ps2013-008-07-007-026.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(10.20 hodin)
Poslanec Jan Farský
Děkuji za slovo . Vážený pane předsedající , vážené kolegyně , vážení kolegové , samotný tisk představil pan navrhovatel , já přednesu to , jakým způsobem byl připraven zatím v naší Poslanecké sněmovně .
Byl předložen 21 . února roku 2014 a vláda k němu připravila stanovisko , s jehož zkráceným obsahem vás seznámím . Vláda vyslovila nesouhlas s tímto tiskem 127 , a to z níže uvedených důvodů . Jednak odkazuje na komplexní právní úpravu , kterou v letošním roce připravuje , a to rovnou ve dvou termínech . První byl do konce dubna 2014 , kdy skutečně vláda předložila podle plánu legislativních prací novelu exekučního řádu , a další novelu , dokonce i s případným návrhem týkajícím se teritoriality , plánuje do konce prosince 2014 . Druhým důvodem pak je ten , že vláda identifikovala určité nedostatky , které by naopak mohly exekuční řízení zkomplikovat a mohly by omezit právní jistotu a zhoršit postavení nejen oprávněných , ale i povinných osob .
Vláda také nebyla v souladu s tím , že návrh podává exekutorské komoře možnost vytvářet formuláře , a v tom případě , kdy jí dochází návrh na samotnou exekuci , tak byť to návrh zákona výslovně neřeší , konstatuje vláda to , že samozřejmě ten okamžik zahájení řízení je stěžejním bodem celého řízení , a pokud není přesně ustanoveno , komu a jak má tento návrh přijít , v jaké formě , tak vytváří právní nejistotu , která skutečně může znamenat pro oprávněného značnou újmu .
Vláda také nesouhlasí s navrženým zrušením § 38 odst . 2 exekučního řádu , který ukládá připojit originál nebo ověřenou kopii exekučního titulu , včetně potvrzení o jeho vykonatelnosti , a s tím s návrhem na samotné provedení exekuce . Také nesouhlasí s tím , že exekutorské komoře je dána pravomoc , samosprávnému orgánu , dána pravomoc v systému rozdělování samotných exekucí , to je rovnoměrnost , o které mluvil pan předkladatel . Uvádí ji jako nevhodnou i s odkazem na nálezy Ústavního soudu .
Dále vláda konstatuje , že návrh zákona neobsahuje příslušná přechodná ustanovení týkající se již zahájených řízení , a z úst pana předkladatele jsme slyšeli , že skutečně jde o velký počet , který je nutné řešit . A tak jak nám to často vláda u poslaneckých návrhů dělá , samozřejmě konstatuje , že jsou tam nedostatky legislativně technického charakteru , které by ale určitě šly napravit .
To je tedy informace vlády , která se k tomu postavila . Na závěr ještě shrnu , ze všech důvodů , které jsem uvedl , je nesouhlasné .
Organizační výbor tento návrh zákona doporučil už 26 . března na zařazení na schůzi a navrhl přikázat k projednání ústavněprávnímu výboru .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu zpravodaji a otevírám obecnou rozpravu , do které mám přihlášku pana poslance Tomia Okamury . Prosím , pane předsedo , máte slovo .
Poslanec Tomio Okamura
Vážený pane předsedající , dámy a pánové , k našemu návrhu . Hlavní podstatou tzv . teritoriality pro exekutory je v praxi zavedení elektronického přidělování spisů , tzv . nápadů , na krajském principu . Jednotlivé exekuce budou vymáhat exekutoři podle toho , ve kterém obvodu krajského soudu sídlí , a jednotlivé kauzy by jim měly být rovnoměrně přidělovány bez možnosti si vybírat , s tím že pokud budou zákonné důvody , věřiteli zůstává možnost žádat o jiného exekutora .
Exekutorská teritorialita je standardní systém , funkční v celé Evropě . Výjimku tvoří Česká republika a Slovensko , přičemž ovšem Slovenská komora exekútorov také dlouhodobě krajovou teritorialitu prosazuje . Podle jejího oficiálního vyjádření přijetí těchto opatření výrazně ztransparentní exekuční proces a bude významným přínosem - pardon , prínosom - především pro nejzranitelnější vrstvy obyvatelstva .
Cituji : K návrhu teritoriality se zcela vážně postavila i Exekutorská komora ČR , kdy podle interního průzkumu je 86 % exekutorů pro teritorialitu , a vznikla mezi nimi také platforma pro teritorialitu , která se zasazuje o přijetí teritoriality u soudních exekutorů .
Cílem novely zákona je , aby exekutor nemohl skupovat pohledávky , nebyl nucen dávat provize a nebyl nucen k maximalizaci zisku . Samozřejmě když má exekutor 150 zaměstnanců , a víte , o jakých např . mluvím , musí je nějak živit , a když chcete získat velký počet pohledávek , musíte dát provizi , a když dáte provizi , tak ji přece musíte z něčeho vytřískat . To je nekonečný koloběh , který vede k navyšování pohledávek až o desetitisícinásobky . Proto i pro tři dlužné stovky musí jít do dražby dům povinného , protože režie takové exekutorské továrny na dluhy je gigantická a nějaká tisícovka náklady samozřejmě nespraví .
Co je také zásadní , je možnost přezkumu a kontroly práce exekutorů . Drtivá část občanů nezná svá práva , nezná zákony a není schopna se bránit zvůli některých exekutorů . A tady je zásadní problém . V konkrétních exekutorských excesech zjišťujeme , že problém není v zákoně , ale v tom , že exekutor zákon porušuje a spoléhá na to , že postižený se nejen neumí , ale prakticky ani nemůže dovolat práva a v drtivé většině křivdu strpí .
Lidé nemají peníze na dluhy , natož na drahé právníky . Takže zadlužený chudák je tou nejjistější obětí pro každého , kdo nerespektuje zákon . Jediné řešení je aktivní přístup Ministerstva spravedlnosti , které by mohlo a mělo konat namátkové kontroly . Samozřejmě pokud má nějaká exekutorská komora desetitisíce případů ročně , pak není v silách ministerstva přezkoumat , byť jen namátkově , nějaké významnější procento kauz . A jak víme z praxe , drtivá většina excesů se týká právě těch největších exekutorských velkopodnikatelů .
Pokud se exekuce rovnoměrně rozdělí , pak nejen že ubude motivace dluhy či exekuce skupovat , ale také se exekuce rovnoměrně rozloží a práce každého exekutorského úřadu bude snadněji kontrolovatelná . Navíc , nalijme si čistého vína , z praxe také víme , že věřitelé si dnes vybírají mj . některé exekutory právě pro jejich nevybíravé metody . A ne vždy jde jen o peníze . Máme zdokladovanou kauzu , kdy starosta městečka , bylo to městečko v Pardubickém kraji , nepředal dluh 270 korun za popelnici exekutorovi v okresním městě , protože ten by věc řešil srážkou ze mzdy , ale předal ji exekutorskému ranaři , protože se starosta a ten obyvatel neměli rádi . A ten okamžitě dluh navýšil o desetitisíce , nepřistoupil na splátky a ihned nařídil prodej nemovitosti dlužníka v ceně téměř milion korun . Dluh , který si dlužník mohl odpracovat u obce , tak skončil prodejem domu a naprostým ožebračením dlužníka a důvod byl jen v tom , že dotyčný dlužník se se starostou pohádal .
Tímto stylem nám tu ovšem exekutoři vyrábějí bezdomovce , sociální vyděděnce , kteří jsou až do smrti v dluzích . Aby se alespoň nějak uživili , pracují načerno a oficiálně pak pobírají jen sociální dávky . Stát přichází o peníze a občané , kteří by byli pro rozpočet přínosem , se stávají naopak přítěží . Měli bychom se vždy a všude držet hesla " dluhy se platit mají , ale dlužník se nesmí zničit " .
Jsem také rád , že spolupředkladateli zákona je i několik poslanců KSČM a jeden poslanec hnutí ANO , kteří našli odvahu připodepsat se a vzepřeli se diktátu svých politických stran a snaží se plnit svůj volební program .
Download XML • Download text