ps2013-047-02-006-014.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
14 . Vládní návrh zákona , kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce , zákon č . 106 / 1999 Sb . , o svobodném přístupu k informacím , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 121 / 2000 Sb . , o právu autorském , o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon) , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 764 / - druhé čtení
Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministr vnitra Milan Chovanec . Prosím , ujměte se slova .
Ministr vnitra ČR Milan Chovanec
Děkuji za slovo . Vážená paní předsedající , vážené poslankyně , vážení poslanci , velmi krátce mi dovolte , abych tedy okomentoval i tento návrh . Jedná se o sněmovní tisk číslo 764 , který je doprovodným zákonem k vládnímu návrhu zákona o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce .
Cílem předkládaného návrhu zákona je reflektovat změny , které přináší nařízení Evropského parlamentu a Rady o elektronické identifikaci a službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce na vnitřním trhu . To znamená , jedná se o čistě doprovodný zákon k tomu zákonu předešlému . Vše ostatní bylo řečeno . Děkuji .
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Já děkuji . Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisk 764 / 1 až 3 . Prosím , aby se slova ujala zpravodajka výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj poslankyně Věra Kovářová , informovala nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnila . Prosím , máte slovo .
Poslankyně Věra Kovářová
Vážené kolegyně , vážení kolegové , jenom připomínám , že první čtení proběhlo dne 20 . 4 . na 44 . schůzi a jako ten předchozí tisk byl i tento přikázán výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako výboru garančnímu . Ten přijal usnesení včetně pozměňovacího návrhu a legislativně technických úprav , který můžete najít pod tiskem 764 / 2 .
Hospodářský výbor tento tisk projednal 28 . 4 . a přijal usnesení , které najdete jako tisk 764 / 1 , a přerušil projednání a následně potom hospodářský výbor projednal návrh zákona dne 12 . 5 . a vydal usnesení , které bylo doručeno poslancům jako tisk 764 / 3 .
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Děkuji a nyní prosím zpravodaje hospodářského výboru pana poslance Jiřího Valentu , aby se ujal slova a informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil . Prosím , máte slovo .
Poslanec Jiří Valenta
Děkuji za slovo . Dovolte mi , abych vám přednesl usnesení hospodářského výboru z 38 . schůze ze dne 11 . května 2016 .
Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR po vyslechnutí úvodního slova náměstka ministra vnitra Petra Mlsny , zpravodajské zprávy poslance Jiřího Valenty a po obecné a podrobné rozpravě
I . doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky projednat a schválit sněmovní tisku 764 ve znění schválených pozměňovacích návrhů . Ty jsou uvedeny ve sněmovním tisku 764 / 3 ;
II . zmocňuje zpravodaje výboru , aby ve spolupráci s navrhovatelem a legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny PČR provedl v návrhu zákona legislativně technické úpravy , které nemají dopad na věcný obsah navrhovaného zákona ;
III . pověřuje zpravodaje výboru , aby na schůzi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky přednesl zprávu o výsledcích projednávání tohoto návrhu zákona v hospodářském výboru ;
IV . pověřuje předsedu výboru , aby předložil toto usnesení předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky .
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Děkuji , pane zpravodaji a otevírám obecnou (sloučenou) rozpravu .
Sloučená rozprava k bodům 13 a 14 / sněmovní tisky 763 a 764 /
Eviduji přihlášku pana poslance Pilného . Prosím , máte slovo .
Poslanec Ivan Pilný
Děkuji za slovo , paní předsedající . Vážené kolegyně a kolegové , já vím , že zákon , který má takový kouzelný titul a který má směrnici eIDAS , vyvolává poměrně mdlý zájem , málokdo tomu rozumí . Já bych se vám ve svém příspěvku pokusil vysvětlit , o co jde , protože tento zákon se bude týkat každého občana České republiky .
Tak především tento zákon nezavádí jednotnou elektronickou identitu , tak jako mají v Estonsku . To prostě není možné , v současné době na to není infrastruktura , existuje celá řada soukromých služeb , víte , jak vytahujete své PINy nebo máte elektronické bankovnictví . Nejsme připraveni na to něco takového zavést .
Tento zákon zavádí poměrně jednoduchou věc . Při styku s veřejnou nebo státní správou zrovnoprávňuje elektronické dokumenty , tzn . že musíte dokázat , že vy jste ten , kdo ten dokument podává , a že máte oprávnění k této transakci . To je všecko , co by měl tento zákon splňovat . A není to o tom , že nám ho tlačí Evropská unie . Je to zákon , který by určitě měl být přijat . Ovšem zákon v této podobě vypadá úplně jinak . Za prvé je do něj přilepena taková přímá novela nebo nepřímá novela zákona 106 o informacích obecného data . Je to Národní katalog otevřených dat , který vlastně má vytvářet linky na všechna otevřená data , která by měla přístupná jakémukoli občanovi nebo komerční společnosti , která by je chtěla využívat . Je to de facto něco , co je částečně obsaženo v tom zákoně 106 . Toto do toho zákona za prvé nepatří , za druhé naivní představa , že to bude řešeno linky a že se v tom zákoně předepisuje určitý formát dat , který mají ty textové informace splňovat , je pohledem do zpětného zrcátka . Ty informace samozřejmě existují i v grafické podobě , existují fotografie , videa , územní rozhodnutí , která jsou prostě grafická atd . Na to zákon nepamatuje . Těch dat , která jsou v současné době k dispozici , jsou ziliony . Desetitisíce subjektů vytvářejí tato data . A tento přílepek k zákonu nedoprovází žádná RIA , ani kolik to bude stát stát , ani kolik to bude stát veřejnou správu . Do toho zákona to prostě nepatří .
Dál . Hospodářský výbor sice projednával tento zákon , ale neměl vůbec k dispozici pozměňovací návrhy . Takže jedním z pozměňovacích návrhů paní poslankyně Kovářové je také , aby jeden odbor na Ministerstvu vnitra , který spravuje registr , mohl vykonávat hospodářskou činnost . To už tady bylo . Odlučovali jsme z České pošty závod , který se stal potom nakitem , jehož definice a to , co vlastně bude dělat , je trošku šedá zóna . V tomto případě tento odbor získává jenom hospodářskou činnost , kterou můžeme buď zřídit zřizovacím dekretem , což se nestalo , nebo zvláštním zákonem . Nevím , jak tento odbor tu hospodářskou činnost bude vykonávat , protože lidí , kteří rozumějí elektronickým certifikacím , je tady v této zemi tak , že bych je spočítal na prstech dvou rukou . To je první problém . Druhý problém je prostě , proč by měl vykonávat hospodářskou činnost , když tady jsou certifikační autority . Já chápu , že Ministerstvo vnitra musí mít dozor nad tím , jak ty certifikace vypadají , a má je monitorovat , ale to nesouvisí s hospodářskou činností .
Dál . Pokud se týká sjednocení těch důvěryhodností dokumentů , které budou předkládány státní správě , tak tento zákon přímo novelizuje několik desítek zákonů . Ta identifikace je provedena tzv . zvláštním právním předpisem . Tento zvláštní právní předpis se liší kus od kusu , tzn . nejedná se o nějaký jednotný předpis . Já vás teď nebudu unavovat elektronickým podpisem , zaručeným elektronickým podpisem , elektronickou pečetí a dalšími věcmi , které budou , které mají prokazovat vaši identitu . Chápu , že v té krátké době , protože byla zkrácena lhůta na projednání zákona , pokusit se sjednotit tu identifikaci je úkol téměř nemožný . Je to také důvod , proč jsem žádal opakovaně pana ministra vnitra , aby nezkracoval lhůtu k tomuto zákonu . Poslední jednání o této záležitosti iniciované ICT unií proběhlo v pondělí na Ministerstvu vnitra a neskončilo žádným závěrem .
Download XML • Download text