89. Závěrečná zpráva vyšetřovací komise Poslanecké sněmovny k prověření, zda nedocházelo k protiprávnímu jednání v souvislosti s možným neoprávněným získáváním spisů orgánů činných v trestním řízení nebo informací z těchto spisů a zda informace takto získané nebyly zneužívány k ovlivňování politické soutěže nebo destabilizaci demokratického právního státu
Předseda PSP Jan Hamáček89.ZávěrečnázprávavyšetřovacíkomisePoslaneckésněmovnykprověření,zdanedocházelokprotiprávnímujednánívsouvislostismožnýmneoprávněnýmzískávánímspisůorgánůčinnýchvtrestnímřízeníneboinformacíztěchtospisůazdainformacetaktozískanénebylyzneužíványkovlivňovánípolitickésoutěženebodestabilizacidemokratickéhoprávníhostátuZávěrečnázprávajespolusnávrhemusneseníproSněmovnukdispozicijakodokumentčíslo6740.ProsímpředsedukomisepanaposlancePlíška,abytentodokumentatutozprávutedyuvedl.Prosím,panepředsedo,máteslovo.Poslanec Martin PlíšekVáženýpanepředsedo,milékolegyně,váženíkolegové,odkazujitakérovnouinasněmovnídokumentčíslo6740adovolte,abychvásnyníseznámilspodstatnoučástízávěrečnézprávyvyšetřovacíkomise,jejížnázevtadyteďpanpředsedařekl,takžejáužbudujenomříkatzkratku:vyšetřovacíkomise.TakžeusnesenímPoslaneckésněmovnyParlamentuČeskérepublikyčíslo1678z57.schůzebylapodlečlánku30ÚstavyavplatnémzněníapodlepříslušnýchustanoveníjednacíhořáduustavenavyšetřovacíkomiseaPoslaneckásněmovnastejnýmusnesenímkomisiukládáprověřit,zdanedocházelokprotiprávnímujednánívsouvislostismožnýmneoprávněnýmzískávánímspisůorgánůčinnýchvtrestnímřízeníneboinformacíztěchtospisůazdainformacetaktozískanénebylyzneužíványkovlivňovánípolitickésoutěženebodestabilizacidemokratickéhoprávníhostátu.Následnějsmetedydošliktomu,žebylapersonálněnaplněnatatokomise,toznamená,usnesenímčíslo1697zeden7.červnana57.schůzibylizvoleničlenovékomise,atokolegovéposlanciMarekBenda,PetrKudela,LukášPleticha,MartinPlíšek,JiříŠtětina,RadekVondráčekaJosefZahradníček.Na59.schůzi12.červencebylpředsedoukomisezvolenMartinPlíšek.Tadyjenompřipomínám,žetedykomisesohledemnato,žepředsedabylzvolenaž12.července,mělanasvojiprácizhrubadvaměsíce.VsouladusezákonemojednacímřáduPoslaneckésněmovnyapodohoděsvedoucímKancelářePoslaneckésněmovnybyladofunkcetajemnicekomisejmenovánapaníKateřinaBartošová,ředitelkabezpečnostníhoútvaruKancelářePoslaneckésněmovny.Jáhnedvúvodu,abychnatonezapomnělvzávěru,chcisoučasněpoděkovatjejímutýmu,úředníkůmpříslušnéhoodboruzaadministrativníúkonyspojenésčinnostíkomiseazabezvadnýservisprovyšetřovacíkomisi.Prvníschůzekomiseseuskutečnila13.července2017.HlasovánímbylmístopředsedoukomisezvolenkolegaJiříŠtětina,ověřovatelikolegovéBendaaZahradníček.Členovékomiseodhlasovali,žejednáníkomisebudouneveřejná.Snažilijsmeseipřestovmaximálněmožnémířeinformovatoprůběhuvyšetřováníprostřednictvímsdělovacíchprostředků.Komise,vědomasisložitostíúkoluaomezenédélkymandátu,hnednasvéprvníschůzistanovilaplán,procesnípostupačasovýharmonogramvyšetřovaní,kterýbypochopitelněběhemčasunazákladěnovýchinformacíoperativněpřizpůsobilapotřebám.Určilaastanovilaosoby,kterébylonezbytnévyslechnoutjakosvědky,azajistilajejichpředvolání.Odnapřípaduzainteresovanýchsubjektůsivyžádaladokumentymajícívztahkzadanémuúkolu.Sešlasenacelkemjedenáctischůzíchaaktivněnanichstrávilacelkem44hodinčasu.Našestischůzíchprobíhalysvědeckévýslechy.Komisevyslechlacelkem26svědkůahostů,ztohodvasvědkydvakrát.Jedensvědekzaslalzdůvodudlouhodobéhopobytuvzahraničísvévyjádřenípísemně.Zadobusvéhopůsobeníkomiseshromáždila723stránekdokumentů,ztoho169stránektvoříprotokolyovýslechusvědka.Veškerédokumentykomisebylyukládányvzasedacímístnostikomisevneveřejnémprostoruzabezpečenémprozpracováníaukládáníutajovanýchinformací,kamčlenovékomisemělizajištěnpřístuppracovníkybezpečnostníhoútvarupodlepotřeby.Komiseukončilačinnostvestanovenémtermínu,tojestdo12.zářítohotoroku.NynítedypřejdukčástiIIIzprávy,cožjsoupodstatnáskutkovázjištění.VkvětnuačervnuletošníhorokusevněkterýchmédiíchobjevilyinformaceorozhovorechmeziMarkemPřibylem,do3.května2017redaktoremdeníkuMladáFrontaDnes,aAndrejemBabišem,kterénavozujídojem,žetentonovinářdisponujeneveřejnýmiinformacemizprobíhajícíchtrestníchřízení.Včasovésouvislostisprávěprobíhajícívládníkrizítakvyvstalanaléhavápotřebařešenídlouhodobéhoproblémuzneužíváníinformacíztrestníhořízeníapatrněitrestníhořízenísamotného,ovlivňovánípolitickésoutěžeadestabilizacedemokratickéhoprávníhořáduČeskérepubliky.OdbezprecedentníhozásahuÚtvaruproodhalováníorganizovanéhozločinupoddozoremVrchníhostátníhozastupitelstvívOlomoucinaústředníchorgánechstátnímocisnáslednýpádemvládyapředčasnýmivolbamijenotorickyznámouskutečností,žezájmovétrestníkauzyspolitickýmpřesahemjsouvpřímémpřenosusledoványmédiiapříslušněkomentovány,cožbynebylofaktickymožnébezpředchozíhoinformováníkonkrétníchnovinářůscílemvytvořeníveřejnépodporykrokůkonkrétníchorgánůčinnýchvtrestnímřízení,atobezohledunazákonnostjejichpostupu,tedyvrozporusnaplněnímúčelutrestníhořízenívesmysluustanovenív§1odst.1a2trestníhořádu,kterýstanovívodst.1,žeúčelemtrestníhořádujeupravitpostuporgánůčinnýchvtrestnímřízenítak,abytrestnéčinybylynáležitězjištěnyajejichpachatelépodlezákonaspravedlivěpotrestáni.Řízenípřitommusípůsobitkupevňovánízákonnosti,předcházeníazamezovánítrestnéčinnosti,kvýchověobčanůvduchudůslednéhozachovávánízákonůapravidelobčanskéhosoužitíičestnéhoplněnípovinnostíkestátuaspolečnosti.Odstavec2říká,žepomáhatkdosaženíúčelutrestníhořízeníjeprávemapodleustanovenítohotozákonaipovinnostíobčanů.Faktoryovlivňujícímičinnostkomisebylyjednakhistorickymimořádněkrátkádobaknaplněníjejíhoúčeluajednakvelkémnožstvízásadníchmateriálůnutnýchprodůkladnéposouzeníproblematiky.Komisekonstatuje,žekúnikuinformacíztrestníchspisůdlouhodobědocházeloadochází.Jednáseonebezpečnýfenomén,kterýmůžebýtajeprostředkemzájmovýchskupinkprůnikudotrestníhořízení,kdynásledněprostřednictvímmanipulativnítvorbyveřejnéhomíněnímůžedojítkvýkonuvlivutěchtoskupin,atoiscílemovlivňovatpolitickousoutěž,atímdestabilizovatdemokratickýprávnístát.Únikyinformacíztrestníhořízení,jejichúčelováinterpretaceanáslednácílenátvorbaveřejnéhomíněníjsoufatálnímohroženímústavnosti.ZjištěnézásadnískutečnostiaúpravanedostatkůvprávníúpravějsoutakúkolemiprodalšíPoslaneckousněmovnu.Zprovedenéhošetřeníjetotižzřejmé,žekneoprávněnýmúnikůminformacíztrestníchřízenídochází.Tímlogickydocházíikneoprávněnýmkonkurenčnímvýhodámjakpolitickým,takiobchodnímakonečnějetímdánaimožnostdestabilizacedemokratickéhoprávníhořádu.Oprotitomupodlesoučasněnastavenýchkontrolníchmechanismůpraktickynelzezjistitskutkovýdějúnikůinformacíztrestníchřízení.Zprovedenéhodokazovánílzezanejpodstatnějšískutečnostiuvéstnásledující.1)Komisevycházelazvýchozíhoskutkovéhostavuvnávaznostinamožnézveřejněníinformacíztrestníchspisů,atovkauzáchNahrávkyPřibil-Babiš,kauzaNečas-Nagyová/Nečasová,Beretta,Vidkun,kauzaOKD-únikye-mailůpanaPřikryla,zneužívánídotacíprosportMinisterstvemškolství,mládežeatělovýchovyadotačníkauzapanaDuškavLibereckémkraji.2)Únikyinformacíztrestníchspisůzpohleduorgánůčinnýchvtrestnímřízenílzerozdělovatpodletoho,vjakéfázitrestníhořízeníkúnikůmdochází.Jednásepředevšímorozlišováníúnikůpředzahájenímtrestníhostíháníapozahájenítrestníhostíhání.Tentookamžikjerozhodnýzejménasohledemnaokruhsubjektů,kterýmjetrestníspiszpřístupněn.Zpohledudefiniceúnikuajehoúčeluvšakzahájenítrestníhostíhánírozhodnépřílišnení.3)Komiseposoudilastávajícíinterníaexterníkontrolnímechanismyjednotlivýchstrantrestníhořízení,atopodlevyjádřenísvědkůajejichdoporučení.4)Komiseprovedlavýslechysvědků,zvážilaaposoudilanejpodstatnějšíuvedenéskutečnostivýznamnéproposouzenízákonnostiacíleinformačníchtokůztrestníhořízeníaseznámilasesnásledujícíminávrhy.-Zdůrazňuji,žejsoutonávrhytěchsvědků,nejednásetedyonávrhyvyšetřovacíkomise.Alepokládámzavhodné,žepokudnámsvědcidalivzávěrusvévýpovědinějakádoporučení,činávrhy,takženěkteréznichtadyuvedeme.Takžetadyjsoutytojejichnávrhy:a)Zvážit,zdajevpořádkuumožňovatpřístupkneukončenýmtrestnímspisůmvrozhodnýchfázíchtrestníhořízeníněkterýmstranám.b)Zaměřitsenacelýsouboropatření,kdyvsamotnémpočátkuježádoucípoříditsrovnávacíanalýzuevropskéhoprávaktomu,colzeanelzezveřejňovatajaképovinnostimajístanovenamédiačijednotlivínovinářivzahraničí;neopomenoutrozsudkyEvropskéhosouduprolidskápráva.Primárněvšakvěcišetřitivevztahuksubjektům,kteréřešenéinformacenovinářůmpředají.c)Zaměřitsenatiskovýzákon,atovevztahukjudikatuřeEvropskéhosouduprolidskápráva,kterásicehovoříosvoboděprojevu,aletakéoodpovědnéžurnalistice.Vymezujejistéokamžiky,kdybyseurčitéinformacenemělyzveřejňovat.Zvážitsankcezazveřejnění,pokudbyveřejnýzájemnepřevážilnadzájmyjinými.d)Zaměřitsenavládnínávrhzákonatýkajícísesoukromýchdetektivů,atoprávězhlediskazamezeníúnikůztrestníchřízenídosoukromésféry.e)Zpřísnitzákonoochraněosobníchúdajů;zahrnoutdonějpříméznění,žeodposlechynebosledování,osobníprohlídky,domovníprohlídkyaprohlídkyjinýchprostorrealizovanéproúčelytrestníhořízeníjsouosobnímiúdajianahrávkysenesmízveřejňovat,pokudurčenáosobanedásezveřejněnímsouhlas,atopodtíhoupříslušnésankce.5)Komisevrámcisvéčinnostobdržela,vyžádalasianalýzy,statistikyadalšílistinnépodklady,kterésevztahovalykřešenévěci.Tytovyhodnotilaavycházíznichvrámcisvýchzávěrů,přičemžtytolistinyjsousoučástíspisovédokumentace.Sumárnějekomisepovinnakonstatovat,žezpředloženýchmateriálůanazákladěznichzjištěnýchskutečnostíjednoznačněvyplývá,žedocházíkviditelnémunárůstuzjištěnýchúnikůinformacíztrestníchspisů,ikdyžkúnikůmobecnědocházelojiždávnopředtím.JakopříkladjevhodnépoukázatnapříkladnastatistickýpřehledpředloženýGenerálníinspekcíbezpečnostníchsborů,kterýobsahujepočtyspisůdanéhorokusproblematikouúnikuinformacíubezpečnostníchsborů.Podlepředloženéstatistikyseoproblematikuúnikuztrestníhořízenívroce2014jednalov37případech,vroce2015v31případech,vroce2016v52případechavprvnípolovinětohotorokutobylove21případech.Podstatnévšakjemimojinéito,ževletech2014a2015sedanáproblematikatýkalapouhých3případůdosudneuzavřenýchspisů,vroce2016sevšakpočetspisůrozrostlna13avroce2017jižhovořímeo16dosudneuzavřenýchspisech,atovpouhépolovinětohotoroku.6)VprůběhujednáníkomisevyšlynajevonejasnostivěcnéamístnípříslušnostiprověřovánínezákonnýchúnikůzhlediskapůsobnostiGIBSastátníhozastupitelství,toznamenápříslušnostGIBSkprověřovánístátníchzástupců,otázkapodjatosti,hospodárnostaefektivitatrestníhořízeníapodobně.7)Komisezjistila,žejudikatornímvýklademdocházíkzužováníomezenístanovenýchzákonemč.106,osvobodnémpřístupukinformacím,atozejménavevztahuk§11odst.4písm.a)ohledněpřístupukinformacímztrestníhořízení.KapitolaIV.obsahujeprávnírámecinformačníchtokůztrestníhořízení.Vycházelijsmeztěchtozákladníchpodkladů-prozkráceníčasunebuduříkatačístnázvyzákonůajinýchprávníchpředpisů.Vrámcišetřeníjsmesamozřejměpracovalisněkterýmipojmy.Samozřejmědůležitýpojemje"veřejnýzájem".Velmizjednodušenělzeveřejnýzájemoznačitzaopakzájmusoukromého,tedyzazájemcelospolečenský,celéspolečnostiprospěšný.PrávnickýslovníknakladatelstvíC·H·BECKobsahujeurčitoucharakteristikuveřejnéhozájmuformulovanouprofesoremAlešemGerlochem,kterýjejoznačujezadruhzájmu,kterýjeobecněprospěšný,zejménazájemstátučijinéveřejnoprávníkorporace,opakčistěsoukroméhozájmu.Uplatňujesevtvorbě,interpretaciaaplikacipráva,zvláštějakojedenzedvoudůvodůzákonnélimitacezákladníchprávasvobod.Protožesejednáojedenzprávníchpojmůsneostrýmvýznamem,mělbybýtvzákonechblížespecifikovánčidefinován.Nutnopoznamenat,že"zájemstátu"neznamenázájemstátnímocivesmyslutotalitním,nýbržjetotoslovníspojenínutnochápatjakozájemspolečnosti.Problémemzůstává,žepopisů,vymezení,definicíapodobně,kterésesnažívystihnoutpodstatupojmu"veřejnýzájem",jevícero,avšakneexistujetaková,kterábypřevyšovalaostatní,tedytaková,kterábybylapovažovánazarozhodnou,zásadní,nebodokonceuniverzální.Slovníspojení"veřejnýzájem"jesoučástíListiny,trestníhořádu,tiskovéhozákona,občanskéhozákoníku,zákonaomajetkuČeskérepublikyajejímvystupovánívprávníchvztazích,zákonaostřetuzájmů,oochraněpřírodyakrajiny,odráháchatakdále.Spojmem"veřejnýzájem"tedypracujevčeskémprávnímřádunemálopředpisů,atoinejvyššíprávnísíly,alevymezenítohotoslovníhospojenívdrtivévětšiněchybí;výjimkumůžepředstavovatnapříkladzákonodráhách,kdyvšakdefinicitímtozákonemformulovanoulzeužítvýlučněpropotřebytohotozákona.Dáletedyjeveřejnýzájem,jakužjsemzmínil,definovánnapříkladvtiskémzákoně.Veřejnýzájemjevtiskovémzákonězmiňovánv§6,kdejeuvedeno:"Vnaléhavémveřejnémzájmujevydavatelpovinenuveřejnitvperiodickémtiskudůležitéaneodkladnéoznámenístátníhoorgánuaorgánuúzemnísamosprávy,zejménajepovinenuveřejnitrozhodnutíonouzovémstavu,ostavuohroženístátunebooválečnémstavu."Získáváníinformacíztrestníhořízenísetedycitovanéustanovenínikteraknedotýká;veřejnýzájemtaknenízhlediskauváděnéhotiskovýmzákonemakcentován.Potomjesamozřejmědůležitýprotutoproblematikuveřejnýzájemvtrestnímřádu.Získáváníinformacíztrestníhořízenísetýká§8dtrestníhořádu,kterévesvémodst.1uvádí,že:"Informace,nakterésevztahujezákazzveřejněnípodle§8aaž8c,lzevnezbytnémrozsahuzveřejnitproúčelypátránípoosobách,prodosaženíúčelutrestníhořízení,neboumožňuje-litotentozákon.Uvedenéinformacelzetakézveřejnit,odůvodňuje-litoveřejnýzájem,pokudpřevažujenadprávemnaochranusoukromídotčenéosoby."Jenomdoplním,žestřetmeziveřejnýmzájmemaskutečněspravedlivýmprocesemaprávemnaochranusoukromíseprolínázjištěními,ahranicejetedyvelmitenká.Lzetedykonstatovat,žetrestnířádpočításprolomenímzákazuzveřejněnívtakovémpřípadě,kdyprávoveřejnostibýtinformovánapřevážínadochranousoukromídotčenéosoby.Definiceúnikuinformacíztrestníhořízeníajehozdroje.Jižnaúvodlzekonstatovatzákonnouabsencitakovéhoprávníhopojmu,kdyvýklademjemožnodefinovatúnikinformaceztrestníhořízeníjakožtoprotiprávnízveřejněníinformacevúsekutrestníhořízenívjehoneveřejnémstadiu,toznamenávobdobíprověřováníavyšetřování.Nutnovycházetzprvotníhorozdělenínaúnikyinformacíazveřejněníinformacíatytopakpodlemotivacepůvodceúnikůnebozveřejněnídělitnanásledujícíčtyřiokruhy:neoprávněnýúnikmařící,jehožcílemjedekonspiracečinnostiorgánůčinnýchvtrestnímřízeníanenaplněníúčelutrestníhořízení;neoprávněnýúnikpoškozující,jehožcílemjedifamaceadehonestacekonkrétnífyzickéneboprávnickéosoby,popřípaděpolitickéstranynebohnutíapod.scílemdosaženíosobní,obchodníčipolitickévýhodyvkonkurencizájmů;oprávněnézveřejněnívesmyslu§8atrestníhořáduzestranyorgánůčinnýchvtrestnímřízení,kterémajípovinnostinformovatosvéčinnostiveřejnostposkytováníminformacíveřejnýmsdělovacímprostředkůmsomezeními,okterýchjsemhovořilvýše;oprávněnézveřejněnívrámciobhajoby,tedyrealizovanéobviněnýmčijehoobhájcemvesmyslu§16odst.1a2zákonaoadvokaciivrámcivýkonuprávanaobhajobuapovinnostiobhájcevyužívatdůsledněvšechnyzákonnéprostředkyavjejichrámciuplatnitvzájmuklientavše,copodlesvéhopřesvědčenípokládázaprospěšné,avšakzasoučasnéhoobligatorníhozproštěnímlčenlivostiadvokátajehoklientemscílemvytvořenípozitivníhomediálníhoobrazuklientavjehozájmuavrámcistrategiekoncepceobhajoby.Dalšíbodje3,cožjeObecnáprávníúpravakontrolníchmechanismůnakládánísinformacemivtrestnímřízení.Tadybychodkázalnainterníaexternínástrojeujednotlivýchaktérů.Zasesidovolímodkázatnazprávu,toznamená,nejprvejsourozebrániadvokáti,potomsoudci,následněpříslušníciPolicieČeskérepublikyaGIBS,potomstátnízástupci.Zprávatakéobsahujekomparacizahraničníúpravytrestníodpovědnostipřiposkytovánívyšetřovacíatrestněprocesnídokumentace,atovčetněposouzeníúlohyžurnalistiky.TadybychodkázalskutečněnaanalýzyParlamentníhoinstitutu,protožejsouvámdostupnéajsouobsaženyvtézprávě,takproúsporučasunebudučíst.Nicméněcotakévelmiovlivniloprácikomise,bylrozsudekEvropskéhosouduprolidskápráva,jehovelkéhosenátu,zedne29.března2016vevěciBédatprotiŠvýcarsku.AčkolivEvropskýsoudprolidskáprávapodtrhuje,žetiskhrajevdemokratickéspolečnostizásadníroli,kdyžplnífunkcitzv.hlídacíhopsademokracie,ajehoúkolemjezprostředkovávatinformaceovšechvěcechveřejnéhozájmu,současnětakézdůrazňuje,žetisknesmípřekročitjistéhranice,atozejménavsouvislostispověstíaprávyostatníchavsouvislostisochranoudůvěrnýchinformací.Ochranapodlečlánku10úmluvyposkytnutánovinářůmjepodmíněnatím,žejednajívdobrévířescílemposkytovatpřesnéaspolehlivéinformacevsouladusprincipyodpovědnéžurnalistiky,kterézahrnujíizákonnostjednánínovináře,cožjepřiposuzování,zdanovinářjednalzodpovědně,důležitýmhlediskem,ikdyžsamozřejměnerozhodujícím.Vždymusíbýtšetřenoprávokaždéhonaspravedlivýproces,kterévtrestníchvěcechzahrnujeprávonanestrannýsoudaprávonapresumpcineviny.Evropskýsoudprolidskáprávadálezopakoval,žejetřeba,abynovinářimělipřikomentováníprobíhajícíchtrestníchřízenínapaměti,žemezepovolenéhoinformovánínelzevztahovatnazprávy,kterébymohly,aťužúmyslně,neboneúmyslně,zasáhnoutprávoosobynaspravedlivýprocesnebonarušitdůvěruveřejnostivrolisoudůvtrestnímsoudnictví.Evropskýsoudprolidskáprávapřipomíná,ževpřípaděposuzováníkonfliktumezidvěmaprávy,kterápodleúmluvypožívajístejnouochranu-mámnamyslitedyprávonainformaceversusprávonaspravedlivýproces-,jenutnépoměřovattytokonkurujícísizájmy.Jelikožmajíčlenskéstátylepšípovědomíoreáliíchvlastníspolečnosti,jsouvnitrostátnísoudylépepředurčenykposouzenísprávnérovnováhymeziřešenýmizájmy.Protomajíjednotlivéstátyvzáležitostechspadajícíchpodčlánek10úmluvyprostorprouváženípřiposuzovánínezbytnostiarozsahuzásahudosvobodyprojevu.Evropskýsoudprolidskáprávastanovilkritériaprovnitrostátníorgánypřipoměřovánírozhodnýchzájmů,tzn.právoinformovatveřejnost,právoveřejnostibýtinformovanáversusautoritaanestrannostsoudnímoci,účinnévyšetřovánítrestnýchčinůaprávoobviněnéhonapresumpcinevinyaochranujehosoukroméhoživotaastanovenínezbytnostizásahuvpřípadechtýkajícíchseporušeníochranyinformacíotrestnímřízenízestranynovináře.Jednásetedyozjištěníaposouzenínásledujícíchskutečností:a)jaknovinářzískalpředmětnéinformace,b)obsahzveřejnění,c)přispěnízveřejněníkdiskusiveveřejnémzájmu,d)vlivzveřejněnínatrestnířízení,e)zásahdosoukroméhoživotaobviněného.ZávěremEvropskýsoudprolidskáprávaapelujevpřípaděpotrestánínovinářenapřiměřenostsankce.NynítedybodVzprávy,cožjezávěrečnévyhodnocení.1)Souhrnnézjištění:podlesoučasnéhonastaveníkontrolníchmechanismůjakzhlediskazákonnýchapodzákonnýchobecnězávaznýchnorem,takizhlediskanoreminterníchnelzespolehlivěvyšetřitnezákonnéinformačnítokymezistranamitrestníhořízeníasdělovacímiprostředky.2)Absentujepatřičnáprávníúpravainformačníhostykuorgánůčinnýchvtrestnímřízenísesdělovacímiprostředky,zejménaevidenčnípovinnosttakovéhojednánísmožnostízpětnékontrolyaodhalovánímožnédelikvence,tzn.neoprávněnýchúnikůinformacíztrestníhořízení.3)AbsentujejasnáprávníúpravavylučujícíkolizivěcnéamístnípříslušnostiprověřovánítrestnéčinnostineoprávněnýchúnikůzespisůmeziGIBSastátnímzastupitelstvím.4)Judikatornědošlokvýraznémuanevhodnémuposunusměremodneveřejnostipřípravnéhořízeníadocházíknevhodnémuvýkladuveřejnéhozájmuvpřípravnémřízení,tzn.,žetojepříslušnájudikaturazejménakzákonu106osvobodnémpřístupukinformacím.5)Absentujeprávníúpravaochranyosobnostníchprávaosobníchúdajůpřinakládánísinformacemiztrestníhořízenívevztahukesdělovacímprostředkům.Bod6obsahujevybranáusneseníkomise.Musímdodat,ževtutochvílijižavizujipřihláškudorozpravy,protožetavybranáusneseníkomisevtutochvílinebudučístztohodůvodu,žebudouobsaženavnávrhuusneseníproPoslaneckousněmovnu,kterápřednesunejdřívetedyvobecné,apaksekněmupřihlásímvpodrobnérozpravě.Mohutakékonstatovat,žezávěrečnázprávavyšetřovacíkomisebylapřijatajednomyslně,mysiskutečněuvědomujemetenneblahýdůsledekneoprávněnýchúnikůzvyšetřovacíchspisů.Jenomdodávám,žepakližebylanějakáočekávání,žebudemevyšetřovatkaždoujednukonkrétníkauzu,takmusímříci,žejsmeutěchkauz,okterýchjsemtadyhovořil,dostalijasnouinformacivtomsmyslu,žeješetříaprověřujíktomukompetentníorgány.Dodávámtaké,žekomisenemuselapřistoupitktomu,kčemutřebadošlyněkteréjinévyšetřovacíkomise,žebynaněkohopodávalatrestníoznámení.Takžebychchtělvzávěrusvéhovystoupenípoděkovatještějednouvšemčlenůmvyšetřovacíkomisezaaktivitu,zaúčastnajednáníchběhemtěchnecelýchdvouměsíců,zajejichpodílpřipřípravězávěrečnézprávyahlásímsedorozpravy,kdenavrhnupříslušnáusnesení,kterávycházejízezávěrůvyšetřovacíkomise.Protutochvílivámděkujizapozornost.