ps2013-056-10-001-232.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(9.30 hodin)
Jedná se v podstatě o překlopený poslanecký návrh zákona , který jsem připravila a připravili jsme spolu s kolegy z naší strany TOP 09 . Jedná se o to , pokud někdo zemře bez dědiců , tak v tom případě se stane takzvaná odúmrť , tedy i náhrobek se stává majetkem státu , který ale v některých konkrétních případech hospodařil tak , že sice musel hospodařit s péčí řádného hospodáře , nicméně podle našeho názoru v rozporu s dobrými mravy . Proto jsme předložili návrh , který by za § 17 vložil další § 17 a , který zní : Vlastník náhrobku nesmí odstranit z hrobového místa ten náhrobek do uplynutí všech lhůt , na které bylo hrobové místo pronajato , nejdříve však do uplynutí tlecí doby od posledního uložení lidských pozůstatků do hrobu nebo do hrobky . To neplatí , má - li být náhrobek bezprostředně nahrazen novým náhrobkem . Dále je tam také vysvětlený postup , jaký by byl v případě zrušení veřejného pohřebiště . To je jedna část našeho návrhu .
A v druhé části ještě žádáme vložit další část jedenáctou za část desátou , kde § 2 a zní : Při veškerém hospodaření s majetkem České republiky a při vystupování státu v právních vztazích stát a jeho organizační složky vždy postupují v souladu s dobrými mravy . K tomu bych se ještě chtěla vyjádřit . Za tuto neoddělitelnou součást návrhu považuji tuto novelu zákona o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích , která výslovně stanoví , že i pro stát platí povinnost jednat v souladu s dobrými mravy . Jakkoliv je to samozřejmé a mělo by to plynout i z nového občanského zákoníku , dosavadní praxe dražeb náhrobků ukazuje , že stát se svým majetkem v souladu s dobrými mravy nenakládá , a je proto žádoucí tuto zásadu zavést přímo do zákona o majetku České republiky . Takové ustanovení pak bude pro státní zaměstnance užitečnými vodítkem a bude korigovat jinou důležitou zásadu , totiž , že stát má se svým majetkem nakládat s péčí řádného hospodáře , jejíž extrémně materialistický výklad může v praxi vést k velmi neetickému chování státu .
V podrobnostech se pak odkazuji na důvodovou zprávu k poslaneckému návrhu novely zákona , jak jsem již řekla , zákona o pohřebnictví , která byla v systému pod číslem sněmovního tisku 707 . Chtěla bych k tomu ještě říci , že bylo řečeno z úst paní ministryně , že tato problematika je ošetřena metodickým pokynem . Mě takto informovali i zástupci Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových . Přesto se domnívám , že nic nebrání tomu , aby tato záležitost byla řešena touto úpravou přímo v zákoně . Pokud se jedná o jednání na výboru pro veřejnou správu , tak tento náš pozměňovací návrh sice nebyl doporučen , nicméně v poměru sedm ku šesti . Takže se domnívám , že by nic nebránilo tomu , aby se takto jednoduchá úprava dala přímo do zákona .
Dámy a pánové , prosím vás o podporu pro svůj pozměňovací návrh . Děkuji za pozornost .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji , to bylo vystoupení paní poslankyně Chalánkové . Nyní tedy s faktickou poznámkou pan poslanec Jiří Koubek . Připraví se pan poslanec Tomio Okamura . Ještě upozorňuji , zapomněl jsem na to na začátku , že zpravodajem ústavně právního výboru , který má právo závěrečného slova , je také pan kolega Pleticha . Máte slovo , pane poslanče , k faktické poznámce .
Poslanec Jiří Koubek
Děkuji , pane předsedající , faktickou poznámkou zareaguji na úvodní vystoupení paní ministryně , a to k tomu pozměňovacímu návrhu G 19 , který tady zmínila , který se týká vlastně omezení přepravy pozůstatků na maximální čtyři lidské pozůstatky do jednoho automobilu . TOP 09 to podpoří , protože pokud paní ministryně mluví o tom , že celý ten zákon je o tom , abychom nastavili etická pravidla , tak to je právě jedno z těch pravidel , které potřebujeme . Protože problémem nejsou hromadné nehody , bouračky , problémem je to , že dneska se s těmi pozůstalými kšeftuje , vozí se v těch autech přes celou republiku podle těch jednotlivých krematorií a to prostě víme . A tohleto to je jedno z těch pravidel , které můžeme nastavit . Pokud nechceme do toho zasahovat , jak vy jste řekla , že to má být věcí těch pohřebních služeb a že to je jejich boj , tak proč ten zákon vlastně vůbec měníte , když do té oblasti nechcete zasahovat ? Naopak , toto je nesmírně důležité a já prosím celou Sněmovnu : G 19 podpořme .
Děkuji .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Koubkovi za dodržení času k faktické poznámce . Nyní tedy vystoupí pan poslanec Tomio Okamura v rozpravě ve třetím čtení . Pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Tomio Okamura
Vážené dámy a pánové , aktualizace zákona o pohřebnictví je skutečně na místě . Nikoliv ovšem lobbing za velké pohřební ústavy , nikoliv lobbing za monopolizaci odvětví , nikoliv kritéria , která zdražují službu , tedy pohřeb , ale pravý opak je dnes potřeba řešit . Připadá mi , že mnozí z vás , jak tady sedíme , netušíte a nemáte představu , jak velký problém pohřebnictví je pro stále rostoucí část našich občanů . Každým rokem přibývá lidí , kteří nemají na svůj pohřeb . Každým rokem přibývá pohřbů , přesněji kremací na účet pověřených obcí za lidi a rodiny , které nemají na to , aby se důstojně rozloučili se svými blízkými . To je problém . A v této souvislosti mi bohužel připadá , že vládní novela přispívá k dalšímu zdražení už tak nekřesťansky drahých pohřbů . Pro informaci : zpopelnění a jednoduchý obřad je výdaj zhruba okolo 20 tisíc korun . A v zemi jsou desetitisíce lidí , kteří ani tuhle , pro nás jistě marginální částku , navíc prostě nemají a ani jejich rodiny . Moje konkrétní výtky jsem zmínil ve svém projevu v rámci předešlého projednávání . Já sám jsem kdysi pomáhal řešit kauzu bývalého romského vězně , který si z odškodnění za holokaust odložil na účet 30 tisíc korun . Ale ty mu vzápětí vyfoukl exekutor za to , že zapomněl zaplatit třicetikorunový poplatek v nemocnici , kam ho odvezli tuším s infarktem .
Dámy a pánové , nejsme tu , abychom zvyšovali zisky lobbistům , ale pomáhali lidem . Mysleme na to při každém hlasování o tomto zákoně a o konkrétních pozměňujících návrzích . Není třeba lidem jen zvyšovat sociální dávky . Ideální je jim nezdražovat život a v tomto případě ani smrt .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Tomio Okamurovi . Ještě než budeme pokračovat , došla omluva předsedovi Poslanecké sněmovny od ministra Roberta Pelikána , a to na celý dnešní jednací den .
Žádnou jinou písemnou přihlášku nemám do rozpravy . Ptám se , jestli se někdo hlásí z místa . Není tomu tak , rozpravu končím . Ptám se na závěrečná slova . Paní ministryně nemá zájem , pan zpravodaj nemá zájem , pan zpravodaj Pleticha také nemá zájem . V tom případě můžeme přikročit k hlasování o pozměňovacích návrzích . Prosím zpravodaje garančního výboru , aby nás seznámil nejdříve s procedurou hlasování , poté přednášel jednotlivé pozměňovací návrhy a před hlasováním k nim sdělil stanovisko , vyjádření tak , jak je v garančním výboru přijato . O totéž požádám paní ministryni . Ale nejdřív , než vám dám slovo , pane zpravodaji , požádám Sněmovnu znovu o klid . Já jsem přesvědčen , že při hlasování ve třetím čtení je potřeba dobře vědět , o čem hlasujeme . Tak já počkám , až se usadíte . Děkuji .
Pane zpravodaji , máte slovo .
Poslanec Ladislav Okleštěk
Děkuji za slovo , pane předsedající . Vážení členové vlády , vážené kolegyně , kolegové , máme před sebou hlasování o zákonu , kterým se mění zákon číslo 256 / 2001 o pohřebnictví a změně některých zákonů , ve znění pozdějších předpisů , sněmovní tisk 954 . Navržená procedura z výboru pro veřejnou správu je : za prvé musíme hlasovat jako první krok o návrhu na zamítnutí . Pokud tento návrh na zamítnutí nebude přijat , budeme dále hlasovat o pozměňovacích návrzích . Pozměňovací návrhy bychom hlasovali v pořadí : za prvé případné pozměňovací návrhy a legislativně technické úpravy , dále bychom hlasovali společně pozměňovací návrhy A 1 až A 10 , následně bychom hlasovali jedním hlasováním pozměňovací návrhy A 11 až A 17 . Dalším krokem hlasování o pozměňovacím návrhu B , dále pozměňovací návrh C , následně C 2 . Omlouvám se , za páté , pátý krok by bylo C 1 , ne C , ale C 1 , šestý krok C 2 a potom sedmý krok C .3.1 , osmý krok C .3.2 , devátý krok C .3.3 , desátý C .4 , jedenáctý C .5 , dvanáctý C .6 , třináctý D 1 a D 2 . Čtrnáctý krok bychom hlasovali návrh E 1 a E 2 , potom patnáctý krok E 3 , šestnáctý E 5 , sedmnáctý krok E 6 a E 7 , osmnáctý krok E 8 , devatenáctý krok F , dvacátý krok G 1 , G 4 , dvacátý první krok G 2 . * * *
Download XML • Download text