# newdoc id = vesm9211_045 # sent_id = vesm9211_045:s-1 # text = Proč a jak učit přírodní vědy - o smyslu našich gymnázií 1 Proč proč Db------------- _ _ 2 Adv _ _ 2 a a J^------------- _ _ 4 Coord _ _ 3 jak jak Db------------- _ _ 2 Adv _ _ 4 učit učit Vf--------A-I-- _ _ 7 Pred _ _ 5 přírodní přírodní AAFP4----1A---- _ _ 6 Atr _ _ 6 vědy věda NNFP4-----A---- _ _ 4 Obj _ _ 7 - - Z:------------- _ _ 0 Coord _ _ 8 o o RR--6---------- _ _ 7 AuxP _ _ 9 smyslu smysl NNIS6-----A---- _ _ 8 ExD _ _ 10 našich náš PSXP2-P1------- _ _ 11 Atr _ _ 11 gymnázií gymnázium NNNP2-----A---- _ _ 9 Atr _ _ # sent_id = vesm9211_045:s-2 # text = ...Proč vlastně učíme na gymnáziích přírodovědné předměty? 1 . . Z:------------- _ _ 6 AuxG _ _ 2 . . Z:------------- _ _ 6 AuxG _ _ 3 . . Z:------------- _ _ 6 AuxG _ _ 4 Proč proč Db------------- _ _ 6 Adv _ _ 5 vlastně vlastně TT------------- _ _ 6 AuxY _ _ 6 učíme učit VB-P---1P-AAI-- _ _ 0 Pred _ _ 7 na na RR--6---------- _ _ 6 AuxP _ _ 8 gymnáziích gymnázium NNNP6-----A---- _ _ 7 Adv _ _ 9 přírodovědné přírodovědný AAIP4----1A---- _ _ 10 Atr _ _ 10 předměty předmět NNIP4-----A---- _ _ 6 Obj _ _ 11 ? ? Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = vesm9211_045:s-3 # text = O humanitních předmětech, jako je český jazyk nebo dějepis, nikdo nepochybuje, že především přispívají k všeobecnému vzdělání. 1 O o RR--6---------- _ _ 13 AuxP _ _ 2 humanitních humanitní AAIP6----1A---- _ _ 3 Atr _ _ 3 předmětech předmět NNIP6-----A---- _ _ 1 Obj _ _ 4 , , Z:------------- _ _ 5 AuxX _ _ 5 jako jako J,------------- _ _ 3 AuxC _ _ 6 je být VB-S---3P-AAI-- _ _ 5 Atr _ _ 7 český český AAIS1----1A---- _ _ 8 Atr _ _ 8 jazyk jazyk NNIS1-----A---- _ _ 9 Sb _ _ 9 nebo nebo J^------------- _ _ 6 Coord _ _ 10 dějepis dějepis NNIS1-----A---- _ _ 9 Sb _ _ 11 , , Z:------------- _ _ 5 AuxX _ _ 12 nikdo nikdo PY--1---------- _ _ 13 Sb _ _ 13 nepochybuje pochybovat VB-S---3P-NAI-- _ _ 0 Pred _ _ 14 , , Z:------------- _ _ 15 AuxX _ _ 15 že že J,------------- _ _ 13 AuxC _ _ 16 především především Db------------- _ _ 17 Adv _ _ 17 přispívají přispívat VB-P---3P-AAI-- _ _ 15 Obj _ _ 18 k k RR--3---------- _ _ 17 AuxP _ _ 19 všeobecnému všeobecný AANS3----1A---- _ _ 20 Atr _ _ 20 vzdělání vzdělání NNNS3-----A---- _ _ 18 Obj _ _ 21 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = vesm9211_045:s-4 # text = O přírodovědných předmětech se spíš mlčky uvažuje jako o přípravě na povolání pro některé studenty; 1 O o RR--6---------- _ _ 7 AuxP _ _ 2 přírodovědných přírodovědný AAIP6----1A---- _ _ 3 Atr _ _ 3 předmětech předmět NNIP6-----A---- _ _ 1 Obj _ _ 4 se se P7--4---------- _ _ 7 AuxR _ _ 5 spíš spíš TT------------- _ _ 6 Adv _ _ 6 mlčky mlčky Db------------- _ _ 7 Adv _ _ 7 uvažuje uvažovat VB-S---3P-AAI-- _ _ 0 Pred _ _ 8 jako jako J,------------- _ _ 7 AuxC _ _ 9 o o RR--6---------- _ _ 8 AuxP _ _ 10 přípravě příprava NNFS6-----A---- _ _ 9 ExD _ _ 11 na na RR--4---------- _ _ 10 AuxP _ _ 12 povolání povolání NNNS4-----A---- _ _ 11 Atr _ _ 13 pro pro RR--4---------- _ _ 10 AuxP _ _ 14 některé některý PZYP4---------- _ _ 15 Atr _ _ 15 studenty student NNMP4-----A---- _ _ 13 Atr _ _ 16 ; ; Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = vesm9211_045:s-5 # text = jejich význam jako součásti všeobecného vzdělání se nebere příliš v úvahu. 1 jejich jeho P9XXXXP3------- _ _ 2 Atr _ _ 2 význam význam NNIS1-----A---- _ _ 8 Sb _ _ 3 jako jako J,------------- _ _ 4 AuxY _ _ 4 součásti součást NNFS2-----A---- _ _ 2 Atv _ _ 5 všeobecného všeobecný AANS2----1A---- _ _ 6 Atr _ _ 6 vzdělání vzdělání NNNS2-----A---- _ _ 4 Atr _ _ 7 se se P7--4---------- _ _ 8 AuxR _ _ 8 nebere brát VB-S---3P-NAI-- _ _ 0 Pred _ _ 9 příliš příliš Db------------- _ _ 8 Adv _ _ 10 v v RR--4---------- _ _ 8 AuxP _ _ 11 úvahu úvaha NNFS4-----A---- _ _ 10 Obj _ _ 12 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = vesm9211_045:s-6 # text = V současné civilizaci se ovšem každý občan setkává s tolika problémy, ke kterým moderní přírodní vědy mají co říci, že nedostatek přehledu v přírodních vědách může handicapovat kohokoliv z nás. 1 V v RR--6---------- _ _ 8 AuxP _ _ 2 současné současný AAFS6----1A---- _ _ 3 Atr _ _ 3 civilizaci civilizace NNFS6-----A---- _ _ 1 Adv _ _ 4 se se P7--4---------- _ _ 8 AuxT _ _ 5 ovšem ovšem TT------------- _ _ 8 Adv _ _ 6 každý každý AAMS1----1A---- _ _ 7 Atr _ _ 7 občan občan NNMS1-----A---- _ _ 8 Sb _ _ 8 setkává setkávat VB-S---3P-AAI-- _ _ 0 Pred _ _ 9 s s RR--7---------- _ _ 8 AuxP _ _ 10 tolika tolik Ca--7---------- _ _ 11 Atr _ _ 11 problémy problém NNIP7-----A---- _ _ 9 Obj _ _ 12 , , Z:------------- _ _ 18 AuxX _ _ 13 ke k RV--3---------- _ _ 20 AuxP _ _ 14 kterým který P4XP3---------- _ _ 13 Adv _ _ 15 moderní moderní AAFP1----1A---- _ _ 17 Atr _ _ 16 přírodní přírodní AAFP1----1A---- _ _ 17 Atr _ _ 17 vědy věda NNFP1-----A---- _ _ 18 Sb _ _ 18 mají mít VB-P---3P-AAI-- _ _ 11 Atr _ _ 19 co co PQ--4---------- _ _ 20 Obj _ _ 20 říci říci Vf--------A-P-- _ _ 18 Obj _ _ 21 , , Z:------------- _ _ 22 AuxX _ _ 22 že že J,------------- _ _ 8 AuxC _ _ 23 nedostatek nedostatek NNIS1-----A---- _ _ 28 Sb _ _ 24 přehledu přehled NNIS2-----A---- _ _ 23 Atr _ _ 25 v v RR--6---------- _ _ 24 AuxP _ _ 26 přírodních přírodní AAFP6----1A---- _ _ 27 Atr _ _ 27 vědách věda NNFP6-----A---- _ _ 25 AtrAtr _ _ 28 může moci VB-S---3P-AAI-- _ _ 22 Adv _ _ 29 handicapovat handicapovat Vf--------A-B-- _ _ 28 Obj _ _ 30 kohokoliv kdokoliv PK--4---------- _ _ 29 Obj _ _ 31 z z RR--2---------- _ _ 30 AuxP _ _ 32 nás my PP-P2--1------- _ _ 31 Atr _ _ 33 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = vesm9211_045:s-7 # text = Náplň přírodovědných předmětů musí být ovšem uzpůsobena tak, aby vybavila přírodovědnými poznatky právě toho, kdo už s přírodními vědami do styku nepřijde: budoucího ekonoma, právníka, filologa. 1 Náplň náplň NNFS1-----A---- _ _ 4 Sb _ _ 2 přírodovědných přírodovědný AAIP2----1A---- _ _ 3 Atr _ _ 3 předmětů předmět NNIP2-----A---- _ _ 1 Atr _ _ 4 musí muset VB-S---3P-AAI-- _ _ 0 Pred _ _ 5 být být Vf--------A-I-- _ _ 7 AuxV _ _ 6 ovšem ovšem TT------------- _ _ 7 Adv _ _ 7 uzpůsobena uzpůsobit VsQW----X-APP-- _ _ 4 Obj _ _ 8 tak tak Db------------- _ _ 7 Adv _ _ 9 , , Z:------------- _ _ 10 AuxX _ _ 10 aby aby J,------------- _ _ 7 AuxC _ _ 11 vybavila vybavit VpQW----R-AAP-- _ _ 10 Adv _ _ 12 přírodovědnými přírodovědný AAIP7----1A---- _ _ 13 Atr _ _ 13 poznatky poznatek NNIP7-----A---- _ _ 11 Adv _ _ 14 právě právě TT------------- _ _ 15 AuxZ _ _ 15 toho ten PDMS4---------- _ _ 25 Obj _ _ 16 , , Z:------------- _ _ 24 AuxX _ _ 17 kdo kdo PQ--1---------- _ _ 24 Sb _ _ 18 už už Db------------- _ _ 24 Adv _ _ 19 s s RR--7---------- _ _ 24 AuxP _ _ 20 přírodními přírodní AAFP7----1A---- _ _ 21 Atr _ _ 21 vědami věda NNFP7-----A---- _ _ 19 AdvAtr _ _ 22 do do RR--2---------- _ _ 24 AuxP _ _ 23 styku styk NNIS2-----A---- _ _ 22 Adv _ _ 24 nepřijde přijít VB-S---3P-NAP-- _ _ 15 Atr _ _ 25 : : Z:------------- _ _ 11 Apos _ _ 26 budoucího budoucí AAMS4----1A---- _ _ 27 Atr _ _ 27 ekonoma ekonom NNMS4-----A---- _ _ 30 Obj _ _ 28 , , Z:------------- _ _ 30 AuxX _ _ 29 právníka právník NNMS4-----A---- _ _ 30 Obj _ _ 30 , , Z:------------- _ _ 25 Coord _ _ 31 filologa filolog NNMS4-----A---- _ _ 30 Obj _ _ 32 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = vesm9211_045:s-8 # text = Musím totiž mít určité minimální tušení o stavbě atmosféry, o ultrafialovém záření a o jeho vlivu na organismy, abych neřekl: "Já se ozónové díry nebojím, v našem kraji je ovzduší čisté." 1 Musím muset VB-S---1P-AAI-- _ _ 0 Pred _ _ 2 totiž totiž J^------------- _ _ 1 AuxY _ _ 3 mít mít Vf--------A-I-- _ _ 1 Obj _ _ 4 určité určitý AANS4----1A---- _ _ 6 Atr _ _ 5 minimální minimální AANS4----1A---- _ _ 6 Atr _ _ 6 tušení tušení NNNS4-----A---- _ _ 3 Obj _ _ 7 o o RR--6---------- _ _ 14 AuxP _ _ 8 stavbě stavba NNFS6-----A---- _ _ 7 Atr _ _ 9 atmosféry atmosféra NNFS2-----A---- _ _ 8 Atr _ _ 10 , , Z:------------- _ _ 14 AuxX _ _ 11 o o RR--6---------- _ _ 14 AuxP _ _ 12 ultrafialovém ultrafialový AANS6----1A---- _ _ 13 Atr _ _ 13 záření záření NNNS6-----A---- _ _ 11 Atr _ _ 14 a a J^------------- _ _ 6 Coord _ _ 15 o o RR--6---------- _ _ 14 AuxP _ _ 16 jeho jeho P9XXXZS3------- _ _ 17 Atr _ _ 17 vlivu vliv NNIS6-----A---- _ _ 15 Atr _ _ 18 na na RR--4---------- _ _ 17 AuxP _ _ 19 organismy organismus NNIP4-----A---- _ _ 18 Atr _ _ 20 , , Z:------------- _ _ 21 AuxX _ _ 21 abych aby J,-----------c- _ _ 3 AuxC _ _ 22 neřekl říci VpYS----R-NAP-- _ _ 21 Adv _ _ 23 : : Z:------------- _ _ 30 AuxG _ _ 24 " " Z:------------- _ _ 30 AuxG _ _ 25 Já já PP-S1--1------- _ _ 29 Sb _ _ 26 se se P7--4---------- _ _ 29 AuxT _ _ 27 ozónové ozónový AAFS2----1A---- _ _ 28 Atr _ _ 28 díry díra NNFS2-----A---- _ _ 29 Obj _ _ 29 nebojím bát VB-S---1P-NAI-- _ _ 30 Obj _ _ 30 , , Z:------------- _ _ 22 Coord _ _ 31 v v RR--6---------- _ _ 34 AuxP _ _ 32 našem náš PSZS6-P1------- _ _ 33 Atr _ _ 33 kraji kraj NNIS6-----A---- _ _ 31 Adv _ _ 34 je být VB-S---3P-AAI-- _ _ 30 Obj _ _ 35 ovzduší ovzduší NNNS1-----A---- _ _ 34 Sb _ _ 36 čisté čistý AANS1----1A---- _ _ 34 Pnom _ _ 37 . . Z:------------- _ _ 30 AuxG _ _ 38 " " Z:------------- _ _ 30 AuxG _ _ # sent_id = vesm9211_045:s-9 # text = Mám-li základní vědomosti o rozmanitosti vlastností jedinců v rámci téhož druhu, o rozmanitosti podmíněné dědičností i různými vlivy prostředí, nebudu argumentovat takto: "Winston Churchill kouřil a pil a dožil se čtyřiadevadesáti, a můj strýc abstinent a nekuřák umřel na infarkt v osmapadesáti; 1 Mám mít VB-S---1P-AAI-- _ _ 3 Adv _ _ 2 - - Z:------------- _ _ 3 AuxG _ _ 3 li li J,------------- _ _ 25 AuxC _ _ 4 základní základní AAFP4----1A---- _ _ 5 Atr _ _ 5 vědomosti vědomost NNFP4-----A---- _ _ 1 Obj _ _ 6 o o RR--6---------- _ _ 14 AuxP _ _ 7 rozmanitosti rozmanitost NNFS6-----A---- _ _ 6 Atr _ _ 8 vlastností vlastnost NNFP2-----A---- _ _ 7 Atr _ _ 9 jedinců jedinec NNMP2-----A---- _ _ 8 Atr _ _ 10 v v RR--6---------- _ _ 11 AuxP _ _ 11 rámci rámec NNIS6-----A---- _ _ 7 AuxP _ _ 12 téhož týž PDZS2---------- _ _ 13 Atr _ _ 13 druhu druh NNIS2-----A---- _ _ 11 AtrAtr _ _ 14 , , Z:------------- _ _ 5 Coord _ _ 15 o o RR--6---------- _ _ 14 AuxP _ _ 16 rozmanitosti rozmanitost NNFS6-----A---- _ _ 15 Atr _ _ 17 podmíněné podmíněný AAFS6----1A---- _ _ 16 Atr _ _ 18 dědičností dědičnost NNFS7-----A---- _ _ 19 Obj _ _ 19 i i J^------------- _ _ 17 Coord _ _ 20 různými různý AAIP7----1A---- _ _ 21 Atr _ _ 21 vlivy vliv NNIP7-----A---- _ _ 19 Obj _ _ 22 prostředí prostředí NNNS2-----A---- _ _ 21 Atr _ _ 23 , , Z:------------- _ _ 3 AuxX _ _ 24 nebudu být VB-S---1F-NAI-- _ _ 25 AuxV _ _ 25 argumentovat argumentovat Vf--------A-I-- _ _ 0 Pred _ _ 26 takto takto Db------------- _ _ 25 Adv _ _ 27 : : Z:------------- _ _ 34 AuxG _ _ 28 " " Z:------------- _ _ 34 AuxG _ _ 29 Winston Winston NNMS1-----A---- _ _ 30 Atr _ _ 30 Churchill Churchill NNMS1-----A---- _ _ 34 Sb _ _ 31 kouřil kouřit VpYS----R-AAI-- _ _ 32 Adv _ _ 32 a a J^------------- _ _ 34 Coord _ _ 33 pil pít VpYS----R-AAI-- _ _ 32 Adv _ _ 34 a a J^------------- _ _ 39 Coord _ _ 35 dožil dožít VpYS----R-AAP-- _ _ 34 Adv _ _ 36 se se P7--4---------- _ _ 35 AuxT _ _ 37 čtyřiadevadesáti čtyřiadevadesát`94 Cl-P2---------- _ _ 35 Obj _ _ 38 , , Z:------------- _ _ 39 AuxX _ _ 39 a a J^------------- _ _ 25 Coord _ _ 40 můj můj PSYS1-S1------- _ _ 41 Atr _ _ 41 strýc strýc NNMS1-----A---- _ _ 45 Sb _ _ 42 abstinent abstinent NNMS1-----A---- _ _ 43 Atr _ _ 43 a a J^------------- _ _ 41 Coord _ _ 44 nekuřák nekuřák NNMS1-----A---- _ _ 43 Atr _ _ 45 umřel umřít VpYS----R-AAP-- _ _ 39 Adv _ _ 46 na na RR--4---------- _ _ 45 AuxP _ _ 47 infarkt infarkt NNIS4-----A---- _ _ 46 Adv _ _ 48 v v RR--6---------- _ _ 45 AuxP _ _ 49 osmapadesáti osmapadesát`58 Cl-P6---------- _ _ 48 Adv _ _ 50 ; ; Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = vesm9211_045:s-10 # text = tak přeci kouření nemůže škodit." 1 tak tak J^------------- _ _ 4 Adv _ _ 2 přeci přeci TT------------- _ _ 4 AuxY _ _ 3 kouření kouření NNNS1-----A---- _ _ 4 Sb _ _ 4 nemůže moci VB-S---3P-NAI-- _ _ 0 Pred _ _ 5 škodit škodit Vf--------A-I-- _ _ 4 Obj _ _ 6 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ 7 " " Z:------------- _ _ 4 AuxG _ _ # sent_id = vesm9211_045:s-11 # text = Přírodovědné vzdělání se stává zvlášť akutní nyní, kdy se na nás valí vlna iracionality provázená nákladnou reklamou. 1 Přírodovědné přírodovědný AANS1----1A---- _ _ 2 Atr _ _ 2 vzdělání vzdělání NNNS1-----A---- _ _ 4 Sb _ _ 3 se se P7--4---------- _ _ 4 AuxT _ _ 4 stává stávat VB-S---3P-AAI-- _ _ 0 Pred _ _ 5 zvlášť zvlášť Db------------- _ _ 6 Adv _ _ 6 akutní akutní AANS1----1A---- _ _ 4 Obj _ _ 7 nyní nyní Db------------- _ _ 4 Adv _ _ 8 , , Z:------------- _ _ 13 AuxX _ _ 9 kdy kdy Db------------- _ _ 13 Adv _ _ 10 se se P7--4---------- _ _ 13 AuxT _ _ 11 na na RR--4---------- _ _ 13 AuxP _ _ 12 nás my PP-P4--1------- _ _ 11 Adv _ _ 13 valí valit VB-S---3P-AAI-- _ _ 4 Adv _ _ 14 vlna vlna NNFS1-----A---- _ _ 13 Sb _ _ 15 iracionality iracionalita NNFS2-----A---- _ _ 14 Atr _ _ 16 provázená provázený AAFS1----1A---- _ _ 14 Atr _ _ 17 nákladnou nákladný AAFS7----1A---- _ _ 18 Atr _ _ 18 reklamou reklama NNFS7-----A---- _ _ 16 Obj _ _ 19 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = vesm9211_045:s-12 # text = Kdo si pamatuje něco o látkové přeměně v organismu, ten pojme podezření nad zázračnými metodami, které slibují rychlé a pohodlné zhubnutí. 1 Kdo kdo PQ--1---------- _ _ 3 Sb _ _ 2 si se P7--3---------- _ _ 3 AuxT _ _ 3 pamatuje pamatovat VB-S---3P-AAI-- _ _ 11 Atr _ _ 4 něco něco PK--4---------- _ _ 3 Obj _ _ 5 o o RR--6---------- _ _ 4 AuxP _ _ 6 látkové látkový AAFS6----1A---- _ _ 7 Atr _ _ 7 přeměně přeměna NNFS6-----A---- _ _ 5 AtrObj _ _ 8 v v RR--6---------- _ _ 7 AuxP _ _ 9 organismu organismus NNIS6-----A---- _ _ 8 Atr _ _ 10 , , Z:------------- _ _ 3 AuxX _ _ 11 ten ten PDYS1---------- _ _ 12 Sb _ _ 12 pojme pojmout VB-S---3P-AAP-- _ _ 0 Pred _ _ 13 podezření podezření NNNS4-----A---- _ _ 12 Obj _ _ 14 nad nad RR--7---------- _ _ 13 AuxP _ _ 15 zázračnými zázračný AAFP7----1A---- _ _ 16 Atr _ _ 16 metodami metoda NNFP7-----A---- _ _ 14 Atr _ _ 17 , , Z:------------- _ _ 19 AuxX _ _ 18 které který P4FP1---------- _ _ 19 Sb _ _ 19 slibují slibovat VB-P---3P-AAI-- _ _ 16 Atr _ _ 20 rychlé rychlý AANS4----1A---- _ _ 21 Atr _ _ 21 a a J^------------- _ _ 23 Coord _ _ 22 pohodlné pohodlný AANS4----1A---- _ _ 21 Atr _ _ 23 zhubnutí zhubnutí NNNS4-----A---- _ _ 19 Obj _ _ 24 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = vesm9211_045:s-13 # text = Kdo aspoň něco ví o kinetické teorii tepla, ten přinejmenším znejistí nad tvrzením homeopata, že "roztok se musí před použitím protřepat, aby molekuly léčiva získaly dostatečnou energii". 1 Kdo kdo PQ--1---------- _ _ 4 Sb _ _ 2 aspoň aspoň Db------------- _ _ 3 AuxZ _ _ 3 něco něco PK--4---------- _ _ 4 Obj _ _ 4 ví vědět VB-S---3P-AAI-- _ _ 10 Atr _ _ 5 o o RR--6---------- _ _ 4 AuxP _ _ 6 kinetické kinetický AAFS6----1A---- _ _ 7 Atr _ _ 7 teorii teorie NNFS6-----A---- _ _ 5 Obj _ _ 8 tepla teplo NNNS2-----A---- _ _ 7 Atr _ _ 9 , , Z:------------- _ _ 4 AuxX _ _ 10 ten ten PDYS1---------- _ _ 12 Sb _ _ 11 přinejmenším přinejmenším Db------------- _ _ 12 Adv _ _ 12 znejistí znejistit VB-S---3P-AAP-- _ _ 0 Pred _ _ 13 nad nad RR--7---------- _ _ 12 AuxP _ _ 14 tvrzením tvrzení NNNS7-----A---- _ _ 13 Adv _ _ 15 homeopata homeopat NNMS2-----A---- _ _ 14 Atr _ _ 16 , , Z:------------- _ _ 17 AuxX _ _ 17 že že J,------------- _ _ 14 AuxC _ _ 18 " " Z:------------- _ _ 21 AuxG _ _ 19 roztok roztok NNIS1-----A---- _ _ 21 Sb _ _ 20 se se P7--4---------- _ _ 21 AuxR _ _ 21 musí muset VB-S---3P-AAI-- _ _ 17 Atr _ _ 22 před před RR--7---------- _ _ 21 AuxP _ _ 23 použitím použití NNNS7-----A---- _ _ 22 Adv _ _ 24 protřepat protřepat Vf--------A-P-- _ _ 21 Obj _ _ 25 , , Z:------------- _ _ 26 AuxX _ _ 26 aby aby J,------------- _ _ 21 AuxC _ _ 27 molekuly molekula NNFP1-----A---- _ _ 29 Sb _ _ 28 léčiva léčivo NNNS2-----A---- _ _ 27 Atr _ _ 29 získaly získat VpTP----R-AAP-- _ _ 26 Adv _ _ 30 dostatečnou dostatečný AAFS4----1A---- _ _ 31 Atr _ _ 31 energii energie NNFS4-----A---- _ _ 29 Obj _ _ 32 " " Z:------------- _ _ 21 AuxG _ _ 33 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = vesm9211_045:s-14 # text = Přírodovědné vzdělání by asi snížilo počet těch, kteří dnes vydávají nezanedbatelné sumy za léky zahraničního původu, i když si mohou koupit domácí ekvivalent. 1 Přírodovědné přírodovědný AANS1----1A---- _ _ 2 Atr _ _ 2 vzdělání vzdělání NNNS1-----A---- _ _ 5 Sb _ _ 3 by být Vc----------I-- _ _ 5 AuxV _ _ 4 asi asi TT------------- _ _ 5 AuxY _ _ 5 snížilo snížit VpNS----R-AAP-- _ _ 0 Pred _ _ 6 počet počet NNIS4-----A---- _ _ 5 Obj _ _ 7 těch ten PDXP2---------- _ _ 6 Atr _ _ 8 , , Z:------------- _ _ 11 AuxX _ _ 9 kteří který P4MP1---------- _ _ 11 Sb _ _ 10 dnes dnes Db------------- _ _ 11 Adv _ _ 11 vydávají vydávat VB-P---3P-AAI-- _ _ 7 Atr _ _ 12 nezanedbatelné zanedbatelný AAFP4----1N---- _ _ 13 Atr _ _ 13 sumy suma NNFP4-----A---- _ _ 11 Obj _ _ 14 za za RR--4---------- _ _ 11 AuxP _ _ 15 léky lék NNIP4-----A---- _ _ 14 Obj _ _ 16 zahraničního zahraniční AAIS2----1A---- _ _ 17 Atr _ _ 17 původu původ NNIS2-----A---- _ _ 15 Atr _ _ 18 , , Z:------------- _ _ 20 AuxX _ _ 19 i i J^------------- _ _ 20 AuxY _ _ 20 když když J,------------- _ _ 11 AuxC _ _ 21 si se P7--3---------- _ _ 23 Obj _ _ 22 mohou moci VB-P---3P-AAI-1 _ _ 20 Adv _ _ 23 koupit koupit Vf--------A-P-- _ _ 22 Obj _ _ 24 domácí domácí AAIS4----1A---- _ _ 25 Atr _ _ 25 ekvivalent ekvivalent NNIS4-----A---- _ _ 23 Obj _ _ 26 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = vesm9211_045:s-15 # text = Přírodovědné vzdělání se může zužitkovat nejen v osobním životě, ale i při výkonu povolání: i právník nebo ekonom, nemluvě již o kterémkoliv učiteli, se ve své profesi setkávají s podobnými problémy. 1 Přírodovědné přírodovědný AANS1----1A---- _ _ 2 Atr _ _ 2 vzdělání vzdělání NNNS1-----A---- _ _ 4 Sb _ _ 3 se se P7--4---------- _ _ 4 AuxR _ _ 4 může moci VB-S---3P-AAI-- _ _ 16 Pred _ _ 5 zužitkovat zužitkovat Vf--------A-P-- _ _ 4 Obj _ _ 6 nejen nejen Db------------- _ _ 9 AuxZ _ _ 7 v v RR--6---------- _ _ 11 AuxP _ _ 8 osobním osobní AAIS6----1A---- _ _ 9 Atr _ _ 9 životě život NNIS6-----A---- _ _ 7 Adv _ _ 10 , , Z:------------- _ _ 11 AuxX _ _ 11 ale ale J^------------- _ _ 5 Coord _ _ 12 i i J^------------- _ _ 14 AuxZ _ _ 13 při při RR--6---------- _ _ 11 AuxP _ _ 14 výkonu výkon NNIS6-----A---- _ _ 13 Adv _ _ 15 povolání povolání NNNS2-----A---- _ _ 14 Atr _ _ 16 : : Z:------------- _ _ 0 Coord _ _ 17 i i J^------------- _ _ 18 AuxZ _ _ 18 právník právník NNMS1-----A---- _ _ 19 Sb _ _ 19 nebo nebo J^------------- _ _ 32 Coord _ _ 20 ekonom ekonom NNMS1-----A---- _ _ 19 Sb _ _ 21 , , Z:------------- _ _ 22 AuxX _ _ 22 nemluvě mluvit VeYS------N-I-- _ _ 32 Adv _ _ 23 již již Db------------- _ _ 22 Adv _ _ 24 o o RR--6---------- _ _ 22 AuxP _ _ 25 kterémkoliv kterýkoliv PZZS6---------- _ _ 26 Atr _ _ 26 učiteli učitel NNMS6-----A---- _ _ 24 Obj _ _ 27 , , Z:------------- _ _ 22 AuxX _ _ 28 se se P7--4---------- _ _ 32 AuxT _ _ 29 ve v RV--6---------- _ _ 32 AuxP _ _ 30 své svůj P8FS6---------1 _ _ 31 Atr _ _ 31 profesi profese NNFS6-----A---- _ _ 29 Adv _ _ 32 setkávají setkávat VB-P---3P-AAI-- _ _ 16 Pred _ _ 33 s s RR--7---------- _ _ 32 AuxP _ _ 34 podobnými podobný AAIP7----1A---- _ _ 35 Atr _ _ 35 problémy problém NNIP7-----A---- _ _ 33 Obj _ _ 36 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = vesm9211_045:s-16 # text = Tomuto cíli ovšem neposlouží přírodovědné vzdělání založené na memorování faktů; 1 Tomuto tento PDZS3---------- _ _ 2 Atr _ _ 2 cíli cíl NNIS3-----A---- _ _ 4 Obj _ _ 3 ovšem ovšem TT------------- _ _ 4 Adv _ _ 4 neposlouží posloužit VB-S---3P-NAP-- _ _ 0 Pred _ _ 5 přírodovědné přírodovědný AANS1----1A---- _ _ 6 Atr _ _ 6 vzdělání vzdělání NNNS1-----A---- _ _ 4 Sb _ _ 7 založené založený AANS1----1A---- _ _ 6 Atr _ _ 8 na na RR--6---------- _ _ 7 AuxP _ _ 9 memorování memorování NNNS6-----A---- _ _ 8 Obj _ _ 10 faktů fakt NNIP2-----A---- _ _ 9 Atr _ _ 11 ; ; Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = vesm9211_045:s-17 # text = k tomu je třeba rozumět právě vztahům a příčinným souvislostem. 1 k k RR--3---------- _ _ 3 AuxP _ _ 2 tomu ten PDZS3---------- _ _ 1 Adv _ _ 3 je být VB-S---3P-AAI-- _ _ 0 Pred _ _ 4 třeba třeba Db------------- _ _ 3 Pnom _ _ 5 rozumět rozumět Vf--------A-I-- _ _ 3 Sb _ _ 6 právě právě Db------------- _ _ 7 AuxZ _ _ 7 vztahům vztah NNIP3-----A---- _ _ 8 Obj _ _ 8 a a J^------------- _ _ 5 Coord _ _ 9 příčinným příčinný AAFP3----1A---- _ _ 10 Atr _ _ 10 souvislostem souvislost NNFP3-----A---- _ _ 8 Obj _ _ 11 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = vesm9211_045:s-18 # text = Takto podávané přírodovědné poznatky budou také lépe přijímány i těmi studenty, kteří počítají s povoláním zcela jiného zaměření. 1 Takto takto Db------------- _ _ 2 Adv _ _ 2 podávané podávaný AAIP1----1A---- _ _ 4 Atr _ _ 3 přírodovědné přírodovědný AAIP1----1A---- _ _ 4 Atr _ _ 4 poznatky poznatek NNIP1-----A---- _ _ 8 Sb _ _ 5 budou být VB-P---3F-AAI-- _ _ 8 AuxV _ _ 6 také také Db------------- _ _ 8 Adv _ _ 7 lépe lépe Dg-------2A---- _ _ 8 Adv _ _ 8 přijímány přijímat VsTP----X-API-- _ _ 0 Pred _ _ 9 i i J^------------- _ _ 11 AuxZ _ _ 10 těmi ten PDXP7---------- _ _ 11 Atr _ _ 11 studenty student NNMP7-----A---- _ _ 8 Obj _ _ 12 , , Z:------------- _ _ 14 AuxX _ _ 13 kteří který P4MP1---------- _ _ 14 Sb _ _ 14 počítají počítat VB-P---3P-AAI-- _ _ 11 Atr _ _ 15 s s RR--7---------- _ _ 14 AuxP _ _ 16 povoláním povolání NNNS7-----A---- _ _ 15 Obj _ _ 17 zcela zcela Db------------- _ _ 18 Adv _ _ 18 jiného jiný AANS2----1A---- _ _ 19 Atr _ _ 19 zaměření zaměření NNNS2-----A---- _ _ 16 Atr _ _ 20 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = vesm9211_045:s-19 # text = Zvláštní postavení má ekologie. 1 Zvláštní zvláštní AANS4----1A---- _ _ 2 Atr _ _ 2 postavení postavení NNNS4-----A---- _ _ 3 Obj _ _ 3 má mít VB-S---3P-AAI-- _ _ 0 Pred _ _ 4 ekologie ekologie NNFS1-----A---- _ _ 3 Sb _ _ 5 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = vesm9211_045:s-20 # text = Právě - ekologickou problematikou se může z titulu své funkce setkat každý řídící pracovník, ať je technik, ekonom či právník. 1 Právě právě TT------------- _ _ 4 AuxZ _ _ 2 - s RR--7---------- _ _ 11 AuxP _ _ 3 ekologickou ekologický AAFS7----1A---- _ _ 4 Atr _ _ 4 problematikou problematika NNFS7-----A---- _ _ 2 Adv _ _ 5 se se P7--4---------- _ _ 11 AuxT _ _ 6 může moci VB-S---3P-AAI-- _ _ 0 Pred _ _ 7 z z RR--2---------- _ _ 6 AuxP _ _ 8 titulu titul NNIS2-----A---- _ _ 7 Adv _ _ 9 své svůj P8FS2---------1 _ _ 10 Atr _ _ 10 funkce funkce NNFS2-----A---- _ _ 8 Atr _ _ 11 setkat setkat Vf--------A-P-- _ _ 6 Obj _ _ 12 každý každý AAMS1----1A---- _ _ 14 Atr _ _ 13 řídící řídící AGMS1-----A---- _ _ 14 Atr _ _ 14 pracovník pracovník NNMS1-----A---- _ _ 6 Sb _ _ 15 , , Z:------------- _ _ 17 AuxX _ _ 16 ať ať J,------------- _ _ 17 AuxC _ _ 17 je být VB-S---3P-AAI-- _ _ 14 Atr _ _ 18 technik technik NNMS1-----A---- _ _ 21 Pnom _ _ 19 , , Z:------------- _ _ 21 AuxX _ _ 20 ekonom ekonom NNMS1-----A---- _ _ 21 Pnom _ _ 21 či či J^------------- _ _ 16 Coord _ _ 22 právník právník NNMS1-----A---- _ _ 21 Pnom _ _ 23 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = vesm9211_045:s-21 # text = Střední škola mu musí poskytnout aspoň takové vzdělání v ekologii, aby viděl, proč je třeba brát připomínky profesionálních ekologů vážně. 1 Střední střední AAFS1----1A---- _ _ 2 Atr _ _ 2 škola škola NNFS1-----A---- _ _ 4 Sb _ _ 3 mu on P5ZS3--3------- _ _ 5 Obj _ _ 4 musí muset VB-S---3P-AAI-- _ _ 0 Pred _ _ 5 poskytnout poskytnout Vf--------A-P-- _ _ 4 Obj _ _ 6 aspoň aspoň Db------------- _ _ 8 AuxZ _ _ 7 takové takový PDNS4---------- _ _ 8 Atr _ _ 8 vzdělání vzdělání NNNS4-----A---- _ _ 5 Obj _ _ 9 v v RR--6---------- _ _ 8 AuxP _ _ 10 ekologii ekologie NNFS6-----A---- _ _ 9 AtrAdv _ _ 11 , , Z:------------- _ _ 12 AuxX _ _ 12 aby aby J,------------- _ _ 8 AuxC _ _ 13 viděl vidět VpYS----R-AAI-- _ _ 12 AtrAdv _ _ 14 , , Z:------------- _ _ 16 AuxX _ _ 15 proč proč Db------------- _ _ 16 Adv _ _ 16 je být VB-S---3P-AAI-- _ _ 13 Obj _ _ 17 třeba třeba Db------------- _ _ 16 Pnom _ _ 18 brát brát Vf--------A-I-- _ _ 16 Sb _ _ 19 připomínky připomínka NNFP4-----A---- _ _ 18 Obj _ _ 20 profesionálních profesionální AAMP2----1A---- _ _ 21 Atr _ _ 21 ekologů ekolog NNMP2-----A---- _ _ 19 Atr _ _ 22 vážně vážně Dg-------1A---- _ _ 18 Adv _ _ 23 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = vesm9211_045:s-22 # text = Takové vzdělání opět nemůže být zaměřeno jen na fakta, ale také na velké souvislosti.... 1 Takové takový PDNS1---------- _ _ 2 Atr _ _ 2 vzdělání vzdělání NNNS1-----A---- _ _ 4 Sb _ _ 3 opět opět Db------------- _ _ 4 Adv _ _ 4 nemůže moci VB-S---3P-NAI-- _ _ 0 Pred _ _ 5 být být Vf--------A-I-- _ _ 6 AuxV _ _ 6 zaměřeno zaměřit VsNS----X-APP-- _ _ 4 Obj _ _ 7 jen jen TT------------- _ _ 9 AuxZ _ _ 8 na na RR--4---------- _ _ 11 AuxP _ _ 9 fakta faktum NNNP4-----A---- _ _ 8 Adv _ _ 10 , , Z:------------- _ _ 11 AuxX _ _ 11 ale ale J^------------- _ _ 6 Coord _ _ 12 také také Db------------- _ _ 15 AuxZ _ _ 13 na na RR--4---------- _ _ 11 AuxP _ _ 14 velké velký AAFP4----1A---- _ _ 15 Atr _ _ 15 souvislosti souvislost NNFP4-----A---- _ _ 13 Adv _ _ 16 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ 17 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ 18 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ 19 . . Z:------------- _ _ 0 AuxK _ _ # sent_id = vesm9211_045:s-23 # text = Prof. RNDr. Václav Kubišta, CSc. 1 Prof prof BNXXX-----A---- _ _ 6 Atr _ _ 2 . . Z:------------- _ _ 1 AuxG _ _ 3 RNDr RNDr BNXXX-----A---- _ _ 6 Atr _ _ 4 . . Z:------------- _ _ 3 AuxG _ _ 5 Václav Václav NNMS1-----A---- _ _ 6 Atr _ _ 6 Kubišta Kubišta NNMS1-----A---- _ _ 0 ExD _ _ 7 , , Z:------------- _ _ 8 AuxX _ _ 8 CSc CSc BNXXX-----A---- _ _ 6 Atr _ _ 9 . . Z:------------- _ _ 8 AuxG _ _