ps2013-031-02-003-156.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(10.30 hodin)
Tyto úřady fungovaly , fungují . Je tam veliké množství odborníků . Část z nich tedy přejde do Centra regionálního rozvoje , část zřejmě se vydá cestou soukromého podnikání nebo bude směřovat do jiných institucí , ale správně paní kolegyně Fischerová navrhuje , aby závěr jejich činnosti byl určitým způsobem modifikován , a já její návrh podporuji .
Zároveň si dovoluji připomenout jednu věc a tou věcí je to , že tento zákon vnáší do systému regionálního rozvoje a jeho podpory ze strany evropských fondů významnou nerovnováhu . Zatímco u těch sedmi regionů bude regionální rozvoj a jeho podpora organizována formou integrovaných územních investic , jsou zde regiony , které tuto výsadu nemají . Mezi ně patří například České Budějovice , tedy celý Jihočeský kraj , Jihlava , Karlovy Vary , Liberec , Mladá Boleslav a Zlín . To jsou regiony , které jaksi jsou co do schopnosti podílet se na čerpání prostředků pro podporu regionálního rozvoje o kategorii níže . Ono se to projeví také samozřejmě i v množství prostředků , které by měly plynout z evropských fondů do těchto území . U území zařazených mezi území integrovaných územních investic prostředky budou významně větší .
Zdá se , jako bychom se tady pohybovali mezi dvěma extrémy . Zatímco v uplynulém období to byly kraje a jejich samosprávy , které odpovídaly za regionální rozvoj a za čerpání prostředků při regionálním operačním programu , a tady je třeba říci , že regionální operační programy , jakkoliv byly často kritizovány a jakkoliv někdy docházelo k trestnímu anebo soudnímu stíhání představitelů těchto orgánů , tak odvedly veliký kus práce a jejich zásluhou peníze do krajů plynuly velmi plynule a byly úspěšně zhodnoceny . Já si myslím , že tím , že to přenášíme znovu na města , v podstatě se pohybujeme mezi dvěma jakýmisi póly samosprávné soustavy . A opět , umíme si představit , co paragraf , který je tam zařazen a který paní kolegyně Fischerová navrhuje vypustit , může pro fungování městských samospráv znamenat . Dobře víme přece , že nejenom je zde hmotná odpovědnost , ale častokrát jsou představitelé obecních samospráv trestně stíháni za to , jak při svém uplatnění mandátů jako zastupitelů rozhodovali . Jsou soudně stíháni za to , jakým způsobem hlasovali v radách nebo v zastupitelstvech . Teď k tomu přichází tahle hmotná odpovědnost . Je možné se obávat toho , že to bude směřovat k tomu , že svoboda , volnost jejich rozhodování bude výrazně omezena a že se budou vždycky rozhodovat , ne co je prospěšné pro jejich region , co je prospěšné pro kraj , pro to území , ale co nám způsobí nejmenší množství problémů , co nás nejvíce ochrání před případnou hmotnou odpovědností nebo před případným nedej bože soudním stíháním . Proto i já se budu připojovat k tomu , abychom podpořili pozměňovací návrh B 2 paní kolegyně Fischerové .
Děkuji za pozornost .
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Děkuji , pane poslanče , a prosím k mikrofonu s faktickou pana poslance Benešíka a potom pana poslance Stanjuru s řádnou přihláškou . Prosím , vaše dvě minuty .
Poslanec Ondřej Benešík
Vážená paní místopředsedkyně , dámy a pánové , já bych chtěl jenom podpořit to , co říkal pan kolega Zahradník . Bohužel pro současné období byl v regionální politice snížen význam krajů a my jsme kraje mj . zřizovali také proto , aby spravovaly území , ale bohužel jejich možnosti naplňování této politiky prostřednictvím strukturálních a rozvojových fondů EU bude nižší . Ukázalo se , že je to víceméně politické rozhodnutí , které padlo někdy před možná třemi čtyřmi pěti lety , se kterým tato vláda už nedokázala nic udělat . Já jsem ve Zlínském kraji zastupitelem . Jsem tam zastupitelem třetí volební období . Momentálně jsem opoziční zastupitel a možná bych se mohl těšit z toho , že kraje budou mít daleko menší možnosti rozhodovat o evropských dotacích , ale já z toho radost nemám . Bohužel ale evropské fondy se staly spíš politickým nástrojem , nástrojem , jak házet klacky pod nohy . Věřím tomu , že v nadcházejícím období budeme schopni najít shodu a i přes omezené možnosti uděláme z čerpání evropských fondů národní zájem , nikoliv prostředek pro politikaření , nikoliv prostředek , jak potopit , jak pošlapat politického konkurenta . Děkuji .
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Já děkuji a prosím k mikrofonu pana poslance Stanjuru . Prosím , máte slovo .
Poslanec Zbyněk Stanjura
Děkuji za slovo . Navážu na vystoupení pana poslance Benešíka . Já s tím souhlasím , aby to nebyl prostředek politického boje , nicméně na jedné straně se máme poučit ze zkušeností , které jsme získali někdy velmi bolestně , a já bych řekl , že oprávněně jsme si mnozí stěžovali , že stávající systém byl nepřehledný a že operačních programů bylo příliš mnoho - 24 . Mně připadá to , že jich je osm , lepší . Kdybych to mohl rozhodovat já sám , tak bych měl tři . Jeden by se jmenoval investice , jeden by se jmenoval vzdělávání a jeden by se jmenoval regionální rozvoj . To jsme ovšem nebyli schopni dojednat v této podobě . Bylo by to podle mě ideální .
Chci říct , že - a pochopil jsem to i z vystoupení paní ministryně , ne dnešního , ale opakovaně se tak vyjádřila , že přestane platit mantra , že musíme vyčerpat každé euro , a že bude platit jiná mantra , že máme podporovat dobré projekty , a ne nejlépe napsané projekty , jak to bylo v tomto programovacím období . A to je velký rozdíl mezi dobrým projektem a dobře napsaným projektem . My jsme se pak na městech a obcích poučili po úvodních haváriích a začali jsme psát projekty tak , aby dostaly bodové ohodnocení , například že finanční kontrolu nedělá jeden člověk , ale že mám skupinu - místo jednoho bodu už jsem měl tři a teď bych mohl ty absurdity hodnocení vypočítávat . Takže to , že se snížil počet operačních programů , já považuji za dobrý krok , i když to není úplně tak malé číslo , které by bylo podle mě pro ČR ideální . A pokud kraje budou mít dobré projekty , tak uspějí . Jsem o tom pevně přesvědčen . A to je právě to , že bychom neměli posuzovat , kdo o tom rozhoduje , ale jak rozhoduje a zda vítězí nejlepší projekty , nebo zase ty nejlépe napsané , které budou tzv . formálně nejlépe odpovídat hodnotitelským příručkám , kde ti hodnotitelé to mají a jenom formálně body dávají .
A teď k pozměňovacím návrhům . Ten první , aby to bylo na konci roku 2020 , já myslím , že je pragmatický a rozumný , že to není nic , co by bylo něco proti ničemu .
U druhého samozřejmě podpořím návrh paní kolegyně Fischerové , protože si myslím , že města už odpovědností mají hodně , a nevidím žádný důvod přenášet odpovědnost státu , který to organizuje , na města . A věřím , že ti z vás , a je vás tady velká skupina lidí , kteří mají zkušenosti z komunální či regionální politiky , tak ten pozměňovací návrh mohou podpořit - i proto , že jsme snížili počet operačních programů , a věřím , že uplatníme i negativní zkušenosti , které jsme získali , abychom chyby neopakovali . A teď nechci nikoho kritizovat , teď to berte jako konstatování faktu . To programovací období se jmenuje 2014 - 2020 .
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Pane poslanče , já se moc omlouvám , že vám skáču do řeči , ale je tady opravdu velký hluk a já poprosím kolegy , aby se ztišili , popř . si své záležitosti vyřídili v předsálí , protože nás čeká dlouhý den a takhle unavujeme sebe navzájem . Takže poprosím o ohleduplnost a vás za prominutí , že vás přerušuji .
Download XML • Download text