ps2013-057-01-003-003.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(17.40 hodin)
Dovolte , abych se krátce vyjádřila k dalšímu pozměňovacímu návrhu , který máte v systému pod číslem 5793 a který se dotýká § 82 . Další je § 87 , kde se vypouští odstavec 6 . Nelze spravedlivě požadovat , aby archeologické osoby , které nemají žádnou vazbu na veřejné rozpočty , hradily náklady archeologického výzkumu pro potřebu bydlení do 150 metrů čtverečních zastavěné plochy a související stavby , které jsou nezbytné pro užívání stavby k bydlení podle § 87 odst . 1 z vlastních prostředků . Dosavadní obsah § 87 odst . 6 umožňující případně přiznat v takovém případě dotaci Ministerstva kultury bez jakýchkoliv transparentních kritérií , zjevně vytváří korupční prostředí . Zde se také dotýkám ještě dále § 38 až § 40 , které se také týkají archeologických nálezů .
Dále dovolte , abych se zmínila o svém pozměňovacím návrhu , který máte v systému pod číslem 5794 a týká se § 32 , 33 a 34 a plánu ochrany . Plán ochrany je zastaralý , společensky nákladný a v praxi nevyužívaný nástroj ochrany památkového fondu , který je nadbytečný . Ve své podstatě odporuje předpisům vyšší právní síly týkajícím se ochrany památkových území a není sladěn se systémem územněplánovací dokumentace . Od roku 2008 , kdy byl zaveden , byl uplatněn pouze v několika případech . Do plánování rozvoje sídel by vnesl zmatek . Vzhledem k tomu , že plány ochrany reálně téměř nejsou prováděny a nikomu nechybí , je jejich zahrnutí do nového památkového zákona zbytečné .
Dalším mým pozměňovacím návrhem je návrh , který máte v systému pod číslem 5795 a týká se § 152 a ten se týká účinnosti . § 152 vládního návrhu zákona se upravuje do tohoto znění : § 152 . Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1 . ledna 2020 .
Odůvodnění zní takto . Zákon o ochraně památkového fondu představuje nebývale rozsáhlý zásah do dosavadní praxe výkonu památkové péče a vyžaduje ze strany zúčastněných osob , orgánů a odborných institucí pečlivou přípravu . Náročný úkol představuje zejména vytvoření seznamu památkového fondu se všemi jeho náležitostmi . Vzhledem ke značné prodlevě v legislativním procesu , kdy zákon , který byl v legislativním plánu vlády na rok 2014 , bude schválen nejdříve v létě letošního roku , možná , je čas pro reálnou přípravu všech náležitostí pro jeho uvedení do praxe k 1 . lednu 2018 zcela nedostatečný . Ministerstvo kultury má k dnešnímu dni namísto předpokládaného času zhruba jeden a půl až dva roky na přípravu uvedení do praxe v nejlepším případě několik měsíců . Proto je posunuta lhůta účinnosti zákona tak , aby mohly být náležitosti k nekoliznímu uvedení zákona do praxe zajištěny a zákon jako celek byl vymahatelný a skutečně účinný .
Dalším mým pozměňovacím návrhem je návrh , který máte v systému pod číslem 5796 a tento pozměňovací návrh odstraňuje některé závažné nedostatky návrhu zákona , nikoliv však všechny , neboť celá jeho koncepce je chybná a v plném rozsahu se pozměňovacími návrhy napravit nedá . Je to častá situace , do které jsou poslanci vháněni při spolupráci nebo schvalování návrhů této vlády . Je mi líto .
Další pozměňovací návrh je pod číslem 5897 a týká se pozměňovacího návrhu k § 20 , kdy ustanovení § 20 odst . 1 zní : (1) Vlastník nesmí po dobu řízení o prohlášení za kulturní památku svou věc nebo stavbu , o níž se vede řízení , poškodit nebo zničit , a jde - li o movitou věc , přemístit ji mimo území České republiky . Návrh zákona zcela nelogicky stanoví , že vlastník sice nesmí věc nebo stavbu , o níž se vede řízení o prohlášení za kulturní památku , zničit , ale může ji beztrestně poškodit . Pozměňovací návrh eliminuje tento závažný nedostatek .
Součástí tohoto pozměňovacího návrhu pod číslem 5897 je také pozměňovací návrh k § 52 , kdy ustanovení § 52 odst . 2 se doplňuje o větu : Podmínky musí vycházet ze současného stavu poznání kulturně historických hodnot , které je nezbytné zachovat při zamýšlených pracích nebo restaurování kulturní památky .
Odůvodnění zní takto : Absence ustanovení o potřebě zachovat kulturně historické hodnoty při zamýšlených pracích nebo restaurování kulturní památky je naprosto zavádějící a v praxi nejvíce frekventovaná agenda by tak při výkonu památkové péče ztrácela smysl . Tento závažný nedostatek se odstraňuje právě vložením doplňující věty , jako je tomu v § 14 odst . 3 platné právní úpravy .
Toto téma je natolik zásadní , že vyžaduje komentář na příkladu . Posuzuje se například projekt stavební úpravy barokní fary . Orgán památkové péče poznal její kulturní historické hodnoty a je schopen bezpečně rozpoznat , jaké zásahy projekt přináší . A co dál ? Mezi poznáním hodnot věci a nakládání s ní ve skutečnosti není žádná vazba . Tuto mezeru zákonodárce musí překlenout tím , že řekne , co má orgán památkové péče udělat , dle čeho rozhodne , a jeho úkolem je posoudit , co se stane , když bude projekt realizován , a zda přitom zůstanou zachovány kulturně historické hodnoty . Pojem zachování je v památkové péči klíčový , protože památková péče , dříve možná výstižněji nazývaná památková ochrana , památky chrání tím , že je zachovává . Zároveň je zřejmé , že hodnot je možné u každé stavby nadefinovat bezpočet . Každý zásah do stavby v průběhu jeho dění má například dokumentární hodnotu . Všechno je však možné zachovat jen opravdu v málo případech . Proto je správní orgán zákonodárcem veden , když zákon říká , že se jedná o ty hodnoty , které je nezbytné zachovat . Hodnoty stavby ve svobodné společnosti nejsou mechanickým předpisem . Je potřeba je interpretovat , a to právě na základě zákonem uváděného současného stavu poznání .
Dámy a pánové , děkuji za pozornost , že jsem vás mohla seznámit a odůvodnit své pozměňovací návrhy , ke kterým se potom přihlásím v podrobné rozpravě .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji paní poslankyni Jitce Chalánkové . Než budeme pokračovat , přečtu došlou omluvu . Předsedovi Poslanecké sněmovny se omlouvá od 17.30 do konce jednacího dne paní poslankyně Vlasta Bohdalová z osobních důvodů .
Nyní faktická poznámka paní poslankyně Lorencové . Prosím , paní poslankyně , máte slovo k faktické poznámce .
Poslankyně Jana Lorencová
Já se omlouvám . Stahuji návrh na posunutí do druhého čtení a trvám na zamítnutí zákona v celém rozsahu .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Ano . Ten návrh , který jste podávala 15 . 3 . , byl podle § 93 odst . 2 , který byl hlasovatelný , a v tom případě se o něm hlasovat nebude . Poznamenal jsem si to a pan zpravodaj také .
Můžeme pokračovat , a to vystoupením paní poslankyně Novákové , připraví se pan poslanec Tomio Okamura . Prosím , paní poslankyně , máte slovo .
Poslankyně Nina Nováková
Děkuji za slovo . Dámy a pánové , vážený pane ministře , mohu přímo . Pan ministr kultury tady slyší strašně moc kritických hlasů . Myslím si , že to , že se tento zákon projednával tak dlouho a tak dlouho se vlastně vlekly debaty o něm , přineslo některé pozitivní rysy . Přinejmenším poslanci dostali důkladnou osvětu . Já , protože jsem jako člen podvýboru pro kulturu sama organizovala několik seminářů atd . , tak už jsem dnes , když jsem poslouchala pozměňovací návrhy , už jsem si říkala , to je paní docentka Poláková , to je pan doktor Holeček atd . Je to , myslím si , pozitivní , protože skutečně se alespoň u větší části veřejnosti vzbudila pozornost o to , co to vlastně ochrana památkového fondu je .
Download XML • Download text