ps2013-004-01-013-028.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.20 hodin)
Současné znění zákona je velmi benevolentní a podmínky pro získání statusu válečného veterána , který je , či by měl být velmi prestižním oceněním , jsou nastaveny velmi mírně . Důsledkem toho by mohlo být , že právě tato prestiž , či morální hodnota statusu válečného veterána by s ohledem na enormní množství osob splňujících mírně nastavené podmínky pro vznik tohoto postavení mohla být v budoucnu zcela devalvována . V současné době jsou navíc státní občané České republiky vysíláni do zahraničí nejen jako příslušníci ozbrojených sil nebo Policie České republiky za účelem obrany nebo vynucení míru , k obraně a obnově demokracie , svobod a demokratických hodnot , ale také jako zaměstnanci organizačních složek státu či jiných bezpečnostních sborů , a to za účelem poskytování pomoci při rekonstrukci struktur státní správy a hospodářství v nestabilních oblastech v zahraničí nebo do pozorovatelských misí v určených oblastech s vyšším rizikem újmy na zdraví .
Původním cílem zákona o válečných veteránech , který nabyl účinnosti dne 30 . dubna 2002 , bylo morálně ocenit státní občany České republiky , kteří splňovali podmínky pro získání postavení válečného veterána , podporovat činnost občanských sdružení sdružujících válečné veterány a poskytovat jim péči a za tím účelem zřizovat domovy péče o válečné veterány . Dosavadní zkušenosti získané při realizaci zákona o válečných veteránech potvrzují , že jeho přijetí bylo velmi potřebné , protože kromě morálního ocenění , kterého se válečným veteránům dostává , zákon umožňuje ministerstvu poskytovat jim též náležitou péči . V současné podobě již však zákon o válečných veteránech plně nereflektuje skutečnost , že je Armáda České republiky v plném rozsahu profesionalizována a dochází k pravidelné rotaci jejích příslušníků vysílaných do operací na vynucení míru či dosažení jiných dohod v zahraničních misích .
Dámy a pánové , pokud shrnu základní cíle tohoto zákona , pak kromě zpřísnění předpokladů pro získání statutu válečného veterána tak , aby byla zachována jeho morální hodnota , je to rozlišení misí dle míry jejich nebezpečnosti a v té souvislosti stanovení odlišného časového úseku výkonu služby nutného k možnosti získání statutu veterána , jakož i rozšíření okruhu státních občanů České republiky , kteří mohou získat statut válečného veterána , též o osoby civilní a rozšíření okruhu osob , jež lze přijmout do domova pro válečné veterány .
Dámy a pánové , dovolte mi , abych doporučil další pokračování projednávání tohoto zákona přechodem do druhého čtení . Děkuji vám .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Václavu Klučkovi jako zpravodaji . Otevírám obecnou rozpravu , do které mám přihlášku pana poslance Antonína Sedi , který je zatím jediným přihlášeným do rozpravy . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Antonín Seďa
Děkuji , pane předsedající . Vážené kolegyně , vážení kolegové , jak bylo řečeno , vládní návrh zákona o válečných veteránech jde dobrou cestou . Musíme si totiž uvědomit , že dnes nastavené podmínky pro získání osvědčení válečného veterána jsou nedostačující zejména z pohledu prestiže tohoto statusu a s ohledem na válečné veterány z druhé světové války . Pokud si uvědomíme , že současný status obdrželo více než 15 tisíc vojáků a každoročně jej získá dalších 1 400 osob , pak je změna nutná . Nicméně si myslím , že prodloužení na 90 kalendářních dní pro případ ozbrojeného konfliktu , pokud bývá rotace v zahraničních misích obvykle šest měsíců , problém s počtem válečných veteránů moc nevyřeší . Pro zahraniční mise mimo ozbrojené konflikty je tato doba prodloužena na 360 dnů , což vítáme , ale opět je zde jeden problém v posuzování míry nebezpečnosti dané mise , protože i v mírové misi mohou někteří vojáci být v pozicích ozbrojeného konfliktu nebo se mohou do ozbrojeného konfliktu dostat . Dále jsem přesvědčen , že dělení kategorií misí podle míry nebezpečnosti bude - nebo možná bude administrativně náročné , jako může být administrativně náročné odstraňování tvrdosti zákona či posuzování sporných případů Ministerstvem zahraničních věcí . K diskusi je i uplatnění osvědčení pro občanské zaměstnance .
Nicméně vládní návrh jde správným směrem , jak jsem řekl , a proto doporučuji postoupení novely k projednání do výboru pro obranu .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Antonínu Seďovi a ptám se , kdo další se hlásí do obecné rozpravy . Nikoho nevidím , obecnou rozpravu končím . Protože pan ministr v demisi Vlastimil Picek ohlásil , že nebude projednávání podle § 90 odst . 2 , budeme pokračovat normálním způsobem . Nepadl žádný návrh na vrácení ani na zamítnutí a budeme se tedy zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání .
Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro obranu . Má někdo jiný návrh ? Není tomu tak .
Takže o tomto návrhu rozhodneme v hlasování pořadové číslo 34 , které jsem právě zahájil , a ptám se , kdo je pro přikázání výboru pro obranu . Kdo je proti ? Děkuji vám .
V hlasování pořadové číslo 34 z přítomných 171 poslance pro 133 , proti nikdo . Návrh byl přijat . Konstatuji , že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro obranu a lhůta k projednání zůstává podle zákona 60 dnů .
Děkuji panu ministru obrany , děkuji zpravodaji a budeme pokračovat dalšími pevně zařazenými body do tohoto pořadu schůze . Ještě předtím ohlásím další omluvu . Z jednání se omlouvá z osobních důvodů pan poslanec František Adámek od 16.30 .
Dalším bodem k projednání je
Download XML • Download text