ps2013-039-07-001-016.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
16 . Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 372 / 2011 Sb . , o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování (zákon o zdravotních službách) , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 614 / - druhé čtení
Tímto sněmovním tiskem jsme se zabývali dne 26 . ledna , kde jsme přerušili obecnou rozpravu . Prosím , aby místa u stolku zpravodajů zaujali za navrhovatele ministr zdravotnictví Svatopluk Němeček a zpravodaj pro prvé čtení výboru pro zdravotnictví pan poslanec Pavel Antonín .
Táži se pana navrhovatele , zda má zájem vystoupit v této fázi . Pan zpravodaj ? Také ne . Takže nyní tedy budeme pokračovat v přerušené obecné rozpravě . O slovo se přihlásila a na řadě je paní poslankyně Marková . Prosím , máte slovo .
Poslankyně Soňa Marková
Děkuji za slovo , vážená paní místopředsedkyně . Vážené kolegyně , vážení kolegové , dovolte mi , abych velmi krátce ještě podpořila tento návrh zákona , podpořila zřízení Národního registru zdravotních služeb , kromě jiného i kvůli nutnosti restartovat a kultivovat systém DRG . V této souvislosti je ale třeba mluvit o dvou dimenzích tohoto návrhu zákona , který zákonitě vyvolává určité otázky , na které je nutné znát před závěrečným hlasováním odpovědi . Dimenze jsou za prvé role státu v systému a za druhé shromažďování citlivých údajů .
K první otázce nebo k té první dimenzi . Jestliže si stát klade za cíl kultivovat systém vykazování úhrad a plateb , je třeba se ptát , co to znamená a jestli je na to náš systém připraven . Pokud Ústav zdravotnických informací a statistiky České republiky úspěšně dovrší svůj úkol a povede se mu proniknout do tajů kódování a vykazování výkonů , jaký bude důsledek , jaký dopad budou tyto snahy mít do smluvní volnosti stran , tedy poskytovatelů zdravotní péče a zdravotních pojišťoven , potažmo do dohodovacích řízení .
K té druhé dimenzi , tedy shromažďování citlivých údajů . Při projednávání této změny nelze pominout ani to , že se předmětem národního registru stane plošný sběr neanonymizovaných dat o všech osobách čerpajících zdravotní služby hrazené z veřejného zdravotního pojištění a o všech jím poskytnutých hrazených službách včetně jejich četnosti . Navrhovaná novela sice definuje účel , za kterým ke sběru informací dochází , činí tak ale spíše obecným způsobem , který plně dle názoru některých neodpovídá charakteru a množství informací , s nimiž dále registry mají pracovat . V případech , kdy se od navrhované úpravy předpokládá , že obsahem shromažďovaných informací budou mimořádně citlivá data , tedy rodná čísla , demografické údaje , místa trvalého pobytu , zdravotní stav apod . , musí být důvodnost takové úpravy a potřeby zpracovávat taková data vždy poměřována testem přiměřenosti vůči zásahu do osobní a osobnostní sféry jedince , která jsou zaručena Ústavou České republiky . Je tedy třeba si klást i otázku , zda je navrhovaná právní úprava nezbytná , důvodná , účelná a obhajitelná ve vztahu ke sledovaným cílům .
Návrh zákona ke stávajícím specifickým registrům , tedy transplantace , onkologická onemocnění apod . , které naplňují účel stanovený zákonem a u nichž lze přes určité výhrady akceptovat nezbytnost identifikace subjektu , údajů , v jeho osobním zájmu , přiřazuje další obecný registr veškerých poskytnutých zdravotnických služeb všem občanům , tedy Národní registr hrazených služeb , Národní diabetologický registr a Národní registr intenzivní péče . Je ale skutečně nezbytné vést neanonymizovaný například Národní registr reprodukčního zdraví ? S ohledem na rozsah těchto registrů je vhodné posoudit cíle jejich zavedení nezbytností sběru a zpracování osobních údajů , pokud by dané cíle bylo možno naplnit i jiným způsobem .
Děkuji vám za pozornost .
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Děkuji paní poslankyni . Prosím dalšího v pořadí a tím je pan poslanec Vyzula . Připraví se pan poslanec Svoboda . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Rostislav Vyzula
Děkuji , paní předsedající . Dobré odpoledne , dámy a pánové . Dovolte mi , abych se po vzrušené debatě o bezpečnosti našeho státu zabýval otázkou zdraví v našem státě . Tomu jednoznačně by měla napomoci i novela zákona , kterou tady teď projednáváme , protože pokud my nebudeme zdraví , tak nebudeme jednat ani o bezpečnosti státu a nebudeme jednat ani o jiných otázkách . To zdraví je naprosto zásadní .
Jaké zdravotnictví vlastně chceme ? Myslím si , že všichni se shodneme na tom , ať je to pravice , levice , ať je to kdokoliv nahoře , dole , tak se shodneme na tom , že chceme zdravotnictví solidární a chceme zdravotnictví moderní . Takové , aby odpovídalo současným technickým i lidským možnostem , poněvadž my jsme takové zdravotnictví vždycky měli . Ale zdravotnictví nebo péče o zdraví je čím dál tím dražší . To , co stálo dříve - například magnetická rezonance , která stála dříve , řekněme před deseti , patnácti lety , 30 milionů , dnes stojí 50 milionů . Pracuji v onkologii . Před deseti lety lineární urychlovač na ozařování stál 60 milionů , dnes je úplně normální , že stojí 100 milionů . A ty peníze někde musíme vzít , někde je musíme najít .
Asi nikoho ze zdravotníků a myslím , že ani řadu z vás netěší to , že se mluví ve zdravotnictví o korupci , klientelismu , že se mluví o černých dírách . Bohužel ten současný stav tomu ale nahrává , a proto tato novela , která by měla pomoci od těchto nešvarů . Rád bych poukázal na to , co se stane , kdybychom tento zákon nepřijali . Například nevznikne nezávislá kontrola nad veřejnými financemi . To je to , co bychom chtěli , aby nevznikaly příležitosti pro korupce , nevznikaly černé díry . Ono totiž mnohdy se stává , že občané využívají a čerpají péči u různých poskytovatelů . A my v současné době nedokážeme zjistit , zda není tato péče zneužívána .
Download XML • Download text