---3P-NAI-- _ _ 8 Pred _ _ 8 : : Z:------------- _ _ 0 Coord _ _ 9 mají mít VB-P---3P-AAI-- _ _ 15 Pred _ _ 10 špatné špatný AAFP4----1A---- _ _ 11 Atr _ _ 11 známky známka NNFP4-----A---- _ _ 9 Obj _ _ 12 z z RR--2---------- _ _ 11 AuxP _ _ 13 českého český AAIS2----1A---- _ _ 14 Atr _ _ 14 jazyka jazyk NNIS2-----A---- _ _ 12 Atr _ _ 15 a a J^------------- _ _ 8 Coord _ _ 16 studium studium NNNS1-----A---- _ _ 19 ExD _ _ 17 na na RR--6---------- _ _ 16 AuxP _ _ 18 gymnáziu gymnázium NNNS6-----A---- _ _ 17 Atr _ _ 19 a a J^------------- _ _ 15 Coord _ _ 20 později pozdě Dg-------2A---- _ _ 25 ExD _ _ 21 třeba třeba TT------------- _ _ 24 AuxZ _ _ 22 na na RR--6---------- _ _ 25 AuxP _ _ 23 vysoké vysoký AAFS6----1A---- _ _ 24 Atr _ _ 24 škole škola NNFS6-----A---- _ _ 22 ExD _ _ 25 je být VB-S---3P-AAI-- _ _ 19 Pred _ _ 26 pro pro RR--4---------- _ _ 25 AuxP _ _ 27 ně on PEXP4--3------1 _ _ 26 Adv _ _ 28 nedostupné dostupný AANS1----1N---- _ _ 25 Pnom _ _ 29 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = ln94207_74:s-37 # text = Přitom pro ně je speciální škola pro intelektově nadané děti v podstatě jediným východiskem. 1 Přitom přitom Db------------- _ _ 4 Adv _ _ 2 pro pro RR--4---------- _ _ 4 AuxP _ _ 3 ně on PEXP4--3------1 _ _ 2 Adv _ _ 4 je být VB-S---3P-AAI-- _ _ 0 Pred _ _ 5 speciální speciální AAFS1----1A---- _ _ 6 Atr _ _ 6 škola škola NNFS1-----A---- _ _ 4 Sb _ _ 7 pro pro RR--4---------- _ _ 6 AuxP _ _ 8 intelektově intelektově Dg-------1A---- _ _ 9 Adv _ _ 9 nadané nadaný AAFP4----1A---- _ _ 10 Atr _ _ 10 děti dítě NNFP4-----A---- _ _ 7 Atr _ _ 11 v v RR--6---------- _ _ 13 AuxP _ _ 12 podstatě podstata NNFS6-----A---- _ _ 11 Adv _ _ 13 jediným jediný AANS7----1A---- _ _ 14 Atr _ _ 14 východiskem východisko NNNS7-----A---- _ _ 4 Pnom _ _ 15 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = ln94207_74:s-38 # text = Je možné namítnout, že i ve středověku byli jedinci, kteří vynikali. 1 Je být VB-S---3P-AAI-- _ _ 0 Pred _ _ 2 možné možný AANS1----1A---- _ _ 1 Pnom _ _ 3 namítnout namítnout Vf--------A-P-- _ _ 1 Sb _ _ 4 , , Z:------------- _ _ 5 AuxX _ _ 5 že že J,------------- _ _ 3 AuxC _ _ 6 i i J^------------- _ _ 8 AuxZ _ _ 7 ve v RV--6---------- _ _ 9 AuxP _ _ 8 středověku středověk NNIS6-----A---- _ _ 7 Adv _ _ 9 byli být VpMP----R-AAI-- _ _ 5 Obj _ _ 10 jedinci jedinec NNMP1-----A---- _ _ 9 Sb _ _ 11 , , Z:------------- _ _ 13 AuxX _ _ 12 kteří který P4MP1---------- _ _ 13 Sb _ _ 13 vynikali vynikat VpMP----R-AAI-- _ _ 10 Atr _ _ 14 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = ln94207_74:s-39 # text = Když je někdo opravdu dobrý, tak si poradí. 1 Když když J,------------- _ _ 9 AuxC _ _ 2 je být VB-S---3P-AAI-- _ _ 1 Adv _ _ 3 někdo někdo PK--1---------- _ _ 2 Sb _ _ 4 opravdu opravdu Db------------- _ _ 5 Adv _ _ 5 dobrý dobrý AAMS1----1A---- _ _ 2 Pnom _ _ 6 , , Z:------------- _ _ 1 AuxX _ _ 7 tak tak Db------------- _ _ 9 Adv _ _ 8 si se P7--3---------- _ _ 9 Obj _ _ 9 poradí poradit VB-S---3P-AAP-- _ _ 0 Pred _ _ 10 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = ln94207_74:s-40 # text = Samozřejmě i dnes máme fenomenální osobnosti. 1 Samozřejmě samozřejmě Dg-------1A---- _ _ 4 AuxY _ _ 2 i i J^------------- _ _ 3 AuxZ _ _ 3 dnes dnes Db------------- _ _ 4 Adv _ _ 4 máme mít VB-P---1P-AAI-- _ _ 0 Pred _ _ 5 fenomenální fenomenální AAFP4----1A---- _ _ 6 Atr _ _ 6 osobnosti osobnost NNFP4-----A---- _ _ 4 Obj _ _ 7 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = ln94207_74:s-41 # text = Na jednu takovou připadne však devět jiných, které nevhodné školní vzdělávání srazí do průměru. 1 Na na RR--4---------- _ _ 4 AuxP _ _ 2 jednu jeden`1 CnFS4---------- _ _ 1 Obj _ _ 3 takovou takový PDFS4---------- _ _ 2 Atr _ _ 4 připadne připadnout VB-S---3P-AAP-- _ _ 5 Pred _ _ 5 však však J^------------- _ _ 0 Coord _ _ 6 devět devět`9 Cl-S1---------- _ _ 4 Sb _ _ 7 jiných jiný AAFP2----1A---- _ _ 6 Atr _ _ 8 , , Z:------------- _ _ 13 AuxX _ _ 9 které který P4FP4---------- _ _ 13 Obj _ _ 10 nevhodné vhodný AANS1----1N---- _ _ 12 Atr _ _ 11 školní školní AANS1----1A---- _ _ 12 Atr _ _ 12 vzdělávání vzdělávání NNNS1-----A---- _ _ 13 Sb _ _ 13 srazí srazit VB-S---3P-AAP-- _ _ 6 Atr _ _ 14 do do RR--2---------- _ _ 13 AuxP _ _ 15 průměru průměr NNIS2-----A---- _ _ 14 Adv _ _ 16 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = ln94207_74:s-42 # text = Nadprůměrným rychlejší tempo 1 Nadprůměrným nadprůměrný AAMP3----1A---- _ _ 0 ExD _ _ 2 rychlejší rychlý AANS4----2A---- _ _ 3 Atr _ _ 3 tempo tempo NNNS4-----A---- _ _ 0 ExD _ _ # sent_id = ln94207_74:s-43 # text = Nadprůměrné děti jednoznačně potřebují mnohem rychlejší tempo. 1 Nadprůměrné nadprůměrný AAFP1----1A---- _ _ 2 Atr _ _ 2 děti dítě NNFP1-----A---- _ _ 4 Sb _ _ 3 jednoznačně jednoznačně Dg-------1A---- _ _ 4 Adv _ _ 4 potřebují potřebovat VB-P---3P-AAI-- _ _ 0 Pred _ _ 5 mnohem mnohem Db------------- _ _ 6 Adv _ _ 6 rychlejší rychlý AANS4----2A---- _ _ 7 Atr _ _ 7 tempo tempo NNNS4-----A---- _ _ 4 Obj _ _ 8 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = ln94207_74:s-44 # text = Být mezi sobě rovnými, kde mimořádný výsledek je dosažitelný jen po mimořádném úsilí. 1 Být být Vf--------A-I-- _ _ 0 Pred _ _ 2 mezi mezi RR--7---------- _ _ 1 AuxP _ _ 3 sobě se P6--3---------- _ _ 4 Obj _ _ 4 rovnými rovný AAFP7----1A---- _ _ 2 Adv _ _ 5 , , Z:------------- _ _ 9 AuxX _ _ 6 kde kde Db------------- _ _ 9 Adv _ _ 7 mimořádný mimořádný AAIS1----1A---- _ _ 8 Atr _ _ 8 výsledek výsledek NNIS1-----A---- _ _ 9 Sb _ _ 9 je být VB-S---3P-AAI-- _ _ 4 Atr _ _ 10 dosažitelný dosažitelný AAIS1----1A---- _ _ 9 Pnom _ _ 11 jen jen Db------------- _ _ 14 AuxZ _ _ 12 po po RR--6---------- _ _ 9 AuxP _ _ 13 mimořádném mimořádný AANS6----1A---- _ _ 14 Atr _ _ 14 úsilí úsilí NNNS6-----A---- _ _ 12 Adv _ _ 15 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = ln94207_74:s-45 # text = Některé z nich navíc potřebují tempo rozdílné v každém předmětu, protože mají už velmi vyhraněné zájmy. 1 Některé některý PZFP1---------- _ _ 5 Sb _ _ 2 z z RR--2---------- _ _ 1 AuxP _ _ 3 nich on PEXP2--3------- _ _ 2 Atr _ _ 4 navíc navíc Db------------- _ _ 5 Adv _ _ 5 potřebují potřebovat VB-P---3P-AAI-- _ _ 0 Pred _ _ 6 tempo tempo NNNS4-----A---- _ _ 5 Obj _ _ 7 rozdílné rozdílný AANS4----1A---- _ _ 6 Atr _ _ 8 v v RR--6---------- _ _ 7 AuxP _ _ 9 každém každý AAIS6----1A---- _ _ 10 Atr _ _ 10 předmětu předmět NNIS6-----A---1 _ _ 8 Adv _ _ 11 , , Z:------------- _ _ 12 AuxX _ _ 12 protože protože J,------------- _ _ 5 AuxC _ _ 13 mají mít VB-P---3P-AAI-- _ _ 12 Adv _ _ 14 už už Db------------- _ _ 16 AuxZ _ _ 15 velmi velmi Db------------- _ _ 16 Adv _ _ 16 vyhraněné vyhraněný AAIP4----1A---- _ _ 17 Atr _ _ 17 zájmy zájem NNIP4-----A---- _ _ 13 Obj _ _ 18 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = ln94207_74:s-46 # text = Třeba jsou excelentními matematiky, ale nijak nevynikají v jazycích. 1 Třeba třeba TT------------- _ _ 2 Adv _ _ 2 jsou být VB-P---3P-AAI-- _ _ 6 Pred _ _ 3 excelentními excelentní AAMP7----1A---- _ _ 4 Atr _ _ 4 matematiky matematik NNMP7-----A---- _ _ 2 Pnom _ _ 5 , , Z:------------- _ _ 6 AuxX _ _ 6 ale ale J^------------- _ _ 0 Coord _ _ 7 nijak nijak Db------------- _ _ 8 Adv _ _ 8 nevynikají vynikat VB-P---3P-NAI-- _ _ 6 Pred _ _ 9 v v RR--6---------- _ _ 8 AuxP _ _ 10 jazycích jazyk NNIP6-----A---- _ _ 9 Obj _ _ 11 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = ln94207_74:s-47 # text = Nebo naopak. 1 Nebo nebo J^------------- _ _ 0 Coord _ _ 2 naopak naopak Db------------- _ _ 1 ExD _ _ 3 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = ln94207_74:s-48 # text = Řešením pro ně není zřízení studijní třídy. 1 Řešením řešení NNNS7-----A---- _ _ 4 Pnom _ _ 2 pro pro RR--4---------- _ _ 1 AuxP _ _ 3 ně on PEXP4--3------1 _ _ 2 Atr _ _ 4 není být VB-S---3P-NAI-- _ _ 0 Pred _ _ 5 zřízení zřízení NNNS1-----A---- _ _ 4 Sb _ _ 6 studijní studijní AAFS2----1A---- _ _ 7 Atr _ _ 7 třídy třída NNFS2-----A---- _ _ 5 Atr _ _ 8 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = ln94207_74:s-49 # text = Vhodný je systém, kdy jsou na různé předměty různě přeskupeny bez ohledu na věk, ale zato s přihlédnutím ke schopnostem, zájmu a výkonům v daném předmětu. 1 Vhodný vhodný AAIS1----1A---- _ _ 2 Pnom _ _ 2 je být VB-S---3P-AAI-- _ _ 0 Pred _ _ 3 systém systém NNIS1-----A---- _ _ 2 Sb _ _ 4 , , Z:------------- _ _ 6 AuxX _ _ 5 kdy kdy Db------------- _ _ 6 Adv _ _ 6 jsou být VB-P---3P-AAI-- _ _ 3 Atr _ _ 7 na na RR--4---------- _ _ 6 AuxP _ _ 8 různé různý AAIP4----1A---- _ _ 9 Atr _ _ 9 předměty předmět NNIP4-----A---- _ _ 7 Adv _ _ 10 různě různě Dg-------1A---- _ _ 11 Adv _ _ 11 přeskupeny přeskupit VsTP----X-APP-- _ _ 6 Pnom _ _ 12 bez bez RR--2---------- _ _ 14 AuxP _ _ 13 ohledu ohled NNIS2-----A---- _ _ 14 AuxP _ _ 14 na na RR--4---------- _ _ 17 AuxP _ _ 15 věk věk NNIS4-----A---- _ _ 14 Adv _ _ 16 , , Z:------------- _ _ 17 AuxX _ _ 17 ale ale J^------------- _ _ 6 Coord _ _ 18 zato zato Db------------- _ _ 17 AuxY _ _ 19 s s RR--7---------- _ _ 21 AuxP _ _ 20 přihlédnutím přihlédnutí NNNS7-----A---- _ _ 21 AuxP _ _ 21 ke k RV--3---------- _ _ 17 AuxP _ _ 22 schopnostem schopnost NNFP3-----A---- _ _ 25 Adv _ _ 23 , , Z:------------- _ _ 25 AuxX _ _ 24 zájmu zájem NNIS3-----A---- _ _ 25 Adv _ _ 25 a a J^------------- _ _ 21 Coord _ _ 26 výkonům výkon NNIP3-----A---- _ _ 25 Adv _ _ 27 v v RR--6---------- _ _ 26 AuxP _ _ 28 daném daný AAIS6----1A---- _ _ 29 Atr _ _ 29 předmětu předmět NNIS6-----A---1 _ _ 27 Atr _ _ 30 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = ln94207_74:s-50 # text = Potřebují podmínky, které jim žádná normální škola není schopna nabídnout, tak jako žádná normální škola není schopna odpovědně vzdělat děti mentálně postižené. 1 Potřebují potřebovat VB-P---3P-AAI-- _ _ 0 Pred _ _ 2 podmínky podmínka NNFP4-----A---- _ _ 1 Obj _ _ 3 , , Z:------------- _ _ 9 AuxX _ _ 4 které který P4FP4---------- _ _ 11 Obj _ _ 5 jim on PEXP3--3------- _ _ 11 Obj _ _ 6 žádná žádný PWFS1---------- _ _ 8 Atr _ _ 7 normální normální AAFS1----1A---- _ _ 8 Atr _ _ 8 škola škola NNFS1-----A---- _ _ 9 Sb _ _ 9 není být VB-S---3P-NAI-- _ _ 2 Atr _ _ 10 schopna schopný ACQW------A---- _ _ 9 Pnom _ _ 11 nabídnout nabídnout Vf--------A-P-- _ _ 10 Obj _ _ 12 , , Z:------------- _ _ 14 AuxX _ _ 13 tak tak Db------------- _ _ 10 Adv _ _ 14 jako jako J,------------- _ _ 13 AuxC _ _ 15 žádná žádný PWFS1---------- _ _ 17 Atr _ _ 16 normální normální AAFS1----1A---- _ _ 17 Atr _ _ 17 škola škola NNFS1-----A---- _ _ 18 Sb _ _ 18 není být VB-S---3P-NAI-- _ _ 14 Adv _ _ 19 schopna schopný ACQW------A---- _ _ 18 Pnom _ _ 20 odpovědně odpovědně Dg-------1A---- _ _ 21 Adv _ _ 21 vzdělat vzdělat Vf--------A-P-- _ _ 19 Obj _ _ 22 děti dítě NNFP4-----A---- _ _ 21 Obj _ _ 23 mentálně mentálně Dg-------1A---- _ _ 24 Adv _ _ 24 postižené postižený AAFP4----1A---- _ _ 22 Atr _ _ 25 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = ln94207_74:s-51 # text = Baťa si schopné studenty hýčkal 1 Baťa Baťa NNMS1-----A---- _ _ 5 Sb _ _ 2 si se P7--3---------- _ _ 5 Adv _ _ 3 schopné schopný AAMP4----1A---- _ _ 4 Atr _ _ 4 studenty student NNMP4-----A---- _ _ 5 Obj _ _ 5 hýčkal hýčkat VpYS----R-AAI-- _ _ 0 Pred _ _ # sent_id = ln94207_74:s-52 # text = Zatímco vzdělání pro handicapované děti je běžné, speciální školy pro ty mimořádně nadané u nás dosud neexistují. 1 Zatímco zatímco J,------------- _ _ 18 AuxC _ _ 2 vzdělání vzdělání NNNS1-----A---- _ _ 6 Sb _ _ 3 pro pro RR--4---------- _ _ 2 AuxP _ _ 4 handicapované handicapovaný AAFP4----1A---- _ _ 5 Atr _ _ 5 děti dítě NNFP4-----A---- _ _ 3 Atr _ _ 6 je být VB-S---3P-AAI-- _ _ 1 Adv _ _ 7 běžné běžný AANS1----1A---- _ _ 6 Pnom _ _ 8 , , Z:------------- _ _ 1 AuxX _ _ 9 speciální speciální AAFP1----1A---- _ _ 10 Atr _ _ 10 školy škola NNFP1-----A---- _ _ 18 Sb _ _ 11 pro pro RR--4---------- _ _ 10 AuxP _ _ 12 ty ten PDFP4---------- _ _ 11 Atr _ _ 13 mimořádně mimořádně Dg-------1A---- _ _ 14 Adv _ _ 14 nadané nadaný AAFP4----1A---- _ _ 12 Atr _ _ 15 u u RR--2---------- _ _ 18 AuxP _ _ 16 nás my PP-P2--1------- _ _ 15 Adv _ _ 17 dosud dosud Db------------- _ _ 18 Adv _ _ 18 neexistují existovat VB-P---3P-NAI-- _ _ 0 Pred _ _ 19 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = ln94207_74:s-53 # text = V Evropě se tak řadíme po bok Albánie. 1 V v RR--6---------- _ _ 5 AuxP _ _ 2 Evropě Evropa NNFS6-----A---- _ _ 1 Adv _ _ 3 se se P7--4---------- _ _ 5 Obj _ _ 4 tak tak Db------------- _ _ 5 Adv _ _ 5 řadíme řadit VB-P---1P-AAI-- _ _ 0 Pred _ _ 6 po po RR--4---------- _ _ 5 AuxP _ _ 7 bok bok NNIS4-----A---- _ _ 6 Adv _ _ 8 Albánie Albánie NNFS2-----A---- _ _ 7 Atr _ _ 9 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = ln94207_74:s-54 # text = Je to dědictví komunistického rovnostářství. 1 Je být VB-S---3P-AAI-- _ _ 0 Pred _ _ 2 to ten PDNS1---------- _ _ 1 Sb _ _ 3 dědictví dědictví NNNS1-----A---- _ _ 1 Pnom _ _ 4 komunistického komunistický AANS2----1A---- _ _ 5 Atr _ _ 5 rovnostářství rovnostářství NNNS2-----A---- _ _ 3 Atr _ _ 6 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = ln94207_74:s-55 # text = Průměrnost nezná nic lepšího než sebe. 1 Průměrnost průměrnost NNFS1-----A---- _ _ 2 Sb _ _ 2 nezná znát VB-S---3P-NAI-- _ _ 0 Pred _ _ 3 nic nic PY--4---------- _ _ 2 Obj _ _ 4 lepšího lepší AANS2----2A---- _ _ 3 Atr _ _ 5 než než J,------------- _ _ 4 AuxC _ _ 6 sebe se P6--4---------- _ _ 5 ExD _ _ 7 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = ln94207_74:s-56 # text = Mensa České republiky se sice rozhodla založit u nás speciální Mensa gymnázium pro intelektově talentované děti, ale protože pro ně nesehnala vhodou budovu, vzniklo na jaře roku 1993 alespoň experimentální gymnázium Buďánka pro prvních třicet dětí. 1 Mensa Mensa NNFS1-----A---- _ _ 6 Sb _ _ 2 České český AAFS2----1A---- _ _ 3 Atr _ _ 3 republiky republika NNFS2-----A---- _ _ 1 Atr _ _ 4 se se P7--4---------- _ _ 6 AuxT _ _ 5 sice sice J^------------- _ _ 18 AuxY _ _ 6 rozhodla rozhodnout VpQW----R-AAP-1 _ _ 18 Pred _ _ 7 založit založit Vf--------A-P-- _ _ 6 Obj _ _ 8 u u RR--2---------- _ _ 7 AuxP _ _ 9 nás my PP-P2--1------- _ _ 8 Adv _ _ 10 speciální speciální AANS4----1A---- _ _ 12 Atr _ _ 11 Mensa Mensa NNFS1-----A---- _ _ 12 Atr _ _ 12 gymnázium gymnázium NNNS4-----A---- _ _ 7 Obj _ _ 13 pro pro RR--4---------- _ _ 12 AuxP _ _ 14 intelektově intelektově Dg-------1A---- _ _ 15 Adv _ _ 15 talentované talentovaný AAFP4----1A---- _ _ 16 Atr _ _ 16 děti dítě NNFP4-----A---- _ _ 13 Atr _ _ 17 , , Z:------------- _ _ 18 AuxX _ _ 18 ale ale J^------------- _ _ 0 Coord _ _ 19 protože protože J,------------- _ _ 26 AuxC _ _ 20 pro pro RR--4---------- _ _ 22 AuxP _ _ 21 ně on PENS4--3------1 _ _ 20 Adv _ _ 22 nesehnala sehnat VpQW----R-NAP-- _ _ 19 Adv _ _ 23 vhodou vhodný AAFS4----1A---- _ _ 24 Atr _ _ 24 budovu budova NNFS4-----A---- _ _ 22 Obj _ _ 25 , , Z:------------- _ _ 19 AuxX _ _ 26 vzniklo vzniknout VpNS----R-AAP-1 _ _ 18 Pred _ _ 27 na na RR--6---------- _ _ 26 AuxP _ _ 28 jaře jaro NNNS6-----A---1 _ _ 27 Adv _ _ 29 roku rok NNIS2-----A---1 _ _ 28 Atr _ _ 30 1993 1993 C=------------- _ _ 29 Atr _ _ 31 alespoň alespoň Db------------- _ _ 33 AuxZ _ _ 32 experimentální experimentální AANS1----1A---- _ _ 33 Atr _ _ 33 gymnázium gymnázium NNNS1-----A---- _ _ 26 Sb _ _ 34 Buďánka Buďánka NNFS1-----A---- _ _ 33 Atr _ _ 35 pro pro RR--4---------- _ _ 33 AuxP _ _ 36 prvních první CrFP2---------- _ _ 37 Atr _ _ 37 třicet třicet`30 Cl-S4---------- _ _ 35 Atr _ _ 38 dětí dítě NNFP2-----A---- _ _ 37 Atr _ _ 39 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = ln94207_74:s-57 # text = Přitom potřeba v Praze by byla několikrát větší, o mimopražských dětech ani nemluvě. 1 Přitom přitom Db------------- _ _ 6 Adv _ _ 2 potřeba potřeba NNFS1-----A---- _ _ 6 Sb _ _ 3 v v RR--6---------- _ _ 2 AuxP _ _ 4 Praze Praha NNFS6-----A---- _ _ 3 Atr _ _ 5 by být Vc----------I-- _ _ 6 AuxV _ _ 6 byla být VpQW----R-AAI-- _ _ 0 Pred _ _ 7 několikrát několikrát Co------------- _ _ 8 Adv _ _ 8 větší velký AAFS1----2A---- _ _ 6 Pnom _ _ 9 , , Z:------------- _ _ 14 AuxX _ _ 10 o o RR--6---------- _ _ 14 AuxP _ _ 11 mimopražských mimopražský AAFP6----1A---- _ _ 12 Atr _ _ 12 dětech dítě NNFP6-----A---- _ _ 10 Obj _ _ 13 ani ani TT------------- _ _ 14 AuxZ _ _ 14 nemluvě mluvit VeYS------N-I-- _ _ 6 Adv _ _ 15 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = ln94207_74:s-58 # text = Dnes je ohrožena existence i této školy: od září nemá kde pokračovat. 1 Dnes dnes Db------------- _ _ 2 Adv _ _ 2 je být VB-S---3P-AAI-- _ _ 8 Pred _ _ 3 ohrožena ohrozit VsQW----X-APP-- _ _ 2 Pnom _ _ 4 existence existence NNFS1-----A---- _ _ 2 Sb _ _ 5 i i J^------------- _ _ 7 AuxZ _ _ 6 této tento PDFS2---------- _ _ 7 Atr _ _ 7 školy škola NNFS2-----A---- _ _ 4 Atr _ _ 8 : : Z:------------- _ _ 0 Coord _ _ 9 od od RR--2---------- _ _ 11 AuxP _ _ 10 září září NNNS2-----A---- _ _ 9 Adv _ _ 11 nemá mít VB-S---3P-NAI-- _ _ 8 Pred _ _ 12 kde kde Db------------- _ _ 13 Adv _ _ 13 pokračovat pokračovat Vf--------A-I-- _ _ 11 Obj _ _ 14 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = ln94207_74:s-59 # text = Sehnat z vlastních prostředků peníze na budovu v Praze je pro soukromou školu prakticky nemožné. 1 Sehnat sehnat Vf--------A-P-- _ _ 10 Sb _ _ 2 z z RR--2---------- _ _ 1 AuxP _ _ 3 vlastních vlastní AAIP2----1A---- _ _ 4 Atr _ _ 4 prostředků prostředek NNIP2-----A---- _ _ 2 Adv _ _ 5 peníze peníze NNIP4-----A---- _ _ 1 Obj _ _ 6 na na RR--4---------- _ _ 5 AuxP _ _ 7 budovu budova NNFS4-----A---- _ _ 6 Atr _ _ 8 v v RR--6---------- _ _ 7 AuxP _ _ 9 Praze Praha NNFS6-----A---- _ _ 8 Atr _ _ 10 je být VB-S---3P-AAI-- _ _ 0 Pred _ _ 11 pro pro RR--4---------- _ _ 10 AuxP _ _ 12 soukromou soukromý AAFS4----1A---- _ _ 13 Atr _ _ 13 školu škola NNFS4-----A---- _ _ 11 Adv _ _ 14 prakticky prakticky Dg-------1A---- _ _ 10 Adv _ _ 15 nemožné možný AANS1----1N---- _ _ 10 Pnom _ _ 16 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = ln94207_74:s-60 # text = Magistrát hlavního města Prahy, který několik použitelných objektů vlastní, třeba Grébovku v Havlíčkových sadech, velký zájem o nadané děti nejeví. 1 Magistrát magistrát NNIS1-----A---- _ _ 23 Sb _ _ 2 hlavního hlavní AANS2----1A---- _ _ 3 Atr _ _ 3 města město NNNS2-----A---- _ _ 1 Atr _ _ 4 Prahy Praha NNFS2-----A---- _ _ 3 Atr _ _ 5 , , Z:------------- _ _ 10 AuxX _ _ 6 který který P4YS1---------- _ _ 10 Sb _ _ 7 několik několik Ca--4---------- _ _ 12 Obj _ _ 8 použitelných použitelný AAIP2----1A---- _ _ 9 Atr _ _ 9 objektů objekt NNIP2-----A---- _ _ 7 Atr _ _ 10 vlastní vlastnit VB-S---3P-AAI-- _ _ 1 Atr _ _ 11 , , Z:------------- _ _ 12 AuxX _ _ 12 třeba třeba TT------------- _ _ 10 Apos _ _ 13 Grébovku Grébovka NNFS4-----A---- _ _ 12 Obj _ _ 14 v v RR--6---------- _ _ 13 AuxP _ _ 15 Havlíčkových Havlíčkův AUIP6M--------- _ _ 16 Atr _ _ 16 sadech sad NNIP6-----A---- _ _ 14 Atr _ _ 17 , , Z:------------- _ _ 10 AuxX _ _ 18 velký velký AAIS4----1A---- _ _ 19 Atr _ _ 19 zájem zájem NNIS4-----A---- _ _ 23 Obj _ _ 20 o o RR--4---------- _ _ 19 AuxP _ _ 21 nadané nadaný AAFP4----1A---- _ _ 22 Atr _ _ 22 děti dítě NNFP4-----A---- _ _ 20 Atr _ _ 23 nejeví jevit VB-S---3P-NAI-- _ _ 0 Pred _ _ 24 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = ln94207_74:s-61 # text = Hodně by mohli pomoci i úspěšní a osvícení podnikatelé. 1 Hodně hodně Dg-------1A---- _ _ 4 Adv _ _ 2 by být Vc----------I-- _ _ 3 AuxV _ _ 3 mohli moci VpMP----R-AAI-- _ _ 0 Pred _ _ 4 pomoci pomoci Vf--------A-P-1 _ _ 3 Obj _ _ 5 i i J^------------- _ _ 9 AuxZ _ _ 6 úspěšní úspěšný AAMP1----1A---- _ _ 7 Atr _ _ 7 a a J^------------- _ _ 9 Coord _ _ 8 osvícení osvícený AAMP1----1A---- _ _ 7 Atr _ _ 9 podnikatelé podnikatel NNMP1-----A---- _ _ 3 Sb _ _ 10 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = ln94207_74:s-62 # text = Za první republiky bylo věcí prestiže podporovat vědu, školství i umění. 1 Za za RR--2---------- _ _ 4 AuxP _ _ 2 první první CrFS2---------- _ _ 3 Atr _ _ 3 republiky republika NNFS2-----A---- _ _ 1 Adv _ _ 4 bylo být VpNS----R-AAI-- _ _ 0 Pred _ _ 5 věcí věc NNFS7-----A---- _ _ 4 Pnom _ _ 6 prestiže prestiž NNFS2-----A---- _ _ 5 Atr _ _ 7 podporovat podporovat Vf--------A-I-- _ _ 4 Sb _ _ 8 vědu věda NNFS4-----A---- _ _ 11 Obj _ _ 9 , , Z:------------- _ _ 11 AuxX _ _ 10 školství školství NNNS4-----A---- _ _ 11 Obj _ _ 11 i i J^------------- _ _ 7 Coord _ _ 12 umění umění NNNS4-----A---- _ _ 11 Obj _ _ 13 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = ln94207_74:s-63 # text = Navíc mnoho nadaných studentů si vybralo po ukončení studií právě mecenáše své školy jako zaměstnavatele. 1 Navíc navíc Db------------- _ _ 6 Adv _ _ 2 mnoho mnoho Ca--1---------- _ _ 6 Sb _ _ 3 nadaných nadaný AAMP2----1A---- _ _ 4 Atr _ _ 4 studentů student NNMP2-----A---- _ _ 2 Atr _ _ 5 si se P7--3---------- _ _ 6 Adv _ _ 6 vybralo vybrat VpNS----R-AAP-- _ _ 0 Pred _ _ 7 po po RR--6---------- _ _ 6 AuxP _ _ 8 ukončení ukončení NNNS6-----A---- _ _ 7 Adv _ _ 9 studií studie NNFP2-----A---- _ _ 8 Atr _ _ 10 právě právě Db------------- _ _ 11 AuxZ _ _ 11 mecenáše mecenáš NNMS4-----A---- _ _ 6 Obj _ _ 12 své svůj P8FS2---------1 _ _ 13 Atr _ _ 13 školy škola NNFS2-----A---- _ _ 11 Atr _ _ 14 jako jako J,------------- _ _ 15 AuxY _ _ 15 zaměstnavatele zaměstnavatel NNMS4-----A---- _ _ 11 Atv _ _ 16 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = ln94207_74:s-64 # text = Baťa si schopné studenty hýčkal. 1 Baťa Baťa NNMS1-----A---- _ _ 5 Sb _ _ 2 si se P7--3---------- _ _ 5 Adv _ _ 3 schopné schopný AAMP4----1A---- _ _ 4 Atr _ _ 4 studenty student NNMP4-----A---- _ _ 5 Obj _ _ 5 hýčkal hýčkat VpYS----R-AAI-- _ _ 0 Pred _ _ 6 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = ln94207_74:s-65 # text = Naši podnikatelé k tomu zatím nedorostli, a tak jejich sponzorské dary míří do fotbalových klubů a manekýnských šaten. 1 Naši náš PSMP1-P1------- _ _ 2 Atr _ _ 2 podnikatelé podnikatel NNMP1-----A---- _ _ 6 Sb _ _ 3 k k RR--3---------- _ _ 6 AuxP _ _ 4 tomu ten PDZS3---------- _ _ 3 Adv _ _ 5 zatím zatím Db------------- _ _ 6 Adv _ _ 6 nedorostli dorůst VpMP----R-NAP-- _ _ 8 Pred _ _ 7 , , Z:------------- _ _ 8 AuxX _ _ 8 a a J^------------- _ _ 0 Coord _ _ 9 tak tak J^------------- _ _ 8 AuxY _ _ 10 jejich jeho P9XXXXP3------- _ _ 12 Atr _ _ 11 sponzorské sponzorský AAIP1----1A---- _ _ 12 Atr _ _ 12 dary dar NNIP1-----A---- _ _ 13 Sb _ _ 13 míří mířit VB-P---3P-AAI-- _ _ 8 Pred _ _ 14 do do RR--2---------- _ _ 13 AuxP _ _ 15 fotbalových fotbalový AAIP2----1A---- _ _ 16 Atr _ _ 16 klubů klub NNIP2-----A---- _ _ 17 Adv _ _ 17 a a J^------------- _ _ 14 Coord _ _ 18 manekýnských manekýnský AAFP2----1A---- _ _ 19 Atr _ _ 19 šaten šatna NNFP2-----A---- _ _ 17 Adv _ _ 20 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = ln94207_74:s-66 # text = Kam dohlédneme 1 Kam kam Db------------- _ _ 2 Adv _ _ 2 dohlédneme dohlédnout VB-P---1P-AAP-- _ _ 0 Pred _ _ # sent_id = ln94207_74:s-67 # text = Kdyby jediná z firem, které se bombasticky denně prezentují v televizi prostoduchou reklamou, svou televizní show na dva měsíce vysadila, byly by peníze na budovu pro Mensa gymnázium. 1 Kdyby kdyby J,------------- _ _ 24 AuxC _ _ 2 jediná jediný AAFS1----1A---- _ _ 22 Sb _ _ 3 z z RR--2---------- _ _ 2 AuxP _ _ 4 firem firma NNFP2-----A---- _ _ 3 Atr _ _ 5 , , Z:------------- _ _ 10 AuxX _ _ 6 které který P4FP1---------- _ _ 10 Sb _ _ 7 se se P7--4---------- _ _ 10 Obj _ _ 8 bombasticky bombasticky Dg-------1A---- _ _ 10 Adv _ _ 9 denně denně Dg-------1A---- _ _ 10 Adv _ _ 10 prezentují prezentovat VB-P---3P-AAB-- _ _ 4 Atr _ _ 11 v v RR--6---------- _ _ 10 AuxP _ _ 12 televizi televize NNFS6-----A---- _ _ 11 Adv _ _ 13 prostoduchou prostoduchý AAFS7----1A---- _ _ 14 Atr _ _ 14 reklamou reklama NNFS7-----A---- _ _ 10 Adv _ _ 15 , , Z:------------- _ _ 10 AuxX _ _ 16 svou svůj P8FS4---------1 _ _ 18 Atr _ _ 17 televizní televizní AAFS4----1A---- _ _ 18 Atr _ _ 18 show show NNXXX-----A---- _ _ 22 Obj _ _ 19 na na RR--4---------- _ _ 22 AuxP _ _ 20 dva dva`2 CnYP4---------- _ _ 21 Atr _ _ 21 měsíce měsíc NNIP4-----A---- _ _ 19 Adv _ _ 22 vysadila vysadit VpQW----R-AAP-- _ _ 1 Adv _ _ 23 , , Z:------------- _ _ 1 AuxX _ _ 24 byly být VpTP----R-AAI-- _ _ 0 Pred _ _ 25 by být Vc----------I-- _ _ 24 AuxV _ _ 26 peníze peníze NNIP1-----A---- _ _ 24 Sb _ _ 27 na na RR--4---------- _ _ 26 AuxP _ _ 28 budovu budova NNFS4-----A---- _ _ 27 Atr _ _ 29 pro pro RR--4---------- _ _ 28 AuxP _ _ 30 Mensa Mensa NNFS1-----A---- _ _ 31 Atr _ _ 31 gymnázium gymnázium NNNS4-----A---- _ _ 29 Atr _ _ 32 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = ln94207_74:s-68 # text = Podporovat schopné totiž znamená budovat vlastní budoucnost. 1 Podporovat podporovat Vf--------A-I-- _ _ 4 Sb _ _ 2 schopné schopný AAMP4----1A---- _ _ 1 Obj _ _ 3 totiž totiž J^------------- _ _ 4 AuxY _ _ 4 znamená znamenat VB-S---3P-AAI-- _ _ 0 Pred _ _ 5 budovat budovat Vf--------A-I-- _ _ 4 Obj _ _ 6 vlastní vlastní AAFS4----1A---- _ _ 7 Atr _ _ 7 budoucnost budoucnost NNFS4-----A---- _ _ 5 Obj _ _ 8 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = ln94207_74:s-69 # text = A náš vztah k nadaným dětem vypovídá o tom, do jaké budoucnosti jsme schopni dohlédnout - je-li to alespoň o kousek dál než k zítřejšímu obědu, než do příštích voleb. 1 A a J^------------- _ _ 0 Coord _ _ 2 náš náš PSYS1-P1------- _ _ 3 Atr _ _ 3 vztah vztah NNIS1-----A---- _ _ 7 Sb _ _ 4 k k RR--3---------- _ _ 3 AuxP _ _ 5 nadaným nadaný AAFP3----1A---- _ _ 6 Atr _ _ 6 dětem dítě NNFP3-----A---- _ _ 4 Atr _ _ 7 vypovídá vypovídat VB-S---3P-AAB-- _ _ 1 Pred _ _ 8 o o RR--6---------- _ _ 7 AuxP _ _ 9 tom ten PDZS6---------- _ _ 8 Obj _ _ 10 , , Z:------------- _ _ 14 AuxX _ _ 11 do do RR--2---------- _ _ 16 AuxP _ _ 12 jaké jaký P4FS2---------- _ _ 13 Atr _ _ 13 budoucnosti budoucnost NNFS2-----A---- _ _ 11 Adv _ _ 14 jsme být VB-P---1P-AAI-- _ _ 9 Atr _ _ 15 schopni schopný ACMP------A---- _ _ 14 Pnom _ _ 16 dohlédnout dohlédnout Vf--------A-P-- _ _ 15 Obj _ _ 17 - - Z:------------- _ _ 20 AuxG _ _ 18 je být VB-S---3P-AAI-- _ _ 20 Pred _ _ 19 - - Z:------------- _ _ 20 AuxG _ _ 20 li li J,------------- _ _ 14 AuxC _ _ 21 to ten PDNS1---------- _ _ 18 Sb _ _ 22 alespoň alespoň Db------------- _ _ 24 AuxZ _ _ 23 o o RR--4---------- _ _ 25 AuxP _ _ 24 kousek kousek NNIS4-----A---- _ _ 23 Adv _ _ 25 dál daleko Dg-------2A---- _ _ 18 Adv _ _ 26 než než J,------------- _ _ 30 AuxC _ _ 27 k k RR--3---------- _ _ 26 AuxP _ _ 28 zítřejšímu zítřejší AAIS3----1A---- _ _ 29 Atr _ _ 29 obědu oběd NNIS3-----A---- _ _ 27 Adv _ _ 30 , , Z:------------- _ _ 25 Coord _ _ 31 než než J,------------- _ _ 30 AuxC _ _ 32 do do RR--2---------- _ _ 31 AuxP _ _ 33 příštích příští AAFP2----1A---- _ _ 34 Atr _ _ 34 voleb volba NNFP2-----A---- _ _ 32 Adv _ _ 35 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = ln94207_74:s-70 # text = Naše největší banky věnují pravidelně mnohaciferné částky na sponzorování voleb miss, fotbalových a hokejových týmů či sportovních přenosů v televizi. 1 Naše náš PSHP1-P1------- _ _ 3 Atr _ _ 2 největší velký AAFP1----3A---- _ _ 3 Atr _ _ 3 banky banka NNFP1-----A---- _ _ 4 Sb _ _ 4 věnují věnovat VB-P---3P-AAI-- _ _ 0 Pred _ _ 5 pravidelně pravidelně Dg-------1A---- _ _ 4 Adv _ _ 6 mnohaciferné mnohaciferný AAFP4----1A---- _ _ 7 Atr _ _ 7 částky částka NNFP4-----A---- _ _ 4 Obj _ _ 8 na na RR--4---------- _ _ 4 AuxP _ _ 9 sponzorování sponzorování NNNS4-----A---- _ _ 8 Obj _ _ 10 voleb volba NNFP2-----A---- _ _ 17 Atr _ _ 11 miss miss NNFXX-----A---- _ _ 10 Atr _ _ 12 , , Z:------------- _ _ 17 AuxX _ _ 13 fotbalových fotbalový AAIP2----1A---- _ _ 14 Atr _ _ 14 a a J^------------- _ _ 16 Coord _ _ 15 hokejových hokejový AAIP2----1A---- _ _ 14 Atr _ _ 16 týmů tým NNIP2-----A---- _ _ 17 Atr _ _ 17 či či J^------------- _ _ 9 Coord _ _ 18 sportovních sportovní AAIP2----1A---- _ _ 19 Atr _ _ 19 přenosů přenos NNIP2-----A---- _ _ 17 Atr _ _ 20 v v RR--6---------- _ _ 19 AuxP _ _ 21 televizi televize NNFS6-----A---- _ _ 20 Atr _ _ 22 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = ln94207_74:s-71 # text = Na podporu vzdělání nadaných dětí nedaly ani korunu. 1 Na na RR--4---------- _ _ 6 AuxP _ _ 2 podporu podpora NNFS4-----A---- _ _ 1 Adv _ _ 3 vzdělání vzdělání NNNS2-----A---- _ _ 2 Atr _ _ 4 nadaných nadaný AAFP2----1A---- _ _ 5 Atr _ _ 5 dětí dítě NNFP2-----A---- _ _ 3 Atr _ _ 6 nedaly dát VpTP----R-NAP-- _ _ 0 Pred _ _ 7 ani ani TT------------- _ _ 8 AuxZ _ _ 8 korunu koruna NNFS4-----A---- _ _ 6 Obj _ _ 9 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _