ps2013-029-06-010-013.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
13 . Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 563 / 2004 Sb . , o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 407 / - druhé čtení
Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministryně školství , mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová . Paní ministryně , prosím , ujměte se slova .
(V sále je velký hluk.)
Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy ČR Kateřina Valachová
Vážená paní místopředsedkyně , vážené poslankyně , vážení poslanci -
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Já se , paní ministryně , moc omlouvám , ale poprosím kolegy zejména v levé části sálu , aby se ztišili , aby paní ministryně nemusela křičet , abychom ji dostatečně slyšeli . Děkuji za pochopení . Paní ministryně , pokračujte .
Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy ČR Kateřina Valachová
Děkuji vám , vážená paní místopředsedkyně . Vážené poslankyně , vážení poslanci , dovolte mi jenom krátce představit vládní návrh zákona o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů , ve znění pozdějších předpisů . Jedná se o útlou novelu , nicméně velmi potřebnou a očekávanou pedagogickými pracovníky v praxi , která má zajistit to , že skončí nešvar , kdy někteří zřizovatelé uzavírají smlouvy s pedagogy pouze na dobu určitou deseti měsíců a následně naši učitelé jsou nuceni během července a srpna setrvávat na úřadech práce . Tuto nedůstojnou praxi právě tento vládní návrh zákona řeší . Napříště by tedy doba určitá sjednaná s pedagogickými pracovníky činila nejméně dvanáct měsíců a mohla by být ode dne vzniku prvního pracovního poměru opakována nejvýše dvakrát . To znamená , že dojde v podstatě ke sjednocení se zákoníkem práce s tou specialitou , že doba trvání poměru na dobu určitou bude určena oněmi dvanácti měsíci , aby byla takto závadná praxe do budoucna vyloučena .
Vážená paní předsedající , vážené poslankyně , vážení poslanci , domnívám se , že s ohledem na to , že jsme ve druhém čtení , tato stručná informace a připomenutí z hlediska obsahu předkládaného vládního návrhu stačí , a budu se samozřejmě těšit na další projednávání v rámci garančního výboru , pokud tento vládní návrh zákona propustíte druhým čtením , o což bych si dovolila vás požádat . Děkuji .
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Děkuji . Teď poprosím kolegy zase v pravé části sálu , aby se trochu ztišili , anebo případně šli projednávat následující program ven ze sálu . Děkuji .
Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro vědu , vzdělání , kulturu , mládež a tělovýchovu jako výboru garančnímu . Usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 407 / 1 . Prosím , aby se slova ujala zpravodajka výboru pro vědu , vzdělání , kulturu , mládež a tělovýchovu paní poslankyně Nina Nováková , informovala nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnila . Prosím , máte slovo .
Poslankyně Nina Nováková
Děkuji za slovo , paní předsedající . Mohu jenom konstatovat , že tak jak jsme o novele zákona o pedagogických pracovnících mluvili již v prvním čtení , tak výbor pro vědu , vzdělání , kulturu , mládež a tělovýchovu přijal usnesení , kterým doporučuje vyslovit souhlas s vládním návrhem zákona a mne pověřil , abych vás s tímto usnesením seznámila .
V době , kdy o tom garanční výbor jednal , nebyly součástí usnesení žádné pozměňovací návrhy , protože nebyly známy . Já si potom dovolím v obecné a v podrobné rozpravě se přece jen k jednomu pozměňovacímu návrhu vyjádřit . Ale teď v té první etapě , tedy na své 14 . schůzi , garanční výbor přijal usnesení , kterým doporučil vyslovit souhlas s vládním návrhem zákona .
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Děkuji , paní poslankyně . Otevírám obecnou rozpravu a poprosím paní poslankyni , aby zůstala u mikrofonu a ujala se slova .
Poslankyně Nina Nováková
Děkuji za slovo . Dámy a pánové , několikrát v poslední době jsme zaregistrovali , že se otevřel nějaký zákon a že se ten zákon musel otevírat během roku i několikrát . Já jsem si tedy dovolila , když jednáme o novele zákona o pedagogických pracovnících , navrhnout vám jeden pozměňovací návrh . Objevili jsme totiž takové nedopatření - předpokládám , že z hlediska Ministerstva školství je to opravdu nedopatření , či spíše nedokončené jednání . Protože existují vysoké školy , které připravují kvalifikované pedagogické pracovníky v magisterském studiu , a přesto je jejich zaměstnavatelé nemohou v zákoně o pedagogických pracovnících najít . Jsou to obory umělecko - pedagogické . Já jsem o tom hovořila s některými pracovníky na Ministerstvu školství a skutečně se zdá , že se jenom nepodařilo dokončit určitý proces . Takže věřím , že pokud by to bylo třeba v garančním výboru , nebo pokud bychom před třetím čtením s tím ještě nějak pracovali , tak věřím , že by Ministerstvo školství , mládeže a tělovýchovy v zásadě proti mému pozměňovacímu návrhu nic nemělo .
Oč jde ? My jsme zvyklí , když vnímáme na školách celého spektra od mateřských škol po vyšší odborné školy , přičemž ústředních škol a vyšších odborných škol se to týká jenom některých , tak jsme zvyklí slýchat , že tam existuje určitá estetická výchova nebo nějaká umělecká výchova , ale tak jak to známe my sami ze škol , pro nás estetická výchova je hudebka nebo výtvarka neboli hudební výchova nebo výtvarná výchova . Přitom existuje na vysokých školách , na Akademii múzických umění a Janáčkově akademii múzických umění , už od poloviny 90 . let velice dobře se rozvíjející obor , a hlavně obor , který naše školy potřebují , a to je obor dramatická výchova , mnohdy spojený i s výchovou pohybovou . V těch hodinách dramatické výchovy , tam , kde v celém spektru regionálního školství jsou , se nenacvičuje divadlo , jak bychom mohli očekávat , ale děti tam získávají velice důležité sociální dovednosti , učí se tam sdělovat své emoce a zároveň jaksi chápat druhé . Můžeme říci , že tam , kde dramatická výchova ve třídách je , se skutečně vylepšuje atmosféra na škole , protože se takzvaně jakoby pustí ventil někdy třeba pokulhávajících vztahů právě v zážitkově vedené dramatické výchově a velice často se v zárodku utlumí třeba počátek šikany .
Další velice dobře uplatnitelné pole působnosti pro dramatickou výchovu je u žáků , kteří mají specifické vzdělávací potřeby , a zejména třeba u žáků sluchově postižených . Absolventi těchto oborů umělecko - pedagogických , konkrétně na pražské DAMU , velice dobře právě s touto skupinou žáků umějí pracovat .
Další taková poptávka , která je na školách , a to zejména na školách středních , je poptávka po zkvalitnění mediální výchovy , která je také velmi důležitá . A právě odborné vedení dětí a mládeže jim umožňuje otevřeně a kriticky posuzovat třeba svá setkání s divadelním a filmovým uměním .
V čem vlastně je problém ? Kvalifikovaní absolventi magisterského studia , které má akreditovaný obor umělecko - pedagogický , nejsou s to za aktuální situace bezpochyby prokázat řediteli nějaké školy svoji kvalifikaci , a to kvalifikaci pedagogickou , ačkoliv od začátku vědí , že na vysokých školách studují zaměření umělecko - pedagogické . Musíme si tedy uvědomit , že třeba na DAMU jsou obory , které připravují výkonné umělce , a jsou obory , které jsou už akreditované právě na dramatickou výchovu .
Download XML • Download text