ps2013-059-02-002-083.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(9.30 hodin)
Tento zákon je myšlen spíše do budoucnosti . Jak jsem již říkal na začátku , teď problémy vlastně nemáme . V České republice se dokonce ani trestná činnost nepáchá se zbraněmi , ani legálně drženými , ani nelegálně drženými . Jsou to ojedinělé případy v podstatě v řádech promile z počtu všech trestných činů . Ale budoucnost takto zářná a růžová být nemusí , a proto by bylo dobré se na ni připravit .
Ten zákon , který bychom měli dnes schválit , vytváří rámec . Sám o sobě nic neřeší , to si přiznejme . Sám o sobě nic neřeší . Je to pouze rámec , který ani nevyzývá občany , aby se ozbrojovali , ani nijak nezjednodušuje přístup ke zbraním , nebo dokonce k jejich použití . Nic takového v tom zákoně není .
Ten zákon rozhodně také není na úrovni amerického dodatku ústavy . Ten je ze zcela jiných účelů a je neomezitelný , kdežto v tomto zákoně přímo říkáme , kdy zákonem to právo vlastnit zbraně můžeme omezit . Není přípustný vznik žádných milicí , ani v tom smyslu ozbrojených skupin politických stran , to samozřejmě už vůbec ne v této době a na tomto místě , ale ani ve smyslu nějakých domobran a podobných věcí , které by nebyly pod kontrolou státu . To tento zákon výslovně zakazuje , nedovoluje .
Ale do budoucna . Vy jistě víte , že Ministerstvo obrany již pracuje na systému , který je zatím pracovně nazýván branné spolky . Tedy aby se občané mohli zapojovat do obrany této země tak , jak již nyní mohou v rámci aktivních záloh , ale ta možnost bude rozšířena a intenzivnější . A podobně v té oblasti bezpečnosti , kdy i Ministerstvo vnitra připravuje systém možností pro občany , jak se zapojit do zajišťování bezpečnosti .
A přiznejme si , že zvýšit bezpečnost této země můžeme každý , nejenom ten , kdo má zbraň , ale každý . Už třeba jenom tím , že budeme znát , jak se chovat v mimořádných událostech - při povodních , při požárech , ale třeba i při teroristickém útoku . A každý občan této země by měl vědět , jak se zachovat v takovéto situaci a nezatěžovat třeba bezpečnostní systém , který potom bude řešit ty skutečné hrozby a nebude se muset starat o bezpečí každého zvlášť . Protože ačkoliv zajištění bezpečnosti a obrany státu je samozřejmě základní úlohou státu a stát na to nijak nerezignuje , zároveň ale musíme otevřeně říct , že zajistit bezpečí každého v každou vteřinu na každém místě prostě není možné .
Každý člověk musí přemýšlet nad svým životem a nad tím , zda to , co dělá , tam , kde chodí , s kým se stýká , je nebo není bezpečné . A tak jako když se vám něco stane , když si zlomíte nohu nebo se pořežete , tak si poskytnete první pomoc a potom jistě přijede záchranná služba s lékařem , se zdravotníky a poskytne vám tu pomoc odbornou , tak jako když u vás začne hořet pánev na sporáku a vy se ji pokusíte uhasit - možná máte doma i hasicí přístroj , ale hodně lidí ho nemá - a teprve potom , když to nezvládnete , přijedou hasiči a zachrání vás , tak stejně to platí i v té bezpečnosti . Každý by měl mít právo a možnost se bránit sám , a samozřejmě že mu přijede na pomoc policie , to nikdo nezpochybňuje .
Takže já bych byl velmi rád a vděčný , kdyby dnes Poslanecká sněmovna ve třetím čtení návrh této novely zákona o bezpečnosti České republiky přijala . Děkuji za pozornost .
Místopředseda PSP Radek Vondráček
Já vám děkuji a otevírám rozpravu , do které se jako první přihlásila paní poslankyně Černochová .
Poslankyně Jana Černochová
Krásné dopoledne , dámy a pánové , vážený pane předsedající , kolegyně , kolegové . Ušli jsme obrovský kus cesty a jsem velmi ráda , že se novela ústavního zákona o bezpečnosti České republiky dnes projednává ve svém třetím čtení a bude možné důstojně završit legislativní proces v Poslanecké sněmovně Parlamentu , na který legální držitelé zbraní s napětím čekají .
Podle jednání výborů Poslanecké sněmovny je většina parlamentních stran napříč politickým spektrem pro přijetí této novely ústavního zákona . A jsem i velmi potěšena a děkuji za to , že se nám předkladatelům tohoto návrhu podařilo rozptýlit řadu pochybností velké části odpůrců tohoto návrhu a že v obou výborech se našla většinová podpora .
Při představení této novely veřejnosti propukla poměrně veliká hysterie ze strany některých médií , která , ačkoliv samotné problematice bohužel mnohdy nerozuměla , ráda se vyjadřovala v duchu , že bude možné zastřelit teroristu , budou se rozdávat zbraně , vzniká český dodatek Ústavy jako v USA , že stát rezignoval na ochranu vlastních občanů , český Divoký západ , že tady vzniká prostor pro domobrany a lidové milice a lidé že si budou moci vzít výkon spravedlnosti do vlastních rukou , a tak dále a tak dále a tak dále .
Domnívám se , že řada věcí byla nakonec veřejnosti vysvětlena , uvedena na pravou míru a že již skončilo období neoprávněných útoků na legální držitele zbraní , kteří se jasně a legitimně staví proti implementaci směrnice Evropské unie o zbraních , která je absolutně restriktivní a jejímž dalším zpřísňováním v budoucnu se nikdo Bruselu už ani netají . Tohle je jenom začátek .
Jak jsem již řekla při projednávání návrhu v prvním čtení , předložená novela ústavního zákona o bezpečnosti České republiky je symbolem a deklarací důvěry státu v legální držitele zbraní a respektování jejich práva při splnění zákonných podmínek zbraň získat , zbraň vlastnit , zbraň nosit pro ochranu svou i svého okolí . Zároveň se jedná o pomyslný opěrný bod , ze kterého můžeme vycházet při dalších úpravách zákona o zbraních , které mohou zmírnit negativní dopady směrnice Evropské unie .
Otevřeně si přiznejme , že tato novela nepovede k zastavení absurdní zbraňové směrnice Evropské unie , ale je určitým prvním krokem , aby největší nesmysly v ní obsažené nezasáhly legální držitele zbraní . Jak jistě víte , Evropská unie je založena na několika pilířích různých politik . Jedním z nich je pilíř , kam spadá vnitřní bezpečnost států . Přesto lze vnitřní bezpečnost považovat za výsostné pole každé země a je jenom na nás , jakým způsobem si naši bezpečnost a obranu vybudujeme a jak chceme chránit naše občany . Pokud se bude chtít legálně ozbrojený občan stát v budoucnu aktivní součástí bezpečnosti země , měl by mít k tomu možnost a v takovém případě je dle mého názoru částečně vyňat z dopadů směrnice . Už o tom hovořil pan předseda bezpečnostního výboru Váňa . Nutno podotknout , že směrnice v tomto znění , která byla nakonec přijata , vůbec neměla vzniknout . A naše vláda se měla od začátku proti ní s plnou vahou postavit místo toho , aby několik měsíců jenom přešlapovala na místě . Následná aktivita nám byla v konečném důsledku už pak bohužel na nic .
Jako jedna z navrhovatelek tohoto zákona jsem si dobře vědoma potřebnosti takovéhoto kroku , ačkoliv tato novela , jak říkám , absolutně v tom úplném pojetí přijetí směrnice Evropské unie nezabrání . Usnadní nám to ale určitě projednávání před Evropským soudním dvorem .
Download XML • Download text