ps2013-001-02-014-017.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(20.40 hodin)
A co se potom odehrálo ? Ministra naprosto zneuctili odboráři , Česká lékařská komora a několik profesních sdružení lékařů , kteří pod vidinou lepších časů a slibů nastupující levice začali tušit nové období hojnosti . Kdo by v takovéto atmosféře slibující peníze místo náročných kroků zvyšujících efektivitu nenatáhl ruce ? Výsledkem je , že tzv . havarijních požadavků , a v tom se shoduji s předřečníky , je dnes za několik desítek miliard . Tvrdé požadavky zdravotníků při tvorbě finančních plánů nejsou žádné novum a ministři zdravotnictví se s nimi setkávali opakovaně . Současné absurdní požadavky nám však dobře připomínají jednu ze základních příčin věčných problémů s našimi zdravotnickými financemi . Požadavkům bývalo vyhověno , aniž se hlasitě řeklo , že je třeba poskytovat jen tolik péče , na kolik máme , tak peníze přitékaly , mizely a krize se záhy opakovala .
Jak ukázala nová úhradová vyhláška pro rok 2014 , ministr Holcát by byl schopen tlakům na hrozící eskalaci nákladů odolat , ale stávající vláda v demisi končí , ministr zdravotnictví odejde a máme před sebou dobu , kdy bude zdravotnictví řízeno novou koalicí . Koalicí , kterou bude mít ČSSD jako vítěz voleb možnost výrazně ovlivňovat tak , jak to dlouhodobě v minulosti i ve svém volebním programu slibovala . Nad rámec nálezu Ústavního soudu kompletně zruší regulační poplatky i nadstandardy a připraví bez mrknutí oka rozpočet zdravotnictví o 5 milionů (miliard?) a vzniklou díru zalepí pomocí jiné díry ve státním rozpočtu . To je přesně to , k čemu se máme po této rozpravě hlasováním vyjádřit .
Není vůbec pochyb o tom , že české zdravotnictví , a ostatně i podobně jako téměř všechny zdravotnické systémy na světě , je ve finanční tenzi . Tenze je způsobena stárnutím populace a technologickým rozvojem , jehož náklady přerůstají , předbíhají růst HDP . Proto roste ve vyspělých a ekonomicky úspěšných zemích pozvolna a neustále procento HDP , které do zdravotnictví plyne , a začíná být v Evropě již téměř běžně nad 10 % , zatímco u nás dlouhodobě stagnuje okolo asi 7 , 5 % . Lze očekávat , že se tento malý podíl HDP pro zdravotnictví bude postupně zvyšovat i u nás . Chápu zdravotníky , že by chtěli toto zvýšení teď hned . Většina by ho použila pro své pacienty a určitě by to lékařům a zdravotním sestrám velmi usnadnilo život . Jak však ukazují světové statistiky , není procento HDP plynoucí do zdravotnictví zdaleka jediným ukazatelem kvality zdravotnického systému a vůbec už není přímo úměrné ukazatelům dobrého zdraví populace . Nejmarkantnější je to na případu nejdražšího zdravotnictví na světě v USA , a naopak zdravotnictví v ČR je jedno z nejlevnějších , i když je v dostupnosti péče a ve výsledcích léčby v lepší polovině evropských zemí hned za mnohem dražším zdravotnictvím německým .
Znovu říkám , že peníze by zdravotnictví pomohly . Je tu však ještě jeden fakt vázaný na zemi , kde žijeme . Procento HDP jdoucí do zdravotnictví totiž v celosvětových statistikách výrazně koreluje s absolutní výší HDP příslušné země . Bohaté země si proto prostě mohou dovolit dávat na zdravotnictví více a mít ho nejen technologicky na špičce , tak jak je na špičce technologicky i zdravotnictví naše , ale bohaté země mohou mít zdravotnictví i luxusnější , protože jim tolik jako chudším již nehrozí podvazování peněz pro rozvoj ekonomiky . Prostředků pro zdravotnictví si bohužel budeme moci v pohodě dopřávat více až v té době , kdy si na ně tato země vyšší produktivitou práce vydělá . Musíme se smířit s tím , že žijeme v oblasti , která díky své historii stále ještě nemá nejen na luxusnější zdravotnictví , ale ani na velkorysejší sociální systém , bohatší školství či technologicky lépe podpořené bezpečnostní složky . Do té doby , než se bohatství naší země a celé její fungování zřetelně zvýší , nelze tedy bohužel očekávat zázraky , a zejména pokud nebudou pokračovat změny , které dále povedou ke zvyšování jeho zde tak trošku vysmívané efektivity .
Naše vláda efektivitu zdravotnictví prokazatelně zvýšila a já , abych neopakoval to , co řekli předřečníci , tak musím říci , že zdravotnictví jsme přebrali v deficitu 7 miliard korun ročně a sociální rozvrat se prezentoval akcí " Děkujeme , odcházíme ! " . Když jsme odcházeli z ministerstva , naznačovaly letošní očekávané hospodářské výsledky podstatně nižší deficit v systému všeobecného zdravotního pojištění okolo 2 miliard korun , tedy podstatně méně , než se říká nyní . Kde se ten rozdíl vzal , mně není úplně jasné , ale je jasné , že všichni , kdo lobbují pro zdravotnictví , jakmile cítí , že je možno peníze do zdravotnictví přilít , tak se o to začnou snažit daleko více . A zdůvodnit veškeré náklady ve zdravotnictví je daleko snazší než pracovat na zmíněné efektivitě .
Všechno platí . Zdravotnictví si vydělalo těch 30 miliard , které tady zmínili předřečníci . Ještě znovu opakuji , ve zdravotnictví jako v jediném systému , který žije ze systémů , které žijí na veřejných rozpočtech , zvýšilo za poslední období mzdy , a to poměrně výrazně - zhruba 6 miliard ročně . Pokračoval technologický rozvoj , jak lze dokumentovat na rozvoji onkologických a neurologických center v posledních letech . K tomu samozřejmě si zdravotnictví muselo vydělat i na zátěž způsobenou DPH .
Já tady nechci mluvit o tom , jak jsme efektivitu zvyšovali , aby to nevypadalo , že tady chválím naši činnost ve zdravotnictví , ale je potřeba říct alespoň několik vět . Doladili jsme lékovou politiku , potlačili jsme korupci v nákupech , motivovali poskytovatele úhradovými vyhláškami hledat rezervy jak v hospodaření , tak v racionálním poskytování péče . To je oněch 30 miliard , které by měly ve zdravotnictví chybět a nechybí , protože se jeho efektivita výrazně zvýšila .
Mimo jiné musím zmínit , že neefektivitu v chování pacienta zvyšuje i nízká spoluúčast , která je v přímé kontradikci se záměrem úplné likvidace regulačních poplatků , tak jak ho předkládají levicové strany . Při opatrněji nastavených sociálních stropech by bylo naopak možné i v rámci závěrů Ústavního soudu spoluúčast spíše zvýšit tak , abychom se dostali na evropský standard .
Download XML • Download text